nimi pikkuiselle

Mä en ole kauheasti nimiä miettinyt. En vaan uskalla vielä. Tai no, olin aina halunnut tytölle nimeksi Aino, mutta se ei vaan taida onnistua, kun se ei oikein espanjaksi toimi. Pitää siis löytää nimi, joka toimisi sekä suomeksi että espajaksi, ja plussaa vielä, jos ei englanniksikaan ihan kauhealta kuulosta, kun nyt kerran kansainvälisiä ollaan. Yhden täällä asuvan suomalaisen kaverin baby showereissa pohdittiin nämä kriteerit täyttäviä nimiä (ja piti olla vielä ruotsiksikin hyvä, kun perheessään on ruotsinkielisiäkin) ja semmoinen kiva nimi jäi mieleen kuin Eliel. En sitä ollut ikinä ajatellut, mutta kun tuolla sitä makustelin, tykkäsin.

Mutta katsotaan sitten joskus lähempänä, jos on aihetta. Saa nähdä, mitä vääntöä tästä miehen kanssa vielä tulee. (Ainon se tyrmäsi jo ajat sitten, kun ei edes vielä lapsia suunniteltu, huoh.) Mutta miehen tai mun nimeä ei kyllä lapselle laiteta, vaikka se on täällä yleistä. Ainakaan ainoaksi ja varsinaiseksi nimeksi. Mieskin tämän tietää, ja on käsittääkseni samaa mieltä (ja jos ei ole, niin tästä pidän kiinni, koska mun lapsilla on oikeus ihan omaan nimeen).

Mulle on vaan yhtäkkiä pompsahtanu mieleen että Emilia on kauhean nätti nimi :D Jos tämä on tyttö niin ompa jo ainaki yks vaihtoehto esillä. Mulle on kyllä kauhean tarkkaa mitä nimeksi laittaa, kun se on kuitenki koko elämän. Tykkään vanhoista nimistä, mutta myöskin siitä ettei ole kauhean paljon samannimisiä ikätovereita.

Mulle on jo pienestä asti ollut selvää mitkä nimet haluan lapsilleni, ja onneksi myös mies hyväksyi ne :) Pitää vaan toivoa että vauvat näyttävät sen nimisiltä :D
Tytöstä tulee Ronja ja pojasta Rasmus :)

Tällä hetkellä Elli kuulostaa hyvälle, pojasta ei tietoo.. Lähipiirissä jo paljon nimiä mitä olin joskus ajatellut

Itse olen muutama vuos sit jo niit miettiny ja onha ne vaihtunukki muutama kerra :-D mut en tykkää perus "tylsist" nimist.halun erikoisempia. Miehelleni kun näytin listan niin ei ihan kaikki menny läpi hänelle ja tietenkin haluan että hän osallistuu mukaan suunitteluun.tyttö nimistä ei valituksia tullu:) mutta ois elissa mariel(a) rosanne. mimosa fiona eleonoora. Tino alvar. Ja mico eljas,pojista joutuu keskustelee:-D

Muokattu viimeksi:
Ja nyt "elissa" nimi tullu mukaa:-D
Odotan miehe nime ehdotyksia innolla sitku tietää kumpi tulee.

Mä oon ajatellut, että on tärkeää että etunimi ja sukunimi sointuu hyvin yhteen :) Esikoisella on kaksi nimeä, joista toinen kulkee suvussa. Sama ajatus olis nytkin eli jos tulis vaikka tyttö, sais hän mun toisen nimen :) Jotenkin on ihana ajatus, että nimi linkittyy myös omaan sukuun, sukunimi kun on mieheltä.

Mä en tykkää kovin erikoisista nimistä ja yritän "välttää" kirjaimia C, G, W jne. Mutta en myöskään tykkää kuin harvasta "vanhankansan" nimestä.

