Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Catnip, toivon mukaan ei. Ketjussa oli vain noita sävyjä "Aina joku tietää paremmin" ja jäin sitä ihmettelemään.

Raskaudet noudattavat varmaan joiltakin osin tiettyä kaavaa, mutta sitten lienee joukko asioita, jotka ovat jokaisella eri tavoin.

Onkos jengillä muuten paino noussut? Mulla ei vielä yhtään. Vaaka näytti aamulla edelleen 55-56 kg, neuvolan vaaka varmaan näyttää kaksi kiloa enemmän. Ainakin viimeksi näytti, täytyy muistaa tehdä vertailut aina samalla vaa'alla. Viikko 13 alkaa nyt viikonloppuna.

Mä kans vähä pelkään et sheivin joutuu miehelle antamaan viimesillään (hui kauhia ku pelkkä ajatus pelottaa)
Mulla aikalailla pysynyt paino samalla +-1kg haitarilla, neuvolassa näytää paljo enemmän ku vaatteet päällä ja iltapäivällä punnittiin

Huhhuijaa. Tänään taas 9+4 tuhruvuotoa ja no sitten vauhdilla Tayssiin kun viime ultraaja näin komensi edellisen tuhrun jälkeen. Jollain lihasten ultraamiseen tarkoitetulla kirurgin välineellä yritti tiirailla vaikka kuinka kauan. Lopulta kuulemma sykkeet näkyi mut ei tekniikan vuoksi juuri muuta. Tällä hetkellä kaikki hyvin ja luget käyttöön taas ma asti jolloin lähete äitipolille. Tarkoitus tutkia onko tyyppi silloin vielä matkassa ja mistä ihmeestä nää tuhrut johtuu. Hermostuttavaa :/ yritän nyt jostain niitä hyviä ajatuksia repiä enkä mieti että siellä kasvaa esim. 5 jalkaa. Huh huh.

Esikoista odotellessa, tarkoitin sillä aina joku tietää paremmin kommentilla sitä että ns. Keskivertotietoon vedoten aina joku kumoaa toisten oireiden mahdollisuuden kun ei ole sattunut omalle kohdalle. Musta se on aika vähättelevää ja eiks näiden palstojen o tarkotus olla vähän ku "vertaistukena" Mutta ei siitä sen enempää, jatketaa eteenpäin.

Siinä punnitaan parisuhdetta, kun menee kynsisaksien kanssa miehen luo varpaitaan tarjoamaan :D Jos on lämpimiä kelejä ennen muksun syntymää, pyydän todennäköisesti myös lakkaamaan kesäkynnet varpaisiin!

Mulla ihan hämmentävästi paino ei ole vielä noussut, vaikka vatsa onkin turvonnut mahdottomasti. Pelkään vaan, että liikunnan vähyys on tehnyt tuhoaan lihaksissa ja se on kompensoinut painoa :/ Olo vaikuttaisi olevan menossa parempaan suuntaan, eli toivottavasti tähän on tulossa pian muutos!

Mulla oli vaikka mitä tapoja leikata mm. varpaankynsiä. :D Oon melko notkea, joten yritin heitellä ja taivutella jalkaa näköpiiriin omintakeisin tavoin. Heh!

Mulla on tosiaan tällä kierroksella kuvista vertaillen samankokoiset mahat 10+0 ku viimesestä 20+0! :D Todellakin kehonkoostumus on eri, koska alle vuosi oli edellisestä synnytyksestä kun tämä raskaus starttasi. Esikoisen löysät pöllähti esiin JA epäilen, ettei mun vatsalihakset päässeet kokonaan yhteen, ja nekin pöllöttävät eteenpäin.

Ruumiinrakenne ja edelliset raskaudet vaikuttavat mielestäni/empiirisen tutkimuksen perusteella paljon. :) Toisilla on hei täysin oireeton raskaus, toisilla aivan jäätävä vatsatauti alusta loppuun. Samoin kuin toiset vain pullauttavat vauvat maailmaan, ja toiset puskevat päiväkausia. Niin erilaisia me ollaan. :)

Niin, ja olisihan se loistavaa, jos aina pystyisi ymmärtämään. Mulla on tuttavia, joiden lapset on aina nukkuneet täydet yöt ja kun omani ei ole kuin 2-3x vuoden aikana. Ei usein ajatusmaailmat aivan kohtaa, kun hankalahan se on ymmärtää toisen väsymystä, jos ei ole sellaista itse koskaan kokenut. Täytyy vain itsekin antaa sitten asian olla. (Tää on mun ehkä suurin katkeruuteni äitiydestä. :D )

