Nukkuminen

eyewink

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei taas uusi keskustelun aihe... Eli tämä iän kaiken pohdintaa herättävä aihe kun nukkuminen; miten teillä? Miten nukutatte, miten vauva nukkuu yöt? Entä päivällä?

Minä oon miettiny että onko normaalia kun meidän tyty ei jaksa olla edes tuntia hereillä yhtäsoittoa kunnes alkaa voivottelemaan, irvistelemään ja haromaan naamaansa, vien sen kärrylenkille, nukahtaa jonkun ajan päästä muttei sitte välttis nuku ku sen 15-20 min kunnes herää taas aurinkoisena, kumma homma :)
Oonki miehelle sanonu et helpompi ois kun tyttö ois rehellisesti hereillä pari tuntia ja nukkuis sitten sen tunnin-parin päikkärit siihen päälle, ja kunnon yöunet. Tää on tätä jatkuvaa pukemista ja riisumista ku mein tyty ei oikeen nuku päikkäreitä mieluusti sisällä, vaunulenkki on ykkösjuttu. No saapahan äiskä liikuntaa ;D

Yöllä tyty on ruvennu heräileen enemmän ku aikaisemmin, tiheän imun kausi vissiin..(?) mutta tosiaan useampi yö on menty silleen et 1-2tunnin välein herää syömään. Tämä tuntuu kyllä päivällä jäsenissä.. Senki takia ku en jaksa tytyä nostella eestaas meidän sänkyjen välillä nii se on sitte nukkunu mun vieressä. Alkaa olla sekin tapa nukkua kokoajan hankalampaa ku tytystä on tullu sellanen hyrrä et se herää välillä pää mun kainalosta ja välillä se on pyörähtäny melkeen jalkopäähän :D Pitää ite nukkua sievästi yhellä samalla kylellä koko yö, ja sekös tuntuu selässä..

Nukkumaan meillä mennään niin että tyty nukahtaa yleensä klo. 21 mennessä, mutta yleensä tunnin päästä vaatii jo tissiä vaikka ois miten tankattu! Sitten nukkuu tyytyväisenä yleensä tonne puolille öin.
Parina iltana on ollu sellaset itkupotkuraivarit ettei oo oikeen mikään heti tepsiny, mutta ku on ottanu tiukassa peitonmutkassa tytyn syliin ja keinutellu niin on rauhottunu (yliväsymystä?).
Eli viimeaikoina oon nukuttanu tytyn syliin ku ei sänkyyn rauhotu, potkii ja heiluttelee vaan käsiään ja kattelee ympärilleen (vaikka huone on tosi hämärä).
Yleensä ei kyllä kerkiä ihan nukahtaa ku oon laskenu sänkyyn, toivon ettei se liikaa totu tuohon sylinukuttamiseen, se voi olla hankala pitemmän päälle..

Semmosta meillä on myös ilmenny että isi ei enää kelpaa rauhottelijaksi, eli rauhottuu pelkästään kun minä meen viereen.. Eilen ku tulin suihkusta tyty rääky täällä täyttä päätä, rauhottu ja nukahti heti ku menin viereen. (Oli siis heränny sillä aikaa ku olin suihkussa eikä ollu isistä rauhottunu). Tämä voi tuntua miehestä pahalta :(
Mutta uskompa että menee ajan myötä ohi..

Jospa tätä tiheää yöheräilyä ei enää kovin pitkään jatkuisi, alkaahan tytykin olemaan jo kohta sen 3 kk, ei enää mikään pikkuvauva :D
 
Me ollaan nukuttu perhepedissä yöt ihan laitokselta lähtien. Tytön kanssa mennään sänkyyn n klo 21 syömään ja nukahtaa siihen tissille. Yleensä tyttö herää syömään ekan keran kun me miehen kanssa mennään nukkumaan joskus voi herätä myös aiemmin ja aina olen rauhotellut tytön tissillä nukkumaan, en ole edes yrittänyt muuten kun suu toisella hamuilee selvästi tissiä. Loppu yö nukutaan niin, että herätään 3 tunnin välein tankkaamaan. 6 jälkeen heräillään 1-1,5 välein ja herätään 8-9. Ollaan tunti hereillä ja laitetaan päiväunille. Voi sanoa, että yöt menee aina tällä kaavalla. Päivistä ei ihan nuin yks yhteen menevää voi kirjoittaa. 

