Mä ostin raskausaikana pinniksen ja olin vakaasti sitä mieltä, että neito nukkuu sitten siellä. Nope! Ehkä max 7 yötä siellä ekan univälin nukkunut öisin. Ja siihenkin meni varmaan kuukausi kun tyttö edes kosketti koko pinnistä:D Itselle tuli jo sairaalassa selvästi, että meille on luonnollisempaa, että tyttö nukkuu vieressä. Jotenkin säälin kauheesti pikku vauvoja. Ne on joutunut pois siitä ihanasta, lämpösestä ja turvallisesta kohdusta. Jos voin tätä shokkia helpottaa ja tasoittaa sylilläni ja läheisyydelläni niin teen sen! Olisin varmaan väsymyksestä kuollut jos pitäis öisin sieltä pinniksestä hakea tyttö tissille, viedä takasin ja vielä nukuttaa. Nyt on helppoa kun tyrkkää vaan tissin vauvan naaman eteen ja nukahtaa uuudelleen. Ei sitä vauvan päälle pyörimistä tarvitse pelätä, kun ei normaali ja terve aikuinen pyöri vauvansa päälle. Lääkityksen (esim unilääke, rauhoittavat...) tai päihteiden alaisena ei kumminkaan vauvan vieressä saa koskaan nukkua! Eipä toi perhepedissä nukkuminen ole mitenkään omaan nukkumista haitannut. Yhdessä vaiheessa tyttö oli kova ääntelemään unissaan, joten sitten nukuin hetken korvatulppien kanssa. Nälkä kutsut kuulin niiden läpi, mutta en herännyt unien näkemiseen tai epämääräiseen hillumiseen. Tutkimusten mukaan vauvat saattaa nukkua aikuisille mukavammin vieressä kun alkavat matkia aikuisten unirytmiä, eivätkä enää herätä juuri siinä makeimmassa unen vaiheessa. Meille on ainakin käynyt näin. Herää mukavasti siihen kun tissit ovat täyden ja olen kevyessä unessa.
Tyttö on myös kova sylitakiainen, joten päivisin nukkuu yleensä liinassa tai sylissä. Välillä lattialla viltin päällä. Meillä ei ole erikseen mitään päiväuni-paikkaa hänelle. Yritän jo näin varhasessa vaiheessa myös iskostaa vauvaan, että makkari on yöunia varten. Helpottaa sitten myöhemmin elämää, kun tyttö tietää että nyt on yö, kun mennään makkariin nukkumaan. Siellä ei siis leikitä, nukuta päikkäreitä tai vietetä muutenkaan aikaa. En tykkää kauheesti rutiineista, joten ajattelen tämä tyydyttävän osaksi vauvan rutiinin kaipuuta.
Tietenkään kaikki ei sovi kaikille, joten ei perhepetikään ole kaikkien juttu, mutta suosittelen lämpimästi kokeilemaan:)