oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miss T
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alavatsa ja alaselkä niin kipee ettei saa nukuttua. Välillä supistaa, kun yrittää vaihtaa asentoa sängyssä.

Iski ihan ihme kipu tossa n.10min sitten.. Alkoi sattumaan ihan sairaan paljon oikealle kylkiluiden alle.. Vasemmalla kyljellä jos makaan nii sattuu viel enemmän.. Selällä iha ok ja oikealla kyljellä maatessa helpottaa vähän.. Sellasta ihme kipua mutta ottaa nii kipeetä että vaikea liikkua.. Mietin että olisko vauva niin ylhäällä että painais jonnekkin niin ikävästä vai mikä on kun ei meinaa edes helpottaa.. :(

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Miettikää jos me kirjoitettais kaikki tämän Oireet-otsikon alla kirjoitetut oireet (negatiiviset) yhteen listaan ja näytettäis miehille. Että kaikelle tälle me altistamme itsemme raskauden aikana. Ne pitäis meitä varmaan jumalina sen jälkeen eivätkä enää valittais mistään koko loppuraskauden aikana! :)

Haluaisin nyt kokeneempien mielipiteitä supistuksista. Olen siis ensi kertaa raskaana, enkä tiedä mikä on ns. normaalia ja mikä ei.

Teen toimistotyötä, ja työpäivien jälkeen minusta ei ole ollut viime viikkoina muuhun kuin makaamaan. Vatsa on puolen päivän jälkeen piukkana vanteena ja selkään koskee. Selviä supistuksia tulee joitakin työpäivän aikana, ei mitenkään usein kuitenkaan. Loppupäivän mietin lähinnä missä asennossa kestäisin olla siihen asti, että voin liukuman puitteissa lähteä kotiin. Mielellään tietysti saisin jotain aikaankin töissä, mutta vaikea on keskittyä. Iltaisinkin supistelee yleensä joitakin kertoja, vaikka vaan makaan ja katson telkkaa. Nämä on kuitenkin minun mittakaavassa kivuttomia supistuksia ja terkka aiemmin sanoi, ettei haittaa, kunhan on kivutonta.

Eilen havahduin, kun ystävä kysyi miten kauan aattelin jaksaa tätä menoa töissä.. Kuuluuko tämän siis olla tällaista? Nyt on menossa 28+3.

Minä oon Teetu kuullut, että tuo istumatyö aiheuttaa supistuksia! Mikä on toisaalta vähän hullunkurista kun siinähän saa kuitenkin olla paikoillaan. Mutta ehkä se on se asento/ergonomia? Ite saan/joudun työssäni liikkumaan paljon ja koen sen olevan ihan Ok. Kunhan muistan työtahdin ja rajoitukset. Joudun välillä käymään koulussa ja luennoilla ja koen nimenomaan sen istumisen keljuksi! Tulee suppareita ihan itestään, veri ei kierrä kunnolla ja mikä kamalinta, häpyhuuletkin turpoo ja koko toosaa särkee :( Siis liikun, liikun, liikun niin paljon kuin voin ja kerkeen! Ota tuo asia neuvolassa esille.

Meillä on otettu lähestulkoon kaikki huomioon työergonomian kannalta. Teen töitä vaihdellen jumppapallon, tavan työtuolin ja satulatuolin väliltä ja seisoen. Vielä, kun maaten vois konetta näpytellä, niin ois helpompaa :D

No tuo kuulostaa hyvältä. Meillähän on töissä kaikenlaisia apuvälineitä: pyörätuoleja, rollaattoreita, potilasnostureita.. Oon pari kertaa huilinut semmosessa geriatrisessa tuolissa kyllä :)

Teetu, ota asia puheeksi neuvolassa tai soita ellei ole käyntiä lähipäivinä. Ei ole tarkoitus että sä just ja just sinnittelet töissä ja olet sit aivan puhki kun pääset kotiin. Istumatyössä voi helpottaa jos pääsisit välillä kävelemään ettet istu koko päivää. Eikä sairasloman tarvetta aina supistusten määrällä tai kivuliaisuudella ratkaista.

Muistanko nyt ihan väärin vai oliko jollain täällä keuhkoputken tulehdus? Mistä sen tunnistaa ja voikohan äippäpolin lääkäri diagnosoida sen? Mulla on nyt ollut flunssaa jo muutaman viikon ja tän viikon on ollut yskää. Alkuviikosta lievää kurkun kutittelua vaan mutta viikon puolivälissä alko tulla sellasia yskäkohtauksia kun limaa alko irrota ja kerran jopa oksensin. Nyt on kuivempaa yskää mut yskin sit useammin. Iltaisin ja aamuisin pakko ottaa strepsilsiä, välillä päivisinkin. Ja hengitys on raskasta mut sehän voi johtua kohdun kasvusta kans. Nenän kautta hengittäminen on todella raskasta vaikkei olekaan tukossa. Mä olen vaan lykännyt lääkäriin menoa kun mulla on huomenna aamulla äippäpolille aika ja aattelin kysyä siellä tästä yskästä kans.

