Nukkumisesta

Mä otin Viirukhanin neuvosta vaarin ja annoin pojalle hajupaitani näpellettäväks, niinku Mohomahalla, meil täytyy kans aina olla jotain hipellettävää minkä voi vetää naaman päälle. Must tuntuu et mitä tietosemmaks vauva on tullu ympäristöstään niin sitä vaikeemmaks iltanukahtamiset menny. Ennen otin vaan iltatoimien jälkeen tissille ja katoin itte telkkaria kun toinen söi ittensä pinkeeks ja joko hereillä tai nukahtaneena pinnikseen ja siinä se. Nyt on hirvee känkkäränkkä vastas ku koittaa alottaa iltatissittelyn. Joudun tekeen melkeen joka ilta niin et ku kiukuttelu alkaa niin pistän suoraan pinnikseen, siellä jupisee ja kiehnää itekseen tovin, joskus nukahtaa hetkeks ja sit kuuluu oikeen käskevä karjunta et nyt sitä tissiä! sit syödään ja nukahdetaan[8|][:D] mulla ei meinaa aina kestää vaan hermo noit känkkäränkköjä, oonkin ottanu tavan et jos vauva vaan kiukuttelee sylissä niin laitan sen suosiolla itekseen pötköttään kun aina silleen rauhottuu. Ei taida olla kaikista läheisyydenkaipusin tapaus kun usein nukkuu omassa sängyssä paremmin ku mun kainalossa.

Mä kyl kans luulen, että jotenkin se nyt liittyy siihen turvallisuuden tunteeseen. Onko teillä yövaloja päällä? Meillä on meiän oman yöpöydän päällä pehmee valo, josta nyt valoo menee vähän Nean sänkyyn reunasuojuksista huolimatta. Pimeys on ainakin mua pelottanu lapsena ja välillä vieläkin, niin miksei se vauvaakin voi. Joskus Nea vetää hirmuset herneet nenää jos se herää päikkäreiltä pilkkopimeestä eikä näe, mutta kun valoo jostain laittaa nii ei itketä enää. Nii ja siis tää makkarin yövalo sammutetaan siinä vaiheessa kun ite mennään nukkuun, ei suinkaa koko yötä oo päällä [:)]

Meillä on himmeä yövalo käytössä joka sit sammutetaan ku ite käydään nukkumaan...ja unirättikin on käytössä, joka haisee ihanasti puklulle [:D] Nyt ajattelin vielä kokeilla laittaa oman tyynyliinan "aluslakanaksi" jos ne mun tuoksut sit auttais...Tai sit vois kokeilla taas kapalointia, jotain kevyttä mallia ettei kädet pääsis huitoo eikä ois liian kuuma [8|]
Mukava tosiaan kuulla et muillakin on hankaluuksia, niinsanotusti [:D] Ettei olla ainoita [;)]

Meidän rytmi on suunnilleen sellanen, et aamulla herätään noin 8-9, aamupäivä hereillä, jollon sit syödään lounas noin klo.11 ja nukkumaan ulos 11.30-12, sit nukkuu yleensä sellaset 2-3 tuntia. Seuraavat unet on noin klo. 17 ja kestää tunnin verran, sit yöunille siinä 20-21, tai no millon sit sattuu nukahtamaan lopullisesti..Ja yöt menee 1-2 syötöllä, noin klo. 2 ja 6.. Eli kaksilla pidemmillä unilla mennään...Joskus kyl saattaa nukahtaa ihan odottamattomasti, mut sillon yleensä vaan max. puoleksi tunniksi..