Mulla ei oo myöskään paino noussut vielä vaikka turvotus on ollut ihan jotain järkyttävää. Mulle sanottiin, että normaalivartaloisille tuppaa tulee helposti pelastusrengas mahan seudulle. Näin kävi myös mulle ja itseasiassa ennen kuin edes tiesin olevani raskaana, huomasin yks ilta sohvalla istuessani sen läskirenkaan :D ihmettelin mistä tullut kun en syönyt sen kummemmin herkkuja ja kävin treenaamassa yms.
No tähän selvennettiin, että kroppa reagoi raskauteen niin (jos ei oo "suojakerrosta" omasta takaa) ja siitä tulee sellai suojakerros sikiölle, kun muutoin mul ei oo ollut paljoo ylimääräistä rasvaa vatsan seudulla :) huonosti selitetty mut kun asian ymmärtää niin on ihan järkeenkäypää :)
Nyt ärsyttää ihan sikana oma laiskuuteni, enkä oo jaksanu paljoa urheilla kun oon koko ajan väsynyt.. sais jo alkaa väsymys väistymään, että jaksais mennä edes käppäilemään!!

Mun on nyt hiukka vaikea ymmärtää tätä mitätöimis-asiaa. Bensa liekkeihin tässä taisi nyt olla Catnipin mietintä, mihin mittoihin kohtu voi maksimissaan kasvaa niillä viikoilla, joilla alkio/sikiö ei ole muutamia senttejä suurempi eikä näin ollen vielä vaadi kohtua venymään ihan hirveän paljoa. Nähdäkseni Catnip käytti aika monia kielellisiä keinoja pehmittämään mietintöjänsä ja alleviivaamaan sitä, ettei hänen olettamuksensa välttämättä ole oikea. Kaikki meistä ovat tunnustaneet, että yksilöllisiä eroja on paljon. Minusta ei ole reilua, että tässä on syytelty toisen ihmisten kokemusten tahallisesta mitätöimisestä ja teilaamisesta, kun en itse näe sellaista tapahtuneen. Mukavaa kuitenkin, että tässä näkyy jo sopua saavutetun. Mutta itseänikin mietityttää, kuinka suureksi se kohtu voi kasvaa ekalla kolmanneksella. Voisiko kohdun suuruuteen vaikuttaa alkion/sikiön koon ja lukumäärän lisäksi istukan koko, ehkä verekkyys, kohdun kallistumat, vanhat venymät ja jokin muu, mikä? Onko teillä ideoita? Mietitään yhdessä! :) Pääseekö kukaan lääketieteellisiin tietokantoihin käsiksi? Itse pääsen vain hyvin harvoihin, mutta taidan yrittää silti jotain etsiä aiheesta.

Anteeksi vielä, kun nyt rikon suomalaisia keskustelusääntöjä, joiden yksi pääpiirre on harmonian ehdoton hakeminen, mutta pisti vaan silmään toukoihmeen viittaukset naisen kummaan mieleen. Tuskinpa tässä oli mitään ihmeellisiä ajatuksia taustalla, mutta silti pieni lingvisti minussa sai sydänkohtauksen. Minua kieltämättä ärsyttää, miten ihmisyyden negatiiviset piirteet liitetään yksilöiden sijasta esimerkiksi naiseuteen. Mitätöinti johtuu naisen kummasta mielestä, ei vaikkapa ihmisen. Tapana on myös usein liittää naiseus sellaisiin kielteisiksi leimattuihin ilmiöihin kuten (sisar)kateus, kieroilu, selkäänpuukotus, rahanhimo, valehtelu yms. En tiedä teistä, mutta itse en pysty kokemaan, että se olisi nimenomaan naiseuteni, joka pakottaisi minut edellä mainittuihin tekoihin. Oksennan karvapalloja näkiessäni jonkin negatiivisen ilmiön katsottavan johtuvaksi ensisijaisesti naiseudesta. Itse hakisin monelle tällaiselle myytille taustaa historiallisista olosuhteista. Esimerkiksi se myytti, että naisia kiinnostavat vain rikkaat miehet, no haloo, historiassa naisten toimeentulo riippui usein kokonaan miehistä. En todellakaan nyt ole sanomassa, että toukoihmeellä on minkäännäköistä naisvihakampanjaa menossa. Tuskinpa tässä tosiaan on mitään sen ihmeempiä syitä sanavalintoihin. Toisaalta jokapäiväisillä lausahduksilla rakennetaan todellisuutta, joten ajattelinpa nyt vähän jorista tähän lämpimikseni (ihan niin kuin jotakuta kiinnostaisi :p).

