Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiellettyjen aineiden lista pitkä näin raskausaikana. Itse olen melko liberaali ollut, ja käyttänyt maalaisjärkeä. Kuitenkin, nyt juurikin kohtukuolleella vauvalla epäiltiin mahdollisesti olevan myös listeria, joten se pisti vähän varpailleen.

Aspartaamista olen se vastarannankiiski. Juuri julkaistiin tutkimus, jonka perusteella aspartaamista ei ole yhtään mitään haittaa käyttäjälleen eikä sikiölle. En siis ymmärrä siitäkään sitä hössötystä. Enkä tarkoita, että sitä pitäisi kenenkään käyttää nyt kun on näin tutkittu, mutta näin yleensä. :)

Glögiä ja pipareita olen syönyt. Inkivääriä, raakaa kalaa, merilevää.. niitähän syödään eri kulttuureissa päivittäin, ja terveitä lapsia sinnekin syntyy. Siksi yritän pitää sen järjen matkassa, mutten tietenkään tahallani vedä päivittäin homejuustoja ja graavilohta.

Onko sulla Mamsi tietoa paljon tuos merileväs on a-vitamiinia? En oo ite jaksanut ottaa selvää mut tekis mieli kasvis-sushia :P ja oon mietiskellyt että kuinka moni levän pätkä täyttää a-vitsku saldon joka on sen 800µg päiväs tietääkseni, kun raskaana on.

nt-ultrassa käyty ja neuvolassa toistamiseen. Kaikki kuulemma erittäin mallikkaasti. Niskaturvotusta oli 1,7. ja pikkuinen oli erittäin aktiivinen ja kuvauksellinen :)
Kaikki testit ja arvot mallillaan mitä itsstä otettu. Totesi jopa tämäkin neuvola täti, että sokerirasituskoe ei näillä näkymin ole tarpeellinen (tietysti seuraillaan läpi raskauden jos tilanne muuttuu).. :)

Mä käytän muutenkin mieluummin "oikeita" juttuja ruoassa kuin makeutusaineita, lighttuotteita, ruokakermoja jne. Jotenkin tuntuu että puhdas sokeri, voi ja kerma ei sopivissa määrissä ketään tapa, ja makuhan on aivan eri luokkaa:)

Homejuustoista ja maksasta en muutenkaan välitä, joten ei ole probleema, mutta graavilohi jouluna on kyllä ihan pakko. Mitä jos itse graavaa tuoreesta, pakastetusta lohesta, eihän siinä pitäisi olla mitään listeriaan edes viittaavaa? Vai?

Kääk, 16+0 tänään, tuntuu että viikot kulkee hitaasti näin ennen rakenneultraa, mutta kuitenkin päiviä tulee lisää jostain. Omituista, en muista että olisin ollut näin kärsimätön aikaisemmin:) Huomenna varhaisultrasta on toki jo 10 viikkoa, joten kyllähän aika johonkin suuntaan kulkee. Silloin tyyppi oli 4mm, tänä päivänä lienee siinä jotain 11cm. Aikamoinen kasvuprosentti lyhyessä ajassa!:)

Mä käytän muutenkin mieluummin "oikeita" juttuja ruoassa kuin makeutusaineita, lighttuotteita, ruokakermoja jne. Jotenkin tuntuu että puhdas sokeri, voi ja kerma ei sopivissa määrissä ketään tapa, ja makuhan on aivan eri luokkaa:)

Homejuustoista ja maksasta en muutenkaan välitä, joten ei ole probleema, mutta graavilohi jouluna on kyllä ihan pakko. Mitä jos itse graavaa tuoreesta, pakastetusta lohesta, eihän siinä pitäisi olla mitään listeriaan edes viittaavaa? Vai?

Kääk, 16+0 tänään, tuntuu että viikot kulkee hitaasti näin ennen rakenneultraa, mutta kuitenkin päiviä tulee lisää jostain. Omituista, en muista että olisin ollut näin kärsimätön aikaisemmin:) Huomenna varhaisultrasta on toki jo 10 viikkoa, joten kyllähän aika johonkin suuntaan kulkee. Silloin tyyppi oli 4mm, tänä päivänä lienee siinä jotain 11cm. Aikamoinen kasvuprosentti lyhyessä ajassa!:)

Jäikö sulla nt-ultra sitten syystä tai toisesta väliin? Mä kävin myös omalla rahalla varhaisultrassa 6+4, nt-ultra oli 12+3 ja tuleva rakenneultra on 20+3. Nyt menossa 16+2.