Päivisin tyttö nukkuu useimmiten omassa sängyssä. Tyttö syö sylissäni sohvalla johon usein nukahtaa, herää kuitenkin samalla kun nousen ylös ja on siis ihan hereillä kun vien sänkyyn. Sanot hyvät yöt ja silitän poskesta ja lähen pois. Hetken aikaa kuuluu jokeltelua mutta sitten yleensä nukahtaa sänkyyn ihan itsekseen. Jos on jo yli väsynyt otan viereen sängylle ja pidän tyttöä oikein lähellä niin rauhottuu siihen. Ulos jos mennään nukkuu tyttö vaan sen puoli tunti jos sitäkään, jos edes nukahtaa olleenkaan... Me ei siis hirveästi vaunuilla.

Päiväunien pituudet vaihtelee, voi olla ettö jonain päivänä nukkuu yhdet 4 tunnnin unet ja loput onkin sitten vaan 0,5-1 torkkuja, tai sitten voi nukkua tasaisesti joka kerta sen 2 tuntia. Vaihtelee hirveästi, mutta usein pisimmät unet tulee heti aamusta.

Meillä on oikeastaan vasta ihan tämän viikon aikana alettu päivisin valvomaan yli tunnin pätkiä, mutta kyllä edelleen se 2 tuntia on maksimi jonka tyttö jaksaa hymy suin olla hereillä.

Meillä myös alettiin öisin liikkumaan ja tyttö saattoi olla yöllä poikittain meidän välissä, liikkuminen rauhoittui huomattavasti kun aloin käyttämään unipussia
 
Yönukkuminen: Illalla mennään sänkyyn siinä klo 21, tässä kohtaa tyttö on jo tosi väsynyt, on sylitelty viimeisin tunti ja katseltu veljen touhuja. Sänkyyn mennessä laitetaan punainen kukkavalo (toimii myös yöllä syöttövalona) päälle ja muut valot pois, tästä tyttö tietää että nyt alkaa yö. Myös peittoon kääriminen kuuluu tähän kohtaan. Sitten yötissi suuhun ja yleensä tyttö nukahtaa jo ekaa tissiä syödessä, joskus annan toisenkin.
Ekan pätkän tyttö nukkuu pinnasängyssä jonne siirrän kun hän nukkuu. Jos sattuu tähän heräämään, jää tuijottelemaan ympärilleen suurilla silmillä. Vaikka tyttö näyttää että on kunnolla hereillä, ei tarvitse kun ottaa takaisin viereen niin samantien alkaa nukkua. Tää on niin suloista, miten noin pieni voi jo vaistoa että nyt pääsin äidin viereen, voi alkaa nukkua. :) Uusi siirto omaan sänkyyn, ei ole koskaan tästä enää herännyt tuijottelemaan vaan nukkuua rauhassa.
Typy herää syömään 1-3 aikaan ja kun on syöny, nukkuu siitä eteenpäin mun vieressä. Seuraavan kerran syö 6-7 aikaan ja tästä tunnin päästä jo herätäänkin. :)
Eli meillä yöt on rauhottunu siitä kuukauden takaisesta jolloin syötiin vielä pari kertaa ainakin yöllä.
Meillä tyttö ei liikuskele yöllä, onneksi, nukkuu siis rauhallisesti kädet pään vieressä tai vartalon sivulla.

Päivänukkuminen: Nyt on parin viikon ajan tyttö mennyt ekoille päiväunille ulos, joskus 10-11 aikaan puen hänet meidän sängyllä ja jätän siihen nukahtamaan. Menen itse touhuamaan muuta ja sit kun tyttö nukkuu, kannan vaunuihin ja ulos. Siellä nukkuu 1-4tuntia. Illalla yleensä käydään lenkillä ja tyttö nukkuu sen ajan mutta jos ei lähdetä lenkille, nukahtaminen sisällä on vaikeaa. Yks ilta jouduin heijaamaan hänet turvakaukaloon nukkumaan kun ei muuten alkanut nukkua. On siis alkanut tulla nkahtamisvaikeuksia päivällä tai iltapäivällä/illalla lähinnä. Pieniä torkkuja nukkuu aina syöttöjen päälle mutta kaksi pidempää pätkää yritetään saada hänet nukkumaan.

