Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en lukenut mitään epiduraaleista tai mistää ennen esikoista, ja mulle se tosiaan toimi siten miten sen pitäisikin. :) Ei vienyt tuntoja pois, enkä voinut kyllä todellakaan nukkuakaan sen kanssa. Tunsin selvästi supistukset, mutta en enää huutanut kuin hyeena niiden aikana. :grin
Ja tosiaan, sanoinkin siinä pikkupöllyissäni kätilölle "mun jalat on hammaslääkärissä!" ja hekotin päälle. Tunsin siis jalkani, mutta oli niin hauskaa tökkiä niitä, kun ne oli hieman puuduksissa. Ikään kuin poski hammaslääkärin jälkeen. :laughing002

Niin, ja kerroin täriseväni aivan hillittömästi ja hallitsemattomasti supistusten aikana. Niitähän tuli aivan solkenaan ilman erityisiä taukoja. Oli siinä anestesialääkärillä hommaa. Mua piti kiinni mun mieheni ja kaksi kätilöä. Huusin aina, että NYT TULEE! kun supistus läheni ja aloin taas täristä. Hän pisti NELJÄ kertaa, ennen kuin sai kunnon vasteen ja onnistui. Ei ollut hänen vikansa, vaan ihan aidosti minä vaan en pystynyt auttamaan häntä. Huomasi, että hänelläkin alkoi kiristää hermoa, työnsi mun kättä ja tiuski, että pidä sitä tuossa asennossa. Yritäpä siinä, pää sekasin ko seinäkello, tajuta missä sen pitäis olla, kun silmiäkään voi pitää auki, että pysyy järjissään..

Noh, se sitten onneksi kuitenkin meni ja onnistui. Selässä oli kolme eri pistokohtaa, yritti siis kolmeen nikamaväliin ja yhteen pari kertaa. Vihloivat kyllä jonkun aikaa synnytyksen jälkeen, olisko ollut muutaman kuukauden. Nykyään ei tunnu mitään. :)

Mutta kyllä määkin nauttisin, jos pääsisin veteen. Mulla pienikokoinen ystäväni työnsi lähes viisikiloisen lapsen ilman puudutteita tai juuri mitään muutakaan apuja/seurauksia, koska sai olla vedessä. Kyllähän se on luonnon omaa terapiaa ja keino rentouttaa niin keho kuin mieli.
Mitä, jos menisi sinne laitokselle niin, että märisee ja kiukkuaa ja raivoaa ku mielipuoli, että päästäkää mut ammeeseen..? :cussing:grin

Mä en oo vielä kauheasti lukenut synnytyksistä ja eri vaihtoehdoista. Toi vesi kuulostaa kyllä houkuttelevalta mutta en tiiä miten se onnistuu Kättärillä.. siel on kuitenkin varmaan aika ruuhkaa :/

No mutta en ihan vielä halua alkaa stressaamaan synnytyksestä tai miten se tulee menemään tai onko kauhean kivulias vaan nyt haluan nauttia tuon toisen kolmanneksen kasvavasta mahasta ja raskaudesta yleensäkin <3

Kaipa ainoa varma asia synnytyksessä on että lapsi tulee ulos, kaikki muu saattaa mennä ihan millä tavalla hyvänsä vaikka kuinka suunnittelisi ja haluaisi sitä ja tätä:)

Mä olen viime päivinä paisunut kuin pullataikina, lähinnä vatsan seudulta. Vatsanympäryys jo mojovat 87cm, mikä on ihan naurettavaa huomioon ottaen että lapsi on tyyliin 10 cm ja t-o-d-e-l-l-a alhaalla vielä;) Itse vatsa on siis täynnä jotain muita elimiä. Jotenkin tuntuu että sisälmykset eivät koskaan oikein ole palautuneet omille paikoilleen edellisten raskauksien jälkeen, vaan jäivät ikään kuin kytikselle sinne ylös jonnekin;)

Mä olin ammeessa esikoisen kanssa sellaisen nelisen tuntia. Olin varmaan 4-5cm auki kun menin ja jotain 7-8cm auki kun tulin pois. Mun mielestä mun piti tulla pois koska sikiön sydänäänet alkoi heiketä.

Suihkua en käyttänyt synnnytyksessä kivunlievityksessä. Viimeisen raskauskuukauden aikana käytin kuitenkin kipeiden supistusten kanssa, kuten myös tummaa suklaata.

