oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miss T
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Janna, kyllä siinä on kaiken perusta se että siivoaa aivan koko kämpän ja aivan kaikki tavarat ja petivaatteet ja myös aivan kaikki oireettomatkin perheenjäsenet. Tässä taisi olla takana se ettei ihan osattu/viitsitty siivota kotia, ihmiset kyllä huolehdittiin. Ja se oli tarttunut jo sukulaisenkin kotiin ja sukulaiseen, joka ei sitä tiennyt (en käsitä kuinka ei voi sellaista huomata?!) eikä siis siivonnut ja hoitanut sitä mitenkään, ja siellä vieraillessahan se taas tarttui uudelleen... En mä tän tarkemmin tiedä, mutta tuollakin se oli niin monien asioiden summa se koko vyyhti että en ole varma edes mikä oli syy ja mikä seuraus.

Märkäruven karkotukseen yks avain sana on tarpeeks pitkä ja tehokas ab kuuri!! Meillä oli esikolla toissa talvena märkärupi sitkeessä, tarvittiin yhteensä 24pvä kefexiiniä jotta päästiin ruvesta! Ihotulehus on niin sitkee että vaatii tarpeeks vahvan ja vähintään 10pvän kuurin, mielummin 2vko talttuakseen kokonaan! Ja ei meille kyllä mitään koko talon siivous käskyä tullut!? Märkärupi on ällö mutta hankala estää leviäminen, tarttuu jo ennen oireita..

Mä oon nyt heränny lähes tulkoon joka aamu supistukseen (siis levossa, mutta ei kipeä).

En sitten tiedä onko normaalia? Pelottaa vaan, että supistaako mulla koko yön? :o

Nukutko sinä Manna sitten kovinkin sikeesti? Mä en usko, että mulla yöllä supistelee mutta aamuisin kyllä. Siis levon jälkeen! Neuvola sanoi, että joillain on näin. Minä kyllä olen lähtenyt jokaista synnyttämään yöllä. Tiedä sitten onko nuilla asiayhteyttä.

Kyllä mä yleensä aika sikeesti nukun, mutta en tiiä herättääkö supistus vai huomaanko vaan supistuksen herätessäni.

Minä oon herännyt joskus ainakin. Usein se kovettuva vatsa pistää niin kipeetä tai painaa rakkoo niin, että on lähdettävä vessaan. Ja vaikka oon nukkunut sikeesti niin se supistus haittaa sen verran unta, että sitä alkaa vaihtamaan asentoa ja viimestään siinä vaiheessa sen tuntee. Mulla ainakin supistuksen aikana liikkuminen on lähes mahdotonta. Koitan vaan löytää asennon mikä helpottaa. Ja kyllä ne oikeet synnytyssupistukset ylös ajaa, miehenkin... Eli hyvä vaan jos saat nukuttua.

Mitähän tämä vauveli oikein hommailee. Yön aikana on kadonnut maha :o löysässä paidassa ei huomaa että ois raskaana ja varpaatkin näkyy mahan takaa :o näkyny viimeeks joskus rv 13.. Kyllä järkytyin peiliin vilkaistessa, piti sitten ihan vatsan ympärys mitata nyt 104 cm, kun viikko sitten 107,5 cm ! (Olen siis pitänyt näistä mitoista kirjaa "huvikseen"). Onneks kohta neuvola ni voi siellä sit ihmetellä..

Muoks. Neuvolan täti sanoi vauvan olevan aika alhaalla, kuulemma hyvin mahtuu "piiloon" lantioon.. Ei ollut siitä huolissaan, niin ei varmaan tarvitse sen enempää ihmetellä. Jännä vaan kun tottui jo isohkoon mahaan..

Muokattu viimeksi:
Elya, muistatko mitä teillä on sanottu vanhemmille että koska saa märkäruven jälkeen viedä taas päiväkotiin? Kaikilla nettisivuilla joita olen lukenut lukee että vasta kun ruvet ovat irronneet ja iho on ehjä mutta Turun kaupungin linjaus on että 24 h aloitetusta antibioottikuurista tai 48 h antibioottivoiteen käytön aloituksesta! Juttelin aamulla kans tän viime viikolla sairastaneen äidin kanssa ja vaikka olivat käyneet lääkärissä ei lääkärikään ollut puhunut mitään esim vuodevaatteiden vaihdosta. Nyt mä tarkkailen lapsia melkeen suurennuslasilla ja heti jos nään näppyjä soitan kyllä vanhemmille!

