Nuoret äidit, vauvakuumeilijat tai sekä että

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mymlan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
8-10kk iässä ne lapset monesti menee jo hoitoon. Sitä päiväkotipaikkaa pitää vaan hakea hullun aikasin! Mun kunnassa 4kk ennen hoidon alkua eli kannattaa nyt nopeesti laittaa hakemukset vetämään. Sitä paikkaa ei tarvitse sitten ottaa vastaan jo mieli tai suunnitelmat muuttuu :) Noin pikkusille on myös vähemmän kunnallisia paikkoja. Kannattaa miettiä kunnallisten paikkojen lisäksi yksityisiä. Niihin saa monelta kunnalta ihan hyvät tuet, etenkin jos kunnan omat paikat on kiven alla. Kannattaa soittaa teidän kuntaan ja kysyä sieltä tarkemmat kuntakohtaiset neuvot :)

Aika usein menee 9 kk:n ikäisenä kun vanhempainvapaa loppuu. Siitä en tosin tiedä, ottaako tollaseks pieneks pätkäks :o mut joo, meilläki piti hakee 4kk ennen hoidon alkua paikkaa!

Mut mulla on aina ollu pienestä asti sellanen fiilis, et haluan nuorenä äidiksi. Saattaa olla geeneissä, mun äiti oli 21-vuotias, kun sai ekan lapsen. Ehdin ite just täyttää 20 ennenku tyttö synty :) mä halusin kuitenkin ammatin ensin, ja heti kun sain sen, niin syksyllä alkoikin yritys :)
Mut ymmärrän hyvin, jos joku haluaa matkustella ja hankkia vakkariduunit yms ennen lapsia, mut mä en nää matkustelullekaan mitään estettä, vaikka lapsia oliskin :)

Tylli1: Mulla on työpaikka päiväkodissa ja meille tuli kerran hoitoon 10 kk:n ikäinen lapsi eli lapsen voi periaatteessa heti laittaa päivähoitoon, kun äippäloma loppuu. :)

Ja siis en kyllä osaa sanoa ottavatko päivähoitoon noin lyhyeksi aikaa lapsia. Meidän päiväkoteihin ei oteta aikaakaan, mutta oon töissä yksityisessä pk:ssa.

Lauruskaah olis kyllä kiva tutustua missä vois vaikka porukalla kaikki samalla suunnalla asuvat jutella?

Minttukarkki: Varmasti menee kaikki hyvin ja ihanaa pääsee kuulemaan sydän äänet

Itse ajattelen ettei ole koskaan valmis äidiksi tai mihinkään jos ei tee mitään sen eteen ja elä elämäänsä. Eikä vauva sitä ajattele onko vaki työ tai naimisissa ym.. Toivottavasti ymmärsitte ☺️
Äsken olin wc:ssä ja pyyhkiessä tuli rusehtavaa limaa?! Eikö ovulaation aikaan ja kiinnitysvuoto ole rusehtavaa/verta? Kp8 ja ovulaatio laskurin mukaan 1.5-3.5 Voiko olla aikainen ovulaatio? en ole tikuttanut.

Minttukarkki, tosi kiva vaan että pääset noin aikasin ultraan. Vaikka mulla oli kovat oireet viime raskaudessa niin pelkäsin NIIN että masussa ei ole mitään tai muuten jotain vialla. oli muuten pitkä odotus kun pääsin ultraan vasta viikola 12+0. Eikä ollut rahaa mennä yksityiselle (tai ehkä jos olisi nipistänyt, mutta se tuntu silloin tyhmältä käyttää siihen vähiä roposia). Itkin pelosta matkalla ultraan. Mies katteli mua kuin hullua ja yritti lohduttaa:p:rolleyes: Onneksi kaikki oli oikein hyvin! :cat: Siinä sitten itkettiin yhdessä niitä onnen kyyneliä kun nähtiin pikkuinen ekaa kertaa :Heartred