Parisuhde voi tosiaan mennä vähän koetukselle, jos miehelle tarttis antaa kynsisakset tai sheiveri! Auta armias! Yks ratkaisu vois mulla olla kynsiasiassa mennä mummolaan vierailulle just sopivasti, kun kiertävä jalkahoitaja käy rassaamassa mummojen varpaankynsiä :grin

En o ihan varma, paljonko on tullut painoa lisää. Ehkä jokunen kilo liikkumattomuudesta, turvotuksesta ja naminhimosta pääasiallisesti.

Kohdun asento, ruumiinrakenne (pituus-paino, vartalon suhteen (jalat, selkä, vatsa) ), aiemmat raskaudet, hormoonit... KAIKKI vaikuttaa!

Mulla on eteenpäin kallistunut kohtu, ja lyhyt varsi :D raskausmasu näkyy aikaisin, myös silloin kun masussa oli vain yksi kerrallaan. Vaikka olisikin samaa kokoa mitä kaikilla muillakin ;)

Niin monta raskautta kun on, on myös kohtuja. Joista jokainen kasvaa eri tavalla ja eri tahtiin :) siinä missä toisilla näkyy masu aikaisin, on toisilla masu pitkään piilossa mutta saattaa lopussa olla paljon suurempi kuin toisilla :)

Mun kaverilla on ollut aina "täydelliset" raskaudet (ei pahoinvointia, ei liitoskipuja, ei ennakoivia/ennenaikaisia supistuksia, ei vaivoja, ei arpia, lapset syntyneet tasan laskettuna jne). Hän ei voi käsittää sitä miksen nauti raskaudestani, koska hänen mielestään se on alusta loppuun "elämän parasta aikaa". Onhan se, mutta en mä siitä nauti.

Vaikeaa asettua toisen saappaisiin :)

Apua :D piti oikein miettiä mitä on jo kirjoittanut ja mitä tässä nyt sanoo :) ei vaiskaan. En ainakaan oo tarkoittanut kellekkään pahaa omilla kommentoinneillani ;) mutta silti maha jo näkyy :P ja kuten saga maria sanoi: kaikki vaikuttaa :) ja juu myönnän herkutelleeni ;) juuri varaslähtö jouluun ja tein torttuja <3

Ja ihanaa että ollaan kaikki erilaisia ja yhtälailla raskaudet jopa samalla ihmisellä :)
Ja kyllä mä nautin näistä oireista vaikka syyllistyn enemmän niistä valittamaan... ne on osa tätä ihanaa matkaa mistä saamme kaikki nyt nauttia :) ja kyllä se masukin kasvaa jokaiselle :D

Ihanaa lauantaita naiset!! :) nyt takaisin löylyyn <3

Mamia, siinähän se juttu, että musta kukaan ei o palstalla mitenkään halunnut lyttäillä ketään :) Kivaahan täällä on ollut :grin

Itte huomasin mahani varmaan ysiviikolla. Siis sen virallisen alakumpareen. Nyt mua ihmetyttää kauheesti, että minkä ihmeen takia näytän niin isolta tosta ihan ylävatsasta?!? Vaikka kuinka vetäis mahaa sisään silloin, ku turvotus on pienimmillään, niin se yläkumpare ei häviä. Voiko se olla mun vatsalaukku? Ei kai mun suolet muka o viä lyttääntyny niin ylös?

Pelkään, että mulle kehittyy viä ihan jumalaton maha! Oon vertikaalisesti ihan komeen mittane, mutta ku lähes kaikki pituus on jalkoja. Mun keskivartalo on melki olematon. Tällä beibillä ei yksinkertasesti voi olla lopussa enää yhtään tilaa suoraan mun sydämeni alla. Mun äite, joka oli yhtä pitkä vielä silloin, taas oli semmonen luikuliini, ja mua oottaessaan ei kukaan ees hoksannut, että on raskaana. Tosin sillä onkin rutkasti enemmän selkää.

