No niistä kestovaipoista: tässä tulee linkki facen sivulle, lyhyt oppimäärä :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nereid
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minäkin tulin ostaneeksi vielä sellasen vihreän myllymuksut-vaipan kirpparilta 3€:lla. Ei näy käytön jälkiä. Aika muoviselta se pinta kyllä tuntuu, että ehkä pitäis rajoittaa noita ja tähdätä nyt siihen villahousujen käyttöön. Mikäli tästä kestovaippailusta nyt enää tulee mitään kun mentiin ostamaan kertiksille niin helppo vaipparoskiskin....vähän epäilen, kumpiako mies harrastaa mieluummin. Jos nyt harrastaa kumpiakaan. Pitää ainakin opettaa sille, mikä on kertis ja mikä kesto, ettei se heitä mun hienoja ostoksia sinne roskikseen :D

Mä en muuten oo saanut ostettua vielä harsoja. Se on mukamas niin vaikeaa... Aion hakea sellasia MaM-harsoja pari pakettia, mut sit pitäis varmaan vielä joitain muunlaisiakin hankkia. Mieluiten ei kovin kalliita... Värillisiäkin vois olla (esim. pukluräteiksi), mut minusta ne kaikki kuvioidut on rumia... Harsosaldo on nyt 3kpl, äitiyspakkauksen harso + kaksi yksiväristä mitkä löysin kirpparilta.

Mulla on nyt 5 harsoa puklurättinä ja 5 vaipatukseen. Tuntuu että tarvis hamstrata lisää. Hyvät maksaa mun mielestä kohtuuttoman paljon. Kuviolliset meillä on varattu just puklukäyttöön ja valkoset vaippailuun.

[URL=http://aijaa.com/Bt0sLn][/URL]

Kosteussulullinen ruokalappu, sormiruokailua alottelevalle, jonka tasku luonnollisesti pysyy auki kun lappu on käytössä koko siis alle 1 vuotiaasta eteenpäin , 2kpl all-in-one kestovaippoja, toisessa ei ole tota koristenauhaa takana, meni hiukan ryppyyn ommellessa niin en laittanut kun toiseen. Imuina hamppu, flanelli, bambu, sisäpintana ohuen ohut fleece, tarroina aplix ja kumppareina perinteinen keittopesunkestävä

Bambuharsoja kannattaa kans kokeilla, mä vaan haaveilen niistä, kun on niin kalliita ja mulla on jo kaikkea, ja kun osaan ommella niin joutuu oikeesti perustelemaan tarkkaan et mitä ostaa ja mitä ei:)
Imuista: mun on pakko tunnustaa että hamppufleece imut jota yhteen aikaan hehkutettiin, on mun mielestä liian kovia. Ne on melkeen kun millistä peltiä :/ mut hamppu joustofrotee on oikeen taipuisaa. Tosin paksu flanelli on mun henk koht lemppari.

Voihh, me ollaan miehen kanssa mietitty, että alkaisimme käyttämään kestovaippoja, mutta myös kertakäyttövaippoja. Jos kestot onnistuvat, niin varmasti niitä sitten enemmän :) Sillä tykkään, että ne olisivat varmasti ihoystävällisiä vauvalle (Itselläni on atopia, niin pelkään, että vauvallakin voi olla taipumus ihottumaan :sad001)
Ainoa ongelma tässä kestovaipoissa on, että olen lukenut ja etsinyt tietoo, niin vaihtoehtoja on paljon ja en tiedä miten niitä tulisi nyt käyttää yms. Olemme ostaneet jo muutaman vaipan sekä myös imuja. Osaisiko joku kertaa sellaista sopivaa aloituspakettia mitä olisi hyvä olla, kun kestovaipat aloittaa? Lähinnä ehkä nämä imut tuottavat päänvaivaa minulle, että onko ne nyt sopivat ja hyvät. Ostamamme vaipat ovat taskuvaippoja ja niissä on sellainen coolmax-kangas, joka tulee ihoa vasten (ainaki uskoisin näin). Olen myös miettinyt kuinka likasia vaippoja säilyttää. Esimerkiksi Myllynmuksussa myydään sellasia pusseja, onko ne hyviä vai pitääkö olla jokin pönttö?