Meillä mennään nykyään ihan sujuvasti (entiseen verrattuna) nukkumaan, jos annan vielä sängyssä pullosta viimeiset puolidesiä iltatankkauksesta. Nyppään kyllä pullon pois nykyään ennen kuin Aatu ihan kokonaan simahtaa ja laitan tutin tilalle, mutta silti vähän epäilen nukutusmenetelmääni [8|].
Yritän kyllä aika ajoin, että veisin nukkumaan ilman sitä pulloa, mutta aina se päättyy huutoon. Tassuttelua olen yrittänyt ja vieressä istumista ja hajupaitaa ja riepua+pupua (joita on pidetty mukana syntymästä asti) ja jätän huoneen oven hiukan raolleen, jotta sinne pääsee vähän valoa, mutta ei... syliin ja/tai rinnalle toki rauhoittuu, mutta huuto alkaa jos ja kun havahtuu sänkyyn laskemiseen. Niinpä sitten joka kerta taivun antamaan sen yöhörpyn, jotta päästään molemmat vähällä. Olen ainakin uskotellut itselleni, että sitten kun yösyötöt loppuu, niin sitten lakkaisin myös tuon pullon antamisen, mutta aika näyttää...
Ennen siis huudettiin, syötiin, huudettiin, syötiin (rinnasta/pullosta) ja tämän 2-3 tunnin operaation jälkeen nukahdettiin rinnalle, josta kannoin sänkyynsä nukkumaan.
Kerran on tapahtunut sellainen ihme, että vietiin poika hereillä yötankkauksen jälkeen omaan sänkyynsä ja hetken aikaa kuului höpinää ja se nukahti sinne [:)] [&:]

Nukkumaan mennään keskimäärin 19:30-20:00. Yöllä syödään 2-3 kertaa. Herätään 6-7 aikaan. Päivästä riippuen nukutaan kahdet tai kolmet päikkärit periaatteessa joko 3 kertaa tunnin päikkärit (noin 9-10, 12-13 ja 16-17) tai sitten 2h (11-13) ja 1h neljän viiden maissa. Mutta edelleen paljon vaihtelua ja esim. autoon ja rattaisiin nukahtaminen sotkevat koko päiväuni"rytmin".

Ystäväni 1,5v poikakin haluaa vielä iltaisin unimaidon pullossa, joten näille 4-5kk ihan normaalia uskoisin [:)]

Meillä mennään unille klo 22 (niinkuin on menty 1,5kk iästä lähtien), tähän asti lähes poikkeuksetta nukahtanut tissille josta ongelmitta siirretty sänkyynsä, mutta nyt havahtuu hereille sänkyyn laskettaessa, joten oon nyt 3 iltana kääriny peittoon kapalon tavoin ja voilá -sammuu ku saunalyhty! Ei pääse äheltämään ja tohinoimaan käsiensä ja jalkojensa kanssa kun kääritty tiukasti peittoon, pystyy keskittymään vain uneen! Ja tää mamma hymyilee [:)]
Roni tosiaan nukkunut huoneessaan nyt viikon itsekseen, öisin on herännyt keskimäärin kerran, yleensä noin klo 4 aikaan, jolloin oon käyny syöttämässä ja jättäny viel omaan sänkyyn. Sinne nukahtaakin melkein heti -edelleen kapalossaan. Aamusta klo 8 (aika tarkasti joka aamu) alkaa ilmoittelemaan hereillä olostaan, tänäkin aamuna heräsin siihen kun toinen lussutti ja järsi omaa kieltään kutiavilla ikenillä -mikä maiskutuksen ääni [8D][:D] Käyn tuolloin 8 hakemassa meidän viereen, jossa annan vielä aamutissin johon vielä torkahdetaan kunnes 10 aikoihin revin ainaki itseni väkisin ylös.
Ensimmäiset päikkärit poika ottaa puolen päivän tienoilla, noin 30-45min ja saattaa nukahtaa itekseen leikkimatolle tai sitteriin. Hereillä 3-4h, sit klo 15-16 alkaen ottaa 1-2h unet pihalla, jonka jälkeen saattaakin olla koko loppuillan hereillä nukkumaanmenoon asti, tai sit toisinaan vielä yhdet 30min torkut siinä 18-19 välillä [:)][:)]

Noin niinku pähkinänkuoressa [:D][:D]