Tulevassa synnytyksessä aion käyttää ammetta kivunlievityksessä. Ei ole kylläkään mitään fanaattista toivetta synnyttää ammeeseen mutta en pane vastaan jos näin käy. Mun sisko synnytti kesällä terveen vaavin ammeeseen ja otti hänet itse vastaan ♡

Tiltu, mulle sokerirasitus oli ihan hirveä koettelemus! Litku oli karmeaa ja meinasin koko ajan oksentaa. No sain sen alas kuitenkin. Mutta mikä olo tuosta seurasi. Pahempaakin pahempi krapulafiilis. Päivän kaikki menot peruttu ja illalla olisi ollut ravintolaa ja en todellakaan voinut mennä.

Kuitenkin aika monelle toi sokerirasitus sujuu ongelmitta. Eli hyvin todennäköisesti se menee tosi hienosti. Tsemppiä vaan sinne!

Kirsikka, mä peukutan oman kehon kuuntelemiselle tuossa missä vaiheessa alkaa valmistautua synnytykseen. Itse perehdyin juttuihin viimeisen raskauskolmanneksen aikana laajemmin. Stressiä en asiasta ottaisi. Intuitioon luottaminen on tärkeää, koska vauvan syntymässä myös vauva on aktiivinen osapuoli. On kaunista herkistyä vauvan viesteille.. miten tuo pienokainen haluaa tulla maailmaan? On vaan niin ihanaa suunnitella maailman kauneinta asiaa ♡ Oman vauvan syntymää!!

Onko ammeeseen pääsyn kanssa merkitystä onko lapsivedet menneet vai ei? Mul on "aina" (2 kertaa heko heko :D) menny vedet jo reippaasti ennen ponnistusvaihetta ja siit meneeki sit se 2 h ni pentunen on ulkona :)

Oonks mä ainut (ensisynnyttäjä) joka ei osaa pätkääkään ajatella synnytystä ainakaan tässä vaiheessa? :laughing002 en osaa kun ajatella et raskaus sujuis hyvin ja rakenneultrassa kaikki ois normaalisti...et katotaan sit myöhemmin herääkö mitään ajatuksia ja miten pyörälle saa pään niistä :schocked028 ainoastaan osaan sanoa että en oo ajatellut et menisin ilman mitään puudutuksia, lähinnä varmaan sen fiiliksen mukaan. Et jos sattuu p*rkeleesti niin kaikki piikit mulle heti nyt!:grin

toukoihme: hyvä kysymys, en tiedä. Mulla meni vedet vasta ku ponnistusvaihe oli alkamassa, räjähti nätisti kätilön päälle, örks... Ekan synnytyksen yhteydessä mistään ammeesta ei ollut puhettakaan (ehkä oli varattu, Jorvissa taitaa olla vain yksi?), ja silloin kalvot puhkaistiin. Nyt tokalla kerralla amme oli vapaana, joten sitä ehdotettiin. Päätin kokeilla, olin jo käynyt kotona kuumassa suihkussa kun supistukset rupesivat käymään kipeiksi, ja ei se ainakaan pahalta tuntunut. Mutta en kyllä välttämättä sinne veteen haluaisi synnyttää... No, katsotaan miten käy, avoimin mielin odotetaan toukokuuta:)

Hirvittää jo valmiiksi sen sokerirasituksen jälkeinen olotila. Itse testi litkuineen varmaan menee ok, mutta mulle tulee tosiaan"krapula" jos juo 0,5 litran limun. Yksi kohtuu pieni sokerijuttu päivässä on mulle ihan maksimi ilman, että tulee huono olo. Esim. tänään mokasin ja söin seminaarissa sekä lounasjälkkärin että kahvipullan. Ällötysilta (närästys, kiukutus, päänsärky) siis luvassa. Onneksi ei oo menoja sovittuna.

Amme olisi mun unelma numero yksi! Mutta taitaa täälläkin olla vain yksi, eli katsotaan miten käy..

Mä en oikeastaan halua tuota spinaalia juuri sen päänsärkyriskin takia. Kuulostaa koomiselta, tiedän.. Mutta olen joutunut niin paljon kärsimään välillä jopa lähes kroonistuneiden päänsärkyjen ja migreenien kanssa, että otan lähtökohtaisesti mieluummin vaikka kuinka pahan "uudenlaisen" kivun kuin päänsäryn :D

Niiden, jotka tahtoo epiduraalin, kannattaa myös muistaa tuo, että sitä ei aina ehdi saamaan. Ei kannata tietenkään kovin paljon ajatella mitään worst-case-scenario -synnytyksiä, vaan mieluummin sitä omaa unelmasynnytystä, mutta sen verran, että muistaa sen olevan myös vaihtoehto. Ettei sitten mene ihan paniikkiin, jos niin käykin, vaan on asenteella "kaikesta selvitään" :)

Synnytyksestä pitää selvästi perustaa jo oma ketju, kun monia nyt jo asia mietityttää!

suvitus, totta tuo epin saamisen ajoitus. Yleensä silloin tarjotaan spinaalia, sen ehtii saada.

