Nukkumisesta

no mä oon kuullu niin monta eriversiota. oon kuullu, että pakkasraja olis -10,-15 ja -20 astetta....
 
Mutta mä en aio ressia asiasta ottaa.. Tiedän niin monta vauvaa jotka on pienestä asti nukkunut ulkona vaunuissa paksuissa haalareissa, unipusseissa yms, vaikka onkin ollu viime talvenakin  se -30 ja ei  mitään ole tullut.... ja meilläkin kun tuo sisäkuisti, jossa on kylmä, eli siinäkin on pakkasta mutta ei aivan sitä mitä ulkona..... kukin tietty tavallaan, mutta en siis mitään ressiä ota [:)]
 
Mä pidän -20 pakkasrajana, jos se siis ulkona niin tossa meidän takapihalla ehkä -17. Talveksi siirrän parvekkeelle, siellä vielä suojaisampaa, mut pelkään ettei itkuhäläri toimi ja sinne en suoraan näe enkä sisälle kuule.
Nyt nukkui tunnin pihalla ja sit nukahti vaatteet päällä rattaisiin vielä sisälle tunniksi.[:D] Noin tein keskimmäisen kanssa hänen ekana talvena, puin päälle nostin pihalle (hän nukahti jo aina pukiessa, tämä pikkumies vaatii lenkin[:)]) ja kun oli unessa nostin sisälle ja riisuin sen mitä vain pystyi, toinen jatkoi unia. Saa nähdä onnistuuko tämän pienen kanssa jatkossa.
 
Meillä kävi eilen niin, että kun laitoin ulos nukkuu nii mittari näytti -12. No nukku tunnin ja katoin mittariin niin näytti -15,5. Tunnin päästä katoin taas mittariin ja näytti jo -16,6 niin onneks oli mies kotona nii nostettii vaa vaunut sisälle nii se nukku siel vielä puol tuntia ennenku menin herättää riisumalla ettei tuu liian kuuma toppavarusteissa sisällä. Mut ihan hyvät unet vetäs, 2½ tuntia [:D]
Meillä vähän vaihtelee unen pituudet mutta useimmiten ensimmäiset kestää puolesta tunnista tuntiin ja toiset saattaa olla saman pituset tai kolmetuntiset.
 
Jännä miten tässäkin asiassa lapset on niiiin erilaisia. Jeminalla ei oo kyllä mitään ongelmaa nukkua päiväunia sisällä. Ekat unet saattaa olla jopa 4h pitkiä jos vaan antaa rauhassa nukkua.  Ja kyllä me on annettu kun ei sillä oo ollu mitään vaikutusta yöuniin. [:)]
 
Meillä nukutaan normaalisti päivällä kolmet päikkärit vaunuissa, ulkona: 1 h + 40 min + 40 min. Mut nyt kun on näin kylmä, niin nuo unet on venyneet kyllä aika tavalla!! Ilmeisesti mukava nukkua lämpösissä vaunuissa raikkaassa ilmassa.

Laitoin lämpömittarin vaunujen kuomun alle mittaamaan hengitysilman lämpötilaa. Tälläkin hetkellä siellä harson takana näyttää olevan noin 10 astetta lämpimämpää kun ulkona muuten. Eli kyllä siellä hyvin tarkenee. Muu ei kyllä huoletakaan kun vaan se hengitysilma, kun pukee vaan lämpimästi niin kyllä vaunussa tarkenee. Kasvot hiukan näkyy vaan jos oikein kurkistaa vaunuihin sisälle. Meilläkin on tosi suojainen paikka, kuisti on vaan yhdeltä sivulta auki. Ja ton lämpömittarin viritin niin et sitä lämpötilaa voi seurata sisältä, kun se on tollanen digitaalinen mittari, jossa on pitkä piuha, joka vedetään sinne ulos. Niin sitten se toinen pää tulee vessan ikkunasta sisälle ja se näyttö on siel vessassa, ja sit vaan se piuhan toinen pää vaunuissa. Olipa sekava selitys. Mut siis ei tarvii rampata siellä ulkona kattomassa sitä lämpötilaa.

Sisällä nukkumisesta meillä ei tuu mitään, ellei ite mee nukkumaan viereen ja ota neitiä kainaloon. Mut sit ei saa sitä omaa aikaa sen vertaa, joten laitan kyllä ulos.

Mut öisinkin varmaan pitäis laittaa, kun nuo yöt on niiiiin levottomia. Tuntuu, että paremmin nukkuisi jos ottaisi viereen, mutta mutta... en halua siihen totuttaa. Omassa sängyssään sitten ähisee ja kääntyilee vatsalleen ja heräilee noin kolmen tunnin välein, välillä kahden tunnin. Huoh. Ei millään jaksaisi!!
 
[8|]missäköhän vaiheessa nää yökyöpelit oppii nukkuun yönsä hyvin? meilläki jatkuu puolukkana pyöriminen ja jatkuva ähiseminen yöllä...sen oon ny huomannu et kun ite saa 4-6 välin nukkua niin pääsee aamulla ees jotenki ylös, on varmaan just se sikeimmän unen vaihe..
 
Meillä poika nukkuu kans ulkona paremmin ku sisällä, ny mummola-reissulla oli oikein esimerkillisen säännöllinen päikkäreitten kans, aamupäikkärit klo 10, ulko-päikkärit noin klo 12 ja pienet iltasimahdukset viimistään kello 18. toissapäivänä piti 2 ja ½ tunnin unien jälkeen käyä ihan herättämäs ku oli menoa[;)] tooodella harvinaista meille[:)] 
 
mä oon aatellu pitää tota about -15 pakkasrajana ittelleni[:D] sillon ei oo enää kiva vaunutella, mutta katotaan, jos Liekki ei osaa sisällä vetää kunnon päikkäreitä niin varmaan pakkaan sen tonne parvekkeelle kylmemmälläki ilmalla. kuhan nyt ei tulis kauheen kylmää talvee[8|]
 
Mä pidän pakkasrajana noin 15 astetta. Tänään en nukuttanut ulos vaan laitoin unipussiin, tumput käteen ja heijasin sisällä vaunuja. Hyvin nukahti ja unet oli ihan normaalin pituiset. 
 
