Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä meidän paikkakunnalla ultraavat aina ihan kaikki ekalla neuvolakäynnillä. Poissulkeakseen keskenmenot, tuulimunat, kohdunulkoset ym. ja sykkeen nähdäkseen, koska millää dopplerilla ei sydänääniä vielä niillä viikoilla kuule. Tuntuu olevan ihan paikkakunta, neuvola ja jopa tutkija kohtasta ultrataanko ekalla kerralla...

Muutenkin neuvolapalveluissa on vissiin aika paljon kunta/sairaanhoitopiirikohtaisia eroja. Espoossa eka ultra on normaalisti vasta np-ultra. Aika monet taitaa käydä kuitenkin yksityisellä varhaisultrassa. Itsellä on niin onnellinen tilanne, että varhaisultran sai työterveyden piikkiin :).

Mutta esim. Espoossa äiti saa yhden suuhygienistikäynnin. Kuulin tutulta odottajalta, että Kotkassa myös isä saa! Eli aika paljon vaihtelee mitä kuuluu "peruspakettiin".

Kuuluuko muualla yksi (ryhmä)fysioterapiakäynti jo alkuraskaudessa? Itsellä reilun viikon päästä.

Fysoterapiaa? Mulle ei neuvolassa puhuttu moisesta ainakaan yhtään mitään. Ja myöskään treellä ei kuulu varhaisultraa ja näin sanoi neuvolantäti, että jos raskaudenaikana tarvitsee muita ultria, kun ne kaksi np ja rakenne, niin kaikista menee poliklinikkamaksu. Silloinkin, jos näihin raskauden seurannallisesti tarve... että isoja eroja on kyllä!

Mä ilmottaudun myös mukaan vaikka en tiiä päivitetäänkö tota listaa enää..

30.5/kirsikka2014/26/1/kättäri

Must olis kyl fiksua et heti ekal neuvolakäynnil tarkastettais et kaikki on ok (niinkuin äiti89 sanoi heillä tehtävän), mut tottakai pitää ymmärtää sairaanhoitajien yms kiire ettei ainakaan stadis ehdi kaikkea tekemään ekalla käynnillä..

Tervetuloa Kirsikka! Joo, kyllä mäkin malttamattomasti odotan, että olisi kaikki tarkastukset, mutta pitänee nyt vaan malttaa mielensä kuitenkin. :) Aika pianhan sen ultran pitäisi kai ekan neuvolan jälkeen tulla. Helsingissä on se etu, että kaikki on niin lähellä. Ei tarvitse matkustaa sataa kilometriä päästäkseen ultraan. Ja laboratorioita ja neuvoloitakin on vähän joka nurkalla. Itse tosin valitsin neuvolan, joka on toisella puolen kaupunkia. Oli helppo valita se, kun olen saman terveysaseman asiakkaana ollut yli viisi vuotta. Nykyään on kiva, kun ta:n/neuvolan voi valita itse, eikä ole pakko ottaa asuinalueen mukaan.

Täällä meillä ultrataan vasta viikolla 12 np ultra. Itse varasin esikon aikana yksityiseltä ultran ja samoin nyt... en vaan osaa odottaa viikolle 12 ja jos saakin huonoja uutisia tm tai kohdun ulkoinen tms... olisi liikaa mun pääkopalle...

Huomenna olisi ensimmäinen neuvola <3
Pahoinvointi alkaa olemaan taas aivan huipussaan... pakko kokoajan popsia jotain tuoretta esim porkkanaa tai tomaattia että ei oksu iske :D parempi nuo välipalat kun esikon aikaan ranskanleipä :D