Mää en kestä sokerirasitusta enkä sitä litkua. YÖKS. Mulle tulee niin järkyttävän huono ja etova olo siitä. YökYökYök!!

Amme ois kyä aivan loistava synnytyksessä. Vesi on mun elementti. Montakohan ammetta on TAYS:ssa?

Haluaisin synnyttää mahollisimman luomuna, mutta koska en synnyttämisestä mitään mistään oikeasti tiedä, niin haluan pitää kaikki piikitysoptiot auki. Mulla ei o mitään piikkejä vastaan henkilökohtaisesti enkä pidä puudutteiden ottajia millään tavalla epäonnistuneina synnyttäjinä. Kai siä synnytyssalissa saa muuten ihan vapaasti karjua ja kirota? Kiroomisen kun on oikeestikin todettu nostavan kivunsietoa, ja se on myös itse testattu noin joka toinen päivä :grin Vai tullaanko siä hyssytteleen, ettei muut pelästy? :confused:

Jännittää myös oma väsyminen. Entä jos mulle tulee sellanen olo, ettei tästä vaan tuu mitään? Oon puhunu miehelle, että rupeis sitte lietsoon mua liekkeihin, niin että raivostuisin ja olisin taas energisempi tai ainakin pahansisune maailmanvihaaja. Mulla tunnetusti aina palaa käämit, kun tulee puhe vaikkapa persuista, opinto-ohjauksesta, abortinvastustajista tai esimerkiks yhestä sekopääuskonnollisesta tutusta, jonka kanssa väittelin pariin otteeseen, elänkö kaikentuhoavassa pahuudessa (avoliitossa), ja joka lähetteli mulle sähköpostia, jossa sanottiin melko suoraan, kuinka mun mies tulee raiskaan meiän tulevat lapset johtuen avoliitosta. (Se ois kuulemma kuitenkin pelastanu meiän tulevat lapset isän raiskaukselta ja mut miehen pettämiseltä, jos oltais menty naimisiin. Ois ollu tilanteessa vielä toivoa siis! Kun sitten mentiin vihdoin naimisiin, niin teki mieli tunkea kyseisen henkilön onnittelusepustukset alimpaan helvettiin tai edes homobordelliin.) Niinpä mun miehellä on tehtävä tarvittaessa heittää bensaa mun päälle ja sytyttää tulitikku, jos rupeen oleen toivottomassa tilassa :smiley-angry026

Amme ois kyä aivan loistava synnytyksessä. Vesi on mun elementti. Montakohan ammetta on TAYS:ssa?

Haluaisin synnyttää mahollisimman luomuna, mutta koska en synnyttämisestä mitään mistään oikeasti tiedä, niin haluan pitää kaikki piikitysoptiot auki. Mulla ei o mitään piikkejä vastaan henkilökohtaisesti enkä pidä puudutteiden ottajia millään tavalla epäonnistuneina synnyttäjinä. Kai siä synnytyssalissa saa muuten ihan vapaasti karjua ja kirota? Kiroomisen kun on oikeestikin todettu nostavan kivunsietoa, ja se on myös itse testattu noin joka toinen päivä :grin Vai tullaanko siä hyssytteleen, ettei muut pelästy? :confused:

Jännittää myös oma väsyminen. Entä jos mulle tulee sellanen olo, ettei tästä vaan tuu mitään? Oon puhunu miehelle, että rupeis sitte lietsoon mua liekkeihin, niin että raivostuisin ja olisin taas energisempi tai ainakin pahansisune maailmanvihaaja. Mulla tunnetusti aina palaa käämit, kun tulee puhe vaikkapa persuista, opinto-ohjauksesta, abortinvastustajista tai esimerkiks yhestä sekopääuskonnollisesta tutusta, jonka kanssa väittelin pariin otteeseen, elänkö kaikentuhoavassa pahuudessa (avoliitossa), ja joka lähetteli mulle sähköpostia, jossa sanottiin melko suoraan, kuinka mun mies tulee raiskaan meiän tulevat lapset johtuen avoliitosta. (Se ois kuulemma kuitenkin pelastanu meiän tulevat lapset isän raiskaukselta ja mut miehen pettämiseltä, jos oltais menty naimisiin. Ois ollu tilanteessa vielä toivoa siis! Kun sitten mentiin vihdoin naimisiin, niin teki mieli tunkea kyseisen henkilön onnittelusepustukset alimpaan helvettiin tai edes homobordelliin.) Niinpä mun miehellä on tehtävä tarvittaessa heittää bensaa mun päälle ja sytyttää tulitikku, jos rupeen oleen toivottomassa tilassa :smiley-angry026

