No niistä kestovaipoista: tässä tulee linkki facen sivulle, lyhyt oppimäärä :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nereid
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja tosiaan Facebookissa on kestovaippakirppis ja Kestovaipat ja kantovälineet kiertoon. Sieltä kannattaa kattella jos haluaa käytettyjä vaippoja, välillä sielläkin vilahtelee ihan uusiakin vaippoja. Itekin sieltä sorruin ostamaan pari vaippaa vaikka alkais jo riittään.... Tänään postista kilahti 4 kappaletta sisävaippoja, lisäks eBaysta on tullu tilattua jo halpis taskuja... Oon koukussa! Selittelin ittelleni tänää et kun en enää polta enkä juo ni voin sillä rahalla kyllä ostaa vaippoja ;) Ja saahan ne sitten myytyä eteenpäin, kai tässä huonompiakin harrastuksia vois olla.

Huoh, en edes ollut missään määrin kiinnostunut villahousuista, mutta olen noin kuukauden ollut liittyneenä tuohon Facebookin kestovaippa ja kantoliina -ryhmään ja seuraillut mistä siellä jutellaan niin tuntuu, että kaikki ylistävät villahousujaan. Tai ehkä he vaan ovat eniten äänessä, tiedä häntä. Mutta sitten näin Torissa jonkun myyvän kestovaippasettiä, jossa oli kolmet erikokoiset villahousut ja reilusti harsoja ja imuja erittäin kohtuulliseen hintaan ja nyt meillä on sitten kolmet villahousutkin. Meilläkin on ahkerassa käytössä ollut tuo Pikku-Tikrun mainitsema selitys, että kyllähän ne sitten saa myytyä eteenpäin. Nyt alkaa kyllä oikeasti riittää, ei mitään kestovaippaostoksia enää ennen kuin tiedetään mikä on sitten meille sopivaa.

Mutta on nämä villapöksyt kyllä tosi suloisia :p
Villapöksyt.jpg

Mä hupsahdin kans ostamaan yhden setin "tavallisia" kestovaippoja käytettynä, vaikka olin itse miettinyt enemmän noita villahousuja. Ostamani kasa on ihan pienelle, että pitäisi alkaa sitten heti kokeilemaan. Siinä oli mm. ImseVimsen newborn-kokoa (ne sisävaipat tosin näyttää aikas kuluneilta) ja sitten jonkun toisen merkin vaippoja, about 4-7kg kokoa. Hinta oli kyllä halpa. Onneks samalta henkilöltä löytyi vielä lähes käyttämättömät ruskovillan villahousutkin, niin on sitten sellasetkin :) Mietin vaan sitä, että olisiko enemmän energiaa kokeilla tota kestovaippailua vasta muutaman kk päästä, mutta toisaalta hyvä että on heti alussakin jotain kokeiltavaa. En aio nyt ostaa kuitenkaan isompia, ennen kuin oon kokeillut noita. Ellei jotain yksittäiskappaleita tuu vastaan...

On kyllä söpöjä pöksyjä! Kai niitäkin meille vielä kotiutuu... Aluks kaikkee infoo seuranneena päätin että meillä kokeillaan harsot ja kuoret. Joten ostin niitä. Siitä aattelin sit siirtyä yhden koon taskuvaippoihin, ja niitä meiltä löytyykin jo melko monta... Tässä kohtaa oli vielä järki kädessä. Sit aloin miettiin et onks noi taskut ny liian isoja vastasyntyneelle (niin meidänhän PITI alottaa niillä harsoilla?!) ja ostin sit muutaman pienen taskuvaipan ja sit ihan sisävaippoja.... Villahousuja en oo vielä pitäny meidän juttuna mut kai nekin kohta löytyy kaapista ;)

Isännälle yritin vakuutella kuinka tää säästää rahaa, ja varsinkin jos käytetään samat vaipat seuraavalla lapsella. Jep. Kannattaa ostella niitä pinkkejä kukkavaippoja, varmaan tuleekin laitettua seuraavalle jos se sattuukin oleen poika.. ;)

Ihan pikaseen: Ne imsevimsen flanelletit paranee vanhetessaan, eli kannattaa pestä uusiakin monta kertaa enen kun vauva syntyy. 3 on minimi mutta kymmenellä pesulla ei olla vielä täydessä imutehossa.
Villahousuissa muistakaa varmistaa se että ne on lanoliinitettu. Uusi sisävaippa ja lanoliinittomat villahousut=vuoto
Hyvä sisävaippa ja lanoliinitetut haaroista ihan aavistuksen huopuneet villahousut on "pomminvarma" paketti.
Villikset hengitää. Se kosteus hiipii niihin villiksiin hitaasti eikä silti siirry vaatteisiin, ennen kun on todella märkä.
Tykkään <3 Talvella jos vauva nukkuu pihalla ja on kertis päällä ja siihen tulee pissa, se vaippa ja peppu on ihan kylmät kun vauvan nostaa vaunuista vaikka koko vauva olis muuten lämmin. Keston ja varsinkaan villahousujen kanssa ei ole sitä ongelmaa kun villa lämmittää märkänäkin.
(eikä kutita ihoa kun on 100% villaa ja on lanoliinit tallella)

Tota pesua mietinkin, että voiko noi sisävaipat pestä normaalilla määrällä pesuainetta? Kun jotain piti pestä vähemmällä määrällä... Eli voiko noita sisävaippoja heitellä ny normaalin pyykin joukkoon aina kun muistaa. Pesuaine Erisan jauhemaista, jos oikein muistan. Eka satsi imuja kävikin jo pesukooneessa.

Kyl ne voi pestä normaalilla määrällä, se pienempi määrä tulee mun käsittääkseni siitä että ei haluta että niitä kemikaaleja mitä kankaaseen jää tulee vauvan iholle, mut toi on vaan mun käsitys. Mä käytän ite tahroihin sappisaippuaa, ja jos on useampia tahroja niin heitän pesupallossa ruokasoodaa koneeseen. Joskus käytän myös lisähuuhtelua, silläkin uhalla että tuhlaan vettä. Taskuvaipoille on sit se että ei saa olla zeoliittiä , fleecelle ei saippuallista pesuainetta (saippuaa alle 5%) ja kuminauhoille ei huuhteluainetta. Jotkut käyttää ecoverin huuhteluainetta, jotkut tavallista ja senoo ettei oo yhtään haitannut :) sit jotkut käyttää etikkaa huuhteluaineena. En oo ite koskaan kokeillut tota etikkaa, jos jollain on siitä kokemuksia niin haluisin kuulla, mietin et minkä verran 5kg koneeseen (mul on kyl 9kg) ja miten sen tuoksu? Millaselta se tuoksuuvaatteissa.
Sit on viel niitä jotka käyttää pesupähkinöitä ja vannoo niitten nimeen... kerran koitin enkä tykännyt, mut siitä on tosiaan monta vuotta, jos se oli joku huono erä tai jotain...

En oo varsinaisesti käyttänyt etikkaa huuhteluaineena, mutta hajunpoistoon kylläkin. Sain ison satsin lastenvaatteita joissa oli mun mielestä outo ja paha haju. Liotin vaatteita etikassa (1-2dl vannalliseen vettä) yön yli ja aamulla koneeseen ja perään vielä loraus etikkaa ja ei muuten haise enää! Heti pesuun jälkeen koneesta tuli etikan hajua, mutta vaatteissa sitä ei ollut.

Tais nyt mennä asian vierestä, mutta tulipahan sanottua :)

Tuol on pitkä keskstelu vaiposta ja siitä miltä ne haisee ja siitä miten jotkut vaipat on paksumpia jne... miksei ne ihmiset pysähdy miettimään että mistä johtuu ettlä ne vaiapat on niin ohuita...
Mun on pakko purkaa tää jonnekin niin laitan tähän alle tekstin:

Kertakäyttövaippa pystyy imemään 100 kertaisesti oman painonsa nestettä, johtuen sen sisältämästä natrium polyakrylaatti -kemikaalista. Kostuessaan natrium polyakrylaattirakeet muuttuvat geelimäisiksi helmiksi, ja imevät moninkertaisen määrän nestettä. Tämä sama kemikaali poistettiin tamponeista, kun sen todettiin olevan yhteydessä toksiseen sokkioireyhtymään ja allergiaan, sekä olevan tappavaa eläimille.

Natrium polyakrylaatin on todettu aiheuttavan ihoärsytystä erityisesti limakalvoille joutuessaan. Geeliä saattaakin tihkua vaipan läpi lapsen iholle, jos vaihtoväli pitkittyy. Ei ole tehty pitkäaikaisia tutkimuskia siitä, miten terveellistä on, että tämä kemikaali tulee kosketuksiin vauvan sukuelinten kanssa 24 tuntia vuorokaudessa yli kahden vuoden ajan.

Vaipat saattavat myös sisältää jäämiä dioksiinista, jota käytetään vaippavalmistuksessa. Dioksiinin on todettu aiheuttavan syöpää, maksavaurioita ja ihoärsytystä. Astmasta kärsiviä äitejä onkin kehoitettu välttämään kertakäyttövaippojen käyttämistä, koska niiden sisältämien kemikaalien on todettu aiheuttavan hiirille ärsytystä silmiin, kurkkuun ja nenään, sekä astmalle tyypillistä hengenahdistusta. Markkinoille on viimeaikoina tullut myös ekologisia kertakäyttövaippoja. Ne ovat kalliimpia, kuin merkkivaipat, mutta eivät yleensä sisällä klooria, väriaineita tai hajusteita, joten ne ovat terveellisempi vaihtoehto tavallisen kertakäyttövaipan tilalle.