Makuuhuoneessa meillä ei oikeastaan olla muuten kuin yöunilla. Ja luulen että tämä on rauhoittanut meidän yöt, luulen että tyttö nukkuu tämänkin takia hyvin yönsä. Esikoisen kanssa makoiltiin paljon sängyllä ja vietettiin aikaa makuuhuoneessa muutenkin ja hän nukkui mielestäni huonommin/levottomammin. Voihan tytöllekin tulla levoton kausi vielä mutta luulen että tuolla on jotain vaikutusta että tyttö ymmärtää että tuo huone on vain yöunia varten.
 
Täällä käydään yöunille 21.30-23.00 välillä ja herätään yöllä n. 2-3 krt mutta ei syö kun ehkä 1-2 krt koko yönä. Ja silloin jos muuten vaa herää niin yleensä vattaa vääntää ja aikasa tuhisee, paukku tulee ja samantien nukahtaa uusiks. N. 7-8 aikaa aamul herää syömään ja aika usein herää kunnolla 9-10 aikaa :) alku yö usein omassa sängyssä ellen minä nukahda ennen tyttöä ja ekalla syötöllä jää viereen nukkumaan. Päivällä taas tyttö aamusta nukkuu n. 1 päikkärit ja iltapäivästä sen n. 3 h päikkärit ja tämän jälkee aika usein puolen tunnin unia vetelee. Täällä menee heittämällä 3 tuntiakin hereillä :) seurailee mitä me tehhää tai itteksee vähän höpöttelee :) joskus täytyy ns. 'väkisin' tyttö pienille unille illalla muuten menee ilta ihan huudoksi. Nukkuu yleensä n.Puol tuntii mut kyllä sekin vaikuttaa. Ja täällä on taas iskä alkanut kelpaamaan !! Jee !! Eilen kotii tullessa tyttö oli yhtä hymyä kun iskän kans leikki ja olivat saaneet syötykin.. Oiskohan ollu viimeviikolla se tiheänimun vaihe nii siitä sit herpaantunut..
 
Yönukkuminen: Meil mennään unille 21:00 ja nukutaan sinne 05-06 sitte tankataan ja siitä nukutaan viel sinne 10-11 asti.

Päivänukkuminen: Nyt paremmin ku alkuun, meil nukutaan noin 5-6 kertaa semmoset max 40min päikkärit ja muu aika ollaan valvailla.

Ja toki on öitä milloin on levottomampaa, varsinki  nyt ku hampaita tehään ni saattaa joutua tuttia antaa muutaman kerran yössä ja laittaa unilaulut soimaan, mut eipä tuo haittane.

Oma nukkuminen:  Ite koitan iltasin aika samoihin aikoihin mennä ku tyttö, riippuu miten väsyny sitä on, joskus meen kans 21:00 ja joskus sit saatan valvoskella puoleenyöhön ja katella telkkua ja olla koneella. Aamulla sit kuudelta viel ite käyn kans, mut heräilen ylensä siin 9 aikaan että saan rauhassa tehtyy omat aamutoimet ja syötyä ja oltuu koirien kanssa. :)

Tää rytmi passaa ihan hyvin meille, en valita. :)
 
meillä ei edelleenkään nukuta koskaan yksin. tyttöä ei saa milleen unille jäämään yksin sänkyyn, vaan mun pitää aina olla vieressä.

