Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Diku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Samaa mietin kuin Melinda. Nykyään lenkkeillessä saattaa jonkin ajan jälkeen alkaa tuntua vähän "repäisykipujen" tapaista jollotusta, mutta oon yrittänyt kokeilla mahaa, onko se mennyt kovaksi, niin mielestäni se ei ole tuntunut erilaiselta. Oon miettinut että onkohan nuo haitallisia, vai vain pelkästään vatsalihasten "venymistä" ja erilailla koetukselle joutumisesta aiheutuvia tuntemuksia.. Rv 27+6.

Harjoitussupistukset ovat kivuttomia supistuksia joissa maha kovettuu/pingottuu ja tuntuu epämukavalle.

Itse harvemmin tunnen epämukavaa tunnetta harjoitussuppareissa. Saattaa vaan yhtäkkiä mahaa kokeillessa huomata, että se on mennyt aivan kovaksi ja kiinteäksi möykyksi. Selällään maatessa myös huomaa, kun maha oikein kiinteytyy tiiviiksi palloksi..

Mulla tuntuu outo muljahduksen tunne ja maha menee kivikovaksi. Sitten noin 30 sek. Päästä tunne hellittää. Ei satu, tuntuu vaan oudolta.

Mulla ollut jo pitkään se,että jos olen hetkenkin selällään, iskee huono olo välittömästi ja syke nousee.. Samoiten jos istun jotenkin rennosti (röhnötän :D) niin se pistää närästämään..onko muilla tällaista?

Selällään olosta aiheutuva huonovointi johtuu siitä että kohtu painaa ja heikentää verenkiertoa, samalla myös lapselle virtaavan veren määrä heikkenee joten varsinkaan loppuajasta ei saisi olla pitkällään.. Itselle tulee huono olo selin ollessa vaikka olisikin yläkroppa vähän kohoasennossa ja kokonaan selällään en pysty edes olemaan.. Nukunkin suurimman osan yöstä vasemmalla kyljellä (koska se tuntuu jotenkin helpommalle) joka on hauska havainto kun luin yhden artikkelin missä sanottiin että selällään ja oikealla kyljellä maatessa verenkierto heikkenee joten suurin osa odottavista äideistä nukkuu vasemmalla kyljellä automaattisesti koska vaisto valitsee sen turvallisimman asennos olla! :grin

Närästäminen taas johtuu siitä että kohtu painaa vatsalaukkua pienempään tilaan joten sieltä pääsee helpommin hapot takaisin läpi..

Kai mullakin on noita harjoitussupistuksia tullut, mutta tosi lievänä. Nyt toisessa raskaudessa vasta olen tajunnut, että mahan kivuttomat kovettumiset voisi olla niitä.

Minulla on vaivannut makeanhimo, tarkemmin suklaan. Minttusuklaa on ihan parasta. Yritän vaan edellisessä raskaudessa olleen raskausmyrkytyksen pelossa välttää makeaa, kun sokerin syönti nostaa raskausmyrkytyksen todennäköisyyttä.

Sain aikamoiset liitoskivut nyt seuraksi, kun osallistuin NaistenKymppiin, vaikka osa matkasta meni ihan kuntokäveyllä :/ Onneksi on 1 tukialuspaita sekä tukivyö, niin onnistuu kävelykin, mutta liikkeessä pitäisi olla kyllä koko ajan ettei kivut pahene. Tuntuu tosi ikävältä nousta ylös istumahetken jälkeen ja viime yönä kyljen kääntäminen oli ihan tuskaa...

Onko kukaan käynyt osteopaatilla (pk-seudulta nimiä?) kipuja helpottamassa? Ajattelin mennä nyt viikolla.

Mä oon käynyt kiropraktikolla, Finnkiro / Olli Andersson. Lisensiaatti ja turvallista on. Voin lämpimästi suositella.

Mä oon aikanaan helpottanu niskakipua kiropraktikolla ja auttoi todella hyvin. Eli sieltä vois saada apua myös liitoskipuihin? Pitääkin miettii jos menis! :)

Mulla on ollut nyt aika pahaa närästystä. Tuntuu, että kurkku on tulessa, ja närästys jatkuu, vaikka ruokailusta olisi jo monta tuntia. Ostin apteekista farmaseutin neuvomana Omeprazol-lääkettä, jota kannattaa kuulemma syödä kuurina muutaman päivän ajan, niin tilanteen pitäisi rauhottua. Ainakin nyt yhden päivän käyttökokemuksen perusteella lääke auttaa tosi paljon. Toivottavasti myös kuurina tepsii, koska ei tuota kuitenkaan koko ajan voi syödä.