Meillä on kans yövalo ihan ehdoton. Meni hermo sen tutin metsästämiseen pinniksestä pilkkopimeessä[;)] meil se posottaa koko yön kun oon niin laiska[8D] Eilen oli sit sellanenki urheilusuoritus iltanukahtaminen, hirvee raivo toisella päällä...se on väliin niin turhauttavaa kun poika menee yliväsy-moodiin ja on vielä iltatissittelyt hoitamatta niin sit ei malteta oottaa et maito heruu...huuto-tutti-tissi-huuto-meininkiä ihanaa!! [&o] Mitä pahaa siinä yöhörpyssä on? jos sillä saa lapsen tyytyväiseks niin mikäs siinä?[:)] Kauheeta kun kaikki ottaa nyt jo stressiä et onko tää ja tää nyt enään sallittua ja pitäskö vauvan sitä tai tätä... ihan pieniähän noi tirppanat vielä on, kyllä niitä ehtii mun mielestä kouluttaa[:D] Niin vielä tosta tassuhoidosta, vaikka nyt meillä syödään vaan pari kertaa yössä niin Liekki on aika levoton nukkuja ja usein se ähisee ja potkii itteään hereille jolloin pistän pinniksen välistä käden rinnan päälle ja tällä usein rauhottuu, ja näin senki takia etten vaan jaksa nousta ottaan syliin. Ja miehen käsi tietenki paljon tehokkaampi(jos sen vaan joskus sais yöllä sitä lainaamaan[;)]). Mut en tiä oisko musta huudattaan vauvaa[:o]

Me koitettiin tuota tassuhoitoa melkeen kaks kuukautta tuloksetta, meillä se ei siis parantanu öitä. poika kävi jopa unikoulussa, jossa hekään eivät saaneet öitä "parannettua" (ammattilaisten toteuttama unikoulu). sitten hommasimme unipussin neuvolantädin suosituksesta, emme uskoneet sen tehoavan sen kummemmin, oltiinhan me kokeiltu jo KAIKKEA. mutta mutta, mitä ihmettä, miten yksi kangaspussi saa jotain näin ihmettä aikaiseksi????? heti pussin käytttöön oton jälkeen meillä herätään tasan kaks kertaa yössä syömään, entisen 20krt/yö sijaan. en tietenkään sano että tassuhoito ei kaikkia auta, mutta meitä ei ainakaan. 

meil on palattu kahteen heräämiseen yöllä,eli toi oli vaan jotain tilapäistä häiriöö toi muutaman yön valvomiset(liekö johtu siitä hampaasta sit..)[:D][8D][8D] ..mutta toi nukkumaan meno oli eilen taas ihan hillitöntä huutoo..22 sain vasta pojan nukahtamaan,sen normaalin 20 sijaan..[8|][8|]

Meillä on nukuttu 3viikkoa aivan päin peetä....
Muutama hyvä yö on silloin tällöin ja nukahtaminen on helpottunut.
Päivänukkumiset sujuu mainiosti: 2x 2-3h:n unet.

Alkaa olemaan vitsit vähissä.

Tarkoitin tuolla pullon/maidon antamisella sitä, että meillä on neuvolassa alusta asti sanottu, että pitäisi opettaa lapsi vaan nukahtamaan sänkyynsä ilman mitään temppuja. Ilmeisesti ihan sen takia, että jos lapsi sitten yöllä herää muuten vaan, niin ei osaa sitten nukahtaa ilman, että saa sen hörpyn maitoa. Ei siinä siis mitään hengenvaarallista ole, että se siihen pulloon nukahtaa [:)]

Ja juurikin sen takia, että saa yölläkin nukahtaa tissille, niin en ole itsekään kovin ponnekkaasti yrittänyt tuota nukahtamista ilman pulloa opettaa. Meillä oli vaan vaihe, jonka aikana nukuttiin max. kaksi tuntia ja ei kauheasti naurattanut juosta sänkyjen väliä koko yötä, kun poika halusi aina sen tissin suuhun, mut sitten melkein heti nukahtikin [&:]. Se vaihe ei onneksi kestänyt, kun sen viikon, mutta ei sitä pidempään olisi jaksanutkaan...