Voi ei, mitä sontaa olet tuolta tyypiltä uskonnon nimissä kuullut. :( Ei voi muuta sanoa kuin että kaikki hengellisyydestä kiinnostuneet ihmiset eivät ajattele noin. En ainakaan minä. Ja mä elinkin itse avoliitossa monta vuotta.

Mua kiinnostaisi edelleen tietää, onko jotain tehokasta kivunlievitystä, jos epiduraalia ei saa. Muistaakseni Klexanen pistämisestä pitää olla kulunut jotain 12-24h, jotta sen voi saada. Tarkkaan en tiedä, kaipa lääkäri sen sitten kertoo. Mutta valmistaudun henkisesti ajatukseen, että en saa puudutusta.

Huh, kaksi työpäivää takana. Ja olen hengissä :) happyhappyjoyjoy :grin huomenna suunnittelupäivä töissä. On uskomatonta, että tää olo selvästi menee ohi!! Vaikka hajut edelleen häiritsee kovasti ja öklöttää. Erityisesti mun miehen "haju", mikä on toooodella häiritsevää :mad:

Mangusti, synnyttäjä voi olla juuri sellainen kuin hän on. Kätilöt on siellä jeesamassa ko. perheen lapsen syntymää. Jos sulle parasta kivunlievitystä on kiroileminen, niin silloin sä kiroilet. Jos joku tulee hyssyttelemään, ettei muut pelästy, niin silloin tuo joku on täysin väärässä paikassa väärään aikaan. Sinä olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan, sinä teet maailman tärkeintä synnytystyötä. Sairaalaan voi muutenkin mennä sillä ajatuksella, että "tämä on minun paikkani" (this is my space) , "tämä on minun tilani".

Kannattaa ehkä miettiä myös muita sanoja kuin kirosanoja omiksi voimasanoiksi synnytyksessä. Mun synnytys kesti 24h (papereiden mukaan 17,5h) ja olisi varmaan mennyt hermot ottaa kipeitä supistuksia vastaan se koko aika kerraten ärräpäitä.

Itse harjoittelin mun kivunlievitystekniikoita yhdessä silloisen puolison kanssa etukäteen. Mitä tahansa suunnittelee, niin kannattaa ainakin puhua siitä puolisolle. Puoliso voi silloin synnytyksessä kertoa kätilöille asiasta. Ja tietty voi toimittaa etukäteen toivelistan ja puhua ajatuksistaan käynnillä sairaalassa.

Ja kätilön vaihtoa voi pyytää kuten tässä ketjussa on todettu. Jos kemiat ei vaan natsaa, niin ei siinä ole mitään outoa. Se ei varmasti ole ko. kätilölle ensimmäinen kerta vaan osa kätilön työtä.

Minä menen nyt nukkumaan.:goodnight

Katson itsekin olevani jonkin verran hengellinen, joten olen, Esikoista odotellessa, kanssasi samaa mieltä, että uskonnollisten korista löytää taplaajia moneen lähtöön ja suurin osa ihan normaaleja :) Inhoan kaikkea fanatismia ja karsastan tasapuolisesti niin uskonnollisia ääripäitä kuin "vapaa"-ajattelijoitakin. Se mun tuttu tais kuulua johki sapattikristitty-lahkoon, ja kova oli käännytystyö sillä :grin

Hih, aattelinki, että pitää varmaan säästellä niitä ärräpäitä siihen, ku oikeen tarvii. Rupeis varmaan itteeni naurattaan, jos hokisin päivän tai pari pelkkiä ärräpäitä :laughing002 Tosin naurukohtaus ei välttämättä ois yhtään huonoks, jos sellasen pystyis toteuttaan kesken synnytyksen. Ehkä jotenkin jännittää se, kuinka korrekti tarvis olla, että voiko huutaa ku hyeena ja päästellä normilitanioita suusta ihan tunnontuskitta. Tai siis jos siltä tuntuu, ni ihan kaikki varmasti huutaa, jos luulee, että kuolee, mutta kysymys onkin ehkä enemmän siitä, kuinka voi olla oma itsensä ja tuntea olevansa turvassa ja synnyttää niin kuin parhaalta tuntuu. Mutta, Minimani, osuit vastauksellasi juuri siihen, mitä mulla oli sydämelläni. Eli siis, onko "sallittua", että otan oman tilani myös sairaalaolosuhteissa. Mun tarttee ruveta harjotteleen oman tilan ottoa jo nyt, että se onnistuis si synnyttäessä :)

