Nukkuminen

Meidän tyttö täyttää noin viikon päästä 6kk ja on alkanut nukkumaan öisin mahallaan. Vaikka kuinka yrutän kääntää sitä takaisin selälleen tai kyljelleen niin menee hetki ja tyttö on taas mahallaan. Ja kaikenlisäksi nukkuu naama kiinni patjassa!!!! Miten teidän lapset nukkuu? Pelkään vaan edelleen kätkytkuolemaa...
 
Meilläki meni jo ohi se klo 5 herääminen.. Tai herää kyllä, mutta syötyään jatkaa unia sinne 7 asti, luojan kiitos edes sinne asti! Vaikka täytyy myöntää että ompa mulla ikävä niitä klo 9 heräämisiä.... :)
Meillä ei tyttö oo koskaan hyväksyny kapaloa, paitsi ku tietty sillon pikkuvauvana, yritin kyllä sillon ku yöhulinat alko mutta alko protestoimaan vastaan. Se on rauhottanu öitä ku on nukkunu mahallaan ja tykkää tosi paljon nukkuakki silleen. Levollisimmat yöt meillä nukutaan niin. Paitsi että nyt on alkanu nukkuun myös selällään, omassa sängyssä ihan (jee!) mutta sillon herää yleensä useammin, just tuon käsien vispaamisen ym helumisen takia.
Tyttö kun yrittää kääntyä (ei siis pääse ihan vielä mahalleen itse) niin oon sitte auttanu kääntymään ja tyytyväisenä alkaa nukkumaan mahallaan.
Sitten alkaa kitiseen ku haluaa takas selälleen, käännän ja unet jatkuu. Oppis vaan äkkiä kääntyyn niin ei tarvis aina kääntää :)

Pitää nostaa pinnasängynki laita tässä kohta puolin. On nimittäin niin kova möyriminen välillä siellä pinniksessä että tulee kohta pois sieltä. Pinnasänky on siis minun puolen sängyssä kiinni ja sen puolen laita on laskettu.

 
Meilläkin on pinnasänky noin niinkuin eyewink:llä ja ai että miten ihanaa on huomata välillä kun tyttö on pyöriny ja jalat osoittaa mun kylkeä kohti ja ovat aivan vieressä. Joskus on käsi, joskus pää, milloin mikäkin. :) Selvästi yrittää aina tulla lähemmäs minua, koskaan ei ole pyöriskelly seinään päin. 
Mä annan olla vielä laidan pois, mua ei häiritse tuo pyöriminen. :) 

Kerran otin muuten kuvankin kun tytön jalat oli meidän sängyn puolella ja olivat nätisti ristissä, siinä hää tuhisi ja nukkui. Voiko ihanempaa olla <3 
 
meilläki on pinnasänky mun puolella sänkyä ihan kiinni meidän sängyssä, mut laitaa ei vain saa poistettua. tyttö kääntyisi mielellään vatsalleen, mutta olen laittanut hänet sänkyyn illalla selälleen "kääntymiskylki" vasten pinnasängyn laitaa, jolloin hän ei mahdu kääntymään. viime yönä tyttö nukahti kyljelleen ja kääntyi siitä selälleen. tyttö heräsi ja halusi tissille ekan kerran klo 23.40, jolloin pääsi mun viereen ja nukkui loppuyön siinä. aamulla herätys olisi tullut taas ennen kukonlaulua, jolloin mä en taas jaksanut nousta, joten nostin tytön pinnasänkyyn riehumaan ja jatkoin unia. jossain vaiheessa heräsin ja huomasin, että tyttö olikin jatkanut unia sit pinnasängyssä.
 
Minä haluan sen takia nostaa laidan koska se on ihan pikkusen eri tasossa meidän sängyn kanssa ja siihen jää väistämättä semmonen pienenpieni rako ja ns. "pudotus" ku sitä pinniksen etupäätä on vielä nostettukin sen refluksin + nuhan takia.
Ois hirveetä ku tyttö sais käden tai jalan ujutettua siihen rakoon ja loukkais ittensä siinä..