Teetu ei ole normaalia ts ei kannata huolestua mutta kerro neuvolassa suosittelevat todennäköisesti äikkärin aloittamista aiemmin tai sairauslomaa.
Mä teen kanssa istumatyötä enkä enää viikon 25 jälkeen ole pärjännyt. Voin istua maks 30 min yhteen menoon jonka jälkeen paine vatsassa ajaa kävelylle vessaan tai supistaa, käytän toistaiseksi surutta liukumista ja tarpeen vaatiessa lähden aikaisin ja tulen myöhään yritän tehdä duunin tehokkaasti jotta hommat etenevät mutta tuntimäärä on pienempi.
Istuminen on ainakin itselle paljon pahempi kuin kävely voin hyvin lähteä kävellen kauppaan 1.5 km kantaa ostokset kävellen kotiin ja jatkaa vielä pari tuntia kaupungilla kävelyä eikä tunnu missään mutta istuminen tuo jalat ja lonkat lähelle kasvanutta kohtua ja mahaa ja aiheuttaa siten ylimääräistä rasitusta kohdulle tuoden painetta sinne mun kätilö kehotti hakemaan herkästi saikkua muakin usein supistaa työpäivän jälkeen eikä 8 h jälkeen musta muuhun oo kuin ruoka itselle ja makuuasentoon loppuillaksi. Eli en usko että joululomilta duuniin palaan.

Onpas teillä kivoja neuvoloita ja lääkäreitä. Teen iteki istumatyötä, kökkösellä toimistotuolilla keikkuen kaupan kassalla. 2-3 tuntia siinä joutuu putkeen istua ja pois ei pääse. Eihän siinä selkä kestä ja supistukset on arkipäivää. Työpäivän päätteeks ei voi muuta tehdä ku maata raatona. Nyt oon ollu saikulla kun yleislääkäri sellaista myönsi mutta huomenna taas työt kutsuu. Se että mun fysiikka ei kestä ja supistelee ei kiinnosta neuvolatätiä ollenkaan ja äitiyspoli totesi kipujen ja supistusten olevan ihan normaalia. Onneks tää on eka ja vika lapsi meidän perheeseen.

Kiitos vastauksista! Työ on itsenäistä ja pääsen kyllä jalottelemaan normipäivinä vapaasti. Vessakäyntejä ja vedenhakureissuja tulee tehtyä usein. Oon ite ollut koko ajan sitä mieltä, että kunhan työni saan hoidettua, "kärsiminen" sen jälkeen on normaalia. Toki sillä ehdolla, ettei kärsimisestä ole mitään haittaa vauvalle. Oon tämän päivän vaan maannu ja on supistellu koko päivän silloin tällöin. Oon lepäilly ja ootellu, että rauhottuis sen verran, että pääsis koirien kanssa pihalle. Yleensä lepopäivät on kyllä ollu helpompia.

Seuraava neuvola on vasta parin viikon päästä. Täytyy varmaan soittaa huom miehelle aikaa influenssapiikille ja samalla kysyä terkan mielipidettä.

Janna75, mulla oli alkukesästä keuhkoputkentulehdus. Yskä tuli enimmäkseen sillee kohtauksittain, että kurkkua kutitti ihan hirveesti ja oli pakko vaan yskiä ja yskiä. Limaa ei hirveesti muistaakseni irronnu. Mulla mm. kipeytyi toinen kylki tosi pahasti sen yskimisen seurauksena. Oli kyl aika kauheeta :/ Toivottavasti olo helpottaa pian!

Mulla samoja oireita istumisesta! Teen toimistotyötä ja istuminen alkaa olla jo tuskaa, nyt siis rv 28. Maksimissaan muutaman tunnin pystyy istumaan kunnes vatsaa alkaa kivistää ja pakottaa, koko maha ihan kivikova. Töiden jälkeen pakko maata koko ilta. Viime pe tuli istumista vähän enemmän kuin normaalisti ja nyt koko vkonlopun maha ollut tosi kipee ja arka. Neuvolassa vaan voivoteltu asiaa kun kerroin... Vielä 1,5 kk pitäis töissä jaksaa mutta epäilen pahasti.

Edelleen mulla on se haava navassa! Pihdistan sen perusteellisesti desifiointi aineella ja laitan yöks bebanteenia,mut silti se punottaa,on auki ja kipeä :/

No voi harmi tiada soita neuvolaan tai lääkärille ja kysy oisko niillä suositella jotain toista ratkaisua ?

Janna75, mulla oli määrittelemätön keuhkoputkentulehdus syyskuussa, joka sitten kehittyikin poskiontelontulehdukseksi. Oireena oli ihan järkky yskä ja sitten se veti nokan totaalisen tukkoon. Kannattaa mainita huomenna asiasta äippäpolilla, ajattelis että se lääkäri osaisi siihen sanoa jotain ja ainakin ohjata eteenpäin.

Mulla kans Mju pieru karkailee vahingossa, se on ihan kiva näin asiakastyössä... :oops: Yritän vaan olla sitten niin kuin mitään ei oliskaan tapahtunu :)

Takaisin