Lilli: Mä oon aina vaan huuhdellut vaipoista jätökset, ottanu imut pois sisältä ja heittäny kaikki koneeseen, pessyt muitten vaatteitten kanssa. Toiset säilyttää ilmavasti korissa.
Taskuvaipat saattaa olla ihan pienelle hankalat kun tulee maitokakkaa, paitsi jos on ihan sopivat, ei yhtään isot.
Mä tykkäsin pienelle harsot + kuori tai sisävaippa jossa röyhelöreuna+kuori yhdistelmästä, mut on myös vaippailijoita jotka on aloittaneet yhden koon taskuilla ja menneet niillä lähes koko vaippaiän.
Kannattaa varmaan hankkia useamman laisia vaippoja ja kokeilla että mikä niistä sopii itselle. Useilla paikkakunnilla on vaippalainaamo josta saa todella edullisesti kotiin erilaisia vaippoja lainaksi. Kannattaa googlettaa :)

Juu,ajattelinkin, että taskut ovat varmasti myöhemmin paremmat :) Olen nyt netistä katsellut infoo ja tällaista settiä ajttelin alustavasti. Eli käyttäisimme harsoja(20 kplta, onko liikaa?!?!), villahousuja sekä sitten kuorivaippoja(4 kpl). Miltä tämä kuulostaa? Villahousut varmaan kannattaa olla pitkät- sekä lyhytlahkeiset(siis molempia yhdet)? Meidän paikkakunnalla ei taida enään vuokraamoa olla, on muuttanut Varkauteen tämä vuokraamo :/ Mutta en tiedä lähettävätkö sitten muualle myös lainattavaksi.

en kyl tiedä lähettääkö. Kannattaa varmaan laittaa viestiä sinne. 20 harsoa on varmaan ihan hyvä. Onko ne tavallisia vai ns. vaippaharsoja? Tavalliset riittää aluksi. Mä käytin origami taitosta ja käänsiin "lahkeet" rullalle ettei maitokakat sotke vaatteita. 4 kuorta on aluks ihan hyvä määrä, varsinkin jo ne vaan huuhtasee ja pyyhkii kuivaks ja säilyttää ilmavasti, eli ei pese joka käytön jälkeen jos ei tule kakkaa. Villahousuja ei voi koskaan olla liikaa <3 mut kaks on hyvä alku. Onko ne lanoliinitettuja? Ja villiksissä aina mielummin tuuletus kuin pesu.
Onko sulla näpsyjä harsoihin vai meinaatko taitella kiinni? Tavalliset sisätäyttövaipat on myös hyviä , eli niin kun taskut mutta vaatii kuoret päälleen, niihin saa sit laitettua enemmän imua kun yhden harson, tai vaihtoehtoisesti vähemmän.
Voi, mä alan haksahtaa ihan täysillä taas tähän vaippailuun :)

Kannattaako ihan pienellä käyttää riisipaperia? Käytetäänkö sitä yleensä harsojen kanssa?

Meillä ihan alkuun sopivia vaippoja olisi siis yhdet villahousut koko 60, 3 imsevimse nb kuorta ja sitten harsoja (ei vielä hankittu) ja jotain 8kpl vanhoja imsevimse sisävaippojakin on.

Mä ajattelin ostaa mam harsoja pienempiä ja isompia eli yht 10kpl. Niitten lisäks haluisin kyllä vielä toiset 10 jotain muunlaisia, mut en kyllä tiedä millasia pitäs hankkia...ehkä jotain tavallisia vaan. Ruskovillan harsotkin oli haukuttu liian koviksi noilla foorumeilla, joten ehkä en niitä sitten uskalla.