Mangusti aamen! Kiitos, sait tiivistettyä kaiken mitä ajattelin. Mulla on kuitenkin keskustelupalstoista käsitys että niissä keskustellaan, vaihdetaan mielipiteitä ja kokemuksia ja jos joku on eri mieltä niin toki voi olla. Jos joku on väärässä jossain asiassa niin joku toinen voi oikaista. Kun tämän tekee hyvässä hengessä niin keskustelu säilyy hyvänä. Harvinaisen tylsää tulee jos kaikki vaan hymistelevät mukana...

Mutta aiheeseen taas. En ole puntarilla käynyt mutta en usko että kiloja olisi vielä tullut koska tossa oli pitkän aikaa kun ruoka ei vaan maistunut. Nyt on alkanut maistumaan joten reilun viikon päästä lääkärineuvolassa voi vaaka näyttää jo jotain muuta kun nyt:grin

Te joilla on kokemusta, mitä lääkärineuvolassa tapahtuu?

Ite oon miettiny samaa ton ylävatsan kanssa :) mutta oon koittanu aatella että josko se turvotus aiheuttaa sen... :) koska vaan välillä tursuaa myös ylävatsa ja sit taas saan kyllä jännitettyä ylimmän lihasparin näkyviin kunnolla... tierä ny si näistä :D pian ei tarvi miettiä turvotuksii ku masu on oikein MASU <3
Maltan tuskin odottaa että tuo kumpu kasvaa ja liikkeitä alkaa tuntua!!!

Catnip:

Lääkärineuvolassa tehdään meillä ainakin sisätutkimus, otetaan bakteerinäytteet, keskustellaan olosta ja omista sairauksista ja suvussa olevista sairauksista. Lisäksi kuunnellaan sykkeet :)

Catnip, oon aika samoilla linjoilla, että hymistelyllä tästä ei sukeudu antoisaa keskustelua. Ja antoisalla keskustelulla en itsekään tarkoita perinteistä väittelyä vaan rakentavaa asioiden ruodintaa yhdessä. Puhtaat väittelyt mielestäni ankkuroivat osapuolet liian tiukasti omiin päihinsä ja omiin ryhmiinsä vahvistaen kielteisiä ryhmäilmiöitä, vaikka osa filosofisista koulukunnista katsookin perinteisten väittelyiden olevan paras tapa tuoda esiin "totuus" argumenttien koettelemisen kautta (itsehän kyseenalaistan myös totuuden käsitteen). Omalta osaltani kannatan tosiaan enemmän tätä koulukuntaa, joka katsoo yhdessä käydyn aktiivisen keskustelunomaisen ruodinnan ja väitteiden kriittisen pohdinnan olevan paras tapa löytää parhaita ja luovimpia ratkaisuja. Se kun ei pakota osapuolia pitäytymään asemissaan hinnalla millä hyvänsä. Mutta joo, se filosofisista pohdinnoista ja kriittisen keskustelun mahdollisuuksista. Back to mammamaailma :grin

Suvitus, mulla on sama teoria. Ootko huomannut eroa, jos on nälkä? Mää en meinaa huomaa eroa itelläni. Se kohta on aina samanlainen, eli iso!

Voi vitsit, Mamian MASU <3 -kommentti oli niin ihana. Tekis mieli painaa viestin sympatia-nappia ihan vaan, jotta siihen kohtaan tulis sydän :Heartpink Hei immeiset, loppuuko tää masuturvotus koskaan vai jatkuuko tää yleisesti ottaen ihan loppuun? Oikea masu varmaan tulee vielä, mutta onko vielä senkin päälle tätä mahaturvotusta? Mietin vaan, jos se suolisto käy koko raskauden niin hitaalla.

Mulla turvotus ainakin katosi kokonaan 9+2 lähtien. Omat housutkin menee taas hetken jalkaan!! Eiköhän se maha sieltä ala parin viikon kuluttua pullahtamaan. Mutta tää päänsärky-urgh.

Hei yhteen aikasempaan kommenttiin. Mäkään en ole "naiset on tämmösiä"-yleistämisen ystävä (tai miehet). Mietinkin ja mieheni kanssa jo puhuinkin, että jos yhtenä vastalauseena vahvalle kulttuurilliselle sukupuoliroolittamiselle ei haluttaisi tietää vauvan sukupuolta etukäteen. Jotenkin vaan ärsyttää niin vahva poikien ja tyttöjen jakaminen omiin laatikkoihinsa (vaatteet, lelut, mitä vielä), kaupoissa, kuvastoissa...

Takaisin