Kirjotin johonki toisee aiheeseen, että -10 sanoi neuvolasta tänään mutta meillä se on silti -15.

Meilläkin toiset päikkärit pääsäntösesti ulkona ja toiset sitte joko sisällä vaunuissa tai omassa sängyssä. Sängyssä kiukuttelee hetken, mutta nukahtaa sinnekkin ilman sen kummempia ongelmia.
 
huh huh.. Likka vedelly päiväunia sängyssään jo vähän yli 5 tuntia! [:-] Äsken kävin vähän juttelemassa ja silittämässä poskea, mut ei mitään vaikutusta! Kohta täytyy mennä repimään se ylös tuolta ettei mee unirytmit ihan tuhannen sekasin! [8|]
 
tänää on nukuttu sisällä 2h unet,voi tosin johtua aamusista rokotteistakin! yleensä nukkuu vaan jotkut 30min unet sisällä,eikä varmaan nukahda uudestaan[:D]
 
Meilläkii nukuttaa ulkona paremmin kun sisällä.. Sisällekii nukahtaa vaunuihi suht helposti, mut ne unet on yleensä sit vaan puolen tunnin unet.. tänään tuli tuossa mielee et jos tulee vielä kireemmät pakkaset nii nukkuskoha tuo likka autotallissa yhtä hyvin ku ulkona ku siellä on niin viilee eikä oo lämpöjä, mut on kuitenkii sen verran lämmintä et auto on sulanu siellä just...
Meilläkii heräillään yöllä 2-3tunnin välein huoh, voi että ootan et tytöllä pitenis edes vähän nuo yö unet, mut ei auta ku toivoo.. Kuha päästään puuron makuun nii saa nähä auttaako se yhtää uniin..
 
meillä on niin päin että nykysin ulkona nukkuu vaan sen ajan mitä vaunut on liikkeellä, herää yleensä melkein heti kun vaunut pysähtyy mutta eipä tuo haittaa kun kotona sisällä päiväunia vedellään sillon kun tuntuu siltä ja ei oo mitään ongelmaa oliko meteliä vai ei.. viivi nukahtaa kesken leikkien lelukaaren alle tai lattialle tai sitteriin. yleensä kyllä vaistoan onko neiti miten väsynyt. yleensä laitan sänkyynsä niin nukahtaa sinne melko nopeesti. päikkärien pituus riippuu tosi paljon päivästä. välillä riittää pari-kolme tunnin mittasta ja välillä viivi vetelee kahet tunnin päikkärit ja yhdet 2-3h päiksyt. yöunille meno alkaa olee haasteellista ku ipana höpöttää ja hihkuu sängyssään vielä yheltätoista illalla.... onneksi ei kuitenkaan kitise/itke tai kiukuttele vaan on aina hyväntuulinen. ja yöt muuten nukkuu pötköön ja aamulla saa kymmenen aikaan alkaa juttelee ja touhuu että neiti heräis.
 
Meillä selkeesti pakkanen tekee tehtävänsä kun neiti nukkui tänäänkin ihan poikkeuksellisen pitkät päikkärit. Normaalisti kun nukkuu kolmet päikkärit (1 h + 40 min + 40 min) niin tänään nukkui 3 h + 2 h!! Voi kun siirtyisikin tuollaisiin päikkäreihin ihan pysyvästi!! Tuollaisten päikkäreiden aikana itsekin jo kerkeää saamaan aikaan yhtä sun toista.
 
mulle sillain ei oo väliä nukkuuko viivi 5min vai 4h kun ton ipanan kaa pystyy tekee mitä vain. se viihtyy niin hyvin ittekseenkin ja mun touhuja katellessa sitteristä tai lattialta että saan siivottua,leivottua ja touhuttua kaikenlaista.niin on ollut ihan viivin syntymästä asti. en oo kyllä voinut sanoo koko aikana että en oo voinut tehä ku on viivi. että jos jotain on jäänyt tekemättä niin se on ihan mun omaa laiskuuttani..[;)][:)]
täytyy kyllä olla kiitollinen että viivi on saanut noin hyvät unenlahjat.
 
jami on nukkunu kohta 15h[:-][:-]kolmelta annoin maitoo vaan muuten on nukkunu kunnolla[:D]huhhuh[:D][:D]
 
No vähän oltiin miehen kanssa ihmeissään aamulla,kun poika vaan vetelee hirsiä vielä 11 aikaan[:D]molemmat kävi vuoron perään kattomassa että kai se hengittää vielä[:D][:D]kerkes tehdä kyllä vaiks mitä,ennen kun jannu heräsi..ehti kyöhnätä vähän ukonki kyljessä[;)][:D]
en tiiä johtuko sit eilisestä rokotuspäivästä vai mistä noi unet,mutta katotaan mitä ens yönä tapahtuu[:)]
 
Meillä kans opittu parvekkeella nukkumaan kun ennen se ei onnistunu ollenkaan. Nyt tyttö on nukkunu lounas- soseen jälkeen toiset päiväunet ulkona ja ne on 1,5-2,5h eli tosiaankin nukkuu paremmin ulkona ku sisällä.
Meillä ku ei oo itkuhäläreitä ni kyttään sitten olohuoneessa kaula pitkällä että nytkö vai nytkö vai nytkö. [:D]
 
Takaisin
Top