Pieniä harsoja tarvii aluks. Mä luulen et ihan tavallisetkin käy jos saat niitä jostain. Niihin tarvii vaan sit nopeammin lisäimua. Mulla taitaa olla popoliinin valkaisemattomia 70x70 harsoja. Jos muistan oikein. Mut ne on jo sen 8 vuotta vanhoja niin en oo varma mitä ne on.Imutehossa on kyllä eroa, mut pienelle ne tavis harsot riittää. ja pienelle ne tavisharsot on ehkä jopa parempia koska ne on ohuempia ja ei siis tule niin isoa pakettia.
Noi vanhat ja siis käytetyt imse vimse flanelletet on tosi hyviä, koska mitä enemmän sitä vaippaa on pesty sen paremmin se imee. Ja sit jos osaa yhtään ommella, niin niitten harsojen kanssa voi alkaa käyttää sisätäyttövaippaa. Sillon sen harson saa pötköksi ja sinne saa väliin lisäimua ja silti on reisissä kumpparit mitkä pitää kakat sisällä. Kuoret se tosiaan tarvii päälleen.
Mut tässä on tosiaan tapoja joka lähtöön. Voi olla että mä nyt sanon et joo tää on hyvä tehkää näin ja te huomaatte et teille sopii ihan joku muu juttu.
Missä foorumilla ne ruskovillan harsot on haukuttu koviksi? Kun mun käsityksen mukaan ne on varsinkin isolle lapselle tosi hyviä ja voittaa jopa huonot hamppuimut. Siis on ihmisiä jotka on vaipattaneet pelkästään harsoilla ja villahousuilla ja he on käyttäneet ruskovillan harsoja. Niistä sai sillon aikanaan maksaa käytettynä melkeen uuden hinnan kun olivat niin hyvässä maineessa :)
Juu ja ne pienet imsen kuoretkin on hyviä, jää tosi nopeesti pieneks, mutta pikkuiselle ne on hyviä.

Muoks. Ja villahousut on ihan parhaat kun lähtee vaunuilemaan, pysyy vauvan peppu lämpimänä. Muistan joskus kun oli jostain kumman syystä pitänyt laittaa kertis ja nostin heränneen vauvan sisälle ja vaihdoin vaippaa niin peppu oli ihan kylmä, vaikka vauva oli lämmin.

Kuudes, taisin täältä kestovaippainfon arvio-osiosta saada sellasen kovan kuvan niistä ruskovillan harsoista. Tosta tulee sellanen vaikutelma, että olis hyvä olla kuivausrumpu noihin. Meillä ei oo, onkos teillä? Minkä ikäiseksi asti noilla 70cm harsoilla pärjää suunnilleen? Kiitti vastauksista :)

aluks ne menee origamina, en tiiä ehkä 6kg? Voi olla etvähemmän, mut ennen tota 6kg tarvii varmaan lisä imulipareen, jostain.
Mut pötkönähän ne menee sit koko loppu vaippaiän. Sit kun ei riitä pituus kaksinkerroin pötkönä, niin sit vaan enemmän sitä lisäimua. Eli ei ne hukkaan mene. Mun noi ns.paksummat, eli vaippakäyttöön tarkoitetut harsot on nekin kovempia kun tavis harsot. Toi oli mulle kylyllätys että joku sanoo kovaksi :/ Kai ne sit on. Mä varmaan vertaan esim hamppuun, joka on paljon kovempaa, mut jos vertaa vaikka halpis harsoihin, niin varmaan on kovempia, mut imee kyl enemmän. Mun tarvii oikeen vertailla noita meidän harsoja :)
Luulen et tilaan pari ruskovillaa. Ihan kokeeks. Olen niitä kyl pidelly joskus, mut en muista sit enää kunnolla.
JA sit jälleen, mun mielipide on mun omiin kokemuksiin perustuva, jollain toisella voi olla eri kokemus. Eli niin monta mielipidettä kun keskustelijaakin.
Kyl mul muuten on kuivausrumpu, mut en käytä sitä. Aika turha kapistus ja vie hirveesti sähköä. jos on sellanen tilanne et joku pitää saada illalla päälle ja tänään pesuun, niin sit käytän, mut veikkaan et kerran kuussa on keskiarvo :)