Yöunille meillä aletaan joskus klo 20-21 aikaan, mitään tarkkaa aikaa ei ole, mutta ensin tissitellään n. klo 19-20, sit otetaan pullosta korviketta (yliväsyneenä kelpaan vain minä pitämään sylissä ja antamaan pullon, helpompina iltoina myös iskä kelpaa). mikään ilta ei oo samanlainen nukutussysteemin suhteen. välillä tyttö jokeltelee masu pullollaan ja lähtee mun kans yhtä aikaa nukkumaan ja saa samalla ns. nukutustissin tai molemmat, jos ei ekalla tipahda. välillä mies nukuttaa tytön mahansa päällä ja kantaa peiton sisässä sänkyyn nukkumaan, jolloin tyttö huutaa mut paikalle n. 5-30min sänkyyntoimittamisestaan, jolloin menen vielä antamaan tissiä ja syönnin jälkeen makaan vielä hetken tytön vieressä varmistamassa, että hän nukkuu ja hiivin varovasti pois paikalta. yleensä mut huudetaan takas jo n. tunnin kuluttua, joskus tyttö herää vasta ekalle yösyötölle n. klo 1-2. ekan syötön jälkeen tyttö herää n. 1,5-2h välein ja klo 6 jälkeen tunnin välein. parhaimmillaan saan huijattua tytön nukkumaan klo 9-10 asti aamulla, jolloin oon itsekin vähän elpyneempi. yö me mennään siis rintaruokinnalla. parina yönä tyttö on herännyt ekalle syötölle nukuttuaan 3-4h ja loppuyö on mennyt 1,5-2h välein herätyksillä. huomasin yhtenä iltana ollessani nukuttamassa, että tyttö päästi hätääntyneen kuuloisen äännähdyksen ja haroi käsillä minua ja jatkoi unia havaittuaan, että olen siinä. liekö tekee tuota useamminkin?

päivällä me nukutaan vähän miten sattuu, yleensä yritetään aamulla nukkua yhdet päikkärit ja iltapäivällä toiset. aamupäivällä mua ei yleensä itseäni nukuta, joten makaan vain tytön vieressä, jotta hän saisi nukuttua. päivisin tytön nukkuminen on huonompaa kuin yöllä, hän herää tissille 30min-1h päästä nukahtamisestaan ja hamuaa tissin suuhun. vaunuissa hän ei juuri suostu olemaan, joskus menomatkalla hän on nukahtanut 30min ja sitten kitissyt kiukkuisena vaunuissa tai huutanut koko bussimatkan. vaunukävelyillä hän on useimmiten hereillä ja torkahtaa vain hetkeksi ja huutaa viimeistään kotiovella. meillä ei siis toimi päiväunien nukuttaminen ulkona vaunuissa, tai sit mun pitäis notkua itsenikin partsilla päiväunien ajan liikuttelemassa vaunuja eikä sekään menisi pitemmän päälle läpi meidän tytölle.

tytön ollessa yliväsynyt käärin hänet peittoonsa ja otan tiukasti itseäni vasten ja tarjoan tissin suuhun. joskus hän ei raivoamiseltaan huoli tissiä, mutta huudettuaan itsensä väsyksiin, hän hamuaa tissin suuhun joko heti tai nukahdettuaan. mutta summa summarum, ilman mua hän ei suostu nukkumaan ja perhepedissä nukutaan, yleensä niin, että tyttö on tiiviisti mun kyljessä ja hän jotenkin pyörähtää takaisin kiinni muhun, vaikka siirtäisin hänet keskemmälle sänkyä. tyttö ei sentään vielä kieri enempää, joten ollaan voitu pitää hänet meidän keskellä nukkumassa. 
 
Meillä ei oo mitään ylitarkkaa rytmiä mut aikalailla klo 22 nukahsetaan yö-unille mut joskus jo tuntia ennemmin tai joskus 22.30.Nukahtaa tissille ja jos en ite oo menos heti nukkuu hetken sohvalla ja siitä sit kannan omaan sänkyyn ku ite meen nukkumaan makkari siis yläkerrassa siksi en lähde sinne erikseen viemään.Nukkuu ekan pätkän n 7h joskus enemmän joskus vähemmän.Yleensä siltä syötöltä jätän viereen nukkumaan ainaki jos mies on jo lähteny töihin eli on enemmän tilaa :D herätään sit 8-9 aikaan tai joskus tyttö nukkuu viel sillon mut esikoinen herää enkä viitti tyttöö jättää ylös nukkumaan niin kannan alas ja monesti kyl herää siihen.

