Nt-ultra

Tilastojen mukaan yli 90% osallistuu, että hyvinkin harvinaista ettei tietoisesti raskaana oleva osallistuisi.

Kiinnostavaa kyllä tietää jos joku tällä foorumilla ei osallistu ja myös miksi. Ihan vain utelijaisuudesta :)
 
Mun yhdellä kaverilla on kolme lasta, eikä se ole osallistunut kenestäkään seulontoihin. Syy on se että vaikka sikiöllä olis mikä vika niin raskautta ei keskeytetä vaan menee sitten itsestään kesken jos menee tai että saa syntyä juuri sellaisena kuin syntyy, vaikka olis sitten mitä vammaa. Täysin terveitä ovat kyllä kaikki. :)
 
Mä ainakin osallistun ihan sen takia että näkee vauvan jo masussa niin koko homma tulee realistisemmaksi. :) Olisin myös huolissani keskeytyneestä kesken menosta. Miehen äiti ei esikoisesta osallistunut mihinkään seuloihin tai ultraääniin mennyt. Hän synnytti tyttären joka eli miutaman päivän. Varmasti ihan kauheaa kun tuollainen tulee niin yllätyksenä. Ainut terve elin oli melkeimpä ollut sydän ja raskaudessa oli vain kuunneltu sydänääniä ja tietty ongelmia ei sen takia oltu huomattu.

Ymmärrän kyllä jos ei halua keskeyttää raskautta vaikka mikä olisi, mutta itse mielummin valmistautuisin henkisesti. Huulihalkiokin voi näyttää tosi pahalta vaikka se ei nykypäivänä mikään "suuri" asia ole ja leikkauksella korjattavissa oleva. Mutta meitä on niin moneen junaan eikä tässä ole ns. oikeaa tai väärää:)
 
Mäkin ehdottomasti haluan osallistua ja saada vähän ennakkotietoa tulevasta. Toki kaikki rakennepoikkeamat ei selviä raskausaikana, mutta jos jotain ilmenis olis kiva saada pohtia asiaa.

Mut mä ajattelen sillee, että vaikka raskausaikana kaikki olis hyvin, voi synnytyksessä käydä mitä vaan. Lapsi voi vammautua vaikka siinä vaiheessa vasta.
Syntymän jälkeenkin on mahdollista tapahtua mitä vaan.
Onnettomuuksiakin tapahtuu koko ajan, valitettavasti se että raskausaikana kaikki on hyvin ja saa terveen lapsen, ei tarkoita sitä, että näin olisi koko lapsen elämän ajan.

Jos lapsia hankkii, täytyy olla valmis kaikkeen :) mutta toki on helpompaa, jos ennalta saa valmistautua esimerkiksi lapsen kehityshäiriöön.
 
Mua ei haittais jos vauvalla on mikä vika tahansa, aborttia en ikinä tekisi.
Mutta käyn ultrassa jotta tosiaan itselle tulee todellisemmaksi raskaus - onhan se ihana nähdä pikkunen siellä.
 
Ultriin osallistun, mutta en verikoe-seulontaan. Eli saan ihan samat nt- ja rakenneultran, mutta en riskiarviota että mikä on riski saada esim. down-lapsi. Koko seulaan saattaisin osallistua, jos oisin lähempänä neljääkymmentä. Perusteena se, että jos riskiseula näyttäisikin virheellen arvion, niin miten siitä sitten henkisesti selviäis jos tekis pelkän sen avulla mitään päätöksiä. Ja abortti ei ole meille vaihtoehto, en pystyis elää sellasen kanssa :sad001 (En kuitenkaan tuomitse niitä jotka sen päätöksen joutuu joskus tekemään).
 
Mä saattaisin päätyä keskeyttämään raskauden jos vauvalla tulisi todennäköisesti olemaan kauheita tuskia kroonisesti tai jos vauva tulisi kuolemaan heti synnyttyään. En kestäisi katsella oman lapsen loputonta tuskaa ja tuntuisi oudolta kantaa kuoleman tuomion saanutta vauvaa loppuun asti. Raskaus on kumminkin suuri rasite keholle ja se olisi myös henkisesti rankkaa. Mutta tälläiset päätökset on vähän sellaisia että mikään vaihtoehto ei ole se ideaali mitä haluaisi. Sitten pitää valita vain se vähinten ikävä omalle perheelle.
 
Oon pookkanan kanssa samaa mieltä tuosta. Käyn itse tästäkin raskaudessa molemmissa ultrissa sekä seuloissa. Kaveri joutu just vähän aikaa sitten lisätutkimuksiin kun niskaturvotus oli koholla ja verikokeetkin näytti down epäilyä. Tosin lisätutkimuksissa selvis et väärä hälytys.
 
Me ei osallistuttu seulontaan esikoisen kohdalla. Niin monta keskenmenoa oli takana, että päätettiin olla osallistumatta, kun kuitenkaan ei keskeytettäisi. Tällä kerralla osallistutaan kyllä, hyvähän se on etukäteen tietää, jos jotain on.
 
Täällä viime perjantaina oli ensimmäinen neuvolakäynti, nt-ultra olis 1.6 kun rv 11+6, nyt siis on rv9+3. Ei tarvii kauaa enää ootella:)
 
Mulle tuli verikokeiden tulokset, ultra on viikon päästä. S-hcg-b-v oli 26 ja s-pappa 960. En ymmärrä noista mitään enkä halua alkaa tulkitsemaan kun tiedän, että ovat yksilöllisiä..
 
Ultriin osallistun, mutta en verikoe-seulontaan. Eli saan ihan samat nt- ja rakenneultran, mutta en riskiarviota että mikä on riski saada esim. down-lapsi.
Olen aina ollut siinä käsityksessä, että on otettava myös verikoe, jotta saa ultran.
 
Mua huojensi se, ettei oo Hiviä eikä kuppaa. :D aina sitä pelkää vaikka tietää, ettei mitään oo! :D
 
Mulla on nt-ultra maanantaina (jolloin rv12+5) mutta eilen soittelin neuvolaan ja kerroin kaikista huolistani ja sain omaan terveyskeskukseen lääkärille ajan huomiselle. Siellä tarkistetaan mm. raskausviikot.

Verikokeissa kävin itsekin ja eilen vasta tajusin katsella tuloksia omakannasta. Ihan yhtä hepreaa oli kyllä enkä sen enempää niitä lähtenyt tulkitsemaan. Mulla oli sama juttu ku Maikkiksella: pelkäsin hiviä vaikka tiiän, että sitä ei oo mistään voinut tulla. Paitsi käytetyistä neuloista verikokeissa mikä ois käytännössä miltei mahdottomuus! :joyful:
 
Voidaanko sopia ettei laiteta niitä verikoetuloksia tänne? :) kun niitä ei oikeesti voi eikä saa vertailla toisten tuloksiin niin säästytään kaikki turhalta stressiltä ja huolelta. Kyllä siellä nt ultrassa sitten kerrotaan jos on jotain syytä huoleen. ja tosi harvoin on. :)

Kyllä kunnan kustantaman ultran saa n. rv12 vaikkei seulontoihin osallistuisikaan. Sitten ei vaan oteta kantaa mihinkään poikkeavuuksiin. Ja verikokeissa pitää kuitenkaan käydä, niissä kun tutkitaan paljon muutakin kuin ne seulonnan arvot. :)

Me osallistutaan seulontoihin.
 
Takaisin
Top