Nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja suvitus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Enough, erilaisia koulukuntia on, joidenkin mielestä tarvitsee, toisten ei. Me ei kyllä raaskita ottaa rakasta tuttia pois. Toki se vähän vaikeuttaa itsestään nukahtamista yöllä, mut toisaalta ehkä helpottaa, kun on tottunut nukahtamaan tutti eikä rinta suussa. Ja toisaalta osaa kyllä näppärästi laittaa tutin itsekin takaisin, jos vaan löytää sen, pitää ehkä laittaa 20 tuttia sänkyyn :D

Meidän unikoulu lykkääntyi, kun muru tuli kipeäksi. Katsotaan sitten uudestaan kun oon taas terve, nyt oon taas syöttänytkin monta kertaa yössä, eli joudutaan varmaan aloittamaan alusta.

Meillä vauva ei tajua yöllä herätessään edes etsiä tuttia. Illalla osaa kyllä ottaa pois ja laittaa takaisin moneen kertaan...

Meillä on unipussi, kun peitto ei pysy ja makari on viileä. Muuten hyvä, mutta jos vauva kääntyy, menee väkisinkin pussi huonosti mutkalle ja sitä sitten pitää itkeä, että saa apua.

Meillä on nyt unikoulun seuraava askel menossa eli itekseen nukahtaminen tassuttelulla. Toinen yö menossa ja yliväsynyttä äitiä ei taaskaan nukuta, kun on kaikki rytmit aivan sekasin

Mutta joo, nyt on yhteensä viis kertaa nukahdettu ite. Siihen on menny 20 - 120 minuuttia täyttä raivoitkua. Pitää varmaan antaa lapselle enemmän vettä, ettei tuu nestevaje kaikista kyyneleistä. Tutista ei todellakaan olla luopumassa, ku se vihdoin saatiin käyttöön :D Sitä minäkin oon ihmetelly, että miten tässä tassutuksessa pitäs muka selästä ja pepusta paijata, kun vauva ulvoo selällään. Oon sitten paijannu vaan isoin, tuntuvin liikkein. Ekana yönä vauva nukku yhen viiden tunnin pätkän, jollaisia vauva ei o oikeestaan koskaan nukkunu, ja pari kahen-kolmen tunnin pätkää ja ulvo välissä.

Mää oon oikeestaan ite enimmäkseen rauhotellu vauvaa, koska sen o vaikee rauhottua muiden kanssa, ku se o semmonen pelihousujen repijä. Ääni on aika huoletta lähteny vauvaraasulta. Meillä siis tavoitteena, että vauva nukahtaa itse sivuvaunupinnikseen vanhempi näköpiirissä.

Meillä oli tutti pitkään pois käytöstä, ja nyt taas pistän automaattisesti suuhun kun menee unille. Se huuto vaan kun tutti putoaa tai se revitään itse pois..... Mut pystyy nukahtaa ilmankin.

Mä en vaan saa poikaa nukutettua sänkyyn. Nukutan vaunuihin iltasinkin ja kiva sitä haalareiden sumplimista pois nukkuvan vauvan päältä.... Sisällä yritän nukuttaa viereen niin menee reilusti yli tunti ja ja lopputulos on et poika vaan piristyy ja mä itse nukahdan. Et jepjep. Ehkä kyse on vaan opettelusta, mut ei ois enää jaksamista siihen härdelliin iltasin kun turhaudun niin siihen hyörimiseen.

En oo tullut ajatelleeksi koko tuttiasiaa, kun meillä neiti lopetti tutin syömisen kokonaan kun löysi omat kätensä parikuisena. Kai siitä voi luopua tai olla luopumatta unikoulun myötä, ihan oman intressin mukaan. :) Tassuttelussa - kuten unikouluissa yleensäkin - on tärkeintä, että nukkumaan laitto tapahtuu aina samalla tavalla, että vauvalle kehittyisi siitä turvallisuuden tunne. Tassuttelee sitä sitten mahaa tai selkää, niin aina samalla tavalla. :)

Meilläkin käytössä unipussi ja lisäksi peitto ainakin alavartalolla. Ilman unipussia tyttö potkisi peiton pois ja heräisi paleluun, kun makkarissa vain +19 astetta lämmintä.

