Nukkumisesta

noniin,eilen kävin illalla vesijumpassa ja miehellä oli tehtävänä sit laittaa poju nukkumaan! no huutoo oli taas tullu kun olivat makkariin menneet,muualla ei mitään..mies oli sit kattonu telkkaria pojan kanssa niin kauan että oli alkanu jamilla mennä silmät kiinni ja ruvennu miehen mahan päällä hakeen sellasta sikiöasentoo[:D](nukkuu yleensä niin..)..mies oli hetken kattonu sitä touhua ja vieny pojan sänkyyn mihin sit jäikin,vaikka oli ollu hereillä sinne vietäessä! ressasin ihan turhaan että mua oottaa kaks väsynyttä ukkoo täällä kun tuun 9 aikaan kotiin,mut ei[:)][:)]

antaako joku iltasella soseita? tuli vaan mieleen

muuten yöt on aikalailla perussettiä..nukkuu eka jonkun 4h,ja sen jälkeen 2 tunnin välein hereillä..tohon olis kiva saada muutos,että nukkus pitempään ne seuraavatkin välit..tuntuu että kun ite saa silmät kiinni,ja vaikka nukkus ihan hyvin sen kaks tuntia,mut silti herätessä tuntuu että ei olis nukkunu ollenkaan[8|][>:]

Mä just mietin tota soseen antamista, että taidan siirtyä ton vellin sijaan siihen. Ja tuo sosehan on helppo vaihtaa sittan jossain vaiheessa, no siis ihan kohta, puuroksi. Paljon täyttävämpäähän tuo kiinteä on kuin velli.. ja tulee paljon halvemmaksikin..

Teki varmaan ihan hyvää Jamille eilinen. Silleenhän se oppii menemään nukkumaan isänsä kanssa, kun sitä vaan muutaman kerran peräkkäin tekee. Oletko ajatellut, että miehes koittas nyt parina iltana laittaa pojan nukkumaan? Sun pitäs kyllä sillon olla pois paikalta [:D] .. muutenhan sillon ei kelpaa muu kuin äiti <3

sitä mäkin aattelin,että rupeisin illalla kanssa antamaan sosetta,niin tottus siihen että saa sitä kiinteempää sit illallakin,kun jos kohta alkaa sitä iltapuuroo tarjoomaan.

Ihan älyttömän hyvä homma,että nukahti illalla isänsä kanssa! Mä jo olin ihan luovutusolotilassa että mä en voi illalla olla missään,jos toi joka ilta vetää hirveet kiukkuraivarit isänsä kanssa[8|]
joo,tarkotus oli kun se nyt noin hyvin meni eilen,että laittas sen useempana päivänä perättäin nukkumaan,niin tottus siihen että isäkin laittaa välillä nukkumaan,ja vielä jos tottus siihenkin,että menee isän kanssa nukkumaan vaikka minä oon kotona[:D]..täytyy lähtee evakkoon muutamaks illaks ensin[:D][:D]

Meilläkin nukuttiin taas pari yötä niin et nukahti klo 21.30, ähisi yhden aikaan mut rauhottui tutilla ja söi vasta neljältä!! Sitten puoli kuusi, puoli seitsemän ja sitten jo herättiin[:)] Ihan yhtä katkonaista siis, mutta nukuin ite paremmin nuo välit kun poika nukkui omassa sängyssä tuohon neljään. Mun nukahtaminen syötön jälkeen on aina vaikeampaa kun se on vieressä.
Nooh viime yönä nukahti taas tuolloin puoli kymmenen ja yhdentoista aikaan ähistiin ensimmäisen kerran, olin itse juuri päässyt hyvään uneen ja kunnes todella heräsin, poika oli jo niin hereillä ettei tutti mitään auttanut vaan söi sitten. Sitten nukuttiinkin siihen neljään ja syömisen jälkeen siitä suoraan kuuteen.
Mä kanssa meinaan nyt kokeilla jotain tuollaista unipussia, aina kun ähinä alkaa potkii peiton pois. Mietin tälläistä makuupussia http://www.mussukat.fi/tuotteet.html?id=84/1024 , mut on vaan niin kallis! Ehkä ei olisi kamalan vaikea ittekkään tehdä[8|] Tai josko hommaisi ohkaisemman unipussin ja siihen vaan pussilakana päälle, kun tykkää että on jotain ympärillä. Vaikeeta[:D]

