Nukkuminen (äidin, vauvan ja koko perheen)

No ei tosiaan miehet reagoi "yhtä nopeasti" ja yhtä "suurella heti-heti-tarmolla" vauvan kitinään. Ite oon jotenkin aatellut, et jos kitinän katkasee ajoissa, se ei kerkee yltyä...Ja varmasti ite heräisin, jos mies syöttäisi. Eli ei aloiteta mitään pullorallia, ellen äkkiä väsyis paljon. Sit menisin yläkertaan tai vierasmajaan yöks, etten kuulis itkua.
 
Meillä on sellainen erikoinen tilanne, että isä haluaa herätä meidän kanssa. Imetän edelleen tuolissa, koska se sängyssä imetys ei onnistu. Mies nostaa pojan rinnalle ja nukkuu sen 20-40 minuuttia minkä poika syö. Sitten hän käy tarvittaessa vaihtamassa vaipan. Kaikki tämä siis omasta tahdosta, en ole pyytänyt. Luulen, että se jäi päälle kun aluksi tarvitsin niin paljon apua leikkaushaavan vuoksi. Sittemmin olen kysellyt haittaavatko öiset heräämiset, mutta ei kuulemma haittaa. Ja tunnenhan minä hänet, joten en usko, että valehtelee.

Viime yönä olin vanhempieni luona pojan kanssa ja mies oli täällä mökillä. Kysyin miltä tuntui nukkua yhtenäiset yöunet. Ei kuulemma olleet mitkään erikoiset eli en jää mistään paitsi.

Meillä nukutaan ensimmäiseksi 3-4,5h ja sitten 2-3h. Lopuksi herätään jo tunnin välein. Poika nukahtaa yöunille 21.30-23 ja herää 7-9 välillä. Aika inhimillinen siis. Meillä on alusta asti ollut samanlainen "rutiini" eli noin klo 22 yöpuku päälle, tissille ja omaan pinnasänkyyn. Sinne pikkumies nukahtaa tyytyväisenä, eikä yleensä herää enää ennen kuin ekalle syötölle. Täällä mökillä pojalla on äitiyspakkauslaatikko meidän sängyn vieressä. Hän nukkuu hyvin omassa sängyssä. Mun kohdalla tuo äidinvaisto taitaa olla urbaani legenda. Ainakin kaksi kertaa miehen on pitänyt herättää, kun mä en ole ähkimiseen herännyt. Kyllä nolotti. :oops:
 
Muokattu viimeksi:
No meil on kans mies nukkunu jo hyvän tovin sohvalla, kun aamulla jätän pojan viereen köllimään ekan syötön yhteydessä. Nukkuu paremmin loppupätkän vieressä ja itekki tykkään et on siinä vaik ois kyllä mukava nukkua miehenki vieressä välillä... :/ Jospa teillä sipuli sit niitten mahavaivojen vuoksi ollaan levottomia ja vaatii sit koko aika tuttia/tissiä lohdukkeeksi? Niissä ainaki lohduttaa se etteivät kestä ikuisesti...
 
Jes! Meidän neito päätti pitkästä aikaa nukkua pidempiä pätkiä yöllä! Nukahti 19.30, heräs syömään 23.15, 03.30 ja 6.30. Siis VAMOS! Useena yönä ollut 2-3 syöttöä enemmän. 6.30 laitoin vielä omaan sänkyyn, siellä "öhisi" 7.15 asti, sit piti "herätä" ja päiväunille halus mennä klo 8.15-10.45. Ite nukuin myös ton pätkän. Ihan sellanen olo oli yöllä 3.30, et on saanu nukkua pitkään. Ja nyt tuntuu, et on nukkunut "liikaa" :) Lisää näitä!
 
Ja parani vaan: nukkumaan 19.15, syötöt 01.10, 03.50, 7.00. Eli eka unipätkä n. 6h!! Näitä on ollut yks aikasemmin. (mut en tosiaan ite osaa mennä klo 19 nukkumaan, menin vasta joskus 22.30) Tuli vaan mieleen, et olisko ollut tos viikon ajan joku tiheän imun kausi tms...tai mitä metkuja näillä vauveleilla onkaan...:)
 
En muista kirjotinko tänne kun me nukuttiin juhannuksena mökillä melkeen kuusi tuntia ennen syöntiä ja nopean aterian jälkeen taas yli viisi tuntia :)
Nyt tosin pierut vaivaa parin tunnin välein yöllä.. Mikähän on muuttunut..
 
Mitä ihmeen taikoja teette noille vauvoillenne et ne nukkuu! Oon kokeillu kaiken mitä keksin, ja neuvoton oon. Meillä nukuttiin taas 2h, sit 1h ja sit vartin välein itkua niin kauan kunnes otin aamuyöstä syliin nukkumaan, jossa nukkui 1,5h. Koitan nyt hetken maidotonta dieettiä, josko sillä ois vaikutusta vauvan mahavaivoihin, koska luulen et ne on ainakin osasyynä siihen miksei meillä nukuta. Aina kun yöllä syötän niin tulee muutama kunnon pahanhajunen pieru, ja sitten tuntuu nukahtavan kuin taikaiskusta.. kunnes herää taas hetken kuluttua itkemään. Neuvolassa ja lääkärissä sanovat ettei voi olla allergiaa, kun iho on niin siisti, mut nyt on pari päivää sitten ilmestynyt toiseen poskeen karheaa kirkkaanpunaista ihottumaa. En tiiä onko allergiaa vai sitä, että poika nukkuu aina samalla poskella ja nyt kun on taas nuhainen, on lakana posken alla ihan kostea kun kuolaa ja räkii siihen yöllä.
 
En mä tee mitään erilaista. Vauva vaan muuttuu aina välillä helpommaksi ja sit taas hankalaksi. Nukutus on edelleen projekti, et käy ylipäätään nukkumaan...vaunuihin päivällä menee ok, mut iltanukutus vie vähintään sen tunnin.
 
Mä en tosiaan tiiä mitä mä teen niin että tyttö nukkuu noi kokonaiset yöt. En mielestäni ainakaan tee mitään erikoista...johtuisko siitä että syötän illalla kolmen sarjan noin puolen tunnin välein? Tyttö rauhottuu täysin ja nukahtaa helposti kun on niin tyytyväinen...En tiiä voisko se vaikuttaa noihin uniin.
 
Oon koittanu syöttää illalla tiheesti ja vähemmän tiheesti, antanu nukkua iltapäikkärit ja antanut valvoa, nukuttanut sänkyyn ja antanut nukahtaa tissille... ei tunnu millään olevan vaikutusta, aina vaan yöllä heräillään samalla lailla. Meillä varmaan vaan sit ollaan huonoja yönukkujia... Tänään sentään onnistuin nukkumaan parin tunnin päikkärit kun mies nukutti vauvaa päiväunille, niin en oo ihan niin sekaisin kun mitä olin taas tänään aamulla. Tuntuu välillä et oisin valmis hullujenhuoneelle kun on vaan niin väsynyt et tuntuu etten mitään osaa tehdä vauvankaan kanssa oikein :sad001 Nyt on sit pakko antaa miehen hoitaa yöllä ja ite mennä sohvalle. Muuten tän vauvan äiti löytyy kohta jostain pöpilästä makaamasta.
 
Ei sille mitään mahda jos on koliikkia tms. Mä en ees tiedä onko se yksi pisin unipätkä 7,5 h juhannuksesta kun vauva huusi aamyöhön puoli viiteen ja nukkui kahteentoista. Kun en muista syötinkö tossa... Muuten taitaa 6 h olla ennätys, mutta illat on usein huutoa..

Vauva on koko päivän nukkunu vaan puolta tuntia-tunnin. Huuto särkee jo äidin päätä...
 
Ei oo sipuli sun vikas! Lapsilla on eri vaivoja ja eri tempperamentit. Huilaat sohvalla yhden yön jos sit jaksaa taas. Mä vien tän huutavan vauvan nyt vaunulenkille.
 