Nyt on muutenki ollu ihana huomata että tyttö on jo kahtena iltana peräkkäin rauhottunu omaan sänkyyn nukkumaan, ihan itsekseen! Minä makaan vieressä hiljaa ja siinä tyttö kattelee mobileaan ja hipeltelee joko unilelua tai mun kättä ja pikkuhiljaa nukahtaa... Ai että oon mielissään :)
Ennenhän se itsekseen nukahtaminen ei onnistunu millään, tyttö kitisi ja pyöri ja hyöri eikä ollu hyvä ellen nostanu syliin rauhottuun. Ja sylissäki yleensä piti itkasta ennenku uni tuli..
Tässä asteittain pikkuhiljaa kokeilen onnistuisko nukahtaminen ilman minua.
Vielä ku sais "unipullon" pois hammashygienian takia nii ois perfekto :)
Sen tyttö vaatii ihan aina rauhoittuakseen, vaikka olis ihan vasta syöny iltapalan..
 
Meillä on myös pinnasänky sivuvaununa yksi sivu poissa. Mutta mä joudun pingottamaan tuon pojan peiton alle eikä se silti tahdo pysyä omalla puolellaan. Nyt pari yötä on nukkunut unipussissa jonka päälle olen laittanut ohuen peiton, siinä pysyy jo paremmin paikoillaan. Usein on käsi tai pää pitkällä mun peiton päällä kun tulen itse nukkumaan.

Eihän sen muuten olisi väliä, mutta pelottaa että poitsu herää ja lähtee ihan tosissaan möngertämään ja tippuu sängystä. Yhtänä aamuna jo tipahti sängystä kun en tajunnut sen jo liikkuvan sellaista vauhtia ja valikoin päivän vaatteita selkä sänkyyn päin. Ei käynyt mitenkään onneksi mutta jossei nyt otettaisi tavaksi tuollaista.

Olen miettinyt sen neljännen sivun laittamista... Poika syö yleensä kaksi kertaa yössä, niin kai sen jo jaksaisi nousta syöttämään. Tuo vaan tykkää olla mun kyljessä kiinni, välillä ei nukahda muuten kuin pää tissillä. Päikkäritkin me nukutaan vierekkäin yhdessä, siinä ei kyllä ollenkaan aina syödä mutta hyvin läsnä pitää äidin olla. Mutta kait se alkaa olemaan jo aikakin opetella yksin nukahtamista.
 
Tääl on reilu kk päivät nukuttu täysiä yöunia, illalla kasin-ysin maita uinuu ja kuuen seittemän aikaa ylös. ny pari vkoa ollu vähä kiukkusempia öitä ku hampaita yrittää puskee...:( Nukutettu ny suoraan pinnikseen, mikä ei o missään välis ollu meiä sängys ki, jotta pääsen ite nousemaan yöl hissukseen helpomminjos tarve. Yleensä nukahtaa samoin tein iltapuurojen ja ennen nukkumista saadun iltavellin jälkeen ja pääsen ite talliin. Aamul si nukkuu sen verra tirsat et saan käytyy taas hevoset ruokittuu 8-9 maita aamupuurojen jälkee. :) Parin-kolmen h pätkissä valvoo, joskus nukkuu sen 1-1,5h, toisinaan 10min. :D
 
voi mä olen niin kade noista "täysistä öistä" :) meillä ei vielä mitään näkyvissä sen suhteen. tyttö nukahtaa jo nykyään hieman paremmin omaan sänkyyn, mutta sillai vain, että mä annan tissiä ensin siihen asti, että hän on vähän unisempi, otan tissin pois suusta ja nostan pinnikseen, jolloin hän tietty herää. tossa kohtaa laitan peiton, yövalon ja lähden olkkariin. jätän oven raolleen ja käyn n. 10-15min välein kurkkaamassa ovelta, mitä tyttö touhuaa. tyttö alkaa itkeä "väsymysitkua", mutta en voi mennä huoneeseen, koska muuten itku yltyy jne. en voi myöskään jäädä viereen makaamaan, koska muuten hän alkaa jokellella mulle tai kitisee ja vaatii tissiä. aikansa kitistyään tyttö alkaa "laulaa unilaulua", minkä jälkeen nukahtaa ja nukkuu omassa sängyssä n. 3-4h, jolloin herää yösyötölle. ekan syötön jälkeen herää sit 2h välein aamukuuteen saakka, jolloin sitten saattaa tunninkin välein haluta tissiä.

