oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miss T
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ripitii: mulla tuli ekas raskaudessa sellanen todella kova kipukohtaus syömisen jälkeen ja onneks tajusin et oli närästystä, mut samalla kyl ymmärsin miks jotkut luulee närästystä sydäriks... Mullakaan ei siis ollu ikinä ennen ollu minkäänlaista närästystä et kyl hetken arvoin mistä hitosta oli kyse. Mutta siis onneks syy ja apu inhottavaan oloon löyty.

Mulla ainakin närästys tekee niin kipeetä välillä, et sattuu ihan tosissaan. Eka ihmettelinkin mitä nyt kunnes tajusin.

Ja tää mun olo..vatsa on niin alhaalla, että en pysty kunnolla istumaan! Hajareisin pitää röhnöttää joka paikassa, karseen näköistä :D ja mulla taas hiivatulehdus, ja kun illalla laitoin kapselia sisään niin tuntu ihan hölmöltä. Todella ahtaaks on tilat käynnyt. Tässä kun vielä se pari kk pitäis jaksaa..huh huh.

Mulla närästys ei tule esiin heti ruokailtua vaan vasta kun pääsen illalla sänkyyn maaten. Ja sit se hiipii pikkuhiljaa polttelemaan kurkkuun ja just kun olisin nukahtamaisillani alkaa polttaa niin että pakko kaivaa Renniet esiin. Ja jostain kumman syystä mun aivot aina yrittää lykätä sitä Rennien ottoa "mä ehdin kyllä nukahtaa ennen kuin menee liian pahaks" mutta ei vaan onnistu. :( Kun oppis vaan ottamaan sen Rennien heti kun vähänkään tuntuu polttelua niin vois nukahtaakin nopeammin.
Nyt on yskä ja kurkkukipu äitynyt kunnon flunssaksi. Nokka aivan tukossa ja raskasta hengittää. :(

Mäki otin eilen närästyslääkettä pitkästä aikaa. Oli sen ruokatorven polttelun lisäks niin kipee yläselkä, rintakehä ja ylävatsa. Kerran oon tosiaan ollut sairaalassakin kun oli niin kipee, ja pari kertaa ihan vaan siitä kivusta oksentanut. Useimmiten just makuulle mennessä tulee. Eilen kyllä oli jo ennen nukkumaanmenoa ni osasin ottaa lääkkeen ajoissa. Tuli silti valvottua... Ja Renniestä ei tosiaan oo mitään apua, mulla on vähän tujumpaa kamaa reseptillä.

Tiada kyllä se voi olla närästystäkin. Joillain se ei tuu ollenkaan ja jotkut kärsii siitä kokoajan. Toivottavasti kuitenkaan ei tulis uudestaan sulle. Mulla toi närästys on päivittäinen kaveri ja pahimmallaan monta kertaa päivässä.
Nyt täällä kärsitään jumalattomasta yskästä, et alkaa oleen selkä ja vatsalihakset ihan kipeenä jo. Ja kaiken huipuks huuleen iski herpes :(

Onneks mulla ei oo närästäny. Tai nii ainaki luulen ku en ees tiiä miltä se tuntuu :o Teidän muiden oireita lukien ei oo kivan tuntosta...

Koska lasketaan et verenpaine on koholla? Onko se joku määrätty lukema kun ylittyy vai verrataanko normaaliin ja kuinka paljon on siitä noussut? Ja pitääkö molempien lukemien nousta vai jomman kumman?
Mittasin just isäni verenpainemittarilla ja sain lukeman 140/72. Alapaine on neuvolassa vaihdellut välillä 70-76, eli se oli samoissa. Yläpaine taas on korkeimmillaan neuvolassa ollu 127. Turvotustakin on tänään ollut normaalia enemmän... Täytyy mitata huomenna aamulla uusiks ja kattoa mitä sit näyttää. Verensokeri on kuitenkin ollut hyvä tänään.

Janna: Mun ymmärtääkseni verenpaine katsotaan kohonneeksi, jos yläpaine on väh. 140 ja/ tai alapaine väh. 90. En sitten tiedä onko raskausaikaan vielä jotain erillisiä suosituksia tältä osin.

Mulle kans sanottiin neuvolassa et 140/90 on hyvissä rajoissa ja et jos alkaa olee lukemat tota luokkaa ninsit soittoo neuvolaan.

