Nimiäiset/ristiäiset

Nonnih, meille nyt sitten tuli palautetta tytön tulevasta koko nimestä ja mulla olikin vähän sellainen tunne, että joku loukkaantuu ja niin myös kävi.
Saa kyllä mies hoitaa tämän asian, koska on kyse hänen suvuistaan.

Meillä siis tarkoitus antaa kolme nimeä.
Tytön etunimi on neutraali eli ei tule kummankaan suvusta eikä kumpikaan meistä tunne sen nimistä henkilöä edes, se nimi otettiin hyvin vastaan.
Yksi nimistä tulee mun puolelta, mikä on OK.
Mutta sitten kolmas nimi tulee miehen isän puolelta ja miehen äidin puolelta ollaan nyt loukkaantuneita asiasta.
Tässä voi olla sekin, että esikoisen kolmen nimen kohdalla on ihan sama kaava ollut, että yksi nimi on mun puolelta ja yksi miehen isän puolelta. Eli ei tälläkään kertaa miehen äidin puolelta...
Silloin ei kukaan kyllä ollut loukkaantunut asiasta.. tai ei ainakaan kukaan sanonut suoraan meille...

Että mä vihaan draamaa! Ei riitä energia tällaiseen....

Jenni89, ei pahalla siskoasi kohtaan, mutta on tuo mun mielestä vähän lapsellista käytöstä.
Itekin oon 26 enkä voisi kuvitellakaan, että menisin kieltämään mun pikkusiskoa olemasta jonkun kaveri.. :grin
 
No jo on Gemini draamat meneillään siellä :eek: miks mennä loukkaantumaan nimestä?! Ettekö sais antaa sitä nimeä minkä ite halluutte.
Joo, nii on miustaki. Siks en jaksa ressata siitä, miun puolesta olokkoon ja eläkköön elämäsä sitte ilman meitä. Eipä onneks asuta samalla paikkakunnalla ennää, ni se on sille se ja sama :D

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Nimistä tuli mieleen, että kyllä meilläkin appivanhemmat veti herneen nenään aikannaan kun minä en naimisiinmennessä ottanut heidän sukunimeään:p..olivat pitkään puhumatta mulle-kun ei nimensä kelpaa..
on se aikamoista, toivoo ettei moisia asennevammoja tarvitse itse aikanaan viedä eteenpäin.o_O

Me ollaan lapsille laitettu just niitä nimiä kun hyvältä tuntuu, omansuvun nimiä oon pistänyt paljon jatkoon, miehenpuolelta ei oo hyviä samaanmalliin löytynyt:p..jokunen kuitenkin!
 
Tuosta sukunimestä tuli mieleen, ku esikoinen synty ja tuli puhe ristiäisistä ja nimistä, ni esikoisen isän suku oli sitä mieltä että pitäs laittaa isän sukunimi kun on olevinnaan niin harvinainen. Ja vetihän ne herneen nenään siitä sitte kun miun sukunimi tytölle tuli. Sanoin että vaihtakoon vanhempana jos haluvvaa. Tämän toisen kohalla ei onneks tarvihe tapella, miun sukunimi tullee hällekki. :)

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Esikoisella on miehen sukunimi ja pienemällekin tulee. Itse otan myös miehen sukunimen ensi vuonna :p

Toistaiseksi on tuo miehen puolelta otettu nimi pistetty jäihin ja koitetaan miettiä jotain ratkaisua tähän tilanteeseen.
Eilen keskustelin miehen äidin kanssa, joka halusi kertoa oman kantansa, että miksi ei halua kyseistä nimeä.
Ymmärrän kyllä hänen pointtinsa, kun kertoi syynsä, mutta kyseinen nimi on henkilön, jota mies arvostaa ja itsekin arvostan kaikkea mitä on tehnyt meidän eteemme.
Katsotaan nyt mitä tässä tapahtuu.. Mieskin jo sanoi ettei ehkä halua ottaa omalta puoleltaan mitään nimeä.. Mä sanoin, että harkitsee vielä asiaa, mutta mä mietin itsekseni, että jos näin on ettei häneltä mitään nimeä tule niin mulla on jo yksi nimi varmuuden vuoksi valittuna ja sekin tulee mun suvusta :p
Jos miehen puolelta joku tästä asiasta suuttuisi, että molemmat toiset nimet on mun puolelta niin siinä vaiheessa kyllä muistuttaisin, että kukahan tämän lapsen on tuonut tähän maailmaan o_O
 
Mä en ymmärrä, kuinka sukulaiset voivat kuvitella, että heillä on oikeus vaikuttaa / loukkaantua nimiasioista. Mulle ainakin ensisijaisen tärkeää on, että nimi kuulostaa hyvältä, plussaa on jos joku nimistä on sama kuin jollain tärkeällä henkilöllä. Ei se pitäisi olla itseisarvo, että nimet kopioidaan joltain sukulaiselta.
 
Pihla, sammaa miekkii mietin.. Vanhemmathan sen päättää mitkä nimet antaa ja jos jollekki sukulaiselle ei kelpaa ni antaa olla. Mie en ainakkaa mieti mitä muut ajattellee/sannoo tyttöjen nimistä.
Esikoisen kohalla kävi niin että hänen isän sisko sano, että meijän tytön nimenä ei saa olla Ilonaa koska hän haluaa omalle tytöllensä sitten joskus sen. Eikä siis ollu tietookaan että millon alkaa ees yrittämään lasta. Se oli jo vähän liikaa.

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Kyllä tuossa nimiasiassa nopeat syö hitaat, ei niitä aleta varailemaan. Mulle kävi itseasiassa niin, että nuorempana olin jo useamman vuoden pitänyt erästä tytön nimeä tosi nättinä ja ajattelin, että voisin sen mahdolliselle tyttärelleni joskus aikanaan antaa. Pidin asian ihan omana tietonani. Kuinka ollakaan, veljeni esikoinen, kummityttöni, kastettiin juuri sen nimiseksi. Meinasin ihan älähtää, kun pappi sanoi tytön nimen. :D
 
seuraa nimiäisavautumista,hajoo pää kohta...anopin kans viimeks tänään viä väännetty nimiäis/ristiäisasiasta kun se nyt on niin pirun tärkeetä se pappi joillekin...syyllistyksen määrä on ollu armotonta. sit oltiin jo vihdonkin päivä juhlille päätetty ens kuun viimeselle päivälle (sunnuntai).kunnes tänään selvis että siskolla on jokku koirien rotumestaruuskisat ja ilmottautu sinne tästä huolimatta.ny si arvotaan pitääkö tässä viä koittaa päivää muuttaa ja soitella sukua läpi et no käviskö edellinen päivä jne o_O alkaa kalenterista päivät loppua,toi on käytännössä ainoo viikonloppu ees kun sopii eli sit pystys ehkä ne lauantaille siirtään.ja jos se ei käy si jollekin toiselle niin sitten joutuu kohta valitteen kuka putoo pois päivämäärän valinnalla...tavallaan sisko toki on valintansa tehny o_O ymmärrän kyl ettei noitakaan kisoja usein tuu,mut toisaalta aattelin vaan kerran nimijuhlat vauvalle pitää joten hieman loukkaa.ja ärsyttää tää koko säätö niin että tällä hetkellä tekis mieli heittää hanskat tiskiin ja todeta ettei mitään juhlia tuu kun mikään ei kellekään kelpaa tai sovi.mut siitäpä vasta riemu repeis... ei oo yhtään kiva fiilis nyt :sad001
 
Elä ota turhia paineita :) Sehän on ihan mahdotonta melkein saada semmoista päivää, etteikö jollain muulla olisi jotain muuta. Eihän se maailman loppu ole jos ei kaikki kutsutut pääse paikalle, vaikka toki harmittaa. Mutta valitkaa semmoinen päivä, mikä teille parhaiten sopii.
Ja ihana nimi teidän pienellä :)
Meillä myös juhlat ensi kuun viimeinen päivä, siis jos papille sopii. Pappi kun ollut lomalla ja tänään pääsee hänelle soittamaan. Meille kun kelpaa vain tuo yksi ainoa pappi joka vihki meidät viime kesänä ja kastoi myös viime kesänä meidän Alexanderin. Eli meillä mennään papin aikataulun mukaan :) Muut vieraat tulee jos pääsevät :) Meidän pojasta tulee Benjamin Christoffer :)
 
Me jouduttiin äidin kanssa vääntämään että pidetäänkö ristiäiset vaiko nimiäiset. Pitkän aikaa se jankkas että pitäis olla pappi paikalla jne. Muutaman kerran meinas hermo palaa ku veli kerto että se yrittää saada sen ylipuhumaan meidät! Vaan kyllä se äiti sitte ymmärsi että meidän asiahan se on pidetäänkö ristiäiset vai nimiäiset :) äidin luonaan ne nimiäiset sitten pidettiin ihan pienellä porukalla. Pojan nimeksi tuli Jami Tapio :) oli muuten aivan ihanan rentouttavaa leipoa pitkästä aikaa! :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on ristiäiset tulevana sunnuntaina. Kotona pidetään ja anoppi on kovasti huseerannut järjestelyiden ja leipomusten kanssa. Onneksi, sillä porukkaa tulee reilu 25 hlö ja mä en ole mikään kotitalousihminen, joten ilman apua oltaisiin kusessa. :grin Ja mulla on ollut niin paljon sulattelemista tässä vauva-arjessa, etten ole kyennyt innostumaan ristiäisistä tippaakaan, paitsi vasta nyt ihan viime päivinä. