Nt-ultra!

Mulla on aiemmatkin ultrat ollut niin, että on kolkutellut jo 13+0 viikkoa, niin tämäkin. En tiedä tosiaan miksi kätilö oli tuota mieltä, enkä jaksanut jäädä purnaamaan. Tottahan sekin on, että mitä enemmän viikkoja niin sitä paremmin kaikki näkyy. Ja varmaan tuon vuodenvaihteen repaleisuuden vuoksi ajat ylipäätään ovat kortilla. Mennään sitten varmaan yksityiselle kurkkaamaan pientä ennen joulua. Pystyyköhän ne esim. Helsingin perhe-Artessa mittaamaan sikiön turvotusta?

Kyllä vain alkoi eilen jännittämään ultra, kun ajat tipahtivat postiluukkuun. Kunpa kaikki vain olisi hyvin turvotusten ja rakenteiden osalta! Elossa ainakin pieni on, kun dopplerilla löytyy syke.
 
Meillä on kaks ohjeistus et 12-13+6 ja viimeks oli viikloja 12+5, ja tässä tulee varmaan samoille viikoille, ja menee siis tammikuin tokalle viikolle.
 
No ei meilläkään ollut tänään kuin 11+3 :grin

Etelä-Karjalassa itseasiassa se nt-ultra tehdään nimenomaan 11+0 - 11+6. Näin lukee ohjeessa.

Joo niin tuo sanoi puhelimessa kun varasin aikaa. Ja aika on kuukautisista laskettuna 11+6. Eli ens maanantaina.
 
Minulla ensimmäinen ultra vasta 4.1. Ja silloin on rv 12+3. Jännittää kun ei yhtään tiiä miten masuasukilla menee
 
Minä varmaan pääsen kromosomiseulontaan (NIPT, non invasive prenatal test). Minulla on yleensä matalat istukkahormonipitoisuudet, ja siihen kun lisätään ikä, niin tulosta ei pelasta edes viimeisen päälle hyvä niskaturvotusmitta. Nykyään sikiön kromosomit voidaan laskea äidiltä otetusta verinäytteestä, eli toimenpide on tasan yhtä vaarallinen kuin perus verinäytteen otto. Jos NIPT-seulontaa tarjotaan, niin miksei sitä siis hyödyntäisi?
 
Eikös tohon kromosomiseulontaan saa mennä kaikki jotka vaan sen haluaa? Siis eikös se oo se verikoe mikä otetaan ennen nt-ultraa? Muistelisin esikoisen kohalta sellasen. Tässäkin raskaudessa tod näk otatan ne labrat, eipä se haittaa vaikka ne ottaaki.
 
Mä olen ymmärtänyt että sitä kromosomiseulontaa tarjotaan kaikille. Me ollaan menossa (ens viikolla verikoe), mutta jos jostain syystä en haluaisi tietää tuloksia niin varmaan silti osallistuisin sillä tosta saadaan kuitenkin hyvää aineistoa seurantaan esim. Kyseisen seurannan varmuudesta. :) En sitten tiedä miten helposti tiedon voisi multa salata, kai kaikki on mahdollista...

Jos käy ilmi että meidän lapsella olisi erittäin korkea todennäköisyys down syndroomaan niin se ei kyllä vaikuttaisi päätökseen pitää lasta. Eri asia varmaan jos löytävät jotain vakavampaa jolloin lapsi kuolisi pian syntymän jälkeen tai lähinnä kärsisi elinaikansa. :sad001
 
Kyllä sitä (verikoe+nt-ultra) tarjotaan kaikille, on siis vapaaehtoinen. Mielipiteitä on monia ja monenlaista pohdintaa aiheuttaa odottavien pariskuntien keskuudessa päätyi sitten menemään tai ei siihen tutkimukseen.
 
Vastaan tuolta elokuisista. NIPT on eri asia kuin tämä ensimmäisen kolmanneksen veriseula. Sitä voidaan käyttää lapsivesipunktion sijaan, jos näistä ensimmäisistä seulonnoista löytyy jotain poikkeavaa. Äidin verestä siis voidaan tarkistaa (jos sikiön soluja on veressä tarpeeksi) lapsen kromosomit ja siten löydetään kromosomipoikkeavuudet. Testi on aika uusi. Suomessa se on ollut käytössä muutaman vuoden. Hyvä puoli siinä on se, että keskenmenon riskiä ei ole.
 
Pari vuotta sitten tarjottiin kaikille nt-ultraa ja veriseulaa. Nämä tulokset sitten yhdistettiin mystisen kaavan mukaan joka ottaa huomioon äidin iän. Jos kaava antaa väärän arvon jonnekin, tarjottiin äidille mahdollisuutta NIPT:iin, eli lasketuttaa sikiön kromosomisto. Enpä osaa sanoa et onko asia muuttunut niistä ajoista.
 
Niin siis kirjoitin vähän väärin. Eli ensimmäisen kolmanneksen seula on verikokeet ja nt-ultra. Niiden perusteella tehdään riskilaskenta, johon vaikuttaa mm. äidin ikä, paino yms. Jos niiden tulos on poikkeava niin NIPT tai lapsevesipunktio. En tiedä onko NIPT tarjolla joka kunnassa.
 
NIPT:n voi hankkia myös yksityiseltä (Dextra näyttäis tarjoavan hintaan 572e), jos siihen ei edellytykset eivät julkisen puolen seulojen mukaan riitä. Eli jos on ihan pakko saada tietää lapsen kromosomimäärät. Sama testi luonnollisesti kertoo sukupuolikromosomit, mutta voi valita että haluaako niistä tiedon itselleen vai haluaako pitää sen yllätyksenä.
 
Mää otan noi seulat koska meidän toisella lapsella oli 18 trisomia. Ihan oman mielenrauhan vuoksi. :)
 
Mäkin otan kun esikoinen yllätys Downin syndrooma. Huomenna onkin jo eka ultra iiiik
 
Takaisin
Top