Mulla on huomenna eka neuvola (9+4). En oo vielä varannut mitään ultraa koska en oikein tiiä pystynkö ees varaamaan sitä ennenku oon käyny neuvolassa :D Neuvolasta lähetti mulle lapun jossa kerrotaan äitiyspoliklinikasta ja siinä lukee "äitiyspoliklinikka toimii lähetepoliklinikkana. Lähetteen poliklinikalle saa joko omasta neuvolastasi tai lääkäriltäsi." Sit tässä kerrotaan et varhaisraskauden seulontakäynti 11-13+6 raskausviikolla, keskiraskauden rakenneultra 18-21+6 ja loppuraskauden käynti. Lopussa lukee kuitenkin et ajanvaraus tapahtuu ensineuvon kautta. Eli öö...mun pitää saaha lähete mut varaan ite ajan? :grin no huomenna se selviää...mut näin täällä etelä-savossa. Mullahan ois kahen viikon päästä raskausviikko 11+3 et voisin kinuta sinne ajan:confused: pelottaa....

mirva`` Mä olen odottanut esikoiseni alusta asti yksin (saman ikäisenäkin vielä) ja hyvin pärjäsin ja neuvolaltani sain paljon tukea ! :) Täältä ainakin täydet tsempit, hyvin kaikki menee. :) Itse koin saavani tukea yksinodottajien foorumeilta. Alkuun pelkäsin mitä muut ajattelee kun nuori likka odottaa lasta yksin, mutta mä ainakin yllätyin positiviisesti! :) Ja hyvin mä olen pärjännyt ja päiväkään en vaihtaisi :)

Moi kaikille!
Mä liityin tähän ryhmään, kun alan henkisesti olemaan valmis tunnustamaan koko maailmalle, että oon raskaana. Ihanaa!
Esikoinen syntyi päiväntasaajalla e-amerikassa 2010 ja mulla on ollut lukuisia keskenmenoja. Nyt on kuitenkin vahva tunne, että tämä vauveli syntyy ja pääsee osaksi meidän pientä perhettä. Onnea kaikille odottajille!

Mulla on LA 16.5 ja olen ajatellut kotisynnytystä. <3

Meillä eka neuvola tänään, ja sydänäänet kuunneltuna. IIIHHANA!! :love7

Nyt saikin sitten seuraavaksi kahdeksi kuukaudeksi jos jonkinnäköistä käyntiaikaa. Huh, melkein joka keskiviikko jotain. :grin
Ens ke verikokeet, sitä seuraavan ultra, sitten olikin vissiin tyttären hammaslääkäri, sitten olikin jo nlalääkäri(köhän soli) jne. Siitä taisikin mennä sitten vajaa kuukausi siihen perheneuvolakäyntiin ja siitä ei varmaan enää kuin viikko/kaksi rakenneultraan. :)

Niin, ja terkkarin laskujen mukaan la 12.5. eli tänään 9+6. :)

Iiih, onnellinen!!!:Heartred:Heartred:Heartred

PEEÄS, eikä edes valittanut mun painosta, vaikka (oooääämmmgeeee!!!) bmi oli jo 32. Hallelujah. Onneksi tiedän oman kehonkoostumukseni, ja niin taitaa tietää terkkarikin. Lihastakin löytyy. :)

Äääh mäkin haluun. Jos itken huomenna krokotiilin kyyneleitä niin keksisköhän ne jotain (emmä ees tiiä onks tossa neuvolassa mitään laitteita :D )..mieskin tulee huomenna mukaan, luulin ettei pääsis keskellä päivää :p

ahk87, neuvolassa on aina jonkinlainen laite, millä sydänääniä kuunnellaan. Pyydä vain rohkeasti! Mutta siis minä pyysin itse, ja sanoin tiedostavani, ettei niitä välttämättä vielä saa kuulumaan enkä siispä panikoidu, mikäli niin käy. :)

Mulla kans oli tänään eka neuvola. Täti ei suostunut kuuntelee sydänääniä vaikka pyysin.. Arvelinkin niin kun se laite on jostain kivikaudelta. Muuten ei mitään uutta, mutta soitin heti sen jälkeen Jorviin ja sain ultran varattua jee! Olin kanssa ilonen kun ei painosta huomautellut, mutta oonkin muutaman kilon kevyempi kuin viimeksi ennen raskautta :) vaikka siis on kyllä silti tota vararavintoa ihan tarpeeksi.

Tuntuu tosiaan että saa nyt joka viikko olla jonnekkin menossa, kun meillä kans esikoisen hammaslääkäriä sun muuta just tulossa..