Merilevässä käsittääkseni "kielto" perustuu jodipitoisuuteen. Eli jos syö esim. merileväkapseleita lisäravinteena määrät voivat ylittyä. Tosin Suomessa kai suurempi ongelma on, että jodia saa liian vähän kuin liian paljon. Sushirullien tai satunnaisten wakame-salaattien merilevämäärillä ei pitäisi olla mitään ongelmia. THL:n sivuilta: "Merilevävalmisteita ei suositella lainkaan, jos tuotteen jodipitoisuus ei ole tiedossa. Jodin liikasaanti on haitallista kilpirauhasen toiminnalle ja sikiön kasvulle."

Listeria ei käsittääkseni kuole pakastettaessa, eli en söisi pidempään pakasteena olleesta lohesta tehtyä graavia (tai muutenkaan raakana). Varmasti tuoretta lohta voi syödä raakana, myös siis graavattuna. Toki lohessa hyvä muistaa, että raskasmetalleja voi olla reilusti, etenkin Itämeren villissä lohessa, eli ei liikaa/liian usein. Kassilohi on yleensä vähemmän raskasmetalloitua (+ muutenkin eettisempää, kun ei vaaranna luonnon kantoja). Näin on minua kalastusfriikkien puolelta valistettu :)

THL:n sivuilta lohesta: "Itämeren isoa silakkaa, lohta ja meritaimenta voi syödä enintään 1–2 kertaa kuukaudessa."

Evira on myös kirjoittanut näin: ”Kirjolohi ja kasvatettu Norjan lohi kuuluvat niihin kaloihin, joita voi syödä kaksi kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen. Kasvatetun lohen myrkkypitoisuudet ovat enintään kolmannes Itämeren villin lohen pitoisuuksista”.

Lisäksi ehkä hyvä tiedostaa, että Suomella EU:n myöntämä poikkeulupa myydä Itämeren silakoita ja Itämeren lohta ihmisravinnoksi (dioksiinipitoisuudet ylittävät EU:n raja-arvot).

Onneksi joulu on vain kerran vuodessa :)

Esikoista odotellessa: Ei ei, kyllä minä ihan normisti siinäkin kävin viikoilla 12+1:) Sattui vain juuri niin tasainen viikkoluku tuo 10, ja jotenkin tuo kehitys siinä ajassa on niin huikea:) Ja varhaisultrassa kävin koska tää nyt todnäk on vihoviimeinen raskaus, ja silloin pitänee kokeilla kaikkea;) Tai no, 4D taitaa jäädä, about 400-500€ on pikkuisen liian suolainen hinta;) Ja jos rehellisiä ollaan, halusin varmistaa että mukana oli joku ja mieluiten vain yksi, kaksosyllätys olisi ollut hieman liikaa minulle...

Huomenna toinen neuvola, ultrasta reilu pari viikkoa, nyt ois sit eka kerta kun kuunnellaan sydänäänet (kuuli ne toki ultran yhteydessä mut ekassa neuvolassa ei). Kaikenlisäks pitäs suorittaa purkkiin pissaaminen kotona niin että virtsa on ollu rakossa vähintään 4h :angry3. Ja johonkin koeputkioon vielä sörkkiä sitä. Eli yöllä kun herään yleensä välillä klo 3-5 vessaan niin pitäs pystyä suoritumaan tästä ihan unisena kun neuvola on klo 8.

ahk87 mulla oli seuraava neuvola 10.12 ja sillo riitti 2h pissaamatta ku menee sinne niin saa siellä sitte pissiä purkkiin.... onneks ei sentään sitä 4 tuntia tartte olla ku vasta puol kolmelta iltapäivällä aika

Tottakai synnytykseen kannattaa varautua tavalla tai toisella ja joskus sattuu niin onnekkaasti, että homma etenee juuri niin kuin on suunnitellut. Eräs ystäväni oli hiljattain kokenut jotain täysin päinvastaista, kun olivat kyllä suunnitelleet vanhempien lasten hoidot ja mahdolliset kivunlievitykset ynnä muut tosipaikan varalle, mutta tuli sitten niin kiire, että vauva syntyi kylpyhuoneen lattialle sillä aikaa, kun mies oli pihalla ambulanssia vastassa. Eikä sairaalaan olisi ollut kuin vajaan kymmenen minuutin matka. Onneksi siinä synnytyksessä kaikki sujui hyvin, vaikka ambulanssihenkilökunnalla ei ollut lainkaan saksia ja napanuora katkaistiin fiskarssin keittiösaksilla. :wink

Viola Härregood miten käyny! :confused: Onneks kaikki kai kuitenki hyvin meni?