Mangusti, saa kirvata ja huutaa. Testattu on.. Huusin jokaisen kivuliaan supistuksen aikana loppuajasta, yleensä kylläkin vaan siis huusin "aaaaaaaaaAAAAAAAAAAAAAAA..". Ja sitten huusin miehelle, että jumalauta tämä on viimenen lapsi ikinä, ja kirosin sen alimpaan maanrakoon!!
Ei muuten kuitenkaan ollu. :p
Ja tasan kuulu naapuriinki. :grin

Esikoista odotellessa, eikös ole joki ihan kipupiikki, joka nykästään kankkuun? Vai onko sulla siis toiveena, ettei laisinkaan piikkejä? Ilokaasukin saattaa joillekin toimia niin hyvin, ettei muuta tarvii.
Mä olin ottamassa aquarakkuloita, mutta siinä vaiheessa olin jo niin kipeä, että muutin mieleni ja halusin epin. Nyt voisin kyllä kokeilla ensin niitäkin, vaikka niiden laittaminen kuulema sattuu pirusti.

Mulla supistukset tuntuu tulipalona selässä, ihan kuin joku porais alimpia nikamia rikki. En siis tiedä, että auttaako mikään oikeestaan, ellei puudute. Jännä nähdä, miten tämä toinen kerta sitten. Kärsin muutenkin ajoittain iskiaksen aiheuttamasta hermokivusta, ja se on ihan ääretöntä tuskaa akuuttina. Siksikin se synnytyksen tuoma selkäkipu oli jokseenkin yllättävää.

Mutta niin se tarvii mennä joka kerta, takki auki. Sitä ei voi suunnitelmista huolimatta itse ohjata eikä päättää. Kaikkea voi sattua; lapsi olla väärässä tarjonnassa, kuten mulla, eikä tulekaan itsenäisesti, vaikka monta tuntia käännetään. Se on vaan semmosta.

Niin kuin joku kirjoittikin edellä - ainoa varma asia on, että ne tulee sieltä ulos aina lopulta, tavalla tai toisella. :)

Mamsi, mulle käy kaikki se kivunlievitys, jonka lääkärit katsovat kohdallani turvalliseksi. Mä en tiedä, mitä piikkejä on tarjolla mutta kaipa se sitten lähempänä selviää.

Mun esikoisen synnytys oli oikeestaan ihan hyva. Paljoakaan en enaa niista kivuista muista mutta ainaki vesi autto niiku monet on jo todennu. Olin avautumisvaiheen melkee kokonaa kotona suihkussa ja sitte sairaalassa menin uudestaan suihkuun. Siella oli niita isoja jumppapalloja. Hyppelin niitten paalla ja ai etta oli hauskaa :D mieski muistutti etta parasta oli kattoa ku alasti pompin pallon kanssa ja hekottelin vaikka olis kai pitany hammasta purra. xD.

Mulle joku harjottelija laitto kohdunkaulan puudutuksen ponnistusvaiheen alussa. En tiia yhtaa mita se teki tai olis pitany tehda?! :D olin nii kaasuissa etta sanoin vaa etta "joo laittase vaa". Lopuks tuli kaksi tikkia jotka parani aika nopeesti mutta oli kuiteki kipee ettei voinu moneen kuukauteen harrastella miehen kanssa. :s

Pahin symnytyksessa oli se ku istukka ei suostunu irtoomaan. Katilo yritti kovasti kaikenlaisia kikkoja. Kylma/kuuma pyyhe mahalle. Paino ja ruuvasi nyrkilla mahaa, se muuten koski ja kovasti. Lopulta sitte istukan kasin irrotus. Menetin siina touhussa aika paljon verta ja olinki sen takia pitkaan vasyny.

Sen jalkee ku herasin nukutuksesta ja olin jonku aikaa makoillu ni halusin vessaan. Hoitaja lahti mua sinne taluttaa, ei ollu pitka matka edes ja muutama minuutti ja pyorryin istuviltee pontolle. Herasin sitte alastomana pesuhuoneen lattialta jalat kattoa kohden :D ei mulla varsinaisesti ollu hirvee hata mutta halusin paasta liikkeelle. :s hehe sainpahan liikkumiskiellon pariks paivaks hommattua.. :D

Takaisin