Sisu, mä aattelen niin ettei siihen vauvan tulee voi koskaan olla valmis eikä koskaan ole sitä täydellistä aikaa lapselle. Aina joku voisi olla paremmin. Vanhemmiksi kasvetaan yhdessä lapsen kanssa! Sitä kun ei voi tietää mitä tulee saamaan ja mitä se arki sitten oikeesti on vauvan kanssa. Todennäköisesti kaukana siitä mitä on suunnitellut. Mun äiti antoi ihan parhaamman vonkin, että ina saa suunnitella, mutta ei pidä olettaa että ne toteutuisivat. Tää on niin totta pikkuisten kanssa :p:grin

Kiitos kaikille vastauksista. Pitääpä soitella johonkin :D mitenhän sitä sitten hoidon järjestää jos ei noin lyhyelle aikaa saa hoitopaikkaa. Voiko saaha jotain tukea jos ottas hoitajan vaikka kotiin? Ei kuitenkaan paljoa ois vara maksaa.

Saisitteko mummoa tai muuta hoitamaan? Siltä ajalta saa kotihoidontukea. Mun mielestä saa jotain tukea, jos palkkaa jonkun hoitamaan lasta kotiin, en nyt tarkkaan muista.
Mä menin töihin, kun tyttö oli 9 kk. Saatiin kotihoidontukea ilman hoitolisää niin kauan, kun ei ollut päiväkodissa. Tarvittiin lapsenvahtia 1-3 kertaa viikossa, kun miehen ja mun vuorot meni ristiin. Silloin mun sisko tuli vahtimaan, ja maksettiin sille aina välillä jotain :)

Mun kunnassa tukevat niin hyvin yksityisen hoitajan ottamista, että maksut jää päiväkodin tasolle. Kotihoidontukea saa jos lapsi ei vaan ole päiväkodissa eli kotihoidon tuki+''päiväkotimaksu'' on jo sen verran että vaikka tutun tai sukulaisen sillä rahalla palkkaa töihin :) Kannattaa kysellä, jos vaikka joku vielä kotona oleva äitiystävä ottaisi siksi aikaa lapsen hoitoon ja maksaisit hänelle siitä.

iinaalisa, kun kerkeet ni omia tietojani voisia päivittää; esikoinen 11/15, tjot 9-10/16

Taas tänään ollut semmoisia nappailuja alamasussa, että voisi olla ehkä kierto alkamassa. Mietin just, että olisiko järkevää hommata ovistestejä :cool: En halua liikaa stressailla enkä vääntämällä vääntäen yrittää, mutta olisi ihan kiva tietää myös vähän että missä mennään. Mietin myös että kun imetän, niin toimiiko ne edes vaikka olisikin ovis:eek:

Kiitti vinkeistä taas! :) soittelin tänään sinne päivähoitojuttuun ja sano sielä että vasta ku vanhempainrahakausi päättyy niin sitten voi saada hoitopaikan. Ja sen että ottavat hoitoon lyhemmäksikin pätkäksi

Me käytiin tänään ultrassa! Masussa hyöri ja pyöri terveen oloinen pikkuvauva :-) Kyllä kivi vierähti sydämeltä kun pääsi näkemään että kaikki on hyvin! Vanhemmillemme kerrottiin heti tänään myöskin, ihana kun saa nyt jutustella vapaasti läheisten kanssa <3 ultran mukaan päiviä olisi 4 vähemmän, mitä neuvolassa on laskettu, mutta laskettua aikaa ei ruvettu muuttamaan. Eli meidän la on nyt sitten virallisesti 10.11.16 :)

Mitäs tänne kuuluu? Mitkä kiertopäivät yrittäjillä? Onko vappusuunnitelmia?
Me menemme lauantaina miehen kanssa kaverini tupareihin ja sunnuntaina äitini luo brunssille. Alkoholia ei kummatkaan juoda ilman sen ihmeellisempää syytä ja ovis pitäisi ensi viikolla laskurin mukaan olla

Omien laskujen mukaan kp 14 mut en tosiaan oo varma että mistä ne menkkojen alkupäivä ois pitänyt laskea. Odottava fiilis ja odottavan aika on pitkä :)

Takaisin