Joudun jo ekan sokerirasituksen varaamaan, Kun viimeks ihan loppuvaiheessa tuli radi-diagnoosi. Yök sille.

Meillä oli viime viikolla neuvola ja tosi mukava käynti olikin. Kätilöopiskelija hoiti käynnin ja th oli takapiruna. 2 kertaa joudun sokerirasitukseen, yök... Ja paineet oli kohollaan jo nyt, tosin sen arvasin sen koska näin oli edellisessäkin odotuksessa. Vaa'alle astuminen oli kauhistus ja lukema ihan oikeasti masensi. Masensi jopa sen verran että valvoin pari yötä tai ainakin nukuin todella huonosti. Ja kyse ei ole tietämyksen puutteesta ravintoon, liikuntaan tai terveyteen. Tahtoisin todellakin painon alas jo vauvankin takia. Ja ei en todellakaan meinaa varsinaisesti laihduttaa mutta koetan katsoa tarkemmin mitä suuhun menee. Tosin normaalistikin painoni tippuu odotuksessa. Positiivista on se että kuvotus on vähentynyt. Mutta väsymys ei, tänäänkin nukuin 3 tunnin päikkärit jo olen täysin valmis nukkumaan jo...

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Mulla kans oli tänään eka neuvola. Ihan turhaan jännitin. Oli tosi mukava täi. Harmi vaan että meidän oma th oli lomalla joten vaihtuu sitte ens kerralle. Ei nalkattanu mitään painosta. Puhuttiin vaan terveellisestä ruokavaliosta. :) Varattiin kyllä heti aika sokerirasitukseen. Myös ultra-aika saatiin. JEE. :grin Onneks sattu kätsysti vapaapäiville vaikka olin inohtanu työvuorolistat kotiin. Hoksasin matkalla että olis kannattanu ottaa mutta kun oltiin kävemässä niin en halunnu ottaa riskiä että sitte oltais myöhästytty. Tosi positiivinen kuva jäi. Nyt pitäis vaan jaksaa oottaa 3 viikkoa sinne ultraan. Onneks tässä on nää labra-ajat välissä. Vaikka ei mitään mukavia käyntejää ookkaan ni kiva että tällasia etappeja kuitenki ettei tartte vaan peukalota pyöritellä.

Noniin nyt on taas palattu takaisin Suomen maan pinnalle! Postissa oli tullut ultra aika reissun aikana joka on 24.10, ihanaa päästä näkemään onko pienellä kaikki hyvin. Itsestäni tullut hyvinkin vainoharhainen, koska aikaisemmat selkeät oireet + pahoinvointi on kadonnut, ainut mikä on jäänyt niin on väsymys. Kai se pitäisi iloita kun huono olo poissa, mutta ei sitä vaan osaa. Huomenna pitäisi mennä sikiöseulonnan verikokeisiin, toivottavasti löydän oikeaan paikkaan itseni! :D

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Heipsan ja onnea teille kaikille keillä on kaikki hyvin! Mulla alkoi eilen vuoto jonka seurauksena soitin neuvolaan. Ultrassa en nähnyt edes niin selkeetä kuvaa kuin jo 3 viikkoa sitten. paikkakunnallamme ei ole kovin hyvät laitteet, joten lähete keskussairaalaan. Vuoto jatkui ja hyytymiä tulee ihan "kivasti" mukana. Yöllä oli niin voimakkaita supistuksenomaisia kipuja etten saanut nukuttua lainkaan. Muutama minuutti oli aina ilman kipua, sitten tuli niin sietämätön kipu että vedet valu silmistä. Aamulla soittoo tk:hon ja nyt täällä makaan ja sain piikillä jotain kipulääkettä. Olisi edes se lapsi syntymässä niin nämä kivut kestäisi moitteettomasti, mutta vielä näin ikävän asian yhteydessä. Tänään olisi viikot 9+6. Onnea teille muille loppuodotukseen. Tätä en toivo kenellekkään.

Voimia Vilijonkk4, tuo ei todellakaan ole kivaa eikä sen kivun arvoista!! :Heartred Been there, done that, siitä selvitään kyllä :Heartred

Takaisin