Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Diku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä kuulla Angii, että jomotuksille löytyi selitys :) kaikenmaailman tulehduksethan ovat hyvin normaaleja raskausaikana, jotka on kuitenkin helppo hoitaa pois lääkkeillä!

Voi että tätä jäätävää väsymystä mille ei meinaa tulla loppua. ei jaksaisi tehdä yhtään mitään. Siivous ja pihalle meno vaativat ylivoimaisia ponnisteluja. Kaikki vähäinen energia kuluu töissä ja sitte vaan syön äpöstän koko ajan että jaksais hereillä pysyä. Siitäpä sitte kiloja tullutkin..hehheh. Nukun sen 8h yöllä. Vettäkin tulee killitettyä ihan kiitettävästi ja raskausajan monivitamiinit käytössä. Kilpirauhasarvot nyt kohdillaan ja hemoglobiini 122 (aiemmin 134). Terveydenhoitajalle sanoin tästä niin suositteli kokeilemaan rautalisää joka toinen pv ja saikkua muutaman päivän jos ei muu auta. Onneks ens viikolla 3 pv lomaa niin lähetään rakkaan kanssa reissuun :) <3
Ei haluais olla nuutunut ja kiukkuinen koko ajan.. Eikös sitä keskiraskaudessa pitäis olla tomera ja hyvätuulinen? Mistä lie sitä saisi? :D

Täällä toinen nuutunut... En ehkä kiukkuinen mutta itkuinen senkin edestä. Hehkeää ja onnellista tosiaan.

Mulla auttoi väsymykseen (ja päivittäisiin päänsärkyihin) monivitamiinin ohella magnesium ja D-vitamiini (extraisona annoksena, taidan ottaa 60-80mg/pv). Lisäksi käytän kalaöljyä ja probioottia (maitohappobakteeri GG) päivittäin. Mulla myös hemoglobiini tippunut reiluun sataseen, joten päivittäinen lisärautakin on jo kuvioissa (ekaa kertaa).

Täällä on liitoskivut astuneet tuttuina mutta ah niin ärsyttävinä ja kivuliaina mukaan kuvaan. Kävellessä varsinkin iltaa kohden alan vaappua kuin ankka tai pingviini, asennon muutos tulee luonnostaan kun nivusalue on niin hellänä. Pitää silti yrittää pysyä hieman liikkeessä ja aktiivisena, koska istumatyö ja pitkään paikallaan oleminen noita kipuja tuntuu enemmän pahentavan kuin pieni touhuaminen (tai tunnin hikijumppakaan, heheh). Myös harjoitussupistukset on vaivanneet viime viikolla päivittäin, minkä vuoksi olenkin tän viikon ollut sairauslomalla. Onneksi odottelen jo kolmatta lasta niin tiedän, mitä nuo ovat. Ja vaikka ne ovatkin epämukavia niin itse jo tunnistaa tehosta, että eivät ne niin kivuliaita ole kuin oikeat supistukset, joten en pelkää että alkaisi paikkoja vielä liikaa pehmentämään.

Onkos muilla ollut "ilo" nauttia jo näistä tämmöisistä?

Joo täällä noita supistuksia kanssa ollut varsinkin kävellessä ja iltaisin. Ei ole mitään oikeita synnytyssupistuksia (ei tarvitse konttailla ja huutaa :grin) mutta vähän kivuliaita on. Kohdunsuu tarkastettu ja se oli kunnossa. Myös saikulla olen tämän viikon.
Oon myös huomannut että kumartumiset alkaa olla tukalia kun maha joutuu puristuksiin. Sanoin kyljen vaihto nukkuessa vaatii jo vähän ähistelyä ja melkeen istumaannousun että onnistuu!
Mulla eka lapsi tulossa joten kaikki on jännää ja uutta :)

^Mullakin katsottiin kohdunsuu ja kaikki ok, napakkaa on. ;) Heh, mä just viime yönä tuskailin miehellekin, kuinka sängyssä kyljen vaihtaminen on jo hankalaa. Mullakin on lonkkakipuja helpottamassa nyt jo 2 tyynyä jalkojen tukena. Sit kun haluaa kääntää kylkeä pitää heivata molemmat tyynytkin eri asentoon ja vielä olla sotkeutumatta samalla peittoon. :grin