Aamulla on hereillä ehkä 1-2h ja sit nukkuu pienet unet.Tänään oltiin pihalla ja nukku siellä vaunuissa.12-1 aikaan nukkuu sit usein pidemmät unet mut joskus koko päivä vaan lyhyitä unia.Nukkuu sisällä tai pihalla vaunuissa omassa sängyssä nukkuu vain yöllä ja mun mielestä se kans toimii ihan hyvin erottamaan yön ja päivän.Toki tiedän et näis meidän nukkumisjutuis on paljo mitä täytyy muuttaa kun tyty kasvaa esim.tuo tissille nukutus ja sit päiväunet täytyy siirtää pois vaunuista sisällä viimestään ku nousee ylös.Oli myös esikoisen kanssa aika ongelmallista kun opetin täysin nukkumaan pihalla vaunuis ja sit tuli talven kovat pakkaset eikä ollukkaa niin helppoo saada nukkumaan ku oli kyl nukahtanu sisällekki vaunuihin hyvin mut sit oppi nousemaan vaunuis niin eihän se sit nukkunu :D Mut murehditaan sitä sitte ku tarvii :)
 
Ah, oon niin kade sulle Susq87! Tollanen rytmi sopis meillekin.. ;) Ois ihana saada nukkua k. 9 asti... :) Meillä herätään yleensä viimestään k. 8 ja ekat päikkärit alotellaan siinä yheksän-puoli kymmenen aikaan jollon minä oon tietty kerenny täysin herätä..

Rupeeko teillä vauvat nukkumaan heti syönnin päälle (siis niillä ketkä eivät nukahda tissille)?
Kun meillä tahtoo olla sellasta ähinää ja pyörimistä syönnin päälle ja yleensä täytyyki nostaa syliin röyhtäseen ja pieraseen. Ei millään rauhotu nukkumaan, vissiin jonkinlainen ähky päällä tmv?
Sitten se nukahtaminen on muutenki sellasta sätkyämistä, nieleskellään, sätkähdetään hereille, nukahdetaan, sätkähdetään taas jne.. Tämä monta kertaa ennenku nukahtaa syvästi.. Mistäköhän johtuu?

 
Yöunet: Viimeiset kolme viikko ollut melko sama rytmi (tyttö nyt 2.5kk), eli nukkumaan noin klo 21 (1.5-2h edellisistä päikkäreistä). Tyttö syö kuten päivisinkin sen 5min yhdestä rinnasta, ei siis ikinä syö pidempää tai yhtä rintaa enempää. Syömisen jälkeen vien hänet omaan ensisänkyyn meidän makkariin jonne hän jää kiltisti yksin, juttelee nallelle tai tapetille kunnes uni tulee. Yöllä syödään klo 4-6 välillä. Jos on syönyt neljältä, sitten toinen syönti 6-7 paikkeilla ja unet maistuu 8-8.30 saakka. Jos syönyt lähempää kuutta aamulla, niin riittää yksi yösyönti.

Kerran, yö ennen ristiäisiä pääsiäissunnuntaina, tyttö nukkui klo 21-6.40 ja heräsi ilman yösyöntiä uuteen päivään, mutta harmi että ei toistunut kyllä vielä :) Toisaalta imetän mielellään kerran jos sitten saa nukkua pidempää. Ja eyewink, siis tyttö syö ja röytäisee ja suoraan siis imetyksen jälkeen sänkyyn. Joskus nukahtaa ihan heti, joskus pyörii tyytyväisenä puolikin tuntia ennen kun uni tulee. 

Päiväunet: Aamulla jaksaa olla 1.5-2h hereillä, sitten laitan torkuille lastenhuoneen pinnasänkyyn mobilen alle. Nukkuu 30-60 minsaa. Sitten toinen 1.5-2h hereillä ja mennään vaunuilemaan tai laitan parvekkelle 2-3h nukkumaan.Iltapäivällä tyttö jaksaa ainakin pari-kolme tuntia olla hereillä ja sitten torkkuilee vielä 30-60 minsaa. Sitten illalla ollaan taas 1-2 tuntia hereillä ja mennään yöunille. 

