Nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja suvitus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Bitterfly, parempi varmaan yrittää vaan sinnitellä, jos nämä yöt vakiintuu, tissit varmaan tottuu siihen ja lakkaa täyttymästä niin paljon, mut tosiaan pumppaamalla saatat ylläpitää ylituotantoa. Tietty vähän voit varmaan käsin lypsää pahimmat pois :)

Se on kyllä totta et sit meinaa posahtaa jos yöt menee pitkiksi..vaikka ei hirmu isot tissit oliskaan :) mutta ihana on nukkua se 7-8 tuntia jota on nyt ihanan tasaisesti menty. Nautin siis kun siitä tällä hetkellä voi nauttia :)

Tulin vaan kertomaan mun älynväläyksestä, kun poika on tosi malttamaton nukkumaan päivisin niin oon keksinyt instant-nukuttamismenetelmän: turvakaukalon keinuttelu ilmassa. Selkä ja lihakset on aika kovilla kun kaukalo+vauva painaa jotain 10kg, mutta ainakin nukahtaa. Ja ihan minuutissa parissa yleensä. Hyvä me!

Meilläkin tuo rauhoittaa! Usein hermostuu lähtöä tehdessä, mut heiluttelulla hiljenee lähes aina :) Nukahda ei tiettykään tämä meidän kaveri.

Aloin viime viikolla itkemään neuvolassa kun kysyi väsymyksestä. Pisinkin yöpätkä, joka oli jonkin aikaa jo usein 3-4,5 tuntia, on nykyään taas pääsääntöisesti 2h, ja loppuyö menee 1,5-2 tunnin pätkissä parhaimmillaan, pahimmillaan härvätään koko loppuyö. Ja kun päiväunet kestää tarkkaan puoli tuntia, en saa levätä päivälläkään. Hyvä että aloin itkemään, terkka soitteli perhetyöhön, tänään kävi ohjaaja juttelemassa asioista ja alkaa käymään kerran viikossa, että pääsen nukkumaan :) Ihanaa! Kiitos hyvinvointiyhteiskunta!

Meilläkin tuo kaukalon heiluttelu rauhoittaa. Ehkä jos sitä jatkaisi pitempään, niin nukahtais? Mutta hyvä tai yang :joyful:

suvitus, onpas hienoa, että saat mahdollisuuden nukkua! Ei sitä vaan ilman unta jaksa kukaan.

Hyvä Suvitus, kuulostaa mahtavalta, että saat apua. Kyllä uni naisen tiellä pitää. Ihana terkkari kun heti tarttui toimeen. Juuri kirjoitin tästä vauvaneuvolaketjuun, että kyllä nykypäivänä puututaan ja tarjotaan apua.

Meillä vähän erilaista tällä kertaa. Vauva itki mun sylissä eilen illalla vaan kovasti, mikään ei auttanut. Kaikki muut lapset olivat jo omiin sänkyihin peitelty. Sitten vaan kannoin itkuisen vauvan pimeään makkariin ja pinnikseen klo 22. Rauhottui justiinsa! Oli vaan niin väsynyt, että halusi nukkumaan. Tyhmä äiti ei tajuu! Peitto päälle, harso käteen (tämä meidän uusi juttu), tutti suuhun, hyvänyön toivotukset ja tyttö jäi sänkyyn. Klo 00:30 nostin tutin uudestaan suuhun kun itkeskeli vähäsen. Heräsin 03:40 tuttuun matalaan nälkä-itkuun. Kaksi tissiä yhdeltä kyljeltä ja nukuttiin vielä seiskaan.

Niin, mähän en katso kelloa...! :D mut viime yönä oli pakko kun oli niin outoa nukkua ilman vauvaa pitkä alkuyö. Tänään pirteä nainen!

Muokattu viimeksi:
Hieno juttu Suvitus! Kyllä apua saa kun sitä osaa vain pyytää rohkeasti :Heartred Jaksuja meille äideille näiden pikkusten kanssa, etenkin tuo valvominen on rankkaa! Meilläkin tyttö silloin tällöin päättää valvoa ja jopa haluais joskus yöllä seurustellakin :shifty: on ne aika pomoja :grin

Mitenkähän tämän mamman päähän saisi taottua, että sitä omaa aikaa ei kannattaisi nipistää tälleen omasta uniajasta pois... :oops:

Meillä nukuttiin tossa parhaimmillaan 4+4 nyt mennään tälläsellä 2+3+2+2 kiva tiheen imun kausi. Toivottavasti tää rauhottuu pian o_O

Nostan hattua teille jotka jaksatte vähillä yöunilla! Meillä poika on tajunnut alusta asti että yöt on nukkumista varten joten itsellä ei ole ollut sen suurempaa väsymystä, paitsi vielä imettäessä tiheän imun kausina. :p Uni on tärkeää että jaksaa olla läsnä ja touhuta vauvan kanssa ja nauttia siitä täysillä.

