Nukkumisjärjestelyt

Täällä vauva ei ole kertaakaan nukkunut meidän vieressä, en itse uskaltaisi nukkua samassa sängyssä. Pinnis on makkarissa, ei kiinni sängyssä. Kuitenkin niin että näen pikkusen koko ajan sängystä. Pyritään siihen että ei nukuteta syliin vaan sänkyyn tai vaunuun ja hyvin on menny tähän asti:grin
 
Meillä vauva nukkuu pinniksessä mutta usein aamuyöstä roikkuu pitkään tissillä ja on siinä perhepedissä. Tänäkin aamuna klo 6-9 roikku tissillä ja ite nuokuin. Meillä nukutetaan samoin kuin Pikkumyyllä, monesti siis sylissä hyssytellään nukuksiin ja tutilla huijataan. Meille neuvolatäti sanoi että vauva on suuritarpeinen jolla on kova imemisen tarve että kannattaa tutilla huijata eikä antaisi tissien olla huvituttina. Hmm.. kuitenkin oman vauvan kova itkuhan saa sydämen särkymään, joten sylittelen vaikka koko yön ettei itkisi itseään uneen.
 
Meillä vauva nukkuu omassa pinniksessä yöt ja päivät. Ekan vkon sai päivisin nukkua missä milloinkin. Ruvettiin tekemään niin että aina kun simmu luppasi niin sänkyyn. Aina kuitenki heräs matkalla.. mutta tässä meillä tuleekin mukaan tutti ja soiva mobile päivisin. Rauhoittaa usein ittesä uudestaan uneen sänkyyn.. välillä tarvii käydä sitä nukuttamassa ja hyssyttämässä. Meni siinä pari päivää että oppi, mutta tuntuu vaikuttavan positiivisesti myös öihin sillä nukahtaa pinnikseen melki samointein kun yömurkinan jälkeen sinne laittaa.
Aamuisin saa tulla meijän viereen hengaamaan ja nukkumaan kun "valoisa aika" alkaa. Kyllähän sitä itsekkin kaipaa pitkän yön jälkeen läheisyyttä vaikka on ihanaa että se osaa nukkua itsekseen jo nyt!
Tietysti jos mahaväänteitä ni ei nukaheta sitte millään eikä minnekkään, kuten eilen tuli todistettua..... en tienny et vauva oikeesti voi valvoa niin pitkiä aikoja??
 
Meillä neiti nukkunut tähän asti mun vieressä mut viime yön sain nukkumaan omassa sängyssä. :) Aikasemmin aina heränny ku laittanu sinne eikä oo suostunu rauhoittumaan muutaku vasta viereen.
 
Me on pikkuhiljaa siirretty vauva nukkumaan päivälläkin pinnikseen. Pitkän, melkein 3 h valvomisen jälkeen likka oli ihan yliväsynyt eikä nukahtanut normaalisti sohvalle itsekseen. Vein pinnikseen ja simsalabim!
 
Meillä valvotaan nykyään 6-7 h putkeen päivällä :eek: mutta ihan tyytyväisenä, illalla ennen nukkumaanmenoa vähän käiverretään kun väsyttää jo. Mutta sitten yöt nukkuu hienosti, 3-4 tunnin välein herää syömään ja käy kiltisti takaisin nukkumaan pinnikseen. Sillä oon aatellu että jaksaa valvoa kun yöt nukkuu niin hyvin..
 
Mä otin tytön äsken viereeni nukkumaan kun pinnasängyssä tuli itku. Nukahti heti uudestaan. Me ollaa niin paljon liikkeellä päivisin et päivä unet ei pääse pinnikseen yhtään päikkäreille usein vaunussa nukkuu tai autossa.
Olis kiva kyl totuttaa tyttö paremmin sänkyynsä. Neiti kun nukkuu sikeesti mun vieressä. Eli yöt nukkuu muuten hyvin koko yön joko pinniksessä tai mun vieressä. Poikien kanssa huomasin et ne nukku kyl levottomammin. Taapero ikään asti. Sit rauhoittu.
 
Aika jännä et jaksaa olla hereillä 6-7h. Putkeen. Meidän neiti ei siihen pystyis millään. Meillä pari tuntii ollu maksimi ja sit pikku päikkärit.
 
Meillä nukutaan pinniksessä ainoastaan yöllä. Päivisin nukkuu millon missäkin (vaunut, liina, syli, sitteri, leikkimatto) ku tällä hetkellä mennään niin et neiti on tosi paljon hereillä ja ottaa pisin päivää sellasia 10-20min unia. Parhaiten ja pisimpään nukkuu liikkeessä. Esikkoakin alettiin laittaa päikyille pinnikseen joskus puol vuotiaana ku rytmit oli selvemmät ja niin olis suunnitelmissa nytkin.
 
Meillä nukkuu tyttö yöt aina pinniksessä, edelleen. Pari viikkoa joutui nukkumaan yöt matkasängyssä ja yöt oli huomattavasti huonompiunisia.
 