Joo ei jatkunut sellaisina sitten meidän yöt.. Palattu takaisin entiseen[&o] No olen nyt lisännyt korvikkeen määrää illalla ja vähentänyt tissittelyä, pakko saada enemmän unta kun 2h pätkissä.
Ollaan parina iltana saatu poika nukahtamaan suht hyvin laittamalla makuupussiin, ihan selvästi tuntee olonsa paremmaksi. Meilläkin nukahdetaan syliin ja tissille tai tänään kokeilin niin nukahti myös pullolle. En kyllä haluaisi että oppii tähän, mutta energiaa ei ole ollut muuta kokeilla kun huuto vaan alkaa jos sänkyyn hereillä laittaa, vaikka kuinka väsynyt olisi. Nukahtanut tässä 21.30-22 aikaan, mutta ekan kerran herännyt jo 23-23.30 aikaan ja sitten ei nukahda kun tissillä taas uudestaan[8|]

Muuten päivät menee HYVÄNÄ päivänä aikalailla näin, herätään 7-7.30, päiväunet 9-10.30/11 ja 14-16 ja sitten ehkä saattaa ottaa vielä 15min torkut 18 aikaan. Päiväunet nukkuu vain pihalla ja niin että käy pienen lenkin tekemässä, pukemista ja lenkkejä tehdään siis vähintään 3 kertaa päivässä keskimmäisen eskariin viemisten kanssa.

Muoks muoks.. Eilen taas kävi noin, nukahdettiin klo 22 ja heräsi uudelleen 22.30, syötiin ja sitten vasta kunnolla nukahdettiin ja taas herättiin ja syötiin monen monta kertaa. Ensi yönä aloitan pelkän pullon antamisen, nyt riitti tunnin välein tisuttelu[8|]

Meillä mennään nukkumaan vellin kanssa. Eli siis likka sänkyyn, tuttipullon kanssa. Huoneessa on semmonen punanen ikean sydänlamppu päällä joten semmonen vaaleanpunanen valo siellä on. Tätä käytetty siis ihan alusta asti, ja valo on varmaankin vähän samaa luokkaa, kun vois kuvitella minkälaista siel kohdussa on. Ja kun velli syöty, tutti tilalle .. ja siihen sitten nukahtaakin. Näin sitten NIMENOMAAN ei saa tehdä, mutta minäpä teen [:D].. ja toimii. Tutin käyn laittamassa takaisin suuhun tässä muutaman kerran, mutta hereillä olen muutenkin, kun sattuu olemaan lievää yökyöpelin vikaa. Nukkumaan mennään 7-8 aikaa, maitoa annan 2 aikaan ensimmäisellä herätyksellä ja seuraava pullollinen tulee 5 aikoihin. Mikäli tyttö muuten herää, laitan tutin suuhun. Tämä toimii meillä. Hmm.. epäilisin että jos tutti ei kelpais, tähän ei todellakaan kannata ryhtyä. Siitä kun voipi tulla just tuo, että nukkumaan mennessä pitää olla joku mutsi tai pullo. No tämän takia me tehtiinkin sillon marikan ollessa kuukauden ikänen se hirvee duuni, jos joku muistaa, että sille väkisin etittiin se sopiva tutti. Joku osas olla kaukaa viisas, mutta eipähän ole ensimmäinen kohdalla.

Ongelmat todella tulee niin ku Poppo81 tossa mainitsikin siinä vaiheessa, kun pitäs oppia nukkumaan ilman iltavelliä/maitoa, mutta ääh.. se nyt menee tohon samaan kun tutinkin pois ottaminen. Olen aikasemminkin ensin vierottanut tuosta vellistä, lähinnä samoihin aikoihin kun ollaan siirrytty nokkamukiin/ iltapuuroon. Ja tutista sitten kun lähestytään tota vuoden ikää. Pari viikkoa sitä ulinaa, kiukuttelua jne kestää, mutta se on sitten. Se ON vaan PARI viikkoa, kun nyt kuitenkin pääsen paljon helpommalla tolla tavalla. En sano että kaikkien pitäs tehdä näin, tää on meidän tapa.

Meillä annetaan iltapullo noin klo 20 sohvalla. Maidon jälkeen puetaan heti unipussi päälle, kannetaan muutama minuutti ja hyräillään samalla iltalaulu. Sit lasketaan hereillä olevana sänkyyn. Jos tytöllä on sopiva väsy, nukahtaa nätisti itsekseen, mutta jos on yliväsynyt, pitää kerran tai pari nostaa olkapäälle rauhoittumaan. Ei siis tarvita äitiä välttämättä nukuttamaan. :)