Tottakai jos ollaan liikenteessä tuo päivärytmi vaihtelee, mutta aamulla ja illemmalla yleensä torkkuilee mutta päivällä nukkuu yhdet pitkän unet jos vaan saa. 
Minäkin koitan että makkarissa ollaan vain yöunilla eikä sielä muuten vietetä aikaa. Tyttö onkin alusta alkaen rauhoittunut hyvin makkarissa, enimmäkseen juttelee ja hymyilee sielä meidän kukkatapetille. 

Jos yöunet paranee vielä vähän ja ehkä nukkuisi pian läpiyön, ajattelin siirtää hänet öisinkin omaan pinnasänkyyn lastenhuoneeseen, vaikka jotenkin tuntuu hirvittävältä ettei hän olisi enää lähellä. Mieheni kyllä sanoi, ettei asialla ole hänen mielestä kiire kun hyvin nukkuu vielä ns. ensisängyssä eikä sänky ole vielä liian pienikään. Ajattelin tulevaisuuden kannalta että jospa tottuis siihen omaan huoneeseen jo nuorena niin ehkä viihtyy sielä sitten hyvin jatkossakin?? 

 
Ladorffi: voi, teilläkin kuulostaa niin ihanan simppeliltä tuo nukahtaminen ja nukkuminen ylipäänsä :)

Meillä meni viime yö paremmin. Nukutin tytön ysiltä, mutta nukahti sikeästi vasta n. k. 22.30 (välissä piti käydä antaan tissiä, tuttia ja muuten vaan olemassa vieressä). Mutta siis siitä lähtien meni hyvin, heräs ekan kerran syömään vasta puoli kolmen aikaan :)
Mutta aamuyö oli sitten yhtä pyörimistä ja ähinää.. Taitaa olla kakka taas tiukassa ku ähisee välillä tosi itkuisestikin :( Voi toista pientä... Alkaispa tuo maha pian  toimimaan normaalisti...

Minä oon itse ajatellut siirtää tytön vasta vanhempana omaan huoneeseen. Saa nukkua turvallisesti pinnasängyssä äitin ja isin kanssa makkarissa. Ihan hyvin voi toinenkin lapsi tulla taloon ja nukkuvat sitten molemmat lastenhuoneessa niin on turvaa toisilleen.

Näen asian niin, että kun lapselle takaa pienestä pitäen turvallisuudentunteen, on hänen kanssaan sitten helpompi vanhempana toimia. Ja tuntuu että tuollasella pienellä on pelottavaa nukkua yksin omassa huoneessaan (kun isommillakin tuntuu olevan).. Kyllä minuakin jopa näin aikuisena välillä pelottaa nukkua yksin... :D 
 
Meilläkään ei mikään kiire ole laittaa tyttöä nukkuun omaan huoneesee. Meillä lapsuuden kodissa nukuttiin tosi pitkään äitin ja isän vieressä, jos ihan joka yö niin ainakin joka toinen ja muistan kuinka ihanaa oli nukkua siellä kaikkien vieressä. Ja saman haluan tarjota omille lapsilleni. Itse en oikein vieläkään osaa nukkua yksin, kun lähes aina ollut joku siinä vieressä.
 
Itse en muista sainko nukkua vanhempieni vieressä lapsena, mutta mieheni on saanut (nukkuivat kaikki veljet ja äiskä ja iskä siskonpetissä) ja positiivista palautetta on tullut asiasta. Mutta voin vaan kuvitella kuinka ihanaa se lapsesta on! :) Ja onhan se aivan ihanaa itsestäkin että oma pikkunen (pikkuset) nukkuu vieressä :)
 
mä sain pienenä kömpiä äidin viereen, jos olin sairas ja isä ei ollu kotona. en muista, sainko nukkua muuten vieressä, mut kai ihan alkuaikoina sain nukkua samassa huoneessa omassa sängyssä.

