Nukkuminen (äidin, vauvan ja koko perheen)

Oon kyl koittanu viihdytykset ja muut, mut tää kaveri kiihtyy nollasta sataan sekunneissa sillon kun on nälkä tai muuten vaan haluaa tissille, ja siin ei paljon viihdytykset auta :) Onneks ite osaan jo nukahtaa yöllä nopeasti takas uneen, joten saan itekin kohtuu hyvin nukuttua vaikka poika herättääkin tunnin välein. Alkuyöstä saattaa nukkua sen kaks tuntia putkeen, mikä tuntuu jo ihan luksukselta. Mut siitä huomaan et nukun hyvin, kun oon taas alkanu nähdä yhtä kummallisia ja pitkiä unia kuin ennen pojan syntymää, vaikka pieniä pätkiä vaan nukunkin :)
 
Meillä nukutaan nykyään 21.30-5.30 tai 22.30-6.00, yhdellä syötöllä, joka osuu jonnekin 1.00-4.00 välille. Nyt helteellä tosin nukkuu hurjan huonosti, heräilee monta kertaa, vaikka ei nälkä olekaan.

Vettä olen antanut pieniä määriä päivällä, mutta ei tykkää mausta yhtään. Ilme oli näkemisen arvoinen, kun luuli kai saavansa maitoa ( syönyt 5min aikaisemmin), ja tulikin vettä :)
 
Meillä kanssa ei vedestä perusteta yhtään, ilme ja pettymys oli sen mukainen, kun luuli myös saavansa maitoa :D voi raukka
 
Meillä poika on vissiin tottunut jo niin hyvin kaikkiin makuihin, muihinkin kun maitoon, ettei ihmettele mitään mitä suuhun laitetaan. Iloisesti on vedellyt antibiootit ja rotarokotteet, ja kun veteen sekotan noita cuplatoneja sillon kun en jaksa maitoa rutistella tissistä (eli melkeen aina), ja veteen sekotettuna on saanut myös kolmea eri maitohappoa ja d-tipat, niin eipä ihmettele enää mitään. Poika on niin tottunu siihen et ens otetaan lusikallinen suuhun litkua, ja sit saa tissiä päälle, että yks päivä kun annoin lusikasta vettä eikä tullutkaan heti tissi suuhun vaan toinen lusikallinen vettä, oli kiukku kauhia :)
 
Mitä ihmettä! Tässä illalla kylvettelin vauvelin ja kateltiin telkkaria, kun alko taas perinteinen väsykitinä ysin aikaan ja otin pojan syliin. Kattelin siin hytkutellessä telkkaria ja mietin et voisin lähtee pikkuhiljaa makkariin iltasyötölle ja nukutuspuuhiin, kun vilkasin poikaan ja sehän nukku mun sylissä! :D Tuolla se nyt koisii omassa sängyssä, historiallinen iltanukutus! On viime päivinä nukahdellut välillä päiväunille miehen syliin tuolla tavalla, mut ei mun syliin koskaan.
 
Mahtavaa sipuli! Vauvat ne aina jaksaa yllättää :) Minäki oon edelleen välillä ihan puulla päähän lyöty siitä kuin helposti poika on nyt viimeaikoina nukahtanu omaan sänkyyn ja nukkunut kokonaisia öitä syömättä! Oon kyselly siltä välillä et mikäs ihme vauva se sinäki muka oot ku et viihdy vaunuissa ja nukut kokonaisia öitä häh? :grin
 
Ei hitsi kuin hienoa sipuli ja zoe! :)

Meillä nyt ei kovin helposti tuo yöunille meneminen vieläkään suju, tänään oli tunti itkua ja kitinää ja kieriskelyä...Ei maistunut tissi, niin sai sitten pullosta. Voikohan kuukautiset vaikuttaa "mun tuoksuun" tai jotain, kun nyt on kaks päivää ollut vähän omituisia syöttöjä...? Tai sit toi vaan muuttuu ja kasvaa. Ja tytön pitää olla nukahtanut esim. syliin tai viereen, että voi laittaa omaan sänkyynsä.

Sitä mä mietin yks päivä, et te joilla on ns. perhepeti-nukkumismuoto, niin meettekö aina sit samaan aikaan nukkumaan vauvan kanssa? Esim. klo 19?
 
Ihana kesälauantai ja muksu pitää huolen, ettei mee yhtään hetkeä hukkaan! Herätys klo 6. Zzz ZZZzzzzz.....
 
No johan on, tyttö on nyt muutaman kerran menny nukkuu jo yheksältä! Tänään sitten herättii vähän yli neljä ja ekaa kertaa ikinä ei enää nukahdettu takas vaan alettiin harjoittelee ihme ääniä :D sanoin vaan että äiti nyt nukkuu vielä, ja tytsy jäi juttelee itekseen, heräsin joskus ennen kuutta niin oli siellä jossain vaiheessa sit itekseen nukahdettu!
 
Kuukautiset vaikuttaa maidon makuun ja lisäksi heruminen käy yleensä kuukautisten (ja ovulaation) aikaan hitaammin.

Mä makaan tytön vieressä kunnes nukkuu kunnolla ja nousen pois. Välillä jos heiluu unissaan meen takas viereen kunnes rauhoittuu. Vähemmän aikaa siinä taas menee kuin jos ehtii hereille asti. Muuten herää heilumiseensa. Ny ois tarkoitus hiljalleen siirtää sivuvaunupinnikseen tyttö.
 