siinä äityispakkauksen makuupussissa tulee kuuma? Meillä käytettiin sitä pari kuukautta sitten, toimi meillä ainakin ihan hyvin. Tytöllä ei ollut kyllä varsinaista yöpukua päällä vaan tyyliin pelkkä body [8|]

Hohhoi, täällä taas nukuttu varmaan 4 tuntia yhteensä viime yönä...[&o] eiliset rokotukset kiusaa pientä, kuumettakin nous. Ihan hirveetä kun poika on ekaa kertaa kipeenä, en tajunnu et itelle tulee näin paha mieli[X(] Neuvolassa meinasivat että uniin auttas säännöllisempi päivärytmi ja kiinteitten alottaminen...tuli niin huono äiti-olo kun tuntuu että johtuu musta et poika nukkuu huonosti[:(] no, kyllä me nyt alotellaan noita kiinteitä vaik aattelin ensin et vast kuukauden päästä. Ja täytyy alkaa tekeen joku aikataulu, tiän että lapset tarttee rutiinit, on vaan niin oman luonteen vastasta kaikki säännöllisyys ja aikataulut... Ja sitte, tavallaan on ihan luovuttaja-olo, soitin neuvolan ohjeistuksesta ittelle lääkärin ens viikoks et saisin nukahtamispillereitä ja sitte perhetyöntekijän käymään että saan sitte nukkua... Kaiken järjen mukaan sitä tietää et oma jaksaminen on lapsen edun mukasta mutta silti on ihan hirveen huono omatunto kun joutuu hankkimaan apua...[:(][:(]

Höpö... Höpö Skallo!
Se on vain hyvä jos hakee apua! Jokainen tarvitsee jossain elämänvaiheessa apua. Sinä nyt... Kukaan ei pärjää elämässä ilman toisten apua. On se sitten pientä tai suurta... Ja ethän sinä ole luovuttanut! Päinvastoin [:)] Kokeilet vain muita keinoja...
Et todellakaan ole mikään huono äiti!
Rutiinit on kyllä pelastanu meidänkin elämää huomattavasti. Mä en myöskään tykkää rutiineista. Itse tuntee ns. kyllästyvän helposti. Mutta lapset vain tarvitsevat niitä, kuten itse sanoit.

Hurjasti voimia ja tsemppiä sinulle!

Meillä nuo vellit taitaa jäädä kokonaan kun ei niistä mitään "hyötyäkään" ole. Ei vaikuta uniin yhtään erilailla ku maito. Nuo viljavellit on kyllä tuolla kaapissa odottamassa, että alotan viljat niin, mutta nekin annan varmasti aamulla. Sit kun ne 3 tetraa on ko. velliä maisteltu nii siirryn saman viljalajin puuroon. Tää nyt kuuluis enemmän tonne kiinteiden puolelle, mutta kumpi on miedompi, kaura vai riisi? [8|]
Meillä nukutaan edelleen 2x heräämisellä, eli pitkä pätkä. Oonki miettiny miten toi likka on alusta asti nukkunu yönsä nii hyvin vaikka mäkin tein loppuun saakka 3-vuorotyötä ja muutenkin? Lukenu monesta paikkaa kuinka vauvat pitää aina hereillä, olkoot päivä tai yö. ÖÖ pitääkö vai?

Huh... saataskohan me useamminkin rokotteita... Eilen siis tyttö sain ne 5kk rokotteet.