tänään kokeilin sit päikkäreillä samaa taktiikkaa. tyttö heräsi aamulla klo 6.30 ja oli niin kiukkuinen ja väsynyt, että syömiset meni päin jotakisensuroitua, jolloin lopetin päiväruoan antamisen kesken ja kiikutin tytön pinnasänkyyn ja jätin sit sinne. taktiikka toimi ja tyttö nukkui tunnin päikkärit ja heräsi iloisempana. yritettiin sitten uudelleen syödä, mutta eipä meinannut maistua, joten syy lienee ollut lihasoseen maussa, hampaiden tulossa tai väsymyksessä. oon nuo lihasoseet tarjonnut vähän kerrallaan tutun vihannessoseen seassa.

palatakseni tuohon nukkumiseen, terkkari arveli neuvolassa, että tytöllä on pitkälti läheisyyden tankkausta tuo yöheräily ja tissin vaatiminen. varmaan joudun muuttamaan tilapäisesti eri huoneeseen, kunhan lopetan yöimettämiset, jottei tyttö haista mua ja vaadi tissiä.
 
della_79, meillä on samanlaista läheisyyden tankkausta yöllä havaittavissa. Meillä syödään 2-4 kertaa yön aikana 21-08 välisenä aikana. En usko että joka kerralla tyttö ainakaan on nälkäinen koska olen monesti tehnyt niin että jos herää useasti vähän ajan sisällä alkuyöstä, jätän hänet viereen nukkumaan ja seuraavan kerran herätäänkin jo aamulla kun täytyy nousta ylös.
Meillä on niin äitin tyttö että... Haluaa siis olla vain lähellä ja musta se on ok... Toki olishan se ihana jos tyttö nukkuisi yönsä heräämättä mutta näillä mennään. :) 
 
Nii, meillä tosiaan o ollu mikään ongelma tuo "täyden yön" nukkuminen, kun meillä ei o tissiä ollu sitten öö kuukauden iästä asti. Maidontulo va rupes loppumaan, vaikka lypsinkin ja näin, mutta ei vaan riittäny.. Korvikkeella täysin ollu puolentoista kk ikäsestä asti, si lisäks tuli vellit ja jatkossa kiinteet, ny on puurot, soseet lihoineen, kaloineen kehissä. Joten kummakos se jos uni maittaa ku puurosatsin ja maidot/vellit päälle suapi ennen unia. :) Ja usein valvoo pidempään ennen nukkumaan rupeemista, 15-20min tirsat 4-5h valvomisen aikana ja si yöunille.
 
Hemppa meillä on kans niin äidin tyttö ja on saanut ollakin, mua ei oo haitannut tytön tarrautuminen muhun, koska en muutenkaan juuri liiku kotoa tai ainakaan ilman tyttöä. nyt tyttö onneksi viihtyy jo pitempään lattialla ja sitterissäkin, vaikka alkaakin olla jo pituutensa puolesta liian "iso" (69cm) sitteriin, mut pitää vielä odotella, että päästään istuttamaan.

sanoin just tänään miehelle, että hänkin saa alkaa harjoittelemaan tytön nukkumaanlaittoa, esim. päiväunille, kun ei ole niin tarpeen saada tissiä ennen nukkumaanmenoa. meillä tyttö syö illalla iltapuuroa eikä varmasti ole oikeastaan kovin nälkäinen yöllä, mutta herää sen 2-4 kertaa yössä tissille. oon onneksi pystyny nukahtamaan tyttö tissillä, joten ei ole juuri haitannut tuo yöimeminen.

meillä tyttö on syönyt soseita jo kaksi kuukautta, aamu- ja iltapuuro ovat olleet kuvioissa n. kuukauden. liha-, kala- ja kanasoseita maistellaan vihannessoseiden seassa, ja kiinteät on kyllä auttaneet tytön kylläisyyteen, mutta yöuniin ei ainakaan vielä. luulen, että yöunet pitenee, kunhan vähennän imetystä ja kun lopetan sen.

mietittiin miehen kanssa, että tyttö on samanlainen kuin meidän poikakin, kumpikin nukahtaa paremmin ollessaan yksin ja ilman virikkeitä.
 
Onko teidän vauvat ollu nykyään levottomia öisin?
Nyt kun hampaita tulee ja taidot kehittyy niin onko se näkynyt öissä?

Meidän tyty on ollu nyt useampana yönä HIRVEEN levoton! Hän ei heräile kun sen kerran, pari syömään mutta pyörii ja hyörii, nostelee jalkoja ja itkeskeleekin välillä.
Tuon itkun voisin kyllä sanoa viittaavan tuohon hampaiden luomisen tuskaan, mutta tuo hyöriminen.. Ompa hän välillä herännyt siihen kun on kääntyny mahalleen, ei siis jatka unia vaan herää siihen..

Itkeekö teidän vauvat unissaan?
Meidän tyty on pienestä asti aina joskus itkassu unissaan. Kai vauvatki voi nähdä "pahoja unia"...? :)
 
meillä ainakin on tosi levoton. nostelee jalkoja ja pyörähtää öisin vatsalleen sekä pinniksessä ennenkuin nostan yösyötölle meidän sänkyyn että vieressä ollessaan. tyttö tykkää nykyisin laittaa jalkansa mun päälle nukkuessaan ja aamulla n. klo 5 sitten levottomuus kasvaa eikä meinaa rauhoittua millään. meillä hyörimistä voisi melkein kuvata heittelehtimiseksi. välillä auttaa se, että käyn vaihtamassa vaipan aamuyöllä (tekee öisin yleensä vain pissat ja aamulla melkei heti kakat) ja annan tissiä, mutta välillä on aamuja, kun sekään ei auta ja sit täytyy nostaa tyttö pinnasänkyyn jatkamaan hyörimistään.

meidän tyttö ei oikeastaan yleensä itke unissaan, mutta saattaa pitää sellaista pientä itkuista vikinää ja saattaa hamuta unissaan tissin suuhun. yleensä nukkuu ihan kiinni minussa, ihan sama olenko millä laidalla sänkyä tahansa. mä kyl uskon, että näkee joskus pahoja unia, koska välillä on saattanut alkaa unissaan itkemään ja on rauhoittunut vasta sylissä.
 
Juu ihan samoja "oireita" täälläkin tytöllä. Levottomuutta ollut nyt. Iltapuuroannoksen sai ekaa kertaa eilen illalla, eka pätkä oli rauhallisempi mutta sitten kolmen aikaan yöllä kun syötiin, alkoi levottomuus. 
Ja tää johtuu just niistä hampaista ja ryömimään oppimisesta yms... 
Tuntuu että itse on ihan töttöröö kun yö on katkonainen. 
Meilläkään tyttö ei itke mutta joskus kitisee unissaan, siihen auttaa joskus tippunut tutti tai sitten tissi on varma tainnutusväline. :) 
 
Meillä liikkeet ei ole tullu vielä ns. uniin, vaan tyttö herää lähes samasta asennosta kuin mihin nukahti.
 
Todellakin on töttöröö olo..!
Viime yö oli pikkusen helpompi, vai alkaako tähän vaan niin tottua, tiedä häntä :) Mutta selkeesti on pirteempi olo ja tytölläki helpompi päivä, nukkunu jo pari ihan kiitettävää päikkäripätkää tälle päivää. Onneks nuo "pahat päivät" ei oo pysyviä!

"Mukava" tietää että muillaki sama homma. Että on vaan tämmönen vaihe nyt sitte, eikä johdu mistään allergiahommista tmv..