Meillä on poika nukkunut yöt tähän mennessä pääasiassa mun vieressä. Alkuun muutamana yönä nostin vikan syötön jälkeen pinnikseen mutta sit aloin nukahtaan aina ite ensin ja herään vasta sit kun on jo seuraava syöttö. Nyt on muutaman yön saanut nostettua pojan omaan sänkyyn heti illasta ja tuntuu että sekin on nukkunut paremmin.
 
Meillä kans yöt nukutaan pinniksessä ja päivät missä sattuu. Harvoin itse nukahtaa esim sitteriin..huomaan kun poika rupeaa väsymään ja laitan sen yleensä vaunuihin nukkumaan ulos tai sisälle. Ja liikkeellä nukkuu kans melkein aina..joskus nukahtaa syliin jow on oikein poikki. Mä kans ajattelin että nukuttaisin sitten vähän isompana pinnikseen kun alkaa rytmiä löytymään paremmin :)
 
Meillä myös tyttö nukkuu aina yöt pinniksessä, tyttö herää yöllä vaan kerran tai nukkuu koko yön. Silloin kun heräsi useammin, jäi lähes aina jossain kohtaa yötä viereen nukkumaan kun itse nukahdin kesken syötön. Päivisin meillä nukutaan missä sattuu, vaunuissa, sitterissä, kantorepussa, sylissä autossa. Mä syötän tytön päivisin sohvalla maaten, saattaa siihenkin nukahtaa pienille päikkäreille. :)
 
Ai niin päivisin meillä nukutaan vaan vaunuissa ja mieluiten liikkuvissa vaunuissa. Usein siis herää heti kun vaunut pysähtyy. Saattaa nukahtaa päikkäreille myös mun viereen sänkyyn mutta herää heti jos nousen siitä pois. Ei nuku päivisin sitterissä eikä pinniksessä. Syliin tissille usein torkahtaa mutta ne unet selvästi on niin kevyitä ettei paljoo auta.
 
Mä ostin raskausaikana pinniksen ja olin vakaasti sitä mieltä, että neito nukkuu sitten siellä. Nope! Ehkä max 7 yötä siellä ekan univälin nukkunut öisin. Ja siihenkin meni varmaan kuukausi kun tyttö edes kosketti koko pinnistä:D Itselle tuli jo sairaalassa selvästi, että meille on luonnollisempaa, että tyttö nukkuu vieressä. Jotenkin säälin kauheesti pikku vauvoja. Ne on joutunut pois siitä ihanasta, lämpösestä ja turvallisesta kohdusta. Jos voin tätä shokkia helpottaa ja tasoittaa sylilläni ja läheisyydelläni niin teen sen! Olisin varmaan väsymyksestä kuollut jos pitäis öisin sieltä pinniksestä hakea tyttö tissille, viedä takasin ja vielä nukuttaa. Nyt on helppoa kun tyrkkää vaan tissin vauvan naaman eteen ja nukahtaa uuudelleen. Ei sitä vauvan päälle pyörimistä tarvitse pelätä, kun ei normaali ja terve aikuinen pyöri vauvansa päälle. Lääkityksen (esim unilääke, rauhoittavat...) tai päihteiden alaisena ei kumminkaan vauvan vieressä saa koskaan nukkua! Eipä toi perhepedissä nukkuminen ole mitenkään omaan nukkumista haitannut. Yhdessä vaiheessa tyttö oli kova ääntelemään unissaan, joten sitten nukuin hetken korvatulppien kanssa. Nälkä kutsut kuulin niiden läpi, mutta en herännyt unien näkemiseen tai epämääräiseen hillumiseen. Tutkimusten mukaan vauvat saattaa nukkua aikuisille mukavammin vieressä kun alkavat matkia aikuisten unirytmiä, eivätkä enää herätä juuri siinä makeimmassa unen vaiheessa. Meille on ainakin käynyt näin. Herää mukavasti siihen kun tissit ovat täyden ja olen kevyessä unessa.

Tyttö on myös kova sylitakiainen, joten päivisin nukkuu yleensä liinassa tai sylissä. Välillä lattialla viltin päällä. Meillä ei ole erikseen mitään päiväuni-paikkaa hänelle. Yritän jo näin varhasessa vaiheessa myös iskostaa vauvaan, että makkari on yöunia varten. Helpottaa sitten myöhemmin elämää, kun tyttö tietää että nyt on yö, kun mennään makkariin nukkumaan. Siellä ei siis leikitä, nukuta päikkäreitä tai vietetä muutenkaan aikaa. En tykkää kauheesti rutiineista, joten ajattelen tämä tyydyttävän osaksi vauvan rutiinin kaipuuta.

Tietenkään kaikki ei sovi kaikille, joten ei perhepetikään ole kaikkien juttu, mutta suosittelen lämpimästi kokeilemaan:)
 
Meillä päivät nukkuu joko sitterissä tai ulkona,yöt kehdossa ja siitä sit siirtyy aamulla tunniksi pariksi meidän väliin ja syömään.
 