Yöllä/aamulla tyttö herää syömään noin 5 tai 6 aikaan. Syö ja nukahtaa tissille, minkä jälkeen nukkuu vielä klo 8 saakka.  Ei kuitenkaan nukahda aamuyöstä pullosyötön jälkeen eli siinä mielessä syömistä ja nukahtamista ei ole vielä onnistuttu täysin erottamaan toisistaan. Tuttia meillä ei käytetä (tytön oma valinta), joten sen tippumisen takia ei meillä onneksi heräillä.

totta Viirukhan, ensimmäisellä muksulla mulla meni lähemmäs pari viikkoa kaikenkaikkiaan ja toisen kohdalla selvisin parilla päivällä. Yksilöllisiähän ne lapset on.

poppi81; meillä oli aluksi sama juttu, että pulloa annettiin sänkyyn päin, siinä sitten nukahti. Nykyään kun annan illalla vellin ennen nukkumaan menoa, niin annan sen alhaalla olohuoneessa, koska meillä Turo-Eemil sen hotkaisee. Vellin jälkeen on niin täynnä ja väsynyt, että saa vaan viedä omaan sänkyyn ja laittaa tutti suuhun ja msuiikki päälle, niin nukahtaaa[:)]

MEidän viime yö oli yhtä tuskaa. Laitettiin Turo-Eemil nukkumaan 21.00 ja nukahti heti, heräsi 00.00 syömään ja itki kovasti. Seuraavan kerran heräsi 03.00 mölisemään/itkemään sitten 04.00 sama juttu, 05.00 sama juttu, 06.00 sama juttu ja vielä 07.00 samajuttu ja silloin vielä koitin antaa maitoa, että jos sais edes 5 minuuttia mä nukkua, niin ei ja ei muutaku ylös!!!![&o][&o][&o]

just_pam ; täälä sama juttu, en oikeen tiedä mitä pitääs kokeilla, kun ei mitään tehoa... Tuliskohans itte hampaita tm?

yövalosta meillä ei tulisi kysymykseenkään. Meillä pitää pimennysverhot ja kaikki. Mitä pimeämpää, sitä paremmin nukkuu. Jos on vähänkin valoosaa, niin ei tuu  mitään...
Tässäki huomaa yksillöllisyyyden.

Jensas: Meillä käy ihan samoin, Arttu herää 30-40min nukahtamisen jälkeen. Luulen että siinä kohtaa vauva vaipuu syvään uneen ja lihasjännitys laukeaa, Arttu ainakin säpsähtää ja herää siihen. Onneksi nukahtaa uudelleen nopeasti.

Meillä on nyt ollut muutama hyvä yö sitä vastoin päiväunet (nukahtaminen päiväunille ja kesto) huonontuneet.

Jenni90: Tiedät siis tän tunteen... Oma jaksaminenkin on kuitenkin rajallista. En kyllä oikein tiedä mitä kokeilla. Neuvolastakin sanotaan että tämmöisiä jaksoja tulee, ne kestää 2 viikkoa ja sitten palautuu normaaliksi. Entä kun se jatkuu neljättä viikkoa???

Mutta nyt siis 3 hyvää yötä neljästä, melko hyvin [:)]

joo tiedän todellakin tunteen[&:] ja kun ite ei ehdi saamaan sitä syvää unta juuri ollenkaan ja jos joskus onnistuu samaan, niin saman tien kun unenpäästä saa kiinni niin taas herätään[&:]
ehkä tosiaan tämäkin vaihe menee ohi[:)]

Hei vaan kaikille taas pitkästä aikaa [:)] voisinpa sanoa et en oo kerenny kirjotteleen, mut totuus on vaan et oon liian laiska [>:] Lukea jaksan kyllä ja ahkeraan lueskelenkin..joten en ihan superlaiskaks oo jääny..
Meidän neiti on alkanu tos jtn 3viikkoo takaperin ni nukkuun kokonaisia öitä ja tää mamma on oikein mielissään..iltamaito annetaan tos 20aikaan ja sit yöpuku ja vaipanvaihto..vähän aikaa leikkii lattialla kunnes sit kannan omaan sänkyyn..pistää peukun suuhun (tuttia ei oo syöny ollenkaa) ja simahtaa siihen..ite ei tarvi huoneeseen jäädä ja 2min ni neiti on unessa [:)]

Takaisin