Sen tiedän, että selvitän nimen alkuperän ja vääntelen sitä kaikilla mahdollisilla tavoilla ennen valintaa :D

Ai niin, ja katson myös väestörekisterikeskuksesta ettei etunimi oo Top10:ssä mukana :)

Meillä molempien lasten kolmannet nimet on suvussa kulkevia. Tytön nimi oli valmiina jo kolme vuotta ja pojan nimi päätettiin pari viikkoa ennen ristiäisiä. Tulokkaan nimi on valmiina jos on tyttö. Pojalle on pari nimivaihtoehtoo. Saas nähdä miten käy... :)

Mä haluaisin kuulla teiltä rehellisen mielipiteen Aava nimestä? Mulla on nyt joku päähänpinttymä, että jos tyttö tulisi niin haluisin nimeksi Aavan. Mies ei vaan syty idealle, kun tulee mieleen vaan lääkärikeskus Aava :( Miehen nimiehdotukset on taas tyyliin Maija :/ Poika jos tulisi, niin yhteisestä päätöksestä olisi hän Elias. Meillä kotona on jo esikoinen nimeltään Iida (miehen päättämä nimi) Ps: Amalia myös kaunis nimi, mutta tästäkään ei mies välitä :D

(Heh, jos meille tulee tyttö, niin hänestä tulee Maija :grin) Aava on ihan nätti nimi, mulle tulee mieleen joku keijukaisen hento vaalea tyttö :) Amaliasta tulee mieleen se joku vanha lastensatu (?) AmaliaKamalia :confused:

Aava on kyllä kaunis nimi, mutta sekin että pitää miettiä mihin sen yhdistää. Törmäsin meinaan siihen yhdistettynä Aalto on (sukunimenä) vai oliko se aaltonen, mutta kuitenkin tuli tunne että no joo.. Ehkä jostain ihan hyväkin idea mutta itelle tuli olo että aika mauton.. No en tiiä, mielipiteitä on monia.

Aava on kyllä nätti nimi. Varmaan ensin siitä tulee mieleen se Lääkärikeskus, mutta sitten kun siihen tottuu teidän pikkuisen nimenä, niin nopeasti siitä tuleekin ensin mieleen se lapsi :). Ainakin itselläni kävi näin, kun tuttavat antoivat lapselle nimeksi Viola, niin aika nopeasti sai ensin mieleen sen lapsen eikä sulajuuston. :grin, mikä oli ensin.

Nimet on kyllä niin makuasioita :) Musta Aava on sievä nimi ja täällä pohjoisessa siitä ei tule mieleen edes lääkärikeskus. Tosin minusta myös Maija on kaunis nimi ja näistä kahdesta ehkä jopa valitsisin sen :) Mutta joo musta on tärkeintä, että nimi on itsestä kaunis, se on suomalainen ja sopii omaan sukunimeen. Niin ja ei oo siellä Top10 listassa niin, että jo tarhassa on 10 samannimistä. Mutta toisaalta, mitäpä väliä silläkään on :)

Meillä tulee vanhanaikaiset nimet, oli se sitten tyttö tai poika. Tytön nimi on yhdistelmä miehen isoäidin ja mun isoäidin nimistä. Pojan nimi tuli vain noin ex tempporee

Maailmasta on varmaan aika vaikeeta valita mitään niin et nimestä ei tule jotain mieleen.. Liikaa ei pitäis sitäkään miettii.. Aavakin on normaali nätti nimi, toisin kuin nykyään annettavat mitä ihmeellisimmät nimiviritykset joita kukaan ei edes osaa lausua..
Omakin nimeni on ihan perusnimi mutta kun siinä on kaksi vokaalia niin ettei se kuitenkaan ole ihan tavallinen niin sitä joutuu hyvin usein tavaamaan moneen kertaan ja se jos mikä ärsyttää. Mieluummin kiinnittää siihen huomiota että nimi on helppo lausua kuin että se on erilainen, tavallisuudesta poikkeava, siitäkin Voi kärsiä että kellään muulla ei ole samaa nimeä.. Itse olen kokenut asian näin.

Aava ja Maija molemmat hyviä nimiä. Kaikki suomalaiset ja suomeksi kirjoitettavat ja lausuttavat mun mielestä täällä toimii erityisen hyvin. :) vierasperäiset kirjaimet jää meillä nimistä samantien pois.

Takaisin