No nyt olisi harsoja :) Ostin eilen 5kpl 70cm ja 5kpl 80cm MaM-harsoa ja sitten vielä 3 bambuharsoa (70cm). Ja tänään vielä paketin kuviollisia name it-harsoja sitten muuhun käyttöön kuin vaipoiksi (siinä olikin 8kpl 15€ joten ei ne ollukaan niin kamalan kalliita). Mut sit kävi semmonen juttu että vaippakauppa antoi alekupongin, 10€ alennusta kun ostaa 30€:lla, ja se pitää käyttää ennen syyskuun loppua, ja nyt sitten mietin että mun on varmaan mentävä ostamaan ne toiset villahousut kumminkin etukäteen....ääh... Olin ajatellut, että kokeiltais ensin osataanko me käyttää niitä. Ja kun on niitä muunkinlaisia kestovaippoja kokeiltavina...

Kokeilin äsken tehä sitä origamitaitosta mun pehmokaniinille... periaatteessa helppoa, mut se jalka-aukkojen saaminen pieneksi tuntuu vähän hankalalta. Toivottavasti vauvalla on vähän paksummat jalat kuin kaniinilla...

VauVauvasta, kävin paikan päällä ja ostin reilu 50€:lla kamaa, antoi ale-lapun. Ehkä se olisi antanut sen pienemmistäkin ostoksista. Se käy myös verkkokaupassa, mutta en tiiä saako sitä sieltä ostamalla.

Olen yrittänyt nyt opiskella tätä kestovaippajuttuu :) Ihanaa, kun Kuudes viitsii vastailla, minusta on tärkeää, että on joku jolta voi kysyä apua! Itselläni ei ole ketään tuttavaa, joka käyttäisi kestovaippoja.

Mutta nyt asiaan! Harjoittelin yksi ilta taittelemaan vauvakolmiota, se on kait sama kuin origami? Olen myös itse miettinyt MaM-harsoja 70x70, entäs PikkuPiian harsot, ovatko millaisia tietääkö kukaan? Villahousuista sen verran, että olen miettinyt noita ruskovillan villiksii, minkähän kokoiset on hyvä ostaa, että menisivät mahdollisimman pitkälle :) Ajattelin myös, että ostaisin noita näpsyjä, pitääköhän niitä olla miten paljon?

Olen katsellut eri kuorivaippoja, onkohan nuo yhden koon kuoret mistään kotoisin? Tai ylipäätänsä yhden koon vaipat. Olisi kätevää, kun ne kestäisivät sitten pitempäänkin :) Minun piti oikein kirjoittaa ylös, kun Kuudes olit laittanut, että vaunuilessa on villahousut hyvät :) Olen nimittäin miettinyt, että millonka niitä villahousuja yleensä käytetään.

Elenna olikin kysellyt noista riisipapereista, tuleeko niitä siis laittaa harson päälle, eli siihen tulisi kakka ja pissa? Olenko ymmärtänyt yhtään oikein :laughing002

P.s. Onko kenelläkään hyviä vinkkejä mistä voisi tilata noita kuori ja harsoja? Netistä löytyy paljon kauppoja, mutta semmosia mitä on itse todennut hyväksi :)

Lilli,
Vauvauvasta saa ainakin noita MaM-harsoja, varmaan muualtakin. Minusta vaikuttivat hyviltä. Ja ne bambuharsot on aivan ihanan pehmeitä <3 Origamiin on ohjeet esim tässä. Sen lisäks oon kokeillut tätä superleijaa, vaikutti minusta hyvältä (jos vaan nuo viimeset taitokset sais pysymään paikallaan, niin lopputulos näyttää pitävältä). Riisipaperikysymykseen taisin löytääkin vastauksen tästä, eli juu se tai kuivaliina tulee lähimmäksi vauvan ihoa.

Meillä on ruskovillan villikset koossa 60, mut en mä tiedä tarkalleen milloin ne sopii. Niitähän ei ole olemassa kovin monia kokoja. Niin ja ne villahousut on hyvät milloin vaan, (kunhan vaan saisi ne sitten pitämään). Ne siis hengittävät hyvin joten kuumalla ovat mukavimmat ja viileellä kelillä taas lämmittävät.