Minä toivoisin, että meidän tyttö nukkuisi siinä sivuvaunu-pinniksessä, mutta korkeintaan ekan unipätkän saan hänet siinä nukkumaan. Nukutan hänet tissille viereen iltaisin ja kun jää siihen isoon sänkyyn nukkumaan, niin pinnikseen siirtoyrityksessä välillä (usein...) herää. Tästä syystä en keskellä yötä uskalla lähteä edes yrittämään siirtämistä -pelkään, että herää heti.. Nukun sitten itse siinä runkopatjojen välissä olevassa railossa selkä ihan vääränä. Ja mies nukkuu seinän vieressä hartiat sumpussa . Meillä toinen lapsi, 2,5v nukkuu samassa huoneessa ja siitä syystä en uskalla antaa vauvan pitää meteliä yöllä. Siskonsa kun on äkäinen kuin ampiainen, jos herää keskellä yötä. Muuten varmaan kokeilisin useammin siirtämistä ja antaisin protestoida vähän aikaa rauhassa toivoen, että oppisi nukahtamaan omaan sänkyyn. Mutta perhepedissä siis nukutaan ja niin nukuttiin siskonsakin kanssa. Tilanpuute kuitenkin vaivaa ja haittaa omia uniani. Lisäksi luulen, että tissillä roikkumista lisää se, kun nukkuu nenä tississä kiinni. Ja näin siis tekee ihan oikeasti, kun nukahdan itse syötöillä ja herään vasta kun vauva alkaa uudelleen kaivamaan tissiä esiin. Oma-aloitteinen tyyppi toisaalta

Miten te pinnasängyssä nukuttajat saatte siirrettyä vauvat sinne yösyöttöjen jälkeen? Vai syökö teidän vauvat öisin? Meillä syödään suunnilleen klo 2, 5 ja 7. Nukkumaan noin klo 9, herätys klo 8-9.
 
Poju on nukkunut heti alkuun pinniksessä öisin, ei olla kertaakaan nukuttu vierekkäin ku ollaan miehen kanssa levottomia nukkujia. Nostan syönnin päälle sänkyyn ja yritän saada tutin suuhun, yleensä nukahtaa heti. illalla välillä vaikeuksia rauhottua niin soitan mobilea ja silitän selkää. Öisin syö 2-4krtaa.
 
Jalava, meillä syödään normaalisti kerran yössä ja sen jälkeen mä vaaan laitan tytön takasin pinnikseen. Sinne jää yleensä äheltämään, lähen pois vierestä ja jätän itse unta etsimään. Joskus se kestää pidempään kuin toisinaan. Meidän tyttö on hyvä nukkuja ja selvästi arvostaa omaa sänkyä sekä sen rauhaa.
 
Meillä vauva nukkunut omassa alusta asti. Nukutus on mennyt niin että olen laulanut ja mobile on käytetty päällä mutta muuten saa nukahtaa itekseen. Tietty huutoihin on reagoitu ja tuttia on saanut käydä laittamassa suuhun vähänväliä. Joskus nukahtaa melki heti, joskus menee pidempään. Yöllä syöttöjen jälkeen oon vaan laittanut sen takasin, usein se on ollut siinä vielä hereillä ja nukahtaa sitten sänkyynsä.
Eilen kuitenkin mies luki artikkelin siitä miten lapsi saattaa unohtaa vanhempansa ja jopa oman olemassaolonsa jos se on liian pitkään hoidossa liian pienenä. Ja että jos vauva ei näe tai kuule ihmisiä, niitä ei silloin ole olemassa. Tästä sitten mietin että onko toimintamme ollut hirveän julmaa, että pelkääkö se siellä pinnasängyssä kamalasti ennenkuin nukahtaa ja saa sitten jotain vaurioita......................... luettiin myös pinnis vs perhepeti- juttuja ja kyllähän sitä perhepetiä paljon suositellaankin, ihan tieteellisesti todistetusti on hyviä vaikutuksia lapsen kehitykseen yms. Äiti kuulemma nukkuu hyvin myös.
No. Nukuttiin testiyö ja mä en kyllä yhtään paremmin ainakaan nukkunut. Vauva osaa kyllä ottaa sen oman tilansa. Syöttäminen on kylellään hankalaa kun joutuu ittesä jotenki ihmeellisesti vääntämään, lonkkiin sattuu perkeleesti, joten hereillä oon sen ajan kuitenki. Vauva huitoo ja raapii naamaa puoliunissaan. Ite makaan paskanjäykkänä koko yön samassa luonnottomassa asennossa etten rusikoi vauvaa tai putoa ite sängystä. No, väinö vissiin sai hyvät unet.........
Mutta, mietin myös tällästä käytännön seikkaa; pitääkö sitten vauvan kanssa mennä aina samaan aikaan nukkumaan?? Mitä jos vauva nukahtaa jo seittemältä ni meenkö mä sinne sänkyyn pojottaan kans.
Aateltiin nyt koklaa et miten menee, pinnistä ei poisteta käytöstä vielä vaan haluttais pitää se niin että se vois siellä vaik osan yötä aina nukkua..
 
Takaisin
Top