Kiitos vastauksista, täytyy jatkaa tarkkailua nouseeko alapaine tuosta kans tai laskisiko yläpaine normaaliks taas.
Kävin googlettamassa noita raskausmyrkytyksen oireita ja useammalla sivulla luki että normaali raskauteen liittyvä turvotus ilmenee pääasiassa iltaisin. Te, joilla on/on ollut turvotusta, onko teillä pääasiassa iltaisin? Mulla on aina pahimmillaan aamulla kun herään ja päivän aikana katoaa! Tänäänkään aamulla en saanut sormia taipumaan nyrkkiin kun oli niin nakit.

Mulla oli turvotusta iltaisin, nyt ei oo ollu ku ei tarvii töissä seistä:) kokeile laittaa lakanan/petarin alle pohkeiden kohdalle pyyhe rullalle nii että jalat ois hieman koholla yöllä ja sit vaikka säärystimet jalkaan. Mulla autto tämä. Ja vettä pitää myös muistaa juoda :)

Mulla kans ihan tolkutonta turvotusta. Oon yrittäny ny juoda tosi paljon vettä, pitäny tukisukkia ja jalkoja ja käsiä koholla. Siltikään ei mee enää sormus sormeen. Et en osaa oikeen auttaa et mikä siihen sit auttais ku en osaa itteenikään parantaa :) Raskausmyrkytyksestä en osaa sanoa ku verenpainetta en oo mitannu moneen viikkoon. Mut uskosin siinä olevan muitakin oireita kuin turvotusta.
Esiintyy siis koko päivän, ei erottele enää aikaa tuo turvotus.

Kannattaa muuten aina mitata verenpaine 2 kertaa. Pitää pieni tauko ensimmäisen mittauksen jälkeen ja luottaa toisen mittauksen tulokseen. Mulla on nimittäin joskus käynyt niin, että eka mittaus on ehkä jännityksestä tai jostain muusta syystä ollut vähän koholla, mutta toisessa mittauksessa jo normaali :) En tajua miksi kotona näin. Ehkä en ole tarpeeksi kauan istunut ennen mittausta tms.

Ei mullakaa oo sormukset menny monee viikkoo sormeen...
Ja muistakaa ku mittailette paineita: Puoli tuntia ruoasta ja kahvista sit n. 10min istua rauhassa paikoillaan ja olla rentona eikä kukaansaa älistä vieressä ku mittaa :)

Koska lasketaan et verenpaine on koholla? Onko se joku määrätty lukema kun ylittyy vai verrataanko normaaliin ja kuinka paljon on siitä noussut? Ja pitääkö molempien lukemien nousta vai jomman kumman?
Mittasin just isäni verenpainemittarilla ja sain lukeman 140/72. Alapaine on neuvolassa vaihdellut välillä 70-76, eli se oli samoissa. Yläpaine taas on korkeimmillaan neuvolassa ollu 127. Turvotustakin on tänään ollut normaalia enemmän... Täytyy mitata huomenna aamulla uusiks ja kattoa mitä sit näyttää. Verensokeri on kuitenkin ollut hyvä tänään.

Janna75: Kuten täällä jo kommentoitiinkin, niin yleisesti katsotaan, että verenpaine on koholla, jos yläpaine on 140 ja alapaine 90. Kuitenkin ymmärtääkseni kun mietitään esim. raskausmyrkytystä, niin paineen nousua verrataan siihen mitä sulla normaalisti on tasot. Muistathan, että ennen mittaamista tulee istua rauhassa paikoillaan vähintään 5 minuuttia ja tosiaan tuo 0,5 tuntia kahvin juonnista, ja mittaus tulisi tehdä kaksi kertaa. Myös eri mittarit voivat antaa eri tuloksia eli parhaimman mittaustuloksen saa kun mittaa aina samalla mittarilla.
Mulla on verenpainetauti ja verenpaineet näköjään reagoi todella helposti, koska kotona mitatessani saan noin 127/85 tuloksia ja terkkarin luona 140/100 eli ihan pelkästään jännitys yms. nostaa mulla paineita.

Omronin mittarin ohjeessa tuo lepoaika on 15 min ja kahvi, tee fyysinen, psyykkinen rasitus ja ruokailu ja tupakointi puolen tunnin tauko ennen mittausta.
Juuri tuosta valkotakki jännityksestä johtuen mittaan aina kotona ennen volle menoa. Tasot alle 80 ja alle 120 on ihanteellinen ja 90 ja 140 lievästi kohonnut.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin