Nukkumisesta

Onko kukaan teistä, joiden vauvat heräilee useasti öisin, koittanut luopua yötutista? En tiedä, onko se edes mahdollista - ainakin hemmetin vaikeeta varmaan. Meillä ei tuttia syödä yöllä eikä päivällä ja unet on ainakin tähän saakka olleet pitkät ja rauhalliset. Tutittomuus tosin ei varmaan ekana tuu mieleen, jos vauva herää yöllä monesti huutamaan - ymmärrän sen. Meillä on ollut hyötyä myös yötumpuista eli siitä saakka, kun tyttö on syönyt käsiään, on käytetty kääntöhihallista yöpukua tai tumppuja. Silloin käsien löytämisen aikoihin tyttöä oli melkein mahdoton saada rauhoittumaan unille, jos kädet olivat paljaat. Niiden imeminen jotenkin toi mieleen syömisen tai muuten vain aktivoi tytön. Tähän saakka on siis nukuttu kädet piilossa... En tiedä, onko näillä jutuilla loppujen lopuksi mitään tekemistä unien pituuden kanssa vai onko meille vain sattunut hyväuninen vauva... (Koputan puuta!)

No, heti näemmä kun tänne avauduin, neiti nukkui viime yön taas paremmin! 13 tuntia kahdella syötöllä[:)] Ja taisin laittaa tutin puolen yön aikaan, kun menin itse nukkumaan, ja aamulla juuri siinä ennen heräilyä. Mutta kuitenkin[:)] No, oli siinä ensimmäisen syötön yhteydessä pieni ähinä/juttelutuokio, mutta kun alkoi kitistä ja syötin, niin nukahti samantien ja nostin takaisin sänkyynsä.

Mutta jonkunhan piti sitten viime yönä valvottaa, niin koira pyysi kaksi kertaa ulos, kun ressukalla oli maha sekaisin. Onneksi on aidattu piha, joten ei tarvitse yöllä muuta kun ovi avata.

Katsotaan mitä ensi yö tuo tullessaan taas...

Yötutista en ole vielä ajatellut luopua, meillä kun normaalisti yöt on sujuneet hyvin. Ja tutti nimenomaan on ollut se, minkä avulla meidän neiti alettiin saada nukkumaan ihmisten aikoihin ja omaan sänkyynsä. Ja meillä oikeastaan tuttia ähelletään vaan siinä nukahtamisvaiheessa, myöhemmin yöllä jos se tippuu, se saakin tippua. Ja aamulla saan ostettua itselleni lisää uniaikaa tutilla, kun neiti alkaa heräilemään[:D][:D]

Ihana Jasmin...<3 nukku ilta10-aamu8 ilman heräämisiä.. kohta mennään viä päikyille.en ees muistanu että tää raskausväsymys on näin uuvuttavaa..meinaa nukahtaa istualleen [8D]

Hitsiläinen, meilläkin nukuttiin hyvin viime yönä! Poika nukahti puoli 9, oli nukkunut 3 kertaa n.15min päivän aikana niin tuohon asti pidettiin lopuksi "väkisin" hereillä. Heräsi heti ysin aikaan uudelleen mut rauhottui kun sai tilkan maitoa. Ja tottakai pyöri kun mentiin nukkumaan, saatava siis omaan huoneeseen.. Pitkästä aikaa saisi lukea omassa sängyssä ennen nukahtamista, kuulostaa hyvältä[:D]
Sitten nukkui neljään[:)] Söi ja nukahti ja sen jälkeen söi vielä kerran ennen seitsemää.

Tutista ei ole meillä yöllä mitään apua, ei sillä rauhoitu eikä sitä yöllä syö. Olen kyllä yrittänyt opettaa nukahtamaan sen kanssa kun en haluaisi että nukahtaa maitopullo/rinta suussa, välillä onnistuu välillä ei.

Piti vielä miukulle että varmasti tekee hyvät yöunet hyvää, muistissa vielä hyvin alkuraskauden väsymys[:)][:)]

Mä heräsin yöllä kerran sellasen liikehdintään, laitoin tutin suuhun ja sit kun miehen kello soi nii mun oli sille heti pakko kertoo, että "Hei, en oo Neaa syöttäny vielä kertaakaan!" Lisäsin vielä, etten ainakaan muista että oisin. Enkä kyl ollu. Se heräs kuudelta vasta ekan kerran [:-] Ja nukahti illalla tuntia aikasemmin [8|]
Nytkin se tuossa nukku normaalia pidemmät ekat päikkärit, varmaa 2 tuntia normaalin puolituntisen sijasta [8|]

Ehkä tuo kipeenä olo väsyttää tai sit kasvupyrähdystä [:)]

Nii ja tuo tutti ei oo meillä käytös muuten kun unille mennessä, nii tänää päikkäreille ei sitä huolinu [8|] Kai vois niistä vierottaa kokonaa...

ALKUPERÄINEN: mohomaha

Mä heräsin yöllä kerran sellasen liikehdintään, laitoin tutin suuhun ja sit kun miehen kello soi nii mun oli sille heti pakko kertoo, että "Hei, en oo Neaa syöttäny vielä kertaakaan!" Lisäsin vielä, etten ainakaan muista että oisin. Enkä kyl ollu. Se heräs kuudelta vasta ekan kerran [:-] Ja nukahti illalla tuntia aikasemmin [8|]
Nytkin se tuossa nukku normaalia pidemmät ekat päikkärit, varmaa 2 tuntia normaalin puolituntisen sijasta [8|]

ootan tota aamua että saan sanoo samaa[:D][:D]

ALKUPERÄINEN: Henniv

ALKUPERÄINEN: mohomaha

ootan tota aamua että saan sanoo samaa[:D][:D]

sama täällä[8|] huippua taas ku viime yönä pojan heräillessä koko ajan koitin mennä toiseen huoneeseen nukkuu pariks tunniks ja mies ois kattonu poikaa...arvatkaa vaan tuliko uni..yliväsymystä[>:][:@] onks muilla kiinteitten alottaminen aiheuttanu levottomia öitä? kun tuntuu et mitä vaan tehään niin poika vaan käy levottomammaks....ja haaveilen kans tost tutist luopumisesta, mut ei jaksa sitä huutookaan liikaa kuunnella[&o]

Meillä oli noi toisetkin päikkärit 2½tuntiset [8|][8|] Kolmansia ei sit kerkeny ollakkaa. Nyt nukahti yöunille ja tänään ei oo käytetty ollenkaa tuttia [;)] 

Meillä ei ole tutista luovuttu, eikä olla koettu että olisi tarvettakaan. Ja joskus sen avulla tosiaan saa pojan jatkamaan uniaan vielä hetken ilman ruokaa [:)].
Mutta kaveri vierotti lapsensa tutista olisko ollut noin 5-6kk iässä, kun niillä meni hermot siihen kun lapsi aina heräsi, kun tutti putosi suusta. Vieroitus ei itse asiassa ollut kestänyt kuin muutaman päivän eikä ollut ollut niin kauheeta kuin olivat etukäteen pelänneet, mutta sen tarkemmin ei ole tullut asiasta kysyttyä - vielä [:)].

mohomaha: itsekin täällä haaveilen, että voisi joskus sanoa samoin, mutta vielä se on kovin kaukaista. Tällä hetkellä riittäisi, kun syötäisiin yöllä vähän vähemmän edes.. Mutta sitä odotellessa olisi mukava kuulla, mitä vaatii, että lapsi jaksaa yön yli ilman ruokaa eli: Miten paljon teillä tätä nykyä päivässä menee kiinteitä? Entäs maitoa? Ja paljonko teillä illalla syödään?

Meillä tankataan illan aikana (klo 18-20) noin 1dl velliä + 1-2dl maitoa ja se riittää noin 3-4 tunnin uniin, sitten mun maitoa syödään parin tunnin välein aamuun asti. Ja en ole mielestäni huomannut, että kiinteiden aloittaminen olisi vaikuttanut uniin, nykyisin meillä kiinteitä menee n. 2tl puuroa ja n 1/2dl kasvissosetta (kasvissosetta n. 2tl, jonka laimennan maidolla).

Meillä luovutaan tutista tossa lähempänä yhtä vuotta, näillä näkymin. Ite edelleen vahvasti sitä mieltä, että tutista luopuminen on paljon helpompaa kuin peukalosta, eikä tosiaan montaa päivää sitä huutoa jatku, kunhan sen raaskii ajoissa tehdä. Joltain kolme vuotiaalta sen pois otto onkin sitten ihan eriasia. Noh.. en sano mitä mieltä olen siitä, että kolmevuotias lutkuttaa tuttia [8|]

Meillä nukutaan yöllä se 7-9h putkeen, jonka jälkeen tankkaus ja uni jatkuu siitä vielä muutaman tunnin. Tutilla mekin monta kertaa rauhotetaan tuo meidän neiti, kun tiedetään, ettei nälästä aina heräämisessä ole kyse. Meillä siis 5-6 aikaan kasvissose (tyyliin joku alle purkillinen), päälle hiukan alle desi maitoa. 8 aikaan syödään puuro (tyyliin puoli purkillista) ja siihen reilu desi maitoa. Puurolla meillä yöunet piteni huomattavasti, suosittelen kokeilemaan. Ja nimenomaan puuro, vellillä ei ollut ihan samaa vaikutusta, vaikka silläkin unta tuli joku 5h putkeen. Silloin kun mentiin pelkällä vellillä, sitä meni yleensä koko 2dl, mutta siihen ei mitään maitoja päälle.

Meillä taidetaan alottaa puurojen maistelu tällä viikolla, joten toivoa sopii, että toisi noihin öihin apua sitten kun iltaisin uskaltaa antaa[:)] Viime yö oli taas säätöä, tosin vasta aika aamusta, muistaakseni puoli viiden aikaan alkoi ähellys. En tosin tiedä vaikuttaako sitten noihin ähellyksiin, mitkä on muuta kun nälkää...

täytyy sanoo että viime yönä sain nukkua! Jami nukahti 20,heräsi ekan kerran puol 2(annoin 60 ml korviketta),nukkui viiteen,otin tissille viereen,siihen sitten ilm.nukahdettiin,siirsin 6 omaan sänkyynsä ja sit 7 hän päätti et enää ei väsytä. Mutta siis paremmin unta riitti kun mitä on moneen yöhön riittäny.[:)][:)][8D]

Henniv:tä kompaten, tuntuu pitkäst aikaa et sai vähän nukuttuuki[:-] meijän yö: kasilta nukkumaan, ysiltä alko huuto, sitä kesti reilun tunnin, sit kahelta syöttö, vähän kesti uuestaan nukahtaa mut sit nukku taas jonnekki viiteen, syöttö ja kasilta ylös. Mut mä en tajuu tota huutamista, pojalla on maha täys, tutti suussa, mä vieressä ja tyyppi vaan huutaa[8|] vaik oon sanonu et en kestä huudattaa niin minkäs teet kun toinen vaan huutaa, usein kiukustuu vielä lisää jos otan syliin...onks muil ollu tällasta??

haluisin tost tutista eroon just sen takia et sitä saa olla parin minuutin välein pistämässä takasin suuhun, kun pojalla jotenkin aina kestää saada unesta uudestaan kiinni...eilen otettiin harvinaisesti yhessä päikkärit, kyllästyin sen tutin kans säätämiseen joten käänsin pojalle selän, sit se jonku puol tuntia ähelsi, potki mua takamukseen ja huito kädellä selkää, pikku pirulainen[:D] koitin olla nauramatta ja vaan noteeraamatta ja kyllä se sit nukahtikin. pitää alkaa ihan tietosesti harjotteleen tota itekseen nukahtamista...iltanukahtamisia aatellen ostin sellasen vedettävän pimpelipom-lelun(misenyon?[:D]), sit laitan sen aina pari kertaa soimaan ku laitan pojan iltapuulle, et oppis yhistään sen nukkumiseen, mun pieni pavlovin koira

Poppi81: Ei meillä syödä kun ehkä reilu puol pilttipurkillista lounaaks lihasosetta (en oo varma määrästä kun sulatan oma tekemistä), ja päivälliseks ehkä pilttipurkillinen hedelmä tai marjasosetta.
Ainoo mikä on ollu uutta niin toi riisivelli mutta sekin on syöty aamupalaks [8|] Muuten maitoa. Eikä välttis juur ennen nukkumaan menoo syö mitään, mutta yleensä vain korviketta. Tais johtua vain tuosta että on kipeänä, ei nuo kiinteet oo vaikuttanu yöuniin millään lailla. Maitoo menee nykyään ehkä 700ml? En itseasiassa oo seurannu sitä määrää, täytyypä kattoa.
Viime yönä heräsin jo kahdelta syöttään, ja neljä-viiden aikaan vartin välein kun toinen ei meinannu saada hengitettyä räkäkerroksen alta [&o] Aamulla 8.20 alko kuuluu laulamista sängystä, torkuin ite vielä melko kauan ennenku sain itteni ylös [:D]

Täytyy katusutariinalle sanoa, että ei kaikki välttämättä peukaloa edes syö. Mun serkut on ainakin ollu ilman tuttia ja siltikin ilman peukaloa. Meillei tosta tutista sinänsä oo hyötyä, kun jos meillä yöllä huudetaan niin se on nälkää tai unissaan. Nukkumaanmenoo se on helpottanu, kun saa purkaa energiaa samalla kun hakee unta, mutta hyvin on nyt pärjätty vuorokausi ilmankin.

mohomaha: toki se riippuu lapsesta miten ton tutin kanssa käy. Ei kaikilla ole mitenkään voimakasta tuo imemisen tarve. Meillä Marikalla on alusta alkaen ollut selvä, että jotain tuon tarvii lussuttaa [:D] Mutta ei meilläkään tutti koko ajan ole suussa, lähinnä sillon kun mennään nukkumaan ja sillon kun ollaan jossain kylässä.

Ok.

Poppi81:lle vielä, että testasin äsken ruoan määrän, kaadoin sen pilttipurkkiin kattoakseni ja kyllä täysnäinen pilttipurkillinen uppos tota pottu-nauta-maissi-kukkakaali-kesäkurpitsa sosetta. Meillä oikeestaan syödään aina se minkä määrän kuppiin vaan laitan [8|] Hyvin harvoin sinne jää, ellei satu tulee heti alussa joku puklausrefleksi nii sitten harvemmin pysyy enää seuraavatkaa lappaukset suussa. Mutta näin tosi harvoin.
Eilen laitoin rutkasti persikkaa ja vadelmaa (140g tetrasta ja 2 vadelmakuutioo), ja olin ihan varma että pääsen osingoille. Paskan marjat, en saanu mitään [:D]

meilläkin jami saa vielä jonkin aikaa tuttia syyä,kun imuhaluja tuntuu olevan vaikka muille jakaa aina kun uni alkaa tulla silmään..ja onhan se vielä ihan vaavaja kun muuten ei tuttia lussuta,kun vaan sillon kun alkaa väsyttää...vuoden iässä olis itelläkin viimestään tarkotus alkaa siitä vierottaan! 
Mä en henk.koht. ymmärrä kun kummitytön vanhemmat anto tytölle tutin 8kk iässä,kun se rupes kelpaamaan tytölle..sitä aikasemmin ei siis syöny..minusta ei kyllä ollu tuossa mitään järkeä,helpommalla olisvat päässeet kun se tutti ois jääny kokonaan pois! no kukin tavallaan[8|][8|]

Meillä tyttö viedään iltasin omaan sänkyyn ja siellä aikasa äherrettyä nukahtaa itestään. Tuttia meillä syödään vaan sisällä nukkumaan mennessä ja iltasin sängyssä on kaverina HelloKitty pehmolelu. Pitäs varmaa ostaa kunnon "luttero" unilelu kun tykkää halailla ja nuuata tuota lelua..

Meillä on menny illat ihan kauheeks pyörimiseks nyt, jos ei heti saa unenpäästä kiinni... Tyttö pyörii paikallaan ympyrää nii et jalat kiertää tyynylle ja toisinaan ne heiluu pinnojen välissä.. [:D] Sit toinen mikä on tässä jonkii aikaa sit tullu meille on tuo mahallee kampeeminen sängyssä, mutta ei kuitenkaan osaa nukkua mahallaa vaa kaula pitkällään huutaa jonkin ajan päästä et pitäs tulla kääntämää takas selällee, ei ite vielä osaa kääntyä takas..

Ykskin ilta vein tytön sänkyynsä tutti suuhu ja peitto "korville" ja unilelu vieree.. Ei kestäny kauaa kun alko kuulua ähinä ja pientä inahtelua.. Menin kahtomaa nii tyttö on pyöriny poikittai sängyssä ja mahallaa ja vielä nii lähellä sängynreunoja et toinen käsi ja jalat huito pinnojen välissä.. [:D] Siinä tyttö kahteli pää pystyssä ovelle päin, ähis et voisitko pelastaa ja kääntää minut taas selällee... [:D] [:D] Ei auta nuo reunapehmusteetkaan mitää vaa saa huijottua niitte yli jalat ja käet... Parhaimpina iltoina tytön saa käyä pelastamassa pinnojen välistä useemman kerran ennen kun nukahtaa.. Onneks pää ei mahdu pinnojen väliin. [:D] Yllättävän nopee jo kääntymään vaikka kuinka laittas peittoo tiukemmin ympärille..

Edelleen yöt huonoja.

Ei auta puurot ei. Eikä auta vaikka meillä on ollut selkeät rutiinit ihan vastasyntyneestä asti. Päiväunet nukkuu edelleen hyvin.
Kahta samanlaista nukahtamista ja yötä ei ole, aina menee erilailla.

On taas semmosta [8D]. Olen jo tyytynyt siihen ajatukseen ettei meillä ihan hetkeen tulla kokonaisia öitä nukkumaankaan.

mun on pakko kommentoida tuohon tuttiasiaan! [:D]

Jeminahan alko tuttia syömään vasta viime viikolla. Ennen sitä se työnsi sen aina kielellä pois tai alko kakomaan. Yks päivä kun Jemina söi peukkua ja nyrkkiä ihan hirveesti niin kaivon tutin esiin ja tarjosin ja kas kummaa sehän kelpas! Siitä asti Jemina on nyt syöny tuttia ja koitan aina kun peukku menee suuhun niin vetää käden pois ja jos se peukku meinaa samantien ohjautua takas suuhun niin sit annan tutin.
Mielipiteitä on yhtä monta kun on äitejäkin, mutta mun mielestä on vaan niin parempi syödä tuttia kuin sormea. Kysyin tätä asiaa Jeminan lääkärineuvolassakin viime torstaina ja lääkäri oli mun kanssa vähän samoilla linjoilla.
Sit kun olis se vierotuksen aika niin tutin voi piilottaa/heittää pois, mut heitäppä sormi roskiin tai jätä hammaslääkärille [:D] Lisäksi tutti on anatomisesti muotoiltu eikä sen pitäis niin paljoa häiritä hampaiden kasvua kuin sormen syöminen.
Mä olen itse aikoinani syönyt tuttia ja kun sen kerran hammaslääkärissä annoin lääkärille niin sen jälkeen äiti on mulle vaan sanonut että mitäs annoit tutin sille lääkärille [:D] Mun miehen äiti teki niin, että ompeli pienen langan pätkän Jarkon tuttiin ja kun Jarkko sitten otti tutin ja meinas laittaa suuhun niin äiti huus "Hyi! Mato! Vie äkkiä tutti pois!" ja niin Jarkko kiikutti itse tuttinsa roskiin eikä enää ikinä kaivannut tuttia [:D]
Mun pikkuveli ja yhden kaverin tyttö on syönyt sormea. Äitillä oli ihan kauhee homma saada se sormen syöminen loppumaan. Kynnelit ja kaikki se kokeili, mutta Alex se vaan irvisti ja söi sitä sormea vaikka kauheelta maistukin. Tää kaverin tyttö on nyt 2,5v ja syö edelleen peukkua. Molemmilla sekä mun pikkuveljellä, että tällä kaverin tytöllä on pahat purentaviat.

Takaisin