Ei meillä koliikkia oo, ei toi huuda pitkiä aikoja. Päivisin ei huuda juur yhtään. Yöllä se huutaa sitä kun herää ja unet keskeytyy, mut sen saa heti hiljaseks jos annan tissiä. Tissille nukahtaa mut herää sit taas vartin-puolen tunnin päästä, enkä tiedä mihin. Mut kun vartin päästä sama toistuu uusiks, en voi aina olla antamassa tissiäkään. Tutilla saan hiljaseks suht nopeesti, mut tutilla nukuttamisessa menee sen puol-tuntia tai tunnin, ja sit herää taas muutaman minuutin päästä jos laitan omaan sänkyyn, ja sama alkaa alusta. Mitä useemmin annan tissiä, sitä tuskasempi olo vauvalla tuntuu olevan kun masu vaivaa aina vaan enempi, joten en voi sitä tissiäkään koko ajan tarjota. Nytkin on nukkunu parvekkella jo kolme tuntia, ja viimesestä syötöstä on yli neljä tuntia, joten päivät menee ihan kivasti. En vaan tajua miks ihmeessä se ei yöllä nuku noita pidempiä pätkiä, kun päivällä nukkuu ihan tyytyväisesti. Masuvaivaa se todennäkösemmin on, mut ite en vaan osaa tyytyä siihen et "toi nyt vaan nukkuu huonosti", niinku mies sanoo, vaan haluisin koko ajan olla selvittämässä et mistä johtuu ja oisko siihen joku ratkasu...
 
Niin eikä sillä rytmikään oo sekaisin, koska yöllä selvästi on tosi väsynyt, ja itkee sitä kun ei pysty nukahtamaan uudelleen. Ei siis halua seurustella yöllä, vaan selkeesti haluis nukkua, mutta ei osaa/pysty...
 
Hitsi vie, en mäkään tuulettais, et meillä nyt taas paremmin nukuttais, ku kuitenkin sit ei taas nuku. Mut ei oo kyl läheskään samanlaista ku ameeballa ja sipulilla :sad001 Ja ite ootan "niitä kiinteitä, kun sitten nukkuu koko yön". Just yhen kaverin muksu täytti 8kk, eikä edelleenkään nuku öitä (nukkuu ku sipulin muksu), vaikka on ne kiinteät...mut sillä on maitoallergia, en tiie, onko sillä sit merkitystä...
 
Maitoallergiaahan itekin epäilen, mut kovin neuvolasta vakuuttavat ettei olis sitä... Kokeillaan nyt josko ois vaikutusta kun oon ite kokonaan ilman maitotuotteita hetken,
 
Niin ja kiitos tsempeistä ja sympatioista, niille on kyllä ihan tarvetta! Välillä väsyneenä tosiaan tuntuu et oon maailman huonoin äiti kun en vaan osaa auttaa pikkusen hädässä ja tuntuu etten tiedä mikä ois hänelle parasta.
 
^Toi on hyvä kokeilu. Mä oon itse ollut lapsena maitoallerginen ja sen vuoksi itkuinen, pienikasvuinen yms. Ja vatsa oli kuulemma kuin sammakolla.

Mäkään en osaa sanoa, onko meillä koliikki ja vatsavaivat yhdessä, mut itku joka tapauksessa syö naista. Tässä hyvä linkki tuolta toukokuisten puolelta joku vinkkas http://vaestoliitto-fi-bin.directo....f/3226422/Itkuinen_vauva_ja_koliikki_2014.pdf on sitten koliikkia tai ei. Ja tässä maitoallergiasta pätevä artikkeli http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo92071.pdf
 
Ja on päiviä jolloin meillä nukutaan ihan hyvin ja päivisin yleensä hyvin, ehkä 2/7 päivää menee enempi huuteluun ja illat toistepäin et 2/7 on rauhallisempia. Oon iloinen kun se pahin aika oli sillon 2-5 viikon iässä, mut koskaanhan tästä ei tiedä miten menee. On se vaan hurjaa katsoa kun toisella on paha olla ja itse ei voi auttaa kotikonsteja enempää.
 
Tuolta Väestöliiton oppaasta: "Vauva saattaa reagoida ääniin, valoihin ja kosketukseen poikkeuk-
sellisen voimakkaasti. Tämän lisäksi vauva saattaa olla ympäristöstään
kiinnostunut, mutta ei osaa vielä irrottautua ympäristön tarkkailusta
silloinkaan, kun väsyy. Vauva joutuu tämän takia helposti ylivirittyneeseen
tilaan, mikä voi ilmetä rauhattomuutena ja itkukohtauksina." Tää pitää niiiiiin paikkansa meidän vauvn kohdalla!
 
Takaisin
Top