Minä jätin eilen iltapuuron väliin, ku annoin päivällä perunaa kokeeksi jos se tälläkertaa ei ummettais niin. Mutta tyttö nukku silti reippaat 6h unet putkeen kunnes halus vasta maitoa, hiphei :) 
 
testaan juuri sellaista, että jätän tutista kieltäytyvälle tytölle purulelun sänkyyn, kun pitää taas jäädä yksin nukkumaan omaan sänkyyn enkä voi jäädä samaan huoneeseen. toistaiseksi on hiljaista ja kävin äsken kurkkaamassa ovelta, mitä tyttö touhuaa (pyörittelee lelua käsissään, on vielä hereillä). sängyssä on myös yksi Ainun ensipupu (tytöllä on yhteensä kolme sellaista, kaikki erivärisiä). otan kyl lelun pois, kunhan on nukahtanut. tyttö ei huoli tuttia, vaan parin imaisun jälkeen sylkäisee sen pois.

sain tänään ihan ekan ikioman päikkäripätkän :) olin (tai oltiin me kaikki) ihan puhki, kun käytiin 1,5h isomman lapsen kanssa skeittipuistossa (me tosin istuskeltiin ja Ilona nukahti välipalan saatuaan matkarattaisiin ja jatkoi unia kotiin asti turvakaukalossa). olin niin poikki, kun päästiin takas kotiin, että jätin tytön isänsä seuraan ja vetäydyin makkariin päikkäreille. nukuin tunnin ja heräsin pää pehmeänä. teki kyl tosi hyvää :)
 
Täälläkin pari itkuista iltaa takana/menossa. Eilen meni tunti itkeen ja nyt on jo 45 minsaa valitusta kuukunut, vaikka ihan uninen. Meillä oli vauvarokko ja sairaana tyttö sai nukkua kainalossa niin nyt kun on taas omassa sängyssä, ei tahdo nukahtaa. Toivotaan että helpottaa pian taas. 
Öisin nykyään herään kun tyttö itkee, se on aika uutta kun ennen piti vaan pientä ääntä kun tuli nälkä. Ja yösyötöt ovat lisääntyneet kun pitkään mentiin yhdellä syötöllä niin nyt voidaan vaatia rintaa kolmekin kertaa... Luulin aina että yöt menisi helpommaksi kun vauva kasvaa mutta tuntuukin siltä että haasteellisemmaksi ne vaan muuttuu :)) 
 
Meillä nukutaan vielä suht hyvin. *kop kop*  Ryömimistä ei siis harjoitella pinniksessä.
Ja heti kun tämän tekstin lähetän, niin ens yönä kukutaan ja vähdätään. ;)
Roope nukahtaa noin 20:30 ja jaksaa useimmiten nukkua ennen yösyöntiä vähintään aamu3, joskus jopa 5. Sitten vielä lisää unta niin että ylös noustaan hiukan 7 jälkeen.
Jos siten päiksyt menee jostain syystä pyllyllen, saattaa yö olla huonompi ja yösyönti jo ennen 2 ja aamupala 7 eikä 9. 
Päivällä nukutaan yleensä pikku tupsikkaat aamupäivän vaunulenkillä 30min-tunti max. Sitten kunnon päiksyt lounaan jälkeen, yleensä 1,5-2,5h noin 13 eteenpäin . Noilla sitten jaksaa loppupäivän seurustella.

Unet parani joku aika sitten, kun siirryttiin lyhyeen pyjamaan ja ollaan nyt kuumina päivinä pulahdettu terassilla olevassa ryplyyaltaassa vielä ennen pyjamaan sujahtamista. Taitaa olla vanhempiensa kaltainen kuumakalle nukkuja. Peiton kanssakin on tarkkaa...kokonaan sitä ei saa viedä eikä vetää hartioille asti. Piiru pyllyn yli ja sit on hyvä, muuten kitisee hiukan nukahtamisen jälkeen.  :D
 
meillä auttoi se purulelu nukahtamista ja sekin helpotti nukkumista, kun laitoin tytölle hihattoman bodyn yöksi. ei pyörinyt läheskään niin paljon kuin yleensä. tyttö nukkui viime yönä viisi tuntia omassa sängyssä ja heräsi vasta klo 2 aikoihin ekalle syötölle ja jäi viereen nukkumaan. täytyy kaivaa kaapeista esiin hihattomat ja lyhythihaiset bodyt näille kuumille ilmoille.
 
Takaisin
Top