Välillä on tuo uni levottomampaa ja sitten välillä nukutaan se 7 tuntia yhteen kyytiin. Ja juurikin jos olet itse omaa aikaa ottanut illasta ja valvonut niin pian huomaa ettei sitä olisi kannattanut tehdä :wacky: Pahvi aivo :grin

Meillä kun vauvan saa nukkumaan niin äitikin menee...ja isi koska ei päästä siitä livahtamaankaan :grin
Joskus aamuisin onnistun jättämään vauvan nukkumaan ja siinä on sitten mun oma aika. Usein tuntuu ettei saa paljoakaan aikaiseksi kun menemme nukkumaan 20-21 ja noustaan aamulla 8-10, aika pitkä aika makkarissa :grin

Meillä nukutaan hyvin, mutta on se ihmeellistä ettei voi rentoutua jos vauva nukkuu toisessa huonneessa ja pidemmän pätkän! Tyhmänä käyn kurkkimassa onko kaikki hyvin ja hengittääkö

Tosi hyvä, että neuvolasta tarjotaan apua. Mun itse on tosi vaikea sitä pyytää. Huomaan sanovani aina, että ihan hyvin menee ja kaikki on ok, vähän väsyttää, mutta kyllä se tästä jne. Nyt meillä onkin helppo vauva, tosin syö ympäri vuorokauden vähintään kahden tunnin välein, mutta öisin nukahtaa helposti siinä syödessä, niin yö on kuitenkin sellaista lepoa. Tällä kertaa neuvolan tätikin on kyllä sen oloinen, ettei juuri tartu mihinkään asiaan ja kaikki hoidetaan vähän liukuhihnalta.

Esikoisen kanssa olin jossain vaiheessa tosi loppu, kun herätyksiä tuli välillä yössä ainakin kymmenkunta kertaa. 8kk neuvola sattui just tosi huonon yön jälkeen, eikä tarvinnut yhtään liioitella väsymystä, se näkyi kyllä naamasta. Perhetyöntekijä soitteli muutamaan kertaan ja tarjoutui tulemaan avuksi. Oli mukavaa, että tuntui, että joku työnsä puolesta oikeasti tarjoutui auttamaan. En kuitenkaan osannut/halunnut sen enempää apua. Mulle nukahtaminen on tosi vaikeaa, ja jos vielä joku vieras ihminen tulisi sovittuna aikana kotiin, sitä varten että "nyt äiti saa nukkua", en taatusti saisi unta jännitykseltäni. Toisaalta en myöskään ymmärtänyt, mitä hyötyä siitä olisi, että joku muu tulisi meille neuvomaan miten lapsi nukahtaa. Olin vakuuttunut, että ongelma katoaa, kunhan lapsi kasvaa, ns. kaikki keinot oli meillä kokeiltu. No, niin siinä suurinpiirtein kävi, mutta näin jälkikäteen ajateltuna, eipä siitä haittaakaan ehkä olisi ollut jos joku olisi käynyt jakamassa vinkkejä. Niitähän voi noudattaa tai jättää noudattamatta, miten itsestä tuntuu perheeseen sopivan.

Kolmas ilta peräkkäin, että vauva mennyt pinnikseen (parisängyn vieressä) valvovana ja nukahtaa melkein heti. Tällaista vauvaa mulla ei ole ollut koskaan. Luullut urbaanilegendaksi. 1-2 yösyöttöä ja ekasta syötöstä viereen. Olen niin kiitollinen. Tänään erityisen outo tilanne, koska tyttö meni nukkumaan jo klo 21 maissa. Jännä nähdä milloin herää yöpalalle. Todellakin vähän ilta-aikaa tässä itselle ja miehelle.

Eihän tää voi kestää, eihän?

Guang Xi, toivotaan, että kestää :)Kuulostaa ihanteelliselta.

Minä niin itseni vannotin, että tänään menen muksun kanssa samaa kyytiä nukkumaan. Juu. Kello lähestyy puolta yötä ja kohta tuo kai jo herää ensimmäiselle syönnillekin. Fiksu minä. :facepalm:

Sama, pitäisi käydä unille kun vauvakin. Mutta tässä nyt osui oikeastikin kaikkea säätöä tähän iltaan ja venyi...

Onni on hyvin nukkuva vauva ja levännyt äiti. :)

Toimisikohan karma toisinkin päin? Jos aina hyviä juttuja hehkutettuaan ne huononee, niin huonoja juttuja valitellen ne paranisi? :D Kokeillaan! Meillä on jo viikon ollut levottomia öitä. Aiemmin normaali yö oli tyyliin 5+3+2 tai 4+3+3, ja välillä pisin pätkä jopa 8 h. Nyt ollaan menty 3+2+2+1+1 tai 2+2+2+2+1+1. Ja aina haluaa syödä, ei nukahda muuten takaisin. Päivisin nukkuu ja syö ihan entiseen malliin. Tämä äiti kaipaa jo kipeästi entisiä unia... Voiko tuo hampaan tulo olla ainoana syynä vai onko nämä jo 4 kk hulinoita (tyttö nyt 3 kk 3 vk) tai joku outo tiheän yöimun kausi? :o

Nyt sormet ja varpaat ristiin ja odottamaan, miten karma kääntyy ja unet taas paranee. :D

Takaisin