Viime yö oli meillä huippu! Nukkumaan klo 20, imetys klo 04:20 ja herätys klo 6:45. Ei ollenkaan muita herätyksiä! Lisää näitä, kiitos!

Aloitetaan varmaan tapaninpäivänä tassuttelu siis. Silloin on joulureissut reissattu niin saa päivärytmit kuntoon takaisin. Me ainakin kokeillaan ilman tuttia yöt, mutta päivällä saisi edelleen päiväunille, autoon tms. Katsotaan miten onnistuu.

Tassuttelu sopii meille paremmin kuin esim. pistäytyminen, kun nukutaan samassa huoneessa. Uskon, että illat menee hyvin. Riskinä miten jaksan yöllä noudattaa, kun on niin helppoa työntää käsi pinnojen väliin ja jättää sinne :)

Mun päässä on sellainen klikki etten vielä edes ajattele unikoulua, on se niin pieni vasta ja on ihan normaalia että hällä on öisinkin tarpeita, oli ne sitten vain tissinlussutustarpeita tai muita :shy:
Ja kyllä, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, tämä ei ollut mikään syyllistämistoteamus.
Sama homma kun ajattelen vauvan laittamista hoitoon vaikka helmikuussa kun loma loppuu niin ei... en vaan pysty edes ajattelemaan sitä vaihtoehtona :grin

Terveisin. Ennenajattelinettälapsinukkuuhetiomassahuoneessa :woot: niinvarmaanjuuperhepetionykkönen :joyful:

Äitiys on siitä hauskaa että saa pyörtää kaikki aiemmat ajatuksensa :hilarious::hilarious:

Ei meilläkään varmaan unikoulun kanssa muuten ois kiirettä, mutta kun meen tammikuussa töihin ja isi jää kotiin, niin omaa jaksamista mietin. Oon kuitenkin niin paljon isiä herkkäunisempi, ettei mun nukkumisesta tuu mitään vaikka isillä oiskin yövastuu :)

Viime yö ei mennyt meillä ihan putkeen.. 21 jälkeen mentiin sänkyyn niinkun joka ilta, tissiä lussuteltiin ja nukahtikin heti siihen. Noh heräsi joskus 23 aikaan, huusi vaan kurkku suorana kun yritettiin uudestaan alkaa nukkumaan. Rauhottui kun nosti syliin. Varmaan 00-2:30 nukuttiin jotenkin, sitten taas huutoitkua.. Puoli tuntia istuttiin sohvalla, nukahti sitten puoli istuvaan asentoon mun syliin ja sain kannettua sänkyyn siitä. Sitten nukuttiinkin tissiä syöden 10 asti. En tiedä olisko ollu mahakipuja tai jotain :/ Ens viikolla tyttö 7kk ja kyllä ootan niin että joulunpyhät on ohi ja saadaan aloittaa unikoulu. Toivottavasti sujuu hyvin.. Meillä ei oo moneen moneen kuukauteen syöty tuttiakaan.