Ja nukahti eilen illalla 19.30 ja heräs 6.00!!!!!!!! eikä siis yhtään kertaa siinä välillä. Kyllä äiti oli ihmeissään!!! Mut ei sitten kyllä sen jälkeen enää nukkunut vaan noustiin ylös.
Meillähän noi yöt ovat olleet sellaista äheltämistä. [:D] No, tän yön jälkeen jaksaa taas vähä äheltääkkin.

Mohomaha: mä en kyllä usko yhtään tohon vuorotyö-hommaan. Lähinnä veikkaisin että siinä on kyse yksilöllisistä eroista niin vauvoista, kuin äideistäkin.. Mä tein myös vuorotyötä, no kylläkin iltaa ja aamua, mutta olen luonnostani yökyöpeli, joten yöllä tuli oltua hereillä monet, monet kerrat ja varsin myöhäänkin, eli tonne 4-5 aamuun asti.

Osat, älköön nyt kukaan ottako tätä henkilökohtasesti, äidit tekee noita ongelmia ihan itse ja syyttävät sitten millon mitäkin, kun helpompihan sitä on aina syyttää jotain muuta, kuin hakea vikaa itestään. Muksulle alusta alkaen selkeä päivärytmi, vähintään ruokailun suhteen, toistuvat samat iltarutiinit ja esim. sama tietty yövalo palamaan öisin (muuten tätä ei saa pitää päällä) ja öisin minimiin kaikki vaipanvaihdot ja muut. Päikkäreiden ajankohtaakin kannattaa miettiä tarkkaan, eli meillä ei enää 7 jälkeen päikkäreille mennä, vaan tyttöä valvotetaan vaikka sylissä kantamalla vielä tunnin verran ja sitten nukkumaan. Esim. meillä päikkäreitä nukutaan kolmet: aamupäivällä, 3-4 aikaan, ja illalla 5-6 aikaan tarvittaessa. Ja meillä siis laitetaan tyttö päikkäreille, ei odoteta että tyttö on väsynyt. Suht nopeesti ne oppii tuohon ja tietysti mitä aikasemmin ton unikoulun alottaa, sen paremmin se toimii. Paljon vaikeempi on 7 kuiselle opettaa kuin vaikka 4 kuiselle. No näin meillä. Ite opin tän ton toisen muksun kohdalla, kun ensimmäisen kanssa vielä jaksoinkin joten kuten sen epäsäännöllliset yöt ja muut, mutta sitten kun niitä oli siinä kaks, voi luoja! Noilla on siis ikäeroa 1v ja 2kk. No jotain opin niistäkin.

Tuo selkeä päivärytmi on kuitenkin semmoinen asia, että lasten takia siihen pitäisi pystyä. Ite en todellakaan ole semmoinen, ja ahdistaa jo pelkkä ajatuskin siitä, että taaaas joutuu alottamaan ton alusta. Vanhemmat muksut on jo sen verran isompia, että toki niilläkin on tietty rytmi, mutta ei sen tarvi ihan näin tarkka olla, kuin pienillä muksuilla. Selkeä päivärytmi antaa kuitenkin lapselle, myös isommalle turvaa. Ja se taas vaikuttaakin jo moneen asiaan. Miettikääs nyt vaikka mitä vaikutuksia sillä voi olla, jos lapsi tuntee olonsa turvattomaksi, epävarmaksi jne. Eikä nyt mitään kauhuskenaarioita. Sillon, kun perheessä tapahtuu jotain suurempaa, kuten nyt vaikka ero, kuolema jne. , tai ihan nyt niinkin "mitätön" asia kuin että lapsi näkee äitinsä oikein kunnolla itkevän, niin tuo päivärytmi on sellasissa suurena apuna. Ja toisaalta, luo se jonkinlaisen toimintamallin myös sille eronneelle äidillekin, kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle eikä mikään ole niin kuin ennen.

Ja edelleen, älkää nyt ottako tästä nokkiinne, se on vaan mun mielipide. Ei aina ole syyssä se äiti, joskus lapsi vaan on se hankalampi tapaus.

Tulipas taas romaani [:D] Oon joskus tätä asiaa enemmänkin pohtinut [:D][:D][:D][:D]

kiitos tsemppauksesta Gibsoni[:)] Meillä kans noi 5 kk-rokotukset nosti kuumeen ja huudatti eilen illalla pari tuntia, tällä mammalla kyllä tuli parku kun ei vaan jaksais...onneks meni loppuyö suht normaalisti.. Mä en kans usko et toi raskausajan rytmi niin vaikuttais, kun muistan et Liekki myllers mahassa aina ihan omaan rytmiinsä, tein mitä tahansa. Ja vaikka valvoskelin paljon raskausaikana ja ei ollu minkään valtakunnan rytmiä niin en usko et nää Liekin yökukkumiset siitä kuitenkaan johtuu vaan enemmänkin tosta mitä katusutariinakin puhu[8|]  Meillä poika haki alun alkujaan ite sen iltanukkumisrytminkin joten ehkä oon antanu liikaa sen vaan olla ja oottanu että rytmi löytyy itestään. mutta joo, täällä ainakin otettiin neuvosta vaarin ja alan tekemään meille säännöllisempää elämää[;)] meillä hankaloittaa sekin kun mies on väliin viikonloppuisin remmissä mun ollessa koulussa ja sehän ei tee mitään mitä käsken[:D][:D] ei osaa oikeen nykyään ees syöttää tai laittaa poikaa nukkumaan[8|][:@]

Mä en tiiä et kuinka terveellistä tämmönen enää on, mut Jemina nukku viime yönä reilut 13 tuntia putkeen heräämättä kertaakaan välissä!!! [:-]

[:-] Täälläkin vois joskus nukkua, mut kai se sitten on joskus [8|] Itelleni ei tekis tiukkaa, ei ollenkaan [:D] 5kk heräilty joka yö... 

Meillä meni kans viime yö ns. penkin alle [:'(]. Varmaan seurausta rokotuksista ja toisesta hampaasta. Annettiin kyllä illalla suppo ennen nukkumaan menoa ja ihan hienosti poika nukkumaan menikin kahdeksalta. No kymmeneltä sitten kun mentiin itsekin nukkumaan, poika heräsi ja annoin ruokaa, kuten normaalisti. Mutta sitten ei enää suostunut nukkumaan omassa sängyssä. Aina kun hänet laski sinne alkoi huuto. Me kokeiltiin nostaa sängyn päätyä ja laitettiin sänkyyn sipulikin, mutta ei auttanut...
Oli kyllä vähän koomista kun aina kun nostin pojan omaan sänkyyn kuului huuto ja meidän sänkyyn, niin alkoi tyytyväinen tuhina [&:][:)]

..on taas tappelua tämä unille meno näköjään. Nätisti kyllä taas nukahti tuossa hiukan ennen kahdeksaa, mutta sitten mies tuli kotiin ja oli ilmeisesti sen verran meteliä, että Aatu sitten havahtui siihen. Toivottavasti nyt nukahti..

Meillä ei velleistä ole kyllä kans ollut mitään apua yöunien pituuteen. Nyt saatiin neuvolasta lupa aloittaa puuron antaminen iltaisin. Toki sekin tulee viemään aikaa ennen kuin auttaa.

Unipussia ollaan nyt käytetty reilun viikon ajan ja ensimmäisenä yönä Aatu heräsi vaan kerran sen kanssa. - Toivossa on hyvä elää, että se tapahtuisi toisenkin kerran - Jokatapauksessa olen kyllä sikäli tykännyt siitä, että nyt ainakin poika pysynyt yöt lämpimänä, kun ei tuo peitto oikein tahtonut pysyä hänenkään päällään öisten jumppatuokioiden seurauksena.
Olen nyt Amazonista katsellut noita unipusseja, näyttäisi että sieltä saa kaksi pussia samaan hintaan kuin täältä yhden - riippuu toki vähän merkistä. Esim. Slumbersac on siellä 14,95 puntaa (17,60EUR) (http://www.amazon.co.uk/Slumbersac-Baby-Sleeping-Bag-2-5/dp/B0038I3ZBC/ref=sr_1_1?s=baby&ie=UTF8&qid=1289675756&sr=1-1) ja täällä 35,90 EUR (http://www.beboliina.fi/puoti/product_catalog.php?c=336). En ole ikinä tilannut sieltä, joten vähän arveluttaa, että miten toimii palvelu.

Meillä mies otti tänään Nean ja lähti kaverillaan käymään, ja siitä seurauksena päiväunet jäi todella lyhyeks kun vain autossa nukkui, ja sit kun kotiin pääsivät niin oli yhtä tappelua ja huutoo. Ei malttanu nukkua kun oli nälkä muttei malttanu syödä kun oli niin väsyny. Sit vaan huusi sylissä, sängyssä, vieressä, ihan joka paikassa, ja sit suutuksissaan kääntyy mahalleen ja sit huutaa sitä kun on mahallaan ([:D]) ja arvaatkaa mitkä herneet siitä meni nenään kun pistin oman tyynyni siihen vas. kyljen eteen ettei pääse kääntyy mahallee. Tsiisus! Kun viimein nukahti nii sit mies taas herätti kun tuli ovesta sisään ja koira alko haukkuu siitä.

(Oli mulla ihmettelemistä, kun Nealla oli toujours-vaippa päällä tän reissun jälkeen, kun meillä ei oo niitä ikinä käytetty. Meillä oli täs vieraita käymässä ja menin vaihtaa vaippaa nii piti ihan huutaa miehelle, että mikä helvetti tää vaippa on, mistä tää on tullu? Se oli kuulemma jääny kaverin likalta käyttämättä.)

Mäkin pitkästä aikaa kommentoin näitä nukkumisia, kun viimenen viikko on ollu öiden osalta IHAN KAMALA. Meillä neiti on jo sieltä parikuisesta nukkunu tosi hyvät pätkät öisin, vaikkakin alkuun ne unet alkoi tosi myöhään. No, nyt on pidempään jo, ehkä noin nelikuisesta, saatu neiti jo pääsääntösesti aikasin (20-22) unille, ja yöt on menny hyvin parilla syötöllä.

Mutta nyt, viimenen viikko, yöt on ollu sellasta säätöä että oksat pois. Neiti heräilee keskellä yötä, aika usein joskus kahden aikaan, ja alkaa äheltää ja säheltää ja jutella ja kääntyillä ja huitoa. Ja valvoo tunteja. Pahin oli viikolla yksi yö, kun neiti meni nukkumaan noin kello 20, ja itse kömmin sänkyyn puolen yön aikaan. Mutta mutta, sitten neiti päättikin herätä, ja äiti sai sitten unta 4:30 aikaan!! Ähellystä ja muuta 4,5 tuntia keskellä yötä! En käsitä. Ja tämä ei siltikään vaikuttanut muuten pidentävästi yöuniin, vaan heräsi aamulla ihan normaaliaikaan, huolimatta keskellä yötä valvotuista tunneista. Huoh.

No, viime yön neiti nukkui pitkästä aikaa hiukan paremmin, mutta itse sitten en syystä tai toisesta saanut enää unta, kun syötin neidin puoli kahdelta. Varmaan tämä flunssa vaikutti, yskitti koko yön. Valvoin sängyssä lähes koko yön, neiti nukkui kyllä kymmeneen. Tänä yönä uni kyllä maittaa, mutta pelkään jo valmiiksi, miten neiti nukkuu[8|][8|]

No, muuten meillä on nukkumisen suhteen tullut jonkunlainen rytmi, pääasiassa neiti nukkuu kolmet päikkärit. Ekat päikkärit noin tunnin, ja seuraavat kaksi noin 30 minsaa. Joskus harvoin nukkuu pitempään, mutta sattuu sitäkin. Riippuu vähän edellisen yön unista. Yhtäjaksoinen valvomisaika on 1,5 - 3 tuntia, useimmiten ehkä jotakuinkin 2 tuntia, illalla monesti vähän pidempi. Laitan neidin vaunuihin päikkäreille, kun alkaa vaikuttaa yhtään väsyneeltä, tai sitten mennään yhdessä sänkyyn tai sohvalle unille. Niinä päivinä, kun meillä on menoa iltapäivästä, saatta neiti nukkua välillä neljätkin päikkärit, kun usein nukkuu matkat, kun vaunuilla mennään.

