Nukkuminen (äidin, vauvan ja koko perheen)

Mä olin suunnitellut sinnitteleväni pelkällä rintamaidolla 6kk ikään, jos neuvolasta ei anneta toisenlaisia ohjeita. Jos sillä sattuisi olemaan vaikutusta niiden allergioiden kehittymiseen. Olen itse ollut todella allerginen lapsi, joten geenit eivät ole pojan puolella. Mutta en aio kyllä tähän ajatukseen hirttäytyä. Jos on parempi aloitaa kiinteät aiemmin niin sitten ne aloitetaan, mutta tässä kohtaa täytyy sanoa, että meillähän siis nukutaan aika hyvin, joten sen puolesta ei ole paineta aloittaa.
 
Meillä on taas koko päivä itketty vatsavaivoja, eikä unen päästä saada kiinni, tissillä haluis vaan koko ajan olla lohdutukseks. Voivoi, millonkohan nää vatsavaivat helppaa... Kaikki sanoo et 3kk iässä mut se saavutetaan ens viikolla ja tuntuu et pahenevat vaan.
 
Meillä ollutkin pirteä aamu, tyttö seurusteli aamu ysistä lähtien aina tähän hetkeen saakka! Yhet puolen tunnin torkut otti, mut muuten piti koko ajan jutella ja nähdä asioita :D nyt vähän äitiäki väsyttää, en oo tottunu viihdyttää vajaa 3kk ikäistä kuuden tunnin ajan putkeen.
 
meillä vauva nukkuu omassa pinniksessä meidän makkarissa. Puol seiskan maissa ku syö niin jätän yleensä sitten sen isänsä paikalle mun viereen kun mies on lähtenyt jo kahvin keittoon. Vkloppuisin ku mieski on niin jää siis meidän väliin. Nukutaan sitten puol kymppiin vielä yleensä:). Oon aatellu tyttöä omaan huoneeseensa nukkumaan varmaan vasta vuoden iän kiepeillä, vaikka imetys loppuski aiemmin. En varmaan raskis eea aiemmin tuota omaan huoneeseen ku en raski päiväunillekkaa viiä meidän makkariin jos itse en oo siellä :D
 
Nukkuminen kun sujuu ihan ok, niin nyt on kolmena iltana myös nukutus sujunut! :) tänään puin yökkärin ja tän uuden jutun unipussin. Vaik kuinka protestoi, niin rauhoittui syömään (kun pidin huitovaa kättäkin vielä aloillaan), sit tuuditin sylissä alle 5min ja sänkyyn. Siellä lepää! (ja tästä jo tunti, voi jo tuuletella, et nukahti!) Joko tyttö on lopettamassa iltahuutojaan, rutiinit alkaa toimia tai sitten toi unipussi TAI noi kaikki yhdessä säästävät mut n. tunnin nukutukselta. :) SIISTII! ...ja onhan tota nukutusta ollut jopa sen neljäkin tuntia...yeah!
 
Mä koitan kans nukutusta ilman tissiä, josko sillä sais noita vatsavaivoja helpotettua. Nukutin äsken lähes tunnin minäkin, sain siirrettyä omaan sänkyyn, josta 10min päästä heräs huutaen. Nyt nyyhkii isän sylissä jalkapalloa katsoen. Josko kohta siis sitä tissiä taas ja uus yritys...
 
Mä oon tehnyt silleen, et jos sängystään herää heti, ni heti alan syöttää, et siihen nukahtas ja taas sänkyyn...tiien kyl, et mikä toimii yhellä vauvalla ei toimi toisella...Oispa niin, niin tietäs aina mitä tehä! :) Tsemppiä sipuli, kyllä se aina lopulta nukahtaa..!
 
Meillä yö kesti sieltä 18.40-9.00. Siinä oli syötöt klo 23.15, 3, 5.20 ja sit jäikin viereen, kunnes alkoi kitistä, jonka lopetti kun nostin omaan sänkyyn. Menin ite jo ennen klo 23 petiin, nyt tuntuu, et olis nukkunut vaikka kuinka. Kädet mulla on aivan puuduksissa aina kun nousen, et pitää niitä aina ravistella...vissii niskat niin jumissa...
 
Just toi kun ei tiiä mitä tehdä! Se saa kyllä välillä aikaseks sen et on niin epäonnistunu olo. Kun oma tehtävä ois lohduttaa pientä ja auttaa nukkumaan, mutta kun ei siinä vaan aina onnistu.