meillä nukutaan edelleen perhepedissä, en halua vielä siirtää tyttöä omaan sänkyyn (kai pelkään jo etukäteen sitä itkua ja huutoa ja toisekseen mulle tää järjestely on kans helpompi, koska ei yösyötöllä puoliunisena tarvii muuta kuin tarjota tissi vieressä makaavalle pikkuiselle ja voi nukahtaa melkein heti uudelleen). ollaan miehen kans keskusteltu, että tyttö saa nukkua meidän välissä siihen saakka, kunnes alkaa enemmän liikkumaan, jolloin muuttaa sitten pinnasänkyyn mutta on edelleen samassa huoneessa. meillä ei tilan puolesta ole mahdollista järjestää tytölle omaa huonetta, poika on jo sen verran iso, että tarvii oman huoneen eikä noita nyt voi oikein samaan huoneeseen laittaa. joudutaan ehkä sitten myymään tämä ja ostamaan isompi tilalle, kunhan sen aika tulee, että tytölle pitää saada oma huone. keskusteltiin ennen tytön syntymää, että muutama vuosi menee varmaan vielä näin, että tyttö nukkuu samassa huoneessa.
 
Perhepeti on kyllä yöimetyksen kannalta helpoin vaihtoehto, eihän siinä kunnolla edes herää äiti eikä laps ku tissin tökkää vaan suuhun :)
Meillä tytsy tosiaan alkanu sen verran pyöriä aamuyöstä että joudutaan miehen kans nukkuun melko tiiviisti, mutta heti ku yöheräämiset jää pois saa tyty siirtyä pinnasänkyyn mun viereen.
 
Me otettiin unipussi käyttöön niin väheni pyörimiset huomattavasti.
 
Päivällä meillä otetaan 3-4h päikkärit, sit on toiset myöhemmin, jotka kestä max. 30 min. Muita unia ei päivällä nukuta. Illalla sit syötän tyttöä olohuoneessa kun kattelen telkkaria, sit siirrytään makuuhuoneeseen jatkamaan syömistä ja kun tyttö nukahtaa siirrän omaan sänkyyn. Yöllä syödään vähä kuinka sattuu. Välillä herätään kerran, välillä 5 kertaa. Nyt on menty kahella heräämisellä. Syötän ja laitan omaan sänkyyn. Paitsi jos ite nukahdan niin sit nukkuu mun vieressä. Mut yleensä laitan omaan sänkyyn. Kyllä tämä tästä tasaantuu. Taitaa neidillä olla joku kasvukausi menossa niin siksi syödään välillä öisin sen 5 kertaa. 
 
Meillä ei unipussi eikä kapalointikaan auta siihen pyörimiseen.. (kaipa en vaan osaa kapaloida oikein; tarpeeksi tiukalle..)
 
Itse nukuin varmaan 9 vuotta vanhempien kesken kunnes pikkuveli tuli ja vei paikan. Viimeistään yöllä kiipeilin vanhempien sänkyyn. Samoin teki seuraavat 10 vuotta pikkuveljeni. Eli itse olemme saanneet nauttia perhepetistä.
Meidän pikkuinen taitaa olla vaan itsestään vähän "erilainen" kun minä tai jopa lähiperheen lapset, hän on itsenäisempi tapaus. Tyttö ei nukahda rinnalle tai syliin ellei ole yliväsynyt, suuttuu jos syönnin jälkeen en heti piilota taas rintaa tai nosta hänet olkapäälle, viihtyy erinomaisesti omassa sängyssä, jne. Aamuisin otan hänet aina viereeni ja yhdessä löhöillään tai torkkuillaan jos ei kiire nousta. Tai otan aikaisemmin viereen jos joskus pyörii ja kuulostaa hermostuneelta omassa sängyssä ja sitten rauhoittuu viereen ja jatkaa unia.
Mutta jos tyttö alkaa siis nukkua läpi yöt aamu 6-7:ään ilman että jatkaa enää unia herättyään, niin kyllä luulen että se oma huone voisi olla ok. En ajatellut niin tehdä kunnes yöimetys on loppunut koska onhan se helpointa nostaa viideksi minuutiksi viereen syömään ja jatka itsekin sitten nopsaa unia. Ja tottakai haluan että tyttö tuntee itsensä turvalliseksi, oma pieni muru. Joka ilta tuntuu haikeelta kun vien nukkumaan yksin mutta olen huomannut että turhaan jään viereen istumaan heiluttamaan sänkyä kun muut asiat vievät huomion ja hän ei edes päästä pientäkään kitinaa ennen kun nukahtaa.
Jännitänkin miten tyttö kehittyy, voihan se pian olla että äidin syli tulee tärkeämmäksi ja meidät halutaankin viereen nukahtamaan tai sitten hän jatkaa tätä ns. itsenäistä tietä. 
 