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=135

Ja anteeks että avauduin aiheesta tänne, en halu fasessa avautua kun mut lynkattais siellä ihan varmasti :/
Ton kun lukee ja sit kysyy terkkarilta että onko ne kertikset turvallisia ja se sanoo että on... mitä se vastais jos kysyis että oletko tutkinut asiaa, tiedätkö esim mitä aineita kertiksissä on. Ei varmaan tiedä.
Suomessa mennään suositusten mukaan eikä itse tarvitse ajatella :/

Kuudes (tai kuka tahansa joka osaa vastata), osaatko yhtään valottaa minulle, että mikä on yövaippa? Siis miten se eroaa päivällä käytettävästä? Ilmeisesti täytyy olla imukykyisempi, että pysyy kuivana? Onko oikeasti tarpeen ostaa joku erityinen yövaippa?
Toinen juttu mitä kysyisin olisi noista uusien vaippojen pesuista. Meillä on nyt kertaalleen pestyjä flanelletteja, mikrokuituimuja ja harsoja ja tarkoitus olisi niitä pestä vielä pariin kertaan. Mutta pesenkö niitä oikein pesuaineen kera vai voinko laittaa ilman pesuainetta mylläämään koneeseen, kun eihän ne likaisia ole. Vai auttaako se pesuaine jotenkin?

Taidan vaan tehdä tästä itse itselleni hankalampaa miettimällä liikaa. :rolleyes:

En usko että se pesuaine vaikuttaa.
Yö vaippa on tosiaan ihan vaan vaippa jossa on enemmän imua. Ihan pienellä se vaippa pitää kuitenkin vaihtaa yöllä kun tulee kakkaa, eli ei oo niin väliä vaikkei imua paljon oliskaan.
Moni joka ei päivällä käytä kuivapintaista vaippaa, laittaa kuitenkin yöksi kuivapintaisen vaipan tai kuivaliinan.
Mä olen aina tykännyt kasata yö vaipan itse, erilaisista imuista. Saa just sellasen kun haluaa.
Noi flenelletit on sellasia että on jo kohtalaisessa imussa 5 pesun jälkeen, mut jos sulla on hamppuimuja, niin ne vaatii sen 10 pesukertaa että alkaa tosissaan imeä ja senkin jälkeen ne paranee. Huuhteluaine huonontaa vaippojen imukykyä ja heikentää kuminauhoja.

Täällä on nyt pari päivää pesty vaippoja. Mieli tekis niitä jo täytellä valmiiks (tasku versiot) mutta pitääkö noita bambuimuja ny pestä sit vielä useamman kerran, nyt oon pessy ne 2-3 kertaa? Vai riittääkö niiden imuteho vastasyntyneelle, tuleehan niitä pesuja sitten kun vaippoja alkaa käyttään?

Ei ole hamppua kai nuo flanelletit, joten pesen varmaan vielä pari-kolme kertaa, riippuen miten tässä nyt on muuta pestävää. Tänään tuli pestyä pienelle lakanoita ja peittoja / vilttejä ja nyt on kaikki tähän asti hankitut käyttöönottopesty.
Tuota olen kanssa ajatellut, että tuleehan niitä sitten pestyä kun niitä aletaan käyttämään ja alkuun voisi sitten käyttää paksummin imuja, ettei tule läpi, jos niiden imukyky ei ole vielä maksimissaan.

Juu, siis, pienet pissaa aluks niin vähän että kyllä ne varmaan riittää aluksi, kun imutehokin kasvaa joka pesu kerralla.
Aika nopeesti siihen voi laittaa läpän alle lisäimua, ja mulla on tehtynä tiiman muotoisia, ohuella fleecellä päälystettyjä lisä imuja, joita käytän yöllä ihoa vasten, ja pienellä menee sellasenaan fleecekuorien kanssa.
Mä oon jo täyttänyt vaippoja, mut kun muksujen koulut alkaa ja mulla on taas päivisin aikaa niin luultavasti avaan ne kaikki ja täytän uudestaan :D

Heh, mä täyttelin kanssa jo osan vaipoista mutta varmaan vielä puran ne ja täytän uudestaan ;) Imuja kun oli erilaisia, täytyy vielä miettiä mikä ois hyvä minkäkin vaipan kanssa :) Ja tietty koko ajan kyttään vaippoja lisää, alkaa oleen ihan mahdoton tää mun "harrastus"... Kai sitä tyhmempäänkin voi rahaansa lykätä :)

Joo tietysti niitä on pitänyt kokeeksi täytellä ja sitten pukea pehmolelujen päälle. Onneks mulla on hyvä koekaniini ja -norsu ja pari -nallea täällä :) Täytyyhän sitä harjoitella.

Tulostin pari iltaa sitten harsojen taitteluohjeita ja opeteltiin pehmolelukanin kanssa vaipattamista. Ihan sieviä paketteja sain aikaan parilla erilaisella taittelulla.

Sitten täytyy tunnustaa, kun ei pitänyt enää ostaa yhtään mitään, mutta joku myi edellisen äitiyspakkauksen käyttämättömät ImseVimse AIOn ja vihreän Myllymuksujen taskuvaipan yhteensä 5 eurolla ihan 200 metrin päässä meidän kotoa niin pakkohan ne oli hakea pois. Meinasin etten miehellekään kerro ollenkaan, mutta kerroin kumminkin ja kyllä hänkin oli sitä mieltä, että olihan ne edulliset.

Takaisin