No se heruminen ei mielestäni oo muuttunut, tuntuu, et koko ajan tulis vaan enemmän, kun suihkussakin valuu ja suihkuaa...tai sit sitä ei tuu niin paljon, kun tyttö on tottunut pikaruokaan. :) No yösyötöt meni miten meni. Heräs siis klo 6, meni päiväunille ulos klo 8-10.30 (nukuin myös ite), sit hain sisälle murkinoimaan ja torkuttiin vielä 10.30-12, välillä tyttö söi ja välillä nukkui, baari oli koko ajan auki. Aah...ihan ku ois nukkunut vuoden!
 
4 viime yötä vauva on mennyt nukkumaan klo 22-24 ja nukkunut 5-6 h ekan pätkän, jonka jälkeen ähisee, syö ja jatkaa uniaan.:) Kun herää, ei enää ähise vaan sätkyttelee käsiä ja jalkojaan ja silmät on ihan auki. Ryhdyttiin ominpäin pieneen unikouluun kun nukkumaanmenoaika oli pitkälti puolenyön jälkeen(herätys klo 8 ja 9 jo monien menojen vuoksi, mm. neuvola, asuntonäyttö aamusta ym).

Huomattiin, että päivissä on jo hiukan rytmiä ja ollaan tehty niin, että mennään vauvan kanssa makkariin ja taputellaan hänet uneen meidän väliin (ellei jopa näytä siltä, että saisi suoraan pinnikseen). Mä viihdytän itseäni tabletilla et saan vauvan uneen. Koska meillä mennään myöhään nukkumaan, aika usein jään itsekin sänkyyn samalla reissulla.

On kyllä ihan voittajaolo kun on saanut nukkua viisikin tuntia putkeen!
 
Meillä onnistui nopea syliinnukutus telkkarin äärellä jo toistamiseen! Eilen menin vahingossa herättämään vauvan kun menin ite nukkumaan, joten en tiiä kauanko ois nukkunut kun siihen mennessä oli jo 4,5h edellisestä syötöstä. Se on siis pisin syöttöväli meillä koskaan. Koitan tänään olla herättämättä ni katotaan saataisko vielä pidempi tänään :)
 
Olin varma, että tyttö ottaa pienet nokoset vielä tossa yhdeksän aikaan kun silmät jo lurpsui kiinni. Mutta eipä vaan, vielä on hereillä, heräsi pitkiltä unilta 18.45. Kohta taidetaan saada tyttö yöunille, tissiä vielä ja sit toivotaan pitkiä unia. :rolleyes:

Ja sipulille muuten, rintamaidolla kasvaa ihania pulleroita lapsia ja sitten se tasoittuu yleensä n. vuoden iässä jos verrataan korvikkeella kasvanutta ja rintamaidolla. Ja muutenkin kun lapsi lähtee liikkumaan, lähtee muhkuratkin pienenemään.
 
haha ei tänne pitäis kirjottaa mitään. :D Poika heräs melkeen heti ton edellisen viestin jälkeen ja huutaa parhaillaan miehen sylissä. Taidanpa kohta mennä tissittelemään, vaikk niin meinasin et tänään en nukuttais tissille...
 
Myö ihan ite pistettiin pinnis päreiksi ja avattiin toinen reuna kun tähän asti se on toiminut lähinnä romuvarastona. Nyt meillä on se sivuvaununa sängyn vieressä ja aika samalla tasalla kuin omakin sänky. Tulee sieltä välillä nostettua tyttö omankin sängyn puolelle mut yllättävän hyvinhän tuo "pinnikseen siirtyminen" täällä kävi. Pinnis on siis miun puolella sängyssä kiinni ja illalla nukutin tytön sinne ite puoliks pinniksen puolella :)
 
En muuten paljoo valehtele ku väitän et nukuin klo 6-8 noin 10cm leveellä sängyn laidalla (puoliksi siis ilmassa) ja pää yöpöydän päällä! Tyttö kun liikkuu muhun ihan kiinni unissaan ja on tosi leveesti kaikki raajat levällään, ja yleensä vielä poikittain, niin kun annoin tytölle tilaa niin siirryin koko ajan lähemmäs reunaa :rolleyes: Kaks kertaa siirsin tytön keskemmälle, mut sieltä se vaan puskee mun luo. Oisin toki voinu välttää jäätävän selkä/niskakivun menemäl sohvalle tai vaikka miehen päälle nukkuu ja antaa mimmin vallottaa koko mun puoli, mut en jostain hullusta syystä näin tehny.
 
haha ei tänne pitäis kirjottaa mitään. :D Poika heräs melkeen heti ton edellisen viestin jälkeen ja huutaa parhaillaan miehen sylissä. Taidanpa kohta mennä tissittelemään, vaikk niin meinasin et tänään en nukuttais tissille...
Sama vika, eilen nukkui nelisen tuntia sen viiden-kuuden sijaan johon oli jo päästy ja sitten halusi tissiä muutenkin kolmen jälkeen monta kertaa!
 
Nappi, sun vauva on kyllä syötävän söpö! Mä kanssa nukuin pari kertaa takapuoli ilman päällä kun nukahdettiin viikkoja sitten vauvan kanssa sohvalle.
 
Takaisin
Top