Nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja suvitus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä nukuttiin synnärillä jo viidenkin tunnin pitusia unia, syötiin ja taas unille. Aiemmin oli normaalisti joku 7-9h+2-3h. Nykyään enää 5-6h+1-2h. Kivasti vieläkin nukutaan mut vähän mietityttää nukutaanko enää kauaa kun unimäärät selkeesti vähenee... :p Poika on tullut isäänsä ja hilluu hereilläollessaan hirveesti, sitteri vaan kalkattaa istuessaan siinä, olalla ollessaan jöpöttää ihan tikkana pää pystyssä ja leikkimatolla lelut saa kyytiä kun kädet viuhtoo menemään. Päikkäreille ei useimmiten malteta ja sit iltasin onkin pientä hysteerisyyttä ja itkua ilmassa. Mut siis tosi hienostihan meillä nukutaan, ei valittamista, kyllä sitä pienet iltakiukut kestää.

Heh, juuri kun oli rytmi ja mainostin sitä täällä, niin se muuttui. :D Selvästi tyttö pyrkii pidentämään nyt valveillaoloa ja vähentämään päikkärikertoja, jopa kolmella päikkärillä on menty. Samalla kuitenkin aamun ja päivän nokoset on pidentyneet, nukkuu jopa 3h! Nukkumaanmeno ja herääminen on ihan sekasin (ne tapahtuu välillä 6:30-9 ja 19-21:30). Katotaan mihin rytmi taas tasaantuu. :)

Tänään meillä nukuttiin tunnin päikkärit! Vau. Se on meillä siis ihan tosi erikoista, semmonen pätkänukkuja kyllä päivällä, että huh.

Hirveästi merkkaa päikkyilyyn se, moneltako aamulla herätään. Jako menee päiväunirytmissä uusiksi monta kertaa viikossa nyt. Onneksi alkoi nukkumaan päikkyjä vaunussa, ihan kuin pikkuvauvanasena.

Yöt 1-2 syöttöä. Yritin jo välillä omaa sänkyä (parisängyn viekussa, en saa mätsättyä sivuvaunuksi). Tyttö nukkuu kyllä hyvin siinä mutta minä en ekan syötön jälkeen jaksa nostaa takaisin omaan sänkyyn. Niinpä hän tulee taas jo suoraan mun kainaloon nukkumaanmennessä. Koska oon niin mukavuudenhaluinen. Ihanan ongelmatonta ja nukutaan kaikki oikein hyvin.

Vauvojen kanssa kun yhteen rytmiin tottuu niin sitten se muuttuu :D Meillä Aapo on selkeästi alkanut osoittamaan illalla nukkumaanmenoon liittyviä merkkejä. Tai silleen et kun ennen vaan nukahteli randomisti milloin mihinkäkin niin yöunille ei nukahdakaan enää syliin tai sitteriin vaan nimenomaan tuonne meidän sänkyyn. On levoton kaikkialla muualla. Jännittävä havainto!

Meneekö muilla usein väsyitkuksi niin päikkäreiden kuin yöunien kohdalla? Mietin oisko mahdollista ennaltaehkäistä mitenkään, huomaan kun jäbä rupee väsähtämään mut vaikka yrittää tyynnyttää meiningin niin aika usein menee sellaseksi itkuskeluksi ja hysteerisyydeksi joksikin aikaa ennenkuin nukahtaa. Me herätään viiden maissa aamulla niin seitsemältä illalla rupee olee jo aika väsy tyyppi.

Välillä menee, välillä ei. Yleensä jos nään, että toinen on väsy muttei pysty/halua nukahtaa, niin kokeilen kaikki mahdolliset unipaikat. Joku niistä lopulta tuo unen. Ehkä 50% ajasta unille meno onnistuu ilman mitään itkuja tai pidempiä nukutuksia, eli kyllä se väsymysmerkkien tarkastelu aina joskus auttaa. :) Huutoitkuja tulee tosi harvoin onneksi.

Meillä iltaisin tulee väsyitku aina n klo 20, mutta kun sen tietää pystyy ennakoimaan. Poika oikein odottaa että pääsee äidin kanssa yläkertaan ja iltatissille makuuhuoneeseen. Pääsääntöisesti nukahtaa 20.30-21.30 välisenä aikana omaan sänkyynsä.

Mä olen kans havainnut, et poika odottaa, et pääsee iltatissille meidän sänkyyn, pimeään huoneeseen. Heti rauhoittuu kun huomaa, et nyt mennään yöunille. Yritin laittaa Esikoisen vauva sylissä nukkumaan hämärässä huoneessa, niin kävi tosi levottomaksi, kun ei ite päässytkään :D Piti sit suosiolla luovuttaa nukutus miehelle. Nyt tuo pikkuinen hekottelee tuossa ääneen unissaan :D

Siis nyt o pakko kertoa! Meikä on se äiti, joka ei o huhtikuun jälkeen nukkunu 2,5 tuntia pitempään, ja nukun yleensä 4-5 tuntia muutamassa pätkässä. Vauva ollut melkoisen suuritarpeinen, mutta pikkuhiljaa o helpottanut. Meillä on pakkoperhepeti, koska mikään muu ei o ollu millään tavalla mahollista. Muutama päivä sitten meni hermot lopullisesti siihen, että vauvan o pakko saada koko ajan olla tissi suussa, että voi nukkua. Mulla o selkä ja lonkka jatkuvasti tulehtuneen tuntusia, ja tarvii syödä särkylääkkeitä, että pääsee sängystä ylös. No, oon kahtena yönä (ja linja pitää siis päivälläkin) pitäny sellasta unikoulua, että ruokailun jälkeen tissiä ei enää lutkuteta eikä tissi o unirätti. Oon halinu, taputellu, silitelly ja laulanu vauvalle illan vikan syötön jälkeen ja pistäny vauvan viereen koisiin. Aina ku itku yltyy oon nostanut ylös ja rauhottanut vauvan. Tunti o tähän menny kahtena iltana, kunnes o uni tullu. Ja vauva onkin nähtävästi päättäny, ettei sitte perhana syödä koko yönä! :D Nukku jonku 7,5 tuntia viime yönäkin! Mää siis oon ennen syöttänyt 0,5 - 3 tunnin välein läpi vuorokauden enkä pysty yleensä nukkumaan päikkäreitä, koska vauva tarvittee tissiä vartin välein pysyäkseen unessa päivisin. Oon ihan äimänä :D Harmi vaan, että valvominen o menny niin veriin, että heräsin ite jo puoli kolme viime yönä.

Kuulostaa mahtavalta Mangusti! Ehkäpä sinäkin opit taas nukkumaan, jos vauva jatkaa nukkumista noin upeita pätkiä :):)

Onneksi olkoon Mangusti! Minä en ole ihmistuttina kun on oikea tutti käytössä, mut yöt menee härvätessä, ja hyvin harvassa ovat oli kolmen tunnin unipätkät olleet, muutama kerta niin et joku on syöttänyt pullosta. 7,5 tuntia kuulostaa aika houkuttelevalta, vielä joskus täälläkin!

Kiitos myötäelämisestä! Toivottavasti, Etsijä, sääkin pääsisit ihmistutin roolista. Se o hermojarepivää kaikkine tuskallisine kipuineen. Ei siinä mitään, jos ois tissit senmalliset, ettei tarvis olla naurettavilla kierteillä maatessa, mutta ei näillä sivuille töröttävillä rinnanpäillä. Vähän jännittää tää yö, että mitä tapahtuu :nailbiting:

Suvituksen selkäongelmista ja nukutustoimenpiteistä sain itse asiassa innoituksen tähän interventioon. Ruumis vaan uhkas sanoo ittensä pian irti, jos en ois pikkuhiljaa ruvennu keksiin ratkasuja. Rupes oleen pakkorako, varsinkin koska en vaan saa vauvaa juomaan tipan tippaa pullosta :)

Yöt menee välillä vaan kahdella syötöllä, välillä tuntuu että kahdellakymmenellä. :D Neljä päivää myös menty päikkäreille samaan aikaan, tässä puoli 11-11 aikaan. Tyttö rupee oleen levoton eikä tissi kelpaa, eikun sänkyyn ja tutti suuhun niin ollaan minuutin päästä taju kankaalla. Harmi vaan vauvojen kanssa ettei tää ilo montaa päivää kestä varmaankaan enää. :D

Mangusti mahtavaa! Minäkin oon nähtävästi ihmistutti, aattelin että unikoulutan kerralla joskus reilu puolivuotiaana koko yösyötöt pois, mutta ehkä jotain tuollaista vois kokeilla jo nyt. Mulla on vielä vähän naftia koko maidon tulo ja pienet rinnat, saa tosissaan tähdätä sinne vauvan suuhun ja nukkua ihme asennoissa.

Nimim. päiväunituttina tälläkin hetkellä...

Ei sais valittaa kun lapsi nukkuu öisin hyvin, MUTTA: Oon miss märkä t-paita, maitoa tulvii muutenkin hurjia määriä mun jo valmiiksi isoon rintavarustukseen ja kun öisin tulee jopa 7-10 tunnin taukoa imetykseen ni arvatkaa olenko aamuisin turvonneiden, kipeiden ja valuvien tissien kanssa helisemässä. Pitää varmaan ruveta pitämään pumppaustaukoja öisin mutta pelkään sit et sitä maitoa tulee sit vielä entistä enemmän.. :/

Bitterfly, uskon ja tiedän tunteen! Mulla vain yhden yön kokemus, kun jätkä veti kerran 23-06, mutta ei se hirveen mukavaa ollu, ku tuntu, että oikeesti tissit repee :inpain:

Takaisin