Näpsyjä varmaan riittää joku 2-3 aluks? Ne kuluu sitten kulumalla. Mä sain 2 vähän käytettyä ja sitten ostin vielä 2.

Vastailin nyt innoissaan sulle, vaikka en tosiaan oo mikään expertti kun en oo itekään päässyt vielä kokeilemaan. :) Mutta on tullut googlailtua jonkin verran... Muihin kysymyksiisi en osannut vastata.

Juu eli tuo vauvakolmio ja origami on sama taittelu :) Itse tutkistelin netistä, että tätä riisipaperi ei saa heittää vessanpönttöön, eli se siis heitetään joko roskiin tai pestään. Eli jos oikeen ymmärrän, niin se siis huuhdotaan pois tai sitten laitetaan kakkoinen roskiin, yritän tässä samalla itselle saada selvyyttä :D Nyt seuraa hölmö kommentti :laughing021 Eli olemme miettinyt, että vaihdamme vaipat pesukoneen päällä, johon on laitettu hoitoalusta. Mutta meidän lavuaari on siinä toisella puolella, eli joudun siis kääntämään selän, jos menen pesemään riisipaperin.. Ja kaikialla aina lukee, että vauvaa ei saa jättää yksin hoitopöydälle. Joten olen pohtinut, että miten tämän asian nyt hoidan. :scratch Tai siis kyllähän sitä kokoajan näkee vauvan ja voi olla kääntyneenä siihen, että ehkä huolehdin turhaa :) Kaikkea sitä tässä ajattelee!
Elenna, minusta on mukava saada vastauksia sillä haluaisin todella, että meidän kestoilu onnistuisi! Joten mitenkään vinkit ja neuvot eivät ole huonoja :)

Joo, mäkin olen vähän miettinyt, että miten tuo sitten käytännössä sujuu. Meillä on hoitopöytä makkarissa (lähellä vessaa), ja ajattelin että vauvan peppu pestäisiin vessassa (ei hoitotasoa) ja siellä on myös vaipparoskikset erikseen kestoille ja kertiksille. Eli menenkö ensin hoitopöydälle makkariin, otan vaipat pois, sitten vaipat toisessa kädessä ja vauva toisessa vessaan vauvan peppua pesemään ja heittämään vaipat niille kuuluviin roskiksiin (riisipaperi voisi mennä kakkoineen kertis-roskikseen), sitten takaisin makkariin hoitopöydälle pukemaan... Ja riittääkö tuohon kädet?? Vai jätänkö kakkaisen vaipan hoitopöydän luo odottamaan, että saan vauvan puettua ja pois käsistä ja hoidan sitten vaipat niille kuuluviin paikkoihin? Vai pitäisikö mun änkeä meidän pikkuruiseen kylppäriin hoitotaso nro 2 plus ne roskikset? Se olisi varmaan paras, mut kun siellä on tosiaan aika ahdasta ja lisäks siellä on aika lämmin mikä ei ehkä ole paras kakkavaipoille...

Apua, meillä ei roskiksiakaan vielä ole! :D Olen miettinyt noiden likasten kestovaippojen säilytykseen semmosta vaippapussia, en kyllä tiedä onko se ihan hyvä idea, mutta kokeilaan :) Meille ei mahdu hoitopöytää makkariin, niin ollaan sitten päätetty, että vaihdetaan vaipat vessassa :) Mutta ihana kuulla, että muutkin (totta kai!) miettivät näitä käytännön asioita :) Yksi asia on kans mitä olen miettinyt, että mitenkä, kun käyttää esim. origamitaitteluu, niin taitteleeko aina valmiiksi uuden harson, kun vaihtaa edellisen :scratch Vai taitteleeko sitten jossain muualla ja vie hoitoalustalle... Minäkin mietin, että varmaan laitamme riisipaperin suoraan roskiin, niin lähtee yksi vaihe pois :laughing002

Takaisin