Meillä yöunille mennään lähes poikkeuksetta 19.30-20.00 välillä. Mies vaihtaa tytölle yöpaidan ja minä pimennän makuuhuoneen ja laitan itsenikin yökuntoon. Imetän tytön (mulla on tosi hyvin maitoa ja yksi rinta riittää aina ilman että toinen "kiristyy") ja laulan samalla unilaulun, jonka lauleskelin jo odotusaikana. Irrotan tytön rinnasta ennen nukahtamista (jotenkin ajattelen, ettei se sais nukahtaa rinta suussa ettei totu...) ja sitten hän nukahtaa pienen ininän ja kiehnäämisen ja huitomisen jälkeen. Nyt olen huomannut, että jos pistän käden tytön pään päälle niin se rauhoittaa ja auttaa nukahtamisessa. Makoilen vieressä vielä kymmenisen minuuttia ja sitten hiivin pois.
Yöt sitten...niin. Eka unipätkä on yleensä 4-5 tuntia puolilleöin, mutta tänään esimerkiksi kävin klo 21 antamassa hieman rintaa ja tyynnyttelemässä kun heräsi itkien (voiko noin pienillä olla painajaisia??). Yöt menee sitten heräillessä: ennen 3h välein, nyt 1-1,5h välein - toivotaan että on ohimenevää.
Aamulla tyttö herää 6.30-7.00 jolloin mies vaihtaa vaipan ja tuo sitten takaisin sänkyyn mun viereeni. Imetän tytön ja sitten köllitään hetki. Yleensä noustaan 7.30-8.00 aikaan ja aika säännönmukaisesti hän nukahtaa ekoille päikkäreille ennen klo 9 ja nukkuu ihan kaikkea 15 minuutin ja 3 tunnin väliltä.
Puolilta päivin otetaan yleensä pidemmät torkut: 1 - 2,5 h ja klo 16 aikaan vielä yhdet 45min-1,5h. Sitten yleensä yritän saada tytön nukahtamaan vielä ennen yöunia hetkeksi, jotta ei olisi sitten ihan yliväsynyt..
Vaunuihin nukahtaa aina, mutta ei nuku jos ne pysähtyvät. Päiväunet onnistuvat niin omassa sängyssä, meidän sängyssä kuin sohvallakin. Kun oltiin Lapissa pääsiäisenä, niin nukkuin onnellisena vaunuissa ulkona 4 tuntia, mutta kotona sitä ei tee. TÄytyy taas kokeilla kun ilmatkin ovat lämmenneet ja parvekkeella tarkenisi suht vähissä vetimissä..hmm. TAidankin huomenna kokeilla.
Mutta että nukkumisessa on pari kiintopistettä, mutta muuten varsin vaihtelevaa. Kai se joskus tästä paranee ja saa nukkua taas pidempiä pätkiä.
 
Meillä myös tyttö tulee nukkumaan meidän kanssa samassa huoneessa vähintään 10kk-1v asti. Riippuu paljon siitä nukkuuko tyttö yönsä heräämättä jne.. Esikoinen nukkui meidän kanssa samassa huoneessa noin 1 ikävuoteen asti, sitten kun pahimmat hammaskitinät oli ohi, laitettiin omaan huoneeseen.

Itse ollaan isoveljeni kanssa saatu nukkua vanhempien kanssa samassa sängyssä 7-9vuotiaisiin asti. Toki oli öitä kun haluttiin omaan huoneeseen, omaan sänkyyn mutta paikka äidin ja isän vieressä oli tuohon asti.

Ja saman haluaisin antaa omille pienokaisille. Kyllä nytkin esikoinen kömpii meidän väliin aamulla kun herää omasta huoneestaan eikä tämä meitä haittaa, en sitten tiedä kun niitä kömpijöitä on kaksi, katsotaan sitten tilanne uudestaan. :D
 
Takaisin
Top