Nukkuminen (äidin, vauvan ja koko perheen)

Täällä ei olla edes omassa sängyssä vielä.. Pakko lomareissun jälkeen alkaa opetella siihen. Huone odottaa remonttia.
 
Meillä on yksiö :D
Ei tarvii paljon miettii nukutaanko samassa huoneessa!
 
Meillä kans ois jo siirretty omaan huoneeseen jos ois mahdollista, koska mä nukun niin huonosti vauvan ääniä kuunnellessa, mut eipä oo mahista kun on vaan yks makkari.
 
Meilläkin on pojalla jo oma huone, mutta toimii "leikkihuoneena" nyt alkuun kun on niin kaukana meidän makkarista ja pojalla on tosi hiljainen ääni ja ei itkemällä ilmoita mistään :rolleyes: Helpompaa kun meidän kaks koiraa on opetettu siihen että ei ole mitään asiaa pojan huoneeseen ni voi hetkeks jättää lattialle leikkimään :)
 
Minä en tiiä, että mikä meidän vauvalle on tullut... Viikon ajan on ollut tosi itkunen, illalla saa ihan kunnon tunnin mittasia itkukohtauksia eikä meinaa mennä millään ohi. Tyttö ei nuku enää pitkiä unia vaan heräilee yöllä syömään vaikka kolme viikkoa mentiin yksillä pitkillä unilla koko yö. Hampaat? Nälkä? Velliä, muuta kiinteää ruokaa?
 
Meillä vauva nukkuu meidän vieressä ja mun mielestä se on nyt oikea paikka meidän vauvaa ajatellen vaikka pinnis sitä varten hankittiinkin. Neiti vaan tarvitsee mun läheisyyttä nukkuakseen sikeää unta ja näillä mennään alkuun. Katsotaan asiaa uudestaan sitten kun tyttö on puolivuotias.
 
Kaisa meillä poika alko herään yölläkin kahden tunnin (joskus jopa tunnin) välein nälkään niin kysyin neuvolassa vellin aloittamisesta ja tätsy oli sitä mieltä että kannattaa kokeilla. Heti kun aloitin vellin illalla ni on nukkunut hyvin ja päivät menee paremmin :) Enkä ihan usko sattumaankaan tässä asiassa :rolleyes:
 
Uskoisin kanssa siihen, että vauvoilla on eri tarpeet ja teillä ///e\\\ on ollut maidon lisäksi tarvetta muullekin ruualle. Nukkuminen paremmin kuulostaa hyvälle!
 
Tarttee melkein kokeilla jotain jämäkämpää ruokaa tuolle...

Meillä tyttö on nukkunut olohuoneessa omassa sängyssä alusta asti. Ensi viikolla varmaan siirretään sänky sinne ihan omaan huoneeseen :)
 
Onko teidän vauvat kauan hereillä parhaillaan? Täällä ehkä rupee hiukan rytmiä näkymään, valveilla on 1-2 h, ja huomaan kun neiti väsyy. Ilta on poikkeus, silloin hereillä voi olla monta tuntiakin tai vauva torkahtaa ihan hetkeksi. Pitkä unipätkä alkaa vasta klo 01 paikkeilla, et sitä ois tarkoitus hilata aikaisempaan jos on mitenkään mahdollista? Jos vaan herätyskello sois aamulla esim klo 9 ja kaikki ylös nyt kun miehellä on loma. Hmm, pitää miettiä.
 
Koko ajan selkeemmin alkaa erottaa ton jakson, kun jaksaa olla hereillä. Eli 2h putkeen. Tänään oli hereillä 6.15-8.20, 10.15-12, 13.45-16 ja 17-19.40. Vika pätkä siis 2,5h ja kolmannet päikkärit oli vaan tunnin minun tahdostani, jotta käy ajoissa yöunille...toivottavasti nukkuu hyvin (=pitkään..) Nukuttaa aloin klo 19.10 ja vauva nukahti siitä n. puolen tunnin päästä. Oon iltasin tehnyt aina samat asiat (vaippa, syöttö, sylissä tuuditus) ja nukutttaminen tuntuu helpottuvan koko ajan.
 
Meillä tyttö varmaan nukkuis hyvin omassa sängyssä mut mie poden eroahdistusta jos ei tyty oo vieressä. Ja tosiaan yösyötöt hoituu niin ettei kumpikaan kunnolla edes herää. On tossa pinniskin mut toimii siis romuvarastona ja sängynlaitana miun puolella parisängyn vieressä :) Jotkut päivät on pitkäänkin hereillä, toisina vaan pari tuntia siellä täällä. Iltahuudot kestää puolesta tunnista kahteen tuntiin ennen pisintä unijaksoa. Usein myös kakkaa vääntää ennen unia...
 
Meillä ei oo tytöllä kyllä mitään selkeetä päivärytmiä. Nukkuu kun nukuttaa ja muuten hihkuu ja juttelee hereillä :D
 
Kaisa, älä ainakaan ennen aloita kiinteitä ennen kun oot neuvolassa miettiny asian etuja. Jos 2 kk ikäinen saa kiinteitä, on allergiariski suurempi. Sori ku neuvon, mut oon tota asiaa hiukan tutkiskellut/opiskellut.

