Huhhuh. Olipa vaan urakka saaha tuo pihalle mutta nyt maailman onnellisin ❤ supistukset alkoi klo 8 Pe iltana, siinä kattelin tvtä ja 10 aikaa tuntu et jotain hulahti lattialle. Epäilin lapsivettä. Noh lapsivettä se ei ollut kun tarkistettiin sairaalassa asia, suppareita tuolloin 10min välein kohdunsuu kiinni ja sain kipupiikin että pystyn nukkuun. Lauantai aamuna supistukset jatkui välein 8minuuttia ja siinä olin jumppapallon päällä, Doula tuli 3 aikaa ja mentii sit suihkuu, olin vasta sormella auki? No supistukset alko illan päälle ole 5min ja kipeempiä mutta edistystä iltaa mennessä ei ollut, kipupiikkiä ja yritin taas nukkua. Noh aamulla ammeeseen,2sormrlle auki. 8 aikaa supistukset alko ole niin kipeitä et ääni nousi kyllä ja kestoltaan pitempiä, ei edistystä kohdunsuulla. Meinasin jo luovuttaa et viekää sektioon nyt heti että sattuu, mutta päätettii siirtyä saliin ja puhkasta kalvot että synnytys nopeentuisi. Doula meni tässä kohtaa käymää kotona ja äiti tuli seuraksi, supistuksilla väliä 4-6min ja sai taas kipupiikkiä. 4 aikaa lääkäri puhkas kalvot ja olin tuolloin 3cm auki ja sain epiduralin. Johan helpotti vaan kivut. Supistukset alko tihenee ja 6-7 aikaa olin kipeä taas ja epiduraali annosta nostettiin. Yritin alkaa nukkumaan mutta alko tuntua vähän painetta. Doula ja mies oli tässä vaihteessa tullut paikalle. Olin avautunu 6-7cm onneksi tuolloin. Loput pari tuntia ennen ponnistusta olin jossain horroksessa, ysin aikaa havahduin että nyt oikeesti pudendaalipuudutusta että alakerta repeää ja ponnistutti. No lääkäri sitten laitto sen nopeasti, 10cm auki ja sain alkaa ponnistaa vartin yli 9. Ponnistusvaihe kesti 33min kylkiasennossa (en tätä alunperin halunnut mutta tuntu et ei oikein pysty vaihtaa asentoa) ja meni hyvin. Repeytymiä ei mutta piti leikata ylöspäin virtsaputken kohti ku näytti siltä että vois revetä ylöspäin klitoriksee asti ellei vähän leikkaa. Poika synty 21.46 apgar pistein 9. On vaa tuo niin ihana pitkät tummat hiuksetki ja kaikki ! Niin eloisakin ja kovasti katelee jo alusta alkaen. Alku oli kauhea, mutta sitten ku alko tapahtuu niin tapahtui vauhdilla onneksi. Pienet traumat jäi ku alussa tuntu et ei tää tästä mihikää mee. :D loppu hyvin kaikki hyvin onneksi