Janna, en kyllä muista kun meillä ei oo ollut tuollaisia epidemioita koskaan mun päikkyuran aikana. Mutta hämärä käsitys on kuivaneista näpyistä.

Mä nyt muutenkaan en muista märkäruven hoito-ohjeita tarkkaan, ja mulla saattaa olla ihan eri ohjeistukset mielessä mitä ne normaalisti on, koska normaalista perheestä ihan ei ollut kyse vaan oli siellä kaikkea muutakin pientä vialla, tää märkärupiasia oli vaan piste iin päällä ja kierre oli kestänyt todella kauan ja mikään kokeiltu juttu ei ollut auttanut. Että älkää nyt ottako mun sanomisia aivan faktana. Mutta siis ihan kaupunki oli tilannut kotiinkin siivoojan ja ohjeistus aivan kaiken pesusta ja desinfioinnista oli jne jne jne, ettei sekään nyt ihan tuulesta temmattua tainnut kuitenkaan olla. Ehkä vaan aikamoista liioittelua, koska kierre tosiaan ei katkennut ei sitten millään. Mutta sitähän siis ylläpiti lasten sukulainen joka sairasti sitä itsekin ja tietty hoiti lapsia ja hali ja kaikkea, niin kyllähän se tarttuu takas aina kun on päässyt paremmaksi. Tai näin oletamme jälkikäteen ajateltuna.

Minnekköhän mun pidätyskyky on kadonnu. Todella kivaa kun yskiessä saa juosta heti vessaan ja siitä huolimattakin kerkee lirahtaa vähän :(
Ja tänään toi vauveli on ollu jossain ihanassa asennossa, kun tuntunu et tunkee kättään tai jalkaansa ulos alakautta. Ja samalla häpyluuta vihloo kipeesti.

Joo jos makaan liian kauan yöllä sängyssä nii saattaa lirahtaa vähän housuun :/ Mun neiti tykkää heilutella päätä tuol mun häpyluu alueella :D

Niinushka, mulla on ihan sama! Mä pidän jo pikkuhousunsuojaa kun lirahtaa joka kerta kun iskee kunnon yskäpuuska. :( Ja kun yritän treenata lantionpohjalihaksia tulee supistus! Ja välillä tuntuu kuin vauva yrittäis sormillaan avata kohdunkaulaa ja se tuntuu aivan älyttömän iljettävältä! Sellanen inhottava vihlova tunne.

Mulla on kipeä kohta mahassa tossa oikeella navan vieressä... Johtuukohan siitä et neiti potkinu vai onko jotain muuta? Se kipu on sellasta niinku siihen ois osunu joku mut ei oo... Tuli joku aika sit ku imuroin ja luutusin (oon töissä) viime viikolla tuli samanlai...

Pikku_Myy85 mulla on kanssa sellasia ison kolikon kokosia länttejä, missä nahka on mahasta kipee. En tiiä onko sulla samoja, mut melko ärsyttäviä nää on joskaan nyt ei kauheen tuskallisia.

Pikku_Myy85 ja Ripitii, miulla on myös muutama kohta mahassa sisäpuolelta kipee. Navan oikealta puolelta tuli kipeeks kohta sen jälkeen kun vauveli päätti yks yö potkia siihen kunnon sarjan.. Heräsin silloin siihen ja sen jälkeen se kohta on ollut arka. Oon sit olettanu et nuo muutkin arat kohat on potkimisesta/mylläämisestä kipeytyny.

Mulla on kans samanlainen kipeä kohta vatsassa, navan vasemmalla puolella. Sattuu vähän vauvan asennosta riippuen.
Onko muilla ollut muuten alaselän kanssa vaivaa? Oon 158cm pätkä ja vatsa painaa sen verran et alaselkä ihan jumis aamulla jos satun nukkuu selällään..

En oo pätkä, mutta alaselkä on kyllä melko kipeä varsinkin illasta ja jos erehtyy selällään nukkumaan.. Lämmin kaurapussi on vielä tuohon auttanut. Ja tukivyö kannattaa olla jos kävelee enempi. Miulla on vaan semmonen kevyt, oisko ollu carriwell, mutta on vielä riittänyt.

Takaisin