Nuoret äidit, vauvakuumeilijat tai sekä että

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mymlan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä myös ihan hyvin kotiäitinä olen viihtyny :) Se muuten vielä että yllätyin siitä miten paljo oikeesti kaikkilla on erilaisia mielipiteitä lapsen/vauvan hoidosta. Esimerkiksi siinä että onko perhepeti hyvä vai pitääkö vauva laittaa heti omaan huoneeseen nukkumaan. Ja kun kukaan ei oo valmis joustamaan omasta mielipiteestä. Mutta onneksi saa ite tehä niinku haluaa mutta joskus vaikea itekki miettiä mikä ois paras lapselle. Parhaita äitejä ollaan omille lapsillemme :)

Joo älkää liikaa lukeko ja miettikö teenkö nyt oikein ko teen näin mutta toiset sanoo näin ja näin, tai ottako ressia esim.imetyksestä, kyllä äiti tietää mikä on lapselleen parasta ja maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Ei lapsi tiedä mitä "kuuluisi" millonkin tehdä, oman lapsen hyvinvointi on se pääasia, puhtaat vaatteet, ruokaa,leikkiä ja paljon rakkautta ja hellyyttä, niillä pääsee pitkälle :)

Täällä myös ihan mukavasti kotona viihdytty, tarkoitus oisi olla ainaki siihe asti kun seuraava oisi sen parisen vuotta. Toki jos kakkosen yritys kestää kauan ni asiaa pitää miettiä uudelleen.
Suosittelen äitejä lähtemään harrastelemaan tai kerhoilemaan pienestä saakka, pääsee pois samojen neljän seinän sisältä, tapaa muita äitejä ja lapseja ja saa mukavaa yhteistä puuhaa perheen kesken. Itse tykkäsin kovasti käydä nyt kesällä kesä muskarissa pojan kanssa ja ilmottauduttiin jo syksyn ryhmään, sekä vauvauinti oli mukava koko perheen yhteinen harrastus jota oisi myös tarkoitus syksyllä jatkaa!

Ja yks asia minkä aion tehdä ens kerralla toisin, ni vaikka imetän ni opetan myös lapsen juomaan tuttipullosta korviketta jo pienestä pitäen. Nyt mein ukkelia ollaan kuukauden verran totutettu noihin, aiemmin ei ollu tarvetta ja nyt sen huomaa kun ei millään kelpais kumpikaan ja multa alkaa maito loppumaan eli imetys vetelee viimisiään...eilen kyllä nlakäynnillä terkka sanoi että toisille kelpaa vaan rintamaito eikä toiset tuu koskaan huolimaan korviketta, onneks 10kk saa jo hapanmaitotuotteet käyttöön!

Mä oon just paljo miettinyt sitä, että pitää opetella luottamaan itseensä, eikä yrittää kuunnella kaikkien neuvoja. Varmaan monilla läheisilläkin on erilaisia mielipiteitä kasvatuksesta yms. Itse sitä kuitenkin sitten tuntee oman vauvansa parhaiten. Sen näkee sitten mikä meillä toimii, ei voi liikaa etukäteen suunnitella :)

Koetteko, että teitä ois neuvottu tai arvosteltu enemmän nuoren iän takia?

Mullakin on aiva ihana terveydenhoitaja neuvolassa <3 Ei oo kommentoinu ikää ku positiivisesti :) Lähinnä mietin (kauempia) sukulaisia ja sitten ihan tuntemattomien arvostelua. Mä vielä näytänki ikäistäni nuoremmalta, oon kans 20v.

Mua ei oo kyllä kukaan neuvonut (tai en ainakaan muista huomanneeni). Joissakin asioissa olis voinut neuvoakkin, en olisi sitä pahalla ottanut, kunhan se neuvominen pysyy sellaisena "omana mielipiteenä" eikä aleta sitä tuputtamaan ainoana oikeana tapana.

Neuvolassa ei oo kukaa kommentoinu ikää mut sit omat sukulaiset ja äidin ystävät on kauhistellu sitä että a) en ehi täyttää 20 ennen ku vauva syntyy vaan sen jälkeen et pilaan elämäni jo nyt ja b) miten äiti oikee hyväksyy sen että hänen tytär on "teiniäiti" ja että miten hän kestää sen että on vasta 41 ja on jo mummo?

neuvoja jos joku alkanu sanelee liikaa ni oon kyllä stopannu ne heti alkuu ja sanonu et enköhä mä ite tee ne päätökset isän kanssa että miten meijän pieni kasvatetaa ja mikä nähdään hänelle parhaaks :) Jokainen kun tuntee oman lapsensa parhaiten :)

Mä olin 17v, kun aloin oottaa mun poikaa enkä kuullut mitään pahaa keltään. Neuvolassakin oli oikein mukavia tyyppejä. :) ja munkin äiti oli "vain" 40, kun hänestä tuli mummo.