Mulla kipeytyy kyljet ja ylävatsa iltaisin. Olo alkaa olla väsynyt illalla, ei jaksa samaan malliin kuin aiemmin. Vielä 2,5kk. Kyllä jännittää miten jaksan.

nanna_h; närästystä on ilmennyt minullakin, ei ole koskaan ennen närästänyt mutta eiköhän tuo polttava tunne heti ruokailun jälkeen olene sitä Toivon ettei jää pysyväksi vaivaksi nyt loppuraskaudesta... Mutta hyvä tietää, että apteekista saa jotain mitä raskaanakin voi apuna käyttää

Täällä myös närästää. Jonkun kolmisen viikkoa olen nyt saanut tästä kärsiä. Kuitenkin sen verran lievää, että Renniellä hetkellisesti helpottaa. Muita oireita ei juuri olekaan, että kuitenkin vähällä tässä on tähän saakka päässyt. Vielä olisi kaksi viikkoa töitä jäljellä ennen kesälomille jäämistä, toivottavasti pystyy olemaan nämä pari viikkoa vielä normaalisti töissä :)

Närästystä on ollut täälläkin (joka vaikuttaa nyt vähän helpottaneen kun vauva on alempana)... minä en ole uskaltanut ottaa kuin kaikista tuskaisimpana hetkenä rennie tabletin ja niitäkin vain silloin kun tuska on yltynyt pahimmaksi, olen niin varovainen kaikkien lääkkeiden kanssa kun tuntuu tutkimustulokset koko ajan muuttuvan ja nykytiedon valossa panadolkaan ei ole täysin turvallinen jatkuvasti popsittuna vaan vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen... tuntuu jännälle nanna_h että ne on apteekissa sanoneet että tuon kuurin pitäisi viedä vaiva pois kokonaan?? katsoin myös että pakkausselosteessa sanottiin että vain lääkäri arvioi onko tuon Omeprazol-lääkkeen käyttö turvallista (onko siis vaiva niin paha että se on hoidettava riskeistä huolimatta, sitähän nuo kommentit noissa pakkausselosteissa meinaa..).. Raskauden aikana närästyshän johtuu siitä että kohtu painaa ja litistää vatsalaukkua jonka vuoksi hapot pääsevät karkaamaan takaisin ruokatorveen eli ei siis ole "toimintamekanismiltaan" samanlaista kuin tavallinen närästys ja jos kohtu edelleen vain tuon muutaman päivän kuurin jälkeen painaa vatsalaukkuasi niin en ymmärrä että miten se muka veisi sen vaivan pois ennen kuin masu painuu alemmas?

Minulla oli jatkuvaa närästystä ennen raskautta mutta se loppu saman tien ku raskaustesti näytti plussaa :o vielähän tuo ehtii takasin tulla mutta mieluummin olisin ilman ;)

Minä olen kärsinyt närästyksestä melkeinpä alusta asti. Neuvolassa sanottiin, että aluksi on hormonaalista ja myöhemmin johtuu juurikin siitä kohdun painamisesta. Minäkin olen viimeiseen asti koittanut välttää minkään lääkkeiden syömistä ja sinnittelin tosi pitkään ilman mitään närästyslääkkeitä, kunnes neuvolassa sanoi, että pitää ottaa Rennietä ettei ruokatorvi tulehdu, jos jatkuvaan närästää. Nytkin sitten syönyt vain puolikkaita kerrallaan, kun tuntuu helpotavan vähemmälläkin lääkemäärällä :wink

Jep, taallakin narasti joskus alkuvaiheessa, sit oli pitkaan pois ja nyt muutaman viikon ollu taas aika pahana. Enimmakseen sinnittelen ilman mitaan laaketta, vaikken oo yleisesti ottaen mitenkaan laakevastainen tai mitaan. :rolleyes:

Närästykseen auttaa myös pari tai kolme mantelia, kannattaa kokeilla jos ei ole allerginen. Itse en voi muuta lääkettä käyttää allergian vuoksi.

Takaisin