Mä niin toivon, että vauva saisi ne pitkät unet aikaisemmaksi. Mut siinäpä meille haastetta. Kun itsellekin se uni maistuu kun on valvonut myöhään.
 
Niin siis mä oon ite huomannut, et kahen tunnin kuluttua heräämisestä kovalevy täyttyy ja kitinä alkaa. Pakkaan sit vaunuihin nukkumaan...
 
Täällä pikkuihmine ei nuku vielkään, kohta saa taas antaa tisua et taintuis.
 
Ameeba, meillä käänty toi rytmi aikasemmaks just 2kk iässä, et toivon teille samaa! On raskaita noi illat...Ennemmin muksu nukkumaan klo 19, vaikka heräiski kukonlaulun aikaan, kuin sitä huutoa 19-23...
 
Mä annoin varmaan yöllä liian vähän aikaan tissiä kun tyttö heräs 02.30, sitten johonkin aikaan, taas 05.30 ja vielä äsken söi klo 8. Mulla oli huonot asennot ja selkäjumia, ja sit kun plotkautti tissin pois, paikkasin sen tutilla ja jatkettiin unia.

Mut se hyvä puoli, että oli hän unessa jo 23 vaikka sit vielä klo 24 huutelikin taas, mut jatkoi siitä et se oli hetken huuto sit vaan kuitenkin vaikka luulin, et ois pidempään valveilla. Mut sikeeseen uneen vaipui vasta klo 00.15.
 
Kaisa, älä ainakaan ennen aloita kiinteitä ennen kun oot neuvolassa miettiny asian etuja. Jos 2 kk ikäinen saa kiinteitä, on allergiariski suurempi. Sori ku neuvon, mut oon tota asiaa hiukan tutkiskellut/opiskellut.

Mä niin toivon, että vauva saisi ne pitkät unet aikaisemmaksi. Mut siinäpä meille haastetta. Kun itsellekin se uni maistuu kun on valvonut myöhään.
Meidän tyttöhän on jo kolmen kuukauden ikäinen. Eilen asiaa tutkin ja usein tässä iässä alotetaan kiinteät, jos vauva on syntynyt alle kolmekiloisena niin kuin meillä. Lähdettiin tänään vaunulenkille sen jälkeen, kun tyttö oli syönyt aamuruoan ja oltiin seurusteltu. Päästiin muutama sata metriä ja hirvee itku ja siihen ei auttanut mikään muu kun pullo. Kotiin tullessa laitoin porkkanat tulille ja äsken maisteltiin korvikkeen kanssa sitä vajaa teelusikallinen. Katsotaan onko siitä mitään apua noihin itkuihin ja jatkuvaan nälkään.
 
Mä alunperin ajattelin aloitella 4kk iässä kiinteitä et pääsis korvikkeesta eroon. Mut nyt kun tytöllä on maha asettunut ni en aio pitää kiirettä. Sen 4kk jälkeen saa ehkä joskus maistaa jos on jotain sopivaa mut katotaan sit 6kk kohdilla tarkemmin jos ei tuu jotain erityistä syytä aloittaa aiemmin :) Vaikka tyttö olikin pienipainoinen syntyessään. Kiinteät kyllä hidastaa suolen liikkumista et antaa enemmän imeytymisaikaa ruualle. Mut maito on energiatiheämpää kuin noi alun kiinteät joka tapauksessa et paremmin pienipainoisetkin pitäis maidolla kasvaa kuin kiinteillä. Vaikka se sit sulaa mahassa nopeammin, tai siis juuri siksi.

Toi on hassu juttu kun noita kiinteitä suositellaan sekä jos on tosi iso että jos on tosi pieni ja molemmissa perusteluna et kasvaa paremmin (pien tarttee enemmän ja isolle ei muka maito riitä). Sit kuitenkin jos painonnousu hidastuu ni neuvotaan vähentämään kiinteitä ja antamaan enemmän maitoa. Että silleen. Sinällään meidän tytön kanssa on kiinteiden aloitus varmaan kohtuullisen helppoa kun on lusikasta tottunut jo ottamaan gavisconin ja disflatylin. Mut jos pääsis lapsentahtisesti sormiruokailulla aloittelemaan enemmän kuin soseilla ni siksikin syytä odottaa et lapsi on ite valmis.

Täällä nukuttiin yö hyvin vaik eilen nukkui lähes koko päivän eli ihan normaali rytmi säilyi silti. Reissurasitusta varmaan siis nukkui pois. :) Kerran heräs sen verran isommalti et laittelin tuttipullon kun olin ite pumppaamassa enkä ehtiny pumppua purkaa ja maitoja jääkaappiin ajoissa ekoista kitinöistä. Silti - pien annos pullomaitoa ja sänkyyn tissille niin nopeasti tyttö nukahti uudelleen ihan tyytyväisenä.
 
Takaisin
Top