Joo o, kyllä se lopulta nukahti, kuuden tunnin nukutuksen jälkeen... Välissä pari syöttöä jonka jälkeen aina hymyiltiin pari minuuttia, ennen ku huuto alko taas. Syliin sain nukutettua vielä uudelleen välissä, ja taas heräs huutaen kun siirsin sänkyyn. Ei oo helppoo! Laskin että eilisestä meni 10 tuntia vauvan nukutukseen, joko päiväunille tai yöunille. Eipä siinä sitte juur muuta eilen tehtykään... Nyt taas päivän eka päiväuninukutus menossa. Hohhoijaa! Tuntuu et vauva on koko ajan niin väsyny ettei jaksais olla hereillä, mut sit ei malta nukkuakaan. Huonoina päivinä on naurut vauvaltakin aika vähissä, mut silti kovasti haluaa harjotella uusia taitoja, ja onneks niitä oppiikin, vaikkei jaksais aina niin hyväntuulinen ollakaan.

Hienolta kuulostaa jo teidän muiden yöt! Meilläki varmaan nukuttais jo vähän pidempiä pätkiä, jos noi pirun vatsavaivat ei herättäis aina itkemään. Vauva pieree kyllä enemmän ku iso mies, ja jestas ne pierut haisee! Tahtoisin käydä lääkärillä selvittämässä noita vaivoja, kun ei tunnu mun maidottomasta dietistäkään olevan apua, mut mies ei niin innokas oo lääkäriin menemään... Pelkää vissiin et saadaan lääkkeitä, kun ei haluais niitä vauvalle antaa. Mielummin kärsii tän pikkuvauva-ajan itkua kuunnellen, kunnes se siitä itsekseen menee ohi. Mut miespä ei ookaan meistä se joka valvoo noi yöt ja arpoo aina että annanko tissiä vai enkö anna, onks sillä nälkä vai sattuuko masu... En mäkään mitään lääkitystä välttämättä haluais, mut on se kamala kattoa vierestä kun toinen kärsii mahakivuista, ja samalla kirota mielessään et miten paljon haluis vaan jatkaa omia unia.

Meillä taitaa vauvalla olla niskat jumissa. Ei suostu kääntää päätään oikealle selällä ollessaan, vaikka miten yrittäis houkutella. Johtunee siitä että nukkuu puolet yöstä mun sylissä ihan ihme asennoissa niska kenossa, mutta minkäs teet jos se on ainut asento missä nukkuu! Oon koittanu niitä niskoja hieroa, ja välillä tuntuu vähän auttavankin, mut sekin huolettaa kun on ihan toispuolinen toi vauvan pään liikehdintä nykyään.
 
Toivottavasti pian jo helpottaa! Eikö se maaginen 3kk tule pian täyteen teillä..? Meillä ainakin on nyt hetkeksi helpottanut, mutta pianhan on taas joku tiheän imun kausi tai ainakin joku kausi. :) Meilläkin nukutusrumba on lähes aina mun vastuulla, paitsi silloin kun kesti yli tunnin, niin sitten vein aina välillä isin syliin tai missä nyt halusikaan rauhoitella. Ens maanantainahan nukutus on sitten miehen vastuulla, kun lähen treeneihin. Tekee sitten tavallaan ja toiv. mimmi nukkuu omassa sängyssään, kun tulen takaisin, eikä missään pihalla vaunuissa, et joutus vielä siirtää...

Nyt vein hyväntuulisen tytön (hyväntuulisuus on muuten meillä ihan uus juttu, näyttäs siltä, et toi vatsa ei enää juurikaan vaivaa! Enkä muuten oo edelleenkään luopunut mistään ruoka-aineista...) vaunuihin ja sinne muutaman ää-äänen jälkeen nukahti ja taas alle 10 minuutin. Eli nyt mulla on aikaa laittaa pienet vaatteet varastoon säilöön toivottavasti odottamaan sitä meidän "seuraavaa"...:)

Ja jos meillä on tää nukuttaminen helpottunut, niin uskon, että se voi helpottaa ihan kenellä tahansa. Aika epätoivoista se täälläkin tuntui olevan...
 