Ja neuvoja mulle ei ole satanut mistään suunnasta. Eikä se mun mielestä ole mitenkään ikäkohtainen juttu, vaan niitä saa kaikki äidit, jotkut enemmän kun toiset.

Mutta niin, meillä on mennyt pojan kanssa oikein hyvin, yhtään en mitään heittäisi pois, eikä ole ollut rankkoja hetkiä. Nyt vähän ärsyttää olla yksin, kun mies lähti inttiin. Meillä on kyllä tosi tyytyväinen ja helppo lapsi. ❤

Mä olen viihtynyt hyvin kotiäitinä. Toki yritän mahdollisimman paljon nähdä ystäviä ja sukulaisia, niin harvoin ollaan koko päivää kotona. :)

Poika 5kk

Meillä on suvussa suurinosa saanut ekan lapsen n.20, että ihan kaavanmukaan mekin mein esikoinen saatiin ja kaikki on olleet iloisia asiasta!
Nlassaki ei päivitelty ikää ollenkaan, hyvä vastaanotto sielläkin. Ainoastaan synnärillä osastolla huomasin että toiset hoitajat käyttäyty hieman eritavalla nuorta synnyttäjää kuin vanhempaa kohtaan..sekä kadulla joskus n.keski-ikäiset saattaa katsoa pidempään ko lykin vaunuja.

Meillä kans mun sisko, äiti ja mummu ovat synnyttäneet ekansa 18-20v.
Mua kyllä pelotti kommentit sen suhteen että kun en ole edes opiskeluita saanut valmiiksi, mutta onneks kukaan ei ole asiaa kommentoinut :)

Ei mullekkaan missään oo kommentoitu mitään mun iästä vaikka ensimmäisen sain kun olin 18 ja nyt toinen tulee perään :) pääosin hyviä vinkkejä tullut läheisiltä, mutta tietenki välillä tulee semmosia töksäytyksiä jotka kyllä useimmiten johtuu siitä etteivät he tunne poikaa niin hyvin kun äiti tai isä tuntee lapsensa :)

Munki suvussa on kyllä muutkin saanut nuorina lapsia. Mun äiti on 41v kun tulee mummuksi, ja senkin äiti vasta 60v isomummuksi. Ja tälläkin hetkellä on nuoria äitejä suvussa. Että sinänsä ihan normaaliin aikaan raskauduin :) Miehen suvussa on sit ollut tapana tehdä lapset vasta lähempänä kolmeakymppiä/sen jälkeen.

En kyllä itse koe ees olevani niin nuori. Meillä on hyvä elämäntilanne ja parisuhde ja itse tiedetään, että ollaan valmiita perustamaan perhe. En tiiä miks ees mietin muitten ennakkoluuloja iästä :/

Itsekkin tunnen olevani ikäistäni vanhempi (oikeastaan niin on ollut aina). Tuntuu että oon jo nähnyt tämän maailman villin puolen eikä se enää houkuttele yhtään. Kotona on kiva olla ja tehdä jotakin järkevää :joyful: vaikka kutoa sukkia jos ei muuta :p ei sitä tietysti aina kotona jaksa olla mutta se riittää että pääsee tutuille kahville:)

Mitähän julia97lle kuuluu? Miten on kaksosraskaus mennyt?:)

Tietääkö joku saako kelalta jotain tukea jos lapsi menee kunnalliseen päivähoitoon? Jos olisin siis syksyllä menossa opiskelemaan ja laittaisin pojan kunnalliseen päivähoitoon, niin enkö saa mitään rahaa kelalta? Korkeintaan opintotukea. Eihän sillä opintotuen määrällä maksa edes pojan hoitomaksuja :o

Ei mun ymmärtääkseni silloin saa siihen tukea? Jännä kun kummiskin yksityiseen hoitoon saa :eek:
Mun mielestä noi tuki jutut on muutenkin ihan kummallisia.. Miksi opintotuki on niin valtavan pieni, mutta työttömyysturva monin kertainen. Mielumminhan sitä on työttömänä kuin lähtee opiskelemaan ammattia (jos rahaa miettii). Laittaasivat toisin päin niin ihmiset lähtis rahan peräs opiskelemaan ja toden näköisemmin työllistyisivät eivätkä syrjäytyisi. Taas näitä mun mietteitä :wacky: joka tapaukses pitääs olla kiitollinen että saa edes jotain tukia.

Ukollakaan oikein mitään työmotivaatiota kun saa saman verran tukeja kuin keskiverto palkkalainen. (Ottaen huomioon että saadaan sosiaalitoimistosta laskuihin ym avustusta)

Joo mun mielestä Suomessa saa aika helposti rahaa tekemättä mitään :/ Onhan siitä kiitollinen mutta silti niin ristiriitasta jos osa elää koko elämänsä valtion rahoilla ja osa käy töissä maksaakseen nämä jotka ei käy. Mutta nykyään on kyllä vaikea saada töitäkin!

Takaisin