Oletteko huomanneet, onko sillä vaikutusta uniin, mitä päivällä puuhataan? Itsestäni tuntuu, että paremmin neiti nukkuu, jos on ollut aktiivinen päivä. Jos ollaan vaan kotona, unet saattavat olla katkonaisemmat. En silti ajatellut totuttaa neitiä siihen, että ihan joka päivä pitää olla menossa, vaikka aika usein ollaankin tai sitten meillä on vieraita tms. Jostain olen myös lukenut, että kun vauvan kanssa seurustellaan päivällä tarpeeksi, ei hän heräile öisin juttelemaan... ja siitäkös sitten taas saan päähäni että enkö nyt sitten höpöttele vauvalle tarpeeksi vaikka mielestäni en muuta teekään...[8|][8|]

Tulipa pitkä teksti...

Tuo äitiyspakkauksen makuupussi on meillä liian kuuma pistää kiinni. Käärin nyt illalla siihen iltamaidolla ja sitten avaan sen sängyssä ja laitan peiton, jonka potkii pois heti kun yökkä yhtään havahtuu. Heti kun vaan pääsisi kaupoille meen kattomaan tota pussia tai sitten tilaan netistä, niitä kun tuntuu olevan vaan montaa erilaista ja hinnat 15 eurosta 50:neen[8|]
Täällä nukahtaminen nykyisin vaikeeta, ennen nukahti maitoon tai vaunuihin kun liikkeellä. Ja yöt, niistä ei viitsi edes puhua[:D]

onkohan näillä taas joku vaihe ku kaikilla on huonoja öitä[8|] pelkkää vaihetta koko ajan[:@] sain ite ees pikkasen nukuttua viime yönä kun vaihettiin miehen kans paikkoja(mä nukun pinniksen puolella) ja se hoiti jonku kolmen tunnin ajan tutinlaittamisen ja uudelleennukuttamisen, siis kun poika heräilee ihan jatkuvasti välillä...kun on yli 5 kk valvonu niin sit kun saa ees jotain 5-6 tuntia unta niin pystyy ihan toimimaan...[8D] mä mietin Katjuskainen kans tota aktiviteettijuttua, meillä on usein koti-päiviä kun oon niin poikki etten jaksa lähtee ees ulos kämpästä ja oon miettiny et onks sil vaikutusta öihin? meil oli just viime yön yks mun koulukaveri yökylässä ja poika simahti harvinaisen hyvin iltaunille joten heti aloin miettii et johtuks siitä kun tuli vieras naama ja sille piti juttella ja kaikkee[:D] mut voi siis hyvin olla. Mut sit ei sitä aktiviteettia sais liikaakaan olla[8|][:-]

Paha mieli teidän puolesta, jotka ette saa kunnolla nukutuks ja yöt on vaikeita! [&o] Meillä kun Roni nukkui viimeyönä 22-9.30 heräämättä kertaakaan! [:)]

meill kans nyt menny pari yötä huonommin mitä normaalisti.nukahtaa edelleen n.20,15-20.30 ja sit normist heräs 04-06 aikaa ekan kerran. nyt on herätty 02.00 ja syöty ja nukahdettu.uudellee herää 06-06.30 ja sit nukahtaa viel tunniks tai pariks.. pitää koettaa varmaan syöttää jtn vahvempaa yötä kohden,jos vaikka nälän takii herää. mut tsemppii teille kaikille joilla on huonosti nukuttuja öitä..jospa se aurinko paistaa viel meille kaikille jotta yöt saataisii nukuttuu hyvin[:)]

Takaisin