Meilläkin sairastelu alkaa olla voiton puolella ja nukutaan jo yhdellä syötöllä :)
Ja yksi syönti yössä ei minua haittaa :) Nukahtaa sänkyynsä itsekseen kun on tarpeeksi väsynyt, pari kertaa saattaa koittaa nousta, mutta kun puhelee lempeästi ja hieman silittää niin asettuu kyllä! Minunkin mielestä jokainen itse päättää nukkumishommelit, itse jaksan paremmin kun lapsi nukkuu hyvin.
Silloin kun isommat lapset olivat näin pieniä niin aikanaan hekin nukkuivat yöt heräämättä ja se tapahtui ihan itsestään ilman kouluja :) Mutta töihin paluu maaliskuun lopulla häämöttää jotenka hyvä jos tää nukkuis hyvin! Eli jos ei nuku niin sit unikoulua meilläkin ihan ajatuksen kanssa. Välillä tyttö onkin nukkunut niin, että herää vasta aamusella maidolle!
Toivon mukaan kaikki äidit saisivat nukuttua tarpeeksi, tsemppiä kaikille unikoululaisille! :)

Tämä ei ole tottakaan!! Meidän tooosi huonosti nukkuva lapsi ilmeisesti kaipasi vain omaa rauhaa o.o Toissayönä nukkui ekan kerran eri huoneessa ja veteli 4,5 tuntia unta putkeen (elämänsä toiseksi pisin pätkä). Viime yönä koitettiin uudestaan, ja tutti on laitettu 3 kertaa paikalleen, mutta muuten on nukkunut kuin tukki, syömättä ja itkemättä koko yön, kohta 12 tuntia täynnä!! Poika muuttaa omaan huoneeseensa heti kun palataan kotiin joulun vietosta!

Meillä on pinnasänky kiinni meidän sängyssä. Poika on nukkunut omassa sängyssään 4kk iästä lähtien. Helpottaa vaan omaa selkää tämä sänkyjärjestely, ei tarvitse nostaa pinnasängyn pohjalta. Yhtenä aamuyönä jätin pojan nukkumaan mun kyljen viereen.. Herätessäni ihailin kun hän niin söpösti nukkuu omassa sängyssä. Sitten vasta tajusin, että hän oli itse sinne kierinyt! :D Ei kelpaa perhepeti hänelle. Yöt sujuukin nyt paljon paremmin. Eka imetys seitsemän aikaan :)

Ihanaa kun pikku taaperot alkaa kaikilla pikku hiljaa nukkumaan paremmin! ♥ Meidän Emman unirytmi on muuttunut nyt aikalailla, nukkuu vaan kahdet päikkärit. Yöllä nukkuu 20-07 ja päivällä 2x 1-1,5 h päikkärit alkaen n. 10:30 ja 15:30. Voi kun typy olisikin nukkunut alusta asti näin hyvin, niin tämä mamma olisi ehtinyt tekemään päivisin vaikka mitä...

Me ei varsinaisesti olla käytetty mitään unikoulua, mut onnistuin saamaan vauvan nukahtamaan pinnikseen! Alkuun vien pojan pinnikseen, lykkään unirievun käteen, tutin suuhun ja vedän parit tuutulaulut. Saatan joutua pari kertaa sen jälkeen käydä uusiksi kääntämässä ja rauhoittamassa hilluvan tyypin mut nukahtaa ilman turhempia kitinöitä, lähinnä kiljahtelee siellä innoissaan jonkun aikaa.. Illalla herää vielä syömään maitoa kympin maissa ja nostan silloin samalla sänkyyn omaan kainaloon, ja siinä sit nukutaankin yleensä aamukuuteen saakka.

Kiva kulla että muilla helpottaa. Ehkä meilläkin joskus... Viime yönä heräiltiin taas puolentoista tunnin välein. Viime viikolla nukuttiin vaan jollain 5 heräämisen taktiikalla joista 2 syöttöjä.

Tirlitan: Tsemppiä! Meillä nukutaan vieressä tissi suussa..ns. omaa aikaa ei ole illalla ollenkaan hyvä jos hampaat saa pestyä ja jo herätään huutamaan. No kyllä nää vielä joskus nukkuvat Toivottavasti. .

Kyllä meilläkin on taas palattu peruskatastrofiin ;) Flunssa jatkuu vaan ja viime yönä poika huusi/valvoi puolitoista tuntia ja heräsi muuten 6-7 kertaa, ehkä..

Takaisin