3kk tulee meillä täyteen ens viikolla, mut suuresti epäilen et tää siihen 3kk ikään loppuu... sen verran hankalia on nuo vatsavaivat, ja meillä tosiaan on jo yks antibioottikuuri takana mikä voi venyttää tota vaikka kuinka paljon eteenpäin taas. Mutta nyt nukkuu parvekkeella vaunuissa tyytyväisenä, josko tänään ois taas vähän helpompi päivä (*koputan puuta*) :)

Mä oon omat harrastukset päättäny laittaa jäähylle siihen asti et meillä nukutaan paremmin. Voisinhan mä lähteä pois kun tuota maitoa on pakastin täynnä, mut ei oma pää kestä tällä hetkellä ja tässä väsymyksessä mitään muuta kun tätä vauvarumbaa. Hierontakäyntejä ostin itelleni muutaman, ni uskallan jotain mieluisaa lähteä sillon tällön tekemään vain yksikseni, ni saa mieskin olla pojan kanssa välillä kaksin :)
 
Hyvä mammamaria että on helpottanut ja tuo kuulostaa jo oikeen hyvältä! Sipulille paljon tsemppiä :Heartred
Meilläkin tyttö tykkää enemmän katella oikealle ja nukkuu aina pää oikealla, ja melkein tuntuu että kallo olis vähän toispuoleinen, en tiiä oisko mahdollista :confused: Onneks kyl syö nykyään pää vasemmalla ja ei oo ongelmaa kääntää sitä vasemmalle, ei vaan sitä jostain syystä käännä.
 
Meillä pistää vastaan jos yritän kääntää päätä oikealle, selvästi ei halua. Mut syö kans siitä suunnasta ja jos on jotain oikein mielenkiintosta ni kääntää sinne, mut äkkiä takas vasemmalle yleensä.
 
Tä on niin tätä, ikinä ei voi tietää.. Tänään lapsonen on ollu oikee päivänsäde, niin ilonen ja nauravainen, ja nukahtanu neljille päikkäreille täysin ilman itkuja ja ilman masuvaivoja ne myös nukkunut. Nyt vetelee vielä iltapäikkäreitä. Saa nähdä koska tulee yöuni silmään, mut eipä haittaa koska niin mahtava päivä on takana! Itekin oon ehtiny tehdä vaiks mitä kivaa, värjänny hiuksia, tehny jalkahoidon, käyny läpi vauvan valokuvia, kattellu telkkaria, herkutellu... Harvassa tämmöset päivät mut toivottavasti ois lisääntymään päin :)
 
Taas mietin uskaltaako ääneen sanoa mut mahtavasti oon saanu tuon meijän ukkelin nukutettuu nyt monena iltana ihan omaan sänkyyn ilman minkäänlaisia huutomaratoneja ja syliheijailuja! Sinne vaan oon kapalossa laittanu ja tutti suuhun. Jonki aikaa saattanu sitä tuttia sylkeä ja pitäny laittaa takas suuhun, mut sitte hän vain nukahtaa sinne :) Vieläpä ihmisten aikoihin klo 20-22 ja syömään herään n. klo 05:30. Mukavaa vaihtelua parin tunnin huutoihin mahan ja väsyn takia.
 
Meillä nukahti ilman heijailuja tismalleen samaan aikaan kuin eilenkin. Ei näistä ikinä kyl tiie. Heräs kyl tänää aikasemmin kuin eilen (9 muuttu klo 7). Mutta kun oli kuulemma kiire leikkimään! :)
 
Nukahti rassu tuntia normaalia aiemmin, päikkärit ollut tänään lyhyitä, eikä kakannut ollenkaan. Oon nyt varmaan viikon (?) ajan tehnyt iltaisin vauva/koliikkihierontaa, tyttö tykkää siitä! Aina innostuu, kun saa nakuilla.

Ja nukutus kesti ehkä 5 minsaa, vaikka olikin superkiukkuinen. Unipussi, sylissä hytkytystä n. minuutti, et kiukku lähtee, imetystä (sippas lähes heti, eikä tuota nyt syömiseksi voinut kutsua), omaan sänkyyn silmät puoliksi auki, siellä lapastaan hetken lutkutti ja sitten nukahti. Mut aikainen (klo18) nukahtaminenhan = kiva herätys huomenna klo 6...
 
Vauva on tänään 2 kuukautta! Tässä on mennyt pari kolme päivää paremmin ja ristiäisetkin loistavasti. Eilen nukahdettiin pitkille yöunille klo 23.20 :) Tosin en katsonut kuinka kauan nukkui kun olin itse niin väsynyt. Jospa tänään taas ennen puolta yötä..
 
Takaisin
Top