Kumartumiset tuottaa itsellekin hankaluuksia, varsinkin jos on esim. ulkoiluvaatteet jo päällä ja sitten alkaa vasta kenkiä sitoa niin tuntuu kyllä epämukavalta.
Nukkumisesta sen verran että pystyisin edelleen nukkumaan puolittain vatsallani (ns. flamingo-asennossa) mutta, hartia jumittui oikealta puolelta viime lauantaina siinä määrin että en voi ollenkaan nyt nukkua edes oikealla kyljelläni kun heti sattuu :grumpy: Nukkumisesta ei siis tahdo tulla oikein mitään nyt niin kauan kuin tuo vaiva piinaa...

Miten te olette tuota saikkua hakeneet? Mä jaksan tosi huonosti nyt ko hb tipahti jo himpun alle 100 ja päivittäin on harkkasupistuksia, jotka tekee tukalan olon ja laittaa oksettamaan. Sijaisterkalle kerroin, niin hän sanoi, että kyllä ne varmaan loppuu jonkin ajan päästä "kun täysiaikaisena olet aikaisemminkin synnyttänyt" ja että "hb nousee pikkuhiljaa, ja huolestutaan sit vasta toukokuun vika päivä, jolloin on seuraava neuvola, jos ei ole tullut muutosta".

Niin en kehdannut tämän jälkeen mainita, että voisin mielellään levätä kotona hetken.

Työterveyshuollostahan sitä saikkua voi myös pyytää ja ainakin omassa työpaikassa voi myös olla 3 päivää saikulla ihan vaan ilmoittamalla esimiehelle.

Mä hain ä-terkan kautta, eli soitin sille ja kuvailin oireet (liitoskivut ja supparit) ja se passitti lääkärille heti seuraavaksi päiväksi. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja katsou ultrallakin kohdunsuun ja -kaulan, ja vaikka ne oli ok niin kirjoitti loppuviikon varuiksi saikkua.

Aiemmissa raskauksissa oon käyny myös työterveyslääkäriltä hakemassa saikkua liitoskipujen vuoksi, joten sekin on tietty vaihtoehto.

Rohkeasti vain otat yhteyttä jompaan kumpaan ja kerrot suoraan että et koe nyt olevasi työkykyinen. Tsemiä!

Täälläkin on liitoskivut tulleet jälleen tutuiksi, kuten esikoisen aikaankin - nyt vain alkoivat vielä aiemmin.

Vieläkös on kohtalotovereita pahoinvoinnin suhteen? Itse kävin juuri vartti sitten viimeksi pönttöä halailemassa ja alkaa tuntua että ei tämän raskauden aikana helpota.

Täällä myös liitoskipuja ollu oikeastaan lähes koko raskauden. On välillä todella kovia ja vaikeuttaa kävelyä. Elikkä täällä mennään aika ankkakävelyä jo.
Heikotus ja paha olo tulee heti, jos ei muista syödä säännöllisesti.
Harjotussuppareita on kans muutamia tullu.
Parin päivän piha hommien jälkeen oli kyllä niin pahat säryt vatsassa, et ymmärtää ottaa nyt vähän iisimmin ja olla nostelematta mm.niitä kivilaattoja :o

Itsellä on liitoskivut laimentuneet, aiemmilla viikoilla oli kipuja etenkin öisin kun vaihtoi asentoa tai kun teki jonkun muun äkkiliikkeen. Nyt ei ole ollut kipuja :) Mutta eiköhän ne tässä vielä takaisin ehdi tulla :D

Taidan huomenna soittaa neuvolaan ja pyytää päästä lääkärille. Tänään illasta oli vika niitti, kun meinasi taju lähteä kesken kauppareissun. Onneksi sain myyjältä vettä ja luvan istua lattialla hetken kassojen edessä.

