Nukkumisjärjestelyt

Vauvat on niin erilaisia! Tsemiä teille vaan tossa :)

Meidän tyttö on nukkunut jokaikisen yön omassa pinniksessään omassa huoneessaan (reissupoikkeuksia lukuunottamatta). Eikä juuri koskaan herää öisin syömään.
 
  • Tykkään
Reaktiot: E&V
Me nukutaan edelleen niin että nukutan pojan illalla tissille meidän sänkyyn ja siirrän siitä omaan pinnikseensä joka on meidän makkarissa. Eka unipätkä on 3-4,5 h. Sen jälkeen nukkuu meidän sängyssä ja syö 1-2 h välein. Tuntuu ihan ruhtinaalliselle välillä nukkua niitä kahden tunnin pätkiä! Saatetaan pärjätä jopa vaan neljällä syötöllä yöllä. :) Kyllä nää vauvat on vaan niin erilaisia :)
 
On ne erilaisia. Mulle tekee hyvää lukea toisten yösyömisistä, kun itseä harmittaa, jos tyttö herää yöllä neljän aikaan syömään ja jatkaa unia sitten yhdeksään. En siis haluaisi itse herätä ennen kuutta syöttämään... mutta yleensä siis syödään vaan kerran ja jatketaan sitten unia. Välillä parikin viikkoa ilman yöheräämisiä. Eikä Lilliputti siis oikeastaan koskaan nälkää itke. Ähisee pieruja unissaan tai juttelee pinniksen pehmusteen nallekuviolle... tämä kun häiritsee äidin unta, niin täytyy käydä vaientamassa toinen tissillä.

Jaksamista kaikille yösyöppöjen äideille.
 
Meillä ollaan nyt jatkettu parilla syömisellä, 1-2 aikaan ja sitte 4-6 välillä. Pari kertaa sain käydä kääntämässä takasin selälleen kun unissaan vissiin sit pyörii ja herää mahaltaan ja sitte harmittaa no mut tää oliki vasta toinen yö
 
Meillä on pitkään mennyt nukkumiset sillein, että nukutan tissille ja siirrän omaan pinnikseen kun menen itse nukkumaan. Vauva nukkuu 8-11 tuntia heräämättä. Sitten syö ja jatkaa unia jos väsyttää. Mä en ite suostu nousemaan ennen yhdeksää, niin vauva nukahtaa itsekseen jonkin ajan päästä mun viereen jos on herännyt vaikka seiskalta. Joitain poikkeusöitä on ollu ja silloin on menny tissiä pari kolme kertaa yössä.

Meillä ei onneksi enää itketä öisin ja vauva herätessään raapii sängyn pinnoja ja tuhisee enemmän kuin nukkuessa. Herään siihen kaapimisen ääneen ja kuuntelen hetken tuhinaa varmistuakseni, että hereillä ollaan. Mä vaihdan aina vaipan jos tuntuu siltä, että ei ole hirveä kiire syömään.

Vauva haisee ihan lampaalle yön jälkeen kun sillä on lampaantalja lakanana. Laitoin sen sen vuoksi kun vauva on ihan hikinen kun nostan sen omaan sänkyyn mun sängystä. Sama juttu siinä omassa sängyssä normilakanalla, vaikkei me olla mitään muovia patjan suojaksi laitettu. Nyt vauva on kuiva ja lämmin kun taljan päällä nukkuu.
 
Meillä ollaan jouduttu nyt siirtämään poitsu pinnasänkyyn vaikka perhepedin suuri kannattaja olenkin. Poika alkoi olemaan niin liikkuvainen unissaan et sekä hän että minä herättiin vähän väliä. Pinnasänky on meidän sängyssä kiinni, että ei onneksi ihan hirveän suuri muutos ole.

Nukutan iltaisin pojan meidän sänkyyn ja siirrän sitten pinnikseen. Poika syö yön aikana 2-4 kertaa, jolloin otan hänet viereen ja annan nukahtaa/nukkua hetken meidän sängyssä tai välillä nukahdan itsekin ja sit saatetaan nukkua muutamakin tunti vierekkäin.
 
Monet päiväunet muilla vauvat nukkuu? Meidän reilu 9kk nukkuu kahdet, 12-13 ja 16-17. Iltanukutukset on aivan kamalia, 2-3h pelleillua, tyttö se vaa leikki minkä kerkee pinniksessa. minkä ikäisenä lapset alkaa nukkuu yhdet päikkärit? Miten muilla iltanukutukset menee? Mitenköhä tätä iltanukutusta saisi nopeutettua? Meillä on vahva päivärytmi ja iltatoimet. Oiskohan tää joku vaihe, aika väsyttävä/turhautuva tommonen nukutus. Tyttö nukkuu jo omassa huoneessa ja iltanukutuksissa joudun istuu pinniksen vieressä jolloin tyttö alkaa vaan enemmän ja enemmän leikkimään mun kanssa, huoneesta en voi poistua kun silloin alkaa armoton huuto :/
 
Meillä poika siis 8 kk ja 1 viikko. Nukkunut 6 kk alkaen kahdet päikkärit, noin 11-12:30 ja 15:30-17. Iltanukutukset helpottui sillon 6 kk alkaen kun jäi yhdet päikkärit pois. Poika alkoi nukahtaan 20 min -puolessa tunnissa kun aiemmin meni joka ilta se tunti tai kaks. Eli selvästi oli sit ne yhdet päikkärit liikaa vaikka toisaalta ilman niitä ei pärjätty.

Nyt jonkin aikaa (kuukauden?) ollut taas haasteita iltanukutuksen kanssa ja oon alkanu miettiin taas että nukkuuko liikaa päivällä. Toisia päikkäreitä ei kyllä mitenkään voi vielä jättää pois mutta mietin että voisikohan niitä yrittää vähän lyhentää. Toisaalta ei kyllä haluais herättää nukkuvaa vauvaa mitenkään! Varsinkin kun toi on niin huono nukkuja niin jos edes joskus nukkuu niin olis kiva...

Oon kyllä kuullut että toiset 8 kk ikäiset nukkuu enää yhdet päikkärit. Tietenkin kaikki vauvat on yksilöitä. Ja ehkä ne yhdet päikkärit on sitten kestoltaan pidemmät kuin jos nukkuis kahdet.

Ja useimmilla kavereilla lapset on alkaneet noin vuoden iässä nukkuun yksiä päikkäreitä. Mutta siis, eroja tietenkin on.
 
Mun on huono tota nukahtamista kommentoida, kun meidän tyttö on noin kuukauden iästä lähtien osannut nukahtaa tosi helposti. Menee yleensä noin 5 minuuttia ja rutiini on, että pinniksen vieressä sohvalla sylissä saa pullon maitoa, siitä heti sänkyyn ja sinne jätetään. Ei siis mitään ylimääräistä toimintaa, ei unilauluakaan tms. Ehkä karua jonkun mielestä, mutta toimii meillä. Sen jälkeen tyttö ite etsii unen.

Me siirryttiin kuukausi sitten (tyttö silloin 7kk) yksiin päikkäreihin. Ne on noin 11-14.30. Vaatii vähän tsemppaamista aamusta tuossa 9-10 välillä, mutta uni on sitten sikeää ja mukavampaa olla muutenkin. Mäkin etukäteen arvuuttelin kuinka kauheeta tulis siitä toisten päikkäreiden poisjätöstä, mutta sitten se kuitenkin menikin ihan luonnollisesti.

Tosin, oon sitä mieltä, että lapsi joko osaa nukahtaa tai sitten sitä taitoa ei ole lähes ollenkaan. Sama aikuisilla, mä nukahdan minuutissa ja miehellä menee aina puolisen tuntia.
 
Juu sitä mieltä mäkin oon että ainakaan meidän poika ei vaan oo oppinut sitä nukahtamista. Ja siis meillä ei ole onnistunut tollanen itsekseen nukahtamista. Alta aikayksikön alkaa ihan korviavihlova itkuhuuto. Ollut siis ihan pikkuvauvasta asti. Nyt on sentään sen verran oppinut että vaunussa saa nukahdettua suht nopeesti mutta sekin vaatii aina lenkkiä, pelkkä vaunujen hytkytys ei riitä. Samoin jos kesken päikkärien havahtuu hereille itkeen (aika usein) niin vaunujen hytkytys ei auta vaan vaatii uuden lenkin.

Mä oon itse ollut aiemmin sellanen että nukahdan heti kun meen sänkyyn mutta nyt on niin yliväsymyksen puolella että sekin taito alkaa oleen hukassa.
 
Lilliputti nukahtaa illalla aika usein tissille. Toisinaan herää, kun siirrän sänkyyn, mutta jää useimmiten nukkumaan (jos ei ole vaivaa). Päivisin nukutaan 1-3 päikkärit. Yhdet on kyllä meillä aivan liian vähän, mutta ei vaan aina suostu nukahtamaan. Kestoltaan päikkärit on 30-40 minuuttia, eli aika vähän lepää päivän aikana. Unentarve vaihtelee selvästi päivittäin... sadepäivinä väsyneempi. Nukahtaako muilla vauvat "vahingossa" kesken päivän tai illalla? Meillä ei ainakaan ikinä ole käynyt näin, paitsi tissillä joskus vaipuu maitouneen yllättäen.
 
Meillä on nukuttu noita päikkäreitä aika vaihtelevasti. On ollut aikoja kun ei ole nukkunut varsinaisia päiväunia ollenkaan, on vaan torkkunut pieniä aikoja pitkin päivää. Nyt varmaan 2kk ajan tyttö on nukkunut yhdet 3h päikkärit vaunuissa, klo 13-16. Käydään tuohon aikaan tunnin vaunulenkillä lähes joka päivä. Niinä päivinä kun ollaan vaan sisällä, ei suostu tuntia kauempaa nukkumaan. Välillä saattaa nukkua noin 30min unet 18-19 välillä.

Iltaisin aika hyvin nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn. Jos tulee itku siellä niin riittää että silitän hetken. Välillä on ollut iltoja ettei tule mitään nukkuun alkamisesta ihan vaan sen takia kun pitää koko ajan kääntyillä ja nousta kontilleen ja polvilleen.

Meillä tyttö on kerran nukahtanut ns vahingossa kesken päivän joskus 5kk ikäisenä, leikki puuhamatollaan ja yhtäkkiä makasi siinä täydessä unessa, se olikin ainoa kerta.
 
Meillä nukutaan yleensä vielä kolmet päikkärit. Aamupäivällä puol 11 aikoihin tunti-puoltoista,päivällä kahen aikoissa puoltuntia-tunti ja sit viiden korvilla puoltuntia-tunti.
Joskus saattaakin tehdä niin et aamupäivällä nukkuukin pari h ja sit seuraavat unet ottaa vasta neljän aikaa ja sit nukkuu pari h. Ollaan yritetty nyt noita iltaunia karsia pois ja keksitty likalle puuhaa et jaksaa pysyä hereillä yöunille asti.Joskus onnaa ja joskus ei et on niin yliväsyny et raivoaa ja nukahtaa.
Nukutukset vaihtelevia.Välillä nukahtaa itkuhuudon kanssa ja välillä ihan ilman ongelmaa.Vaunuihin tai sitterii nukutettu.
 
Meillä nukutaan enää yhdet päikkärit 14 aikana kestoltaan 1,30-2,30h. Yöunet 11-13h 1-2 herätyksellä. Iltaisin alkanut nukutua sujumaan helposti, imetän kylvyn jälkeen ja sitten nostan oma sängyn mihin nukahtaa itekseen.
 
Meillä nukahdetaan aina tissille... joskus herää, kun siirrän sänkyyn ja useimmiten jatkaa kiltisti uniaan. En varmaan koskaan pääse eroon iltaimetyksestä. Oma moka.

Mulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten saisin päiväunia pidennettyä. Eilenkin nukkui yhdet puolentunnin päikkärit.
 
Meillä ei nukkuis päikkäreitä jos en olis jatkuvasti kuskaamassa vaunuja. Oon vaan jotenkin todennut sen niin paljon helpommaks kuin sen millanen kitinä siitä seuraa jos poika on nukkunut huonot päikkärit. Lisäks kun tuo on ollut niin huono yönukkuja(kin) niin oon senkin takia yrittänyt pitää päiväunet mahdollisimman säännöllisenä jos se nyt yhtään auttais niitä öitäkin. Raskastahan se on niitä vaunuja koko ajan kuskailla mutta ehkä tää joskus menee ohi.

Oli meillä tuossa syksymmällä sellanen että poika alkoi nukahtaan lyhyellä kärräyksellä vaunuun ja saattoi sen jälkeen nukkua paikoillaan olevissa vaunuissa tunnin, puolitoista, joskus jopa kaksikin tuntia. Ja ehkä kerran viikkoon vaan kävi niin että piti käydä työntelemässä vaunuja kun ei muuten pysynyt unessa. Mietin sillon että kuinka hiton helppoo niillä on joiden vauvat nukkuu. Joka päivä on "omaa aikaa" ja pystyy jotain tekeenkin. Itekin jaksoi ihan eri tavalla. Mutta eipä tuota autuutta siis muutamaa viikkoo kauemmin kestänyt. Kyllä nykyäänkim suht nopeesti nukahtaa (10-15 min lenkki riittää yleensä) mutta vaihtelevasti sitten herää jo puolen tunnin tai viimeistään tunnin päästä itkeen. Vaunuja täytyy lähtee heti liikutteleen tai herää niin ettei enää uni tule. Sitten kun herää hyväntuulisena niin on nukkunut tarpeeks. Nykyään päikkärit noin 1,5-2 h ja 2 kertaa päivässä. Ei kylläkään koskaan niin että olis kahdet kahden tunnin päikkärit.
 
Meillä ei vaan nukuta liikkuvissakaan vaunuissa kuin max 45 minuuttia joskus. Yleensä herää 30 min jälkeen eikä nukahda uudelleen, vaikka työntäisin vielä. Yleensä herää ihan iloisena kyllä. En jaksa ymmärtää. Olen mä jo vähän tottunut siihen, että omaa aikaa ei ole, kun neiti on seuralaisena koko ajan... onhan se tosin muutaman kerran viimeisen puolen vuoden aikana nukkunut tunnin. Niillä kerroilla mä olen sitten ollut huolesta soikeena pohtimassa, hengittäkö se jne. sen sijaan, että nauttisin "vapaasta".

Miten paljon muiden lapset nukkuvat yhteensä vuorokaudessa? Kai näissä asioissa vaan on hirveästi vaihtelua eikä sille mahda mitään, jos lapsi ei nuku sitä 14 tuntia vuorokaudessa. Ei varmaan tarvitse enempää unta, jos jaksaa ja on hyvällä tuulella...
 
Meillä tulee varmaan semmonen 13-14 tuntia täyteen hyvinä päivinä. Päikkärit vaihtelee, pitkään sain nauttia 2 h päikkäreistä, mutta nyt taas heräilee kesken unien tai tyytyväisenä nukuttuaan 10-30 min.
 
Takaisin
Top