Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Diku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla särkee lähes päivittäin kohdun sivuja, kylkiä. Hengittäminen on myös vaikeaa, tuntuu et keuhkot on hyvin pienessä tilassa. Tosi tukala olo. Ihan jännittää millainen kesä onkaan tulossa. :)

Auts, mulla ärtynyt nyt osittain puhjennut viisaudenhammas, johtuu varmaan tästä raskaudesta.. soitin aamulla hammaslääkäriin, mut kuulemma kaikki tän päivän ajat on jo annettu, ihme toimintaa.
Mulla kans välillä ongelma toi hankala hengittäminen, mut nyt taas ollut pari päivää vähä helpompaa, riippuu kai vähän, miten toi vauva on sijoittunut tuolla ja mitä syönyt.
Väsymys on myös joka päiväinen ystävä, ensi viikolla nla, ni näkee onko hb yhtään noussut

Äh, olin niin onnessani kun koko raskausaika on sujunut suht oireettomasti - tähän asti.

Bongasin nimittäin eilen itseltäni elämäni ensimmäisen peräpukaman... :( Onneksi on aika pieni eikä ollenkaan kivulias, mutta "innolla" odotan loppuraskautta, kun luin että nuo peräpukamavaivat osuvat useimmilla vasta sinne. Täällä luultavasti istuskellaan uimarenkaan päällä koko kesä, jos ne alkavat jo nyt vaivata! :(

Toinen inhottava oire on kummallinen paineentunne alapäässä.. Vessassa käydessä tai kyykyssä ollessa tunnen alapäässä aika epämiellyttävää painetta, toivon että se on kuitenkin melko normaalia.

Lisänä vielä jo viikon ajan kiusannut hengenahdistus. Useimmiten iskee nukkumaan mennessä, välillä voi päivälläkin ihan vaan istuskellessa iskeä keuhkoista ylöspäin sellainen puristava tunne, aivan kuin joku kuristaisi ja paine kerääntyy päähän. Huoh.

Muokattu viimeksi:
Peräpukamista inhofakta: ne voi pullahtaa myös synnytyksen yhteydessä. Itsellä kävi näin esikoisen synnytyksessä. Onneksi katosivat, kun aikaa kului.

Täällä ummetuksesta kärsineenä olen pelännyt niitä peräpukamia jo useamman viikon! Vielä ei ole pukamia näkynyt, mutta joka kerta vessassa käydessä saa jännätä, joko sellainen pinnistäessä tulee :nailbiting:

Oletteko kokeilleet mitä keinoja tuon iskias/yläpakara(?) kivun hellittämiseen? Eilen imuroin ja vasen puoli ärtyi liikaa tästä "jumpasta" ja nyt etenen ankkakävelyllä vaikka sattuu...

Mulla oli tuota iskiassärkyä. Kävin hierottamassa jalat ja pakarat ja alaselän. Kyllä oli lihakset jumissa ja hieronta auttoi lisäksi omatoimista venyttelyä ja pallolla hierontaa. Esim. jos kotoa löytyy pesäpallo tai joku tennispalloa kovempi pallo niin se toimii ja putkirullailu toimii myös! Pallolla saa kohdennettua lihasjumin avaamisen paremmin pienempään kohtaan ja rullalla sit isommat alueet. Mut jos on päässyt ihan kunnolla lihakset tulehtumaan jumista niin sit en suosittele heti hierontaan menoa, muuten kyllä :)

Lepohoitolaisena pakko huhuilla tuohon ummetuskeskusteluun: Parin päivän makaamisen jälkeen keksin luumut. Ainakin ennaltaehkäisevästi toimineet, niin ettei ole ongelmia tullut parin viikon liikkumattomuudella. Suosittelen kokeilemaan pari kertaa päivässä 2-5 luumua iiiiison vesilasin ja muutoinkin runsaan juomisen kera.

Mulla 100 % istuma-/päätetyö ja alkaa jo kypsyttämään... Onneksi pääsen kesälomalle n. kolmen viikon kuluttua ja siitä sitten mammalomalle.

Mulla ihan sama odotus käynnissä kuin Tittillä, 4 päivää töitä/vko vielä seuraavan 3 viikon ajan. Jaksaa, jaksaa ja sit lomalle!

Onko teille alkanut kertyä nesteet kroppaan? Musta tuntuu, että vaikka juon vettä, niin silti nesteet alkaa kertyä. Aamuisin ihan kauheat painaumat pitkin ja poikin. Onko ananaksesta oikeasti apua?

Imme, kuulostaa hyvin tutulta... Mulla oli turvotusta ihan raskauden alussa ja nyt se on palannut ja tuonut kaverinsa kans. Neuvolassa neuvottiin juomaan vettä, mutta eipä se oo auttanut. Oon myös ostanut ananasmehua, jota juon lasin päivässä, ei oo auttanut. Sukista jää kunnon rinkulat nilkkoihin. Sormukset ei enää mee sormiin. Ja kesä ei oo vielä edes alkanut. Pelottaa, mitä tästä vielä tulee, jos turvotus paljon pahenee... Oon kun sieni, joka imee kaikki nesteet itseensä :shifty:

Turvotusta löytyy juu. Oli myös esikoisen aikaan ja PAHANA! Odotusaikana en kyllä keksinyt keinoa millä turvotus olisi lähtenyt mutta synnytyksen jälkeen sain nesteet liikkeelle ananasmehun avulla.

Kesää kauhulla odotellen....

Joo, turvotuksia ollu myös muutaman viikon, tukipolvisukat käytössä.
Toisena ongelmana tullut yläselän kivut, nytkin lämpötyyny selän takana, plaah..
Vielä kaksi viikoa töitä ja sitten lomien kautta ä-vapaille.

Ja täällä alkanu supistelemaan... nyt rv28+1, viikko-pari ollut jonkulaista mahan kiristelyä mut eilen ku neuvolatätin kehotuksesta lähin kävelylenkille, niin tuntu että pääseekö tässä ehjänä perille. Jo heti alussa tuntu epämiellyttävälle ja loppua kohti sai pysähellä vähän väliä ku supisteli koko ajan. Heti se hellitti ku sohvalle pääsi köllöttelemään. En tiiä,pitäiskö tästä asiasta mainita terkalle? Töissä ei oo mitään ongelmia ollu ku istumatyö mut ei näköjään tota rasitusta kestä. pitää varmaan pissakokeeseen pyytää lähete ku muutenki jotai oireilua ollu,ettei ainakaan siitä ois johtuvaa noi supistelut.

Kyllä mä mainitsisin seuraavan kerran kun ois terkalle asiaa, tai jos pahenee, niin soittaisin.. Mulle tuli 2 lääkäriltä jo kielto tehdä mitään mikä lisää supistuksia kun kohdunkaulassa oli pientä aukeamaa.. Mut kyllä niitä levossakin tulee. Alkoivat jo rv 12, ja lisääntyneet koko ajan. Ja ultrassa kivasti näky kun vauva vielä potki ihan urakalla siihen kohdunkaulan loveen.. Mikähän kiire sillä on ulos päästä..? :) pysyis nyt siellä vielä ainakin 2 kk vaikka tukalaa tää on useasti ollut.

Ja hyvä ne testit ottaa varuilta. Multa otettiin pissatulehdus, joku streptokokki ja jotku sukupuolitaudit. Melkein toivoin pissatulehdusta että pahimmat supistelut ois voinut hoitaa pois kesäksi et pääsisi liikkumaan, mutta ei mulla mitään ollut.

Takaisin