Tää on tätä loppuraskauden ennakointia kun paineet on alhaiset ja supistuksia tulee niin saa noita verenpaineoireita sitten ottaa vastaan sarjana :/

Täällä heräsin viimeyönä vatsan (nahan, lihasten, mitä siellä lienee) venytys- tai repeamiskipuhin. Tyynyn kun sai pysymään vatsan alla, niin helpotti. Mutta aamulla oli molemmilta puolilta samasta kohtaa vatsa arkana.
Noi potkut mahassa loduttaa sen verran että kivut kalpenee sen rinnalla <3

Hei, vaivaako teitä harkkasupistukset kovasti? Täällä päivä mennyt tuskaillessa kovettuneen masun kanssa! Kävelyllä ollessani se alkoi, maha meni ihan kovaksi - kipua ei niinkään tuntunut, mutta erittäin epämiellyttävä tunne kohdun ja alapään alueella. Nyt iltapäivä mennyt pötkötellessä ja lepäillessä - ajatuskin esim. pyykkien ripustamisesta tuntuu pahalta! Vatsa menee välillä kovaksi ja alavatsa muutenkin arka. Muutaman kerran olen kärsinyt samasta oireilusta kuluneella vkolla työpäivän päätteeksi (työskentelen päiväkodissa alle 3v kanssa).. Jos sama jatkuu onkohan järkevää ottaa ma yhteyksiä neuvolaan vai työterveyteen saikun toivossa, työkykyinen en tällämenoa kyllä ole..?

Helsi, Kyllä minulla on oikeastaan päivittän noita harkkasupistuksia, ehkä alle 5 päivässä. Mennee yleensä itsestään ohi tai levolla, eivät oo kipeitä kuitenkaan. Joskus illasta eivät meinaa niin äkkiä helpottaa, jos oon päivällä ollut paljon menossa, mutta ei ne muuten liity oikein mihinkään. Pystyn harrastamaan liikuntaa hyvin, siinä ei tunnu mitään, mutta välillä esim. ihan vaan kotona puuhastellessa masu kovettuu. Suosittelisin kyllä ottamaan yhteyttä neuvolaan tai työterveyteen, jos sille tuntuu :)

Madmasel, tääl kans noita yöllisiä mahan venymiskipuja, ihan kamalia :confused:

Mullakin oli kipeää supistelua pari viikkoa sitten. Olin vajaa viikon saikulla ja aloitin rautalääkityksen, nyt supistelut kadonneet. Eli neuvolaan vaan yhteyttä jos supistelu on jatkuvampaa ja ei hellitä levossa :rolleyes:

Jep, harjoitussupistuksia täälläkin jo päivittäin. Olin niiden vuoksiviime viikon saikullakin. Tällä viikolla ma palasin töihin ja jo heti ti oli tuskainen päivä, supparit + liitoskivut. Ja kuten Evemoilla, on mullakin jännä että jumpalla voi käydä eikä supistele, mut esim pienikin kävelylenkki tai vaikkapa imurointi aktivoi noita heti. Eli saikkua suosittelen ja mieluustu neuvolalääkärin kautta niinse samalla varmuudeksi tarkistaa onko supistukset olleet oikeasti vaarattomia, eli eihän oo alkanu paikat pehmenemään niiden voimasta vielä. Esim työterveydessä eivät kai usein sisätutkimuksella tätä tarkista, vaikka saikkua suppareihin kirjoittavatkin.

Pinguliinille vinkkinä, kannattaa kokeilla ferroforte tabletteja (saa ostettua perus marketeistakin). Niissä on raudan lisäks vitamiineja ja sain niillä itse Hb:n nousemaan reilussa viikossa ilman ummetusta tai muita vatsaoireita. Aiemmin olin kokeillut obsidanit ja nestemäisiä rautavalmisteita, mutta tuo oli ihan huippu! Sain kyllä potkua päivään heti kunnolla ja sen jälkeen onki ollut energinen ja tehokas olo. ☺️

Muttamutta, onko kukaan muu kärsinyt kuivasta päänahasta? Mulla ei oo oireena kutinaa tai muutakaan, mutta päänahka hilseilee ihan pientä ihopölyä, ja se jos mikä mua ällöttää! Mikähän neuvoksi. (Oon yrittänyt tehdä välillä xz öljyhoitoja mutta ei huomattavaa vaikutusta). Koskaan aiemmin en oo kärsinyt vastaavasta, ja vaiva alkoi ehkä toisen kolmanneksen alussa, joten ehkäpä beibe käyttää multa jotakin ravinnetta, jota ei sitten mulle asti tsrpeeksi riitä.

Takaisin