Viola, siis ei hauskaa varmasti hänelle ja perheelle, mutta toi Fiskarsin keittiösakset sai vaan spontaanin hymyn huulille!

Oon kuullut paljon juttuja (ja ihan lähipiirissä myös kokemuksia) siitä, että synnyttäjä on päättänyt ottaa puudutteen synnytyksessä. No sitten hommat etenee niin vauhdilla, että ei tule moinen kuuloonkaan. Ja sitten se tuottaa pettymyksen..

Eli huh, jos pystyisi vaan avoimin mielin kulkemaan kohti oman lapsen syntymää! Siinä tavoitetta meikälle :)

En ymmärrä miten multa on mennyt täysin ohi tuo jodi kohdistuen merilevään :think005 Mut tjooh, katoin finelin sivuilta nyt kuitenkin norilevän pitoisuudet ja jodin raskausajan saantisuosituksen jonka jälkeen viel googlasin että mitä tuo levä painaa. Tuskin juu on hätää jodin taikka a-vitamiininkään puolesta jos ei ylettämiä määriä meinaa niitä susheja syödä.

Oon vähän myöhässä julkimoiden paljastuksista, mutta tajusin eilen, että meillähän on parrasvaloissa kanssaodottaja: Vappu Pimiä :) Hän sanoi 2.11. että kohta on toinen raskauskolmannes takana, joten eiköhän hänelläkin LA ole toukokuun lopussa.

Hauska seurailla hänen raskautensa etenemistä mediasta tässä kaiken muun rinnalla :) Ja on vissiin aika huono olo ollut myös hänellä kommenteista päätellen!

Vappu Pimiä Vappupallona :grin perjantainahan Vappu oli Possen suorassa lähetyksessä :)

Toi mun näyte oli joku mistä katotaan joku bakteerijuttu, tulehushommia jne...niin sen sai ottaa kotona ja laittaa suoraan sellaseen koeputkeen missä oli jtn jauhetta. Tänään terkkari laitto sen johki lämpökaappiin ja soittaa sit jos löytyy jotain. Et normikäyntin yhteydessä ei oo opastettu mitään muuta ku käy tullessas kusasee purkkiin tuolla vessassa ja jätä siihen nimikirjaimet :grin (valkuis- ja sokerihommelit katotaan).

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Meillä ei tartte edes neuvolassa käydessä jättää niitä kusia purkkiin. Sen kun itse katsotaan tulokset tullessa ja kerrotaan neuvolatädille jos on jotain muutoksia.

On se vaan niin friikkiä lotrata oman virtsan kanssa, mutta mitäpä sitä ei oman pikkutiitiäisen takia tekisi :rolleyes:

Täällä on ollut kovasti juttua synnytyksistä. Kiva lukea muidenkin ajatuksia asiasta. Itsekin kannan korteni kekoon, kun on enemmän aikaa kirjoitella.. :)

Mutta virtsatutkimuksiin piti kommentoida, että täällä on joka neukun yhteydessä, peruspissanäyte, josta katotaan sokerit, valkuaisaineet Ym. Mutta nyt on tullut tavaksi ainakin kerran raskauden aikana ottaa viljely mahdollisista tulehduksista. Mun mielestä hyvä juttu, kun virtsiitti voi kuitenkin olla oireeton ja aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia yms.

Nii ja mimimami, en ole myöskään huomannut Vapun raskautta tai paljastusta missään. Että kiitos infosta :) Mut taitaa olla aikasemmi la jos toinen kolmannes on jo takana.
Oliko Se muuten tuossa aiemminkin raskaana, kun juonsi Toisenlaiset äidit ohjelmaa? Ja sai keskenmenon? :(

Takaisin