Nukkumisjärjestelyt

Sanoja

Piirimestaruustason postaaja
Vaikka vielä meidän vauva tuolla mun mahassa onkin, niin ajatukset on nukkumajärjestelyissä. Eli vapaata keskustelua ja pientä galluppia siitä;
- missä vauva nukkuu (perhepeti, sivuvaunu, pinnis vanhempien huoneessa, omassa huoneessa pinniksessä, jotenkin muuten)
- ja miten tuohon on päädytty, huonoja ja hyviä puolia yms.
 
Meillä tytön pitäisi nukkua ns. sivuvaunussa. Mutta välillä herää kun nostan syötön jälkeen hänet takaisin pinnikseen niin ei suostu nukahtamaan siellä vaan pitää päästä mun kainaloon. Esikoisella oli pinnis meidän sängyn vieressä ja oli tosi raskasta nostaa laidan yli sänkyyn syötön jälkeen ni nyt halusin sellaisen pinniksen mistä saa laskettua laidan alas niin että siitä saa sen sivuvaunun. Tahtoisin et vauva nukkuis omassa sängyssä pelkästään koska silloin pystyn itse parhaiten nukkumaan myös kun en nuku rennosti jos vauva on vieressä.
 
Meillä on siis pinnis kasattu ja sijoitettu omaan makkariinsa, joka aivan meidän makkaria vastapäätä ja siis muutaman metrin päässä. Tämä siksi, että en usko pystyväni nukkumaan perhepedissä (ja meillä mies on myös aika rauhaton nukkuja). Lisäksi uskon arvostavani oman huoneen rauhaa.

Mökillä meillä on pakko tehdä erilailla ainakin alkuun. Siellä meillä lapset nikkuu yläkerrassa, mutta monta kertaa yökäyntiä vaativaa vauvaa ei vielä voi sinne nukuttaa. Sinne nimittäin pitää kivuta todella jyrkät rappuset ja koen sen vanhemmille liian vaaralliseksi, jos niitä pitää yöllä monta kertaa könytä.
 
Meillä vauva tulee nukkumaan ensisängyssä eli onko se nyt tuollainen sivuvaunu. Sen saa sängyn viereen ja säädettyä sängyn korkeudelle. Siinä on matalat reunat joista toisen pitkän sivun saa myös alas. Esikoinen nukkui siinä ekat 5kk, jonka jälkeen siirtyi omaan huoneeseen pinnasänkyyn ja näin myös ajateltiin tehdä kuopuksen kanssa.

En pystyisi nukkumaan perhepedissä. Pelottaisi että linttaan vauvan tai että vauva liikehtii ja putoaa sängystä kun ei ole reunoja.
 
Meillä nukutaan pinniksessa meidän sängyn vieressä. Oman sängyn en uskalla, imetyksien jälkeen siirrän takaisin pinnikseen. Hyvin mennyt tähän asti, öisin syödään 3-4h välein ja yleensä hyvin nukahtaa pinnikseen. :)
 
Meillä on vauvan pinnasänky meidän makuuhuoneessa. Pääsääntöisesti vauva nukkuu omassa sängyssään mutta välillä olen sitä ottanut kainaloon nukkumaan.
 
Meillä ei vauvalle edes hankittu mitään sänkyä, pinnansänky on esikoisella (ilman laitaa) vielä käytössä, hän nukkuu tosin paljon meidän sängyssä. Vauvakin nukkuu siis meidän sängyssämme, ei nyt ihan kainalossa mutta vieressä. :)
Niin nukkui esikoinenkin aikalailla ensimmäiset puolivuotta, sillon oli kyllä pinnasänky sivuvaununa, vein illalla siihen nukkumaan ja ekan syötön jälkeen jäi aina kainaloon, en jaksanut nostella ees taas. Omaan (eikä miehen) nukkumiseen ei vaikuta että vauva samassa sängyssä, koen sen oikeastaan helpommaksi kun ei tarvitse itse nousta/liikkua/siirrellä.
 
Ajateltiin kokeilla vaunuja meidän makkarissa sängyn vieressä öisin. Pinnis on vauvalle koottuna omassa huoneessa, sen saa sitte siirrettyä jos ei vaunut toimi. Vaikka esikoista odotan niin tiedän jo nyt että en uskalla nukkua/nukuttaa perhepedissä. Mies todella kova pyörimään kans ja itsellä taitais jäädä unet saamatta jos vaan varoisin vauvaa.

Tahtoisin kovasti että pikkunen tottuis nukkuu omassa sängyssä ja näin sais itse kans omaa rauhaa.... mutta ainahan sitä saa haluta ja toivoalaughing7
 
Meillä nukkuu vauva myös vieressä. Oma valintaisesti :wink meillä extra leveä iso aika uusi sänky johon menee vaikka koko viisihenkinen perhe!
Me molemmat miehen kanssa ollaan ok sen kanssa et lapset 0v, 2v ja 3v tulee viereen. Tosin noi isommat ei enää juuri tule kun vauva syntyi. Kaippa ne tajuaa että vauva tarvii nyt enempi isiä ja äitiä varsinkin :) Puhuttiin niille ennen vauvan syntymää että sit ku vauva tulee niin sen pitää nukkua äitin kainalossa ja voi herättää öisin jos äitin ja isin sänkyyn tulee. Pojat nukkuukin yhdessä omassa huoneessa kerrossängyssä.

Sitten kun raaskin niin vauva pääsee pinnikseen meidän sängyn viereen. Mä nukun paremmin ja sikeästi ku tuhisija kainalossa. Mut ymmärrän jos kaikki ei. Mä oon itse nukkunut oman äidin kainalossa 3vuotiaaksi asti, vaikuttanee ehkä asiaan..? :rolleyes: mies myös pienenä tottunut perhepetiin, päässyt vanhempiensa viereen aina kun halunnut.
 
Täällä vauva vielä mahassa:) Pinnasänky on sijottettu omaan huoneeseen, mutta ajatus olisi että alussa nukutaan meidän sängyssä. Ollaan siirretty sänky seinään vasten ja siihen puolelle laitetaan äitiyspakkaus jossa vauvan olis tarkotus nukkua. Oon itse sen verran levoton öisin, että en uskalla täysin vieressä pitää:) Päivisin tai sillon kun itse oon hereillä niin ollaan ajateltu nukuttaa pinnikseen jotta tottuis siihenkin, mutta jää nähtäväksi miten tämä menee kun vauva syntyy:)
 
Ite oon nukkunut vanhempien sängyssä vielä pitkälle ala-asteikäisenä :grin

Vauva täälläkin vielä masussa. Pinnis on nyt meidän makkarissa. Ajattelin tilanteen mukaan katsoa sit parasta nukkumapaikkaa vauvalle. Mua ei haittaa perhepeti mutta epäilyttää kun mies on aika sikeäuninen ja välillä saattaa kääntyillä ym.siten että pelkään kyllä jo etukäteen voiko vauvaa ainakaan meidän välissä pitää. Luultavasti raahaan pinniksen siihen mun puolelle kiinni ja pidän vauvaa sillä puolella kainalossa. Ja pinniksessä on tällä hetkellä tehty peti äitiyspakkaukseen, sitä pesää on tarkoitus myös alkuun hyödyntää :)
 
Oma sänky alusta asti, kuten esikoisellakin. Vanhemmat saa siten nauttia omastakin rauhasta, vaikka vieressä pinnis onkin... itse en sitäpaitsi nuku yhtä sikeasti, jos pieni on vieressä, torkahtelen vain. Eli oman jaksamisen kannalta on ollu meillä hyvä järjestely, että se uni mitä saan, on mahdollisimman syvää unta. Kyllä esikoinen esim kipeänä nukkuu vieressä, ja aamuisin tulee aina hetkeksi halimaan ja viereen torkkumaan :)
 
Meijän pinnasänky tulee sukulaisten mukana vasta sitten, kun he saapuvat katsomaan uutta tulokasta (jonka tulosta ei tunnu kuuluvan mitään, ärh..). En tosin tiedä, mihin järjestelyyn päädytään. Jotenkin perhepeti ainakin alkuun tuntuisi helpommalta, mutta pitää vaan kokeilla ja tulla sitten johonkin lopputulokseen. En osaa päättää mitään etukäteen.
 
☺ meillä kanssa nyt alussa perhepedissä ainakin yöt. Pikkunen nukkuu hyvin vieressä ja imetyskin helppohomma. Päivällä tyttö nukkuu omassa pinniksessä tai siterissä tai ulkona vaunuissa tai liinassa. Pinna sänky on samassa huoneessa kun omakin. Meillä on totuttu et lapset nukkuu vueressä jos haluavat. On kiva kun lapset haluavat läheisyyttä. Lapset kasvaa niin nopsaa niin teininä en usko poikien haluavan enää vieressä nukkua.
 
Me nukutaan perhepedissä. Ollaan kaikkien kolmen kanssa menty samalla kaavalla. Ollaan kyllä miehen kanssa molemmat melko levottomia nukkujia, mutta jotenkin tuon vauvan läsnäollessa sitä kai rauhoittuu, kun ei mieskään ole kertaakaan meinannut vauvan päälle pyörähtää.

Itselleni suurimmat edut on se, ettei tartte nousta sängystä ylös imettämään, joten en myöskään aina edes kunnolla herää tai sitten kyllä nukahdan saman tien uudestaan, kunhan vauva saa vain tissin suuhunsa. Lisäksi vauva ei yleensä edes itke, vaan herään jo siihen tuhinaan, millä ilmaisee nälkänsä. Pinnis tulee käyttöön sivuvaununa siinä vaiheessa, kun napero alkaa liikaa liikkua nukkuessaan. Saapahan sitten riehua pinniksessään, niin saan itsekin paremmin nukuttua. Tuohon vaiheeseen varmaan ajoittuu myös sitten yösyömisen lopettelu, eli ei tarvitse sitten itsekään enää heräillä.

Ainoa huono puoli tuossa perhepedissä on se, että välillä minua nukuttaa liiankin hyvin ja vauva saa nukkua kakat housuissa, kun en vain yksinkertaisesti pysy hereillä imetyksen aikana, jotta voisin sen jälkeen lähteä vaipanvaihtoon. :grin Uups... :rolleyes: Niin ja meillä homma menee oikeastaan niin, että minä hoidan vauvan öisin, jotta mies saa nukuttua. Hän ei kauhean helposti heräile ja kun joutuu töissä olemaan päivät, niin parempi, että saa kunnon yöunet. Minulla on kuitenkin hormonit apuna noissa heräilyissä, enkä voi sanoa, että liiemmin väsyttäisi, kunhan vaan malttaisi mennä ajoissa sänkyyn, eikä kukkuisi liian pitkään, kun vanhemmat lapsen heräilee jo heti seiskan aikaan, niin sitten tarvitsee itsekin nousta. :)
 
Meillä oli esikoisen kanssa perhepeti. Nyt 4-vuotias aloittaa yön omassa huoneessaan ja tulee yöllä meidän viereen. Tästä johtuen vauva nukkuu pinniksessä, josta sivu poistettu. Mies siirtyy esikoisen täysmittaiseen sänkyyn, kun esikoinen vaihtaa huonetta. Ekat yöt nukuin vauvan kanssa vierashuoneessa.

Meille tärkeintä on että kaikki saa nukuttua, missä ja miten ihan sama tämän lyhyen aikaa, kun imetän monesti yössä ja vaihdan kakkavaippaakin vauvalle lähes joka yö. :)
 
Näitä on ollut mielenkiintoista lukea. Erilaisia ratkaisuja jokaisella.

Niinkuin Pipo tuossa toteaan, niin varmastihan tärkeintä on se, että perhe itse saa nukuttua. Mun mielestä jotenkin vaan joka paikasta saa lukea näistä nukkumajärjestelyistä arvosteluita ja mikä on kenenkin mielestä oikein (vähän sama kuin imetys ja oikeastaan ihan kaikki muukin vauvan hoito...).

Meillä siis tosiaan aikomuksena tuo prkl vieläkin mahassa möllöttävä vauva nukuttaa omaan huoneeseen omaan sänkyyn. Mies tätä on etukäteen jo kyseenalaistanut, mutta myös meillä on sovittu, että minä hoidan nuo yöhommat vauvan ollessa pieni, koska mies on se joka käy töissä. Joten, jos kerran minä ne hoidan, niin sitten saan myös päättää miten ne hoidan :)
 
Kiva kuulla tuon perhepetihomman onnistumisestakin. Jotenkin se on kuulostanut helpoimmalta ja käytännöllisimmältä vaihtoehdolta, mutta silti sitä monet kritisoivat. Oon samaa mieltä ku Sanoja, näitä mielipiteitä on joka lähtöön ja jos kaikkia koittaa kuunnella niin sekasin menee. Me varmaan kokeillaan perhepeteilyä ja jos se ei meillä toimi niin sitten otetaan käyttöön jokin plan B. :)
 
Minä satuin kuulemaan osastolla, kun kätilö jutteli huonetoverin kanssa, että eivät siellä suosittele vauvan kanssa nukkumista. Kumma, etteivät minulle sanoneet mitään, kun pidin vauvaa omassa sängyssäni koko sen ajan, mitä sairaalassa oltiin... :grin Ainoat hetket, mitä napero köllötti siinä muovihäkkyrässä, oli matka salista osastolle ja reissu lääkärintarkastukseen... Mutta joo, jokainen tehköön niin kuin parhaakseen näkee ja kokee. En yhtään tykkää siitä, että äitejä syyllistetään teki niin tai näin, kun kyllä tässä hommassa tulee huolia ja stressiä ihan muutenkin... Toki vakaita uskomuksia saa olla ja ehkä hyväkin, että uskoo siihen omaan juttuunsa ja tekemiseen, mutta ei sillä tartte alkaa pätemään mitenkään tai haukkumaan niitä, jotka tekee erilailla... :rolleyes:
 
Muistan kun esikko syntys kolme vuotta sitten ni sain syyllistävän oloisia pitkiä katseita synärillä kun en halunnut nukkua vauva vieressä... Nyt olin myös kuulevinani kun jollekkin ensi synnyttäjälle sanottiin et kannattaa laittaa vauva koppaan nukkumaan. Mulle ei tällä kertaa kukaan sanonu mitään asiasta (ekan yön vauva oli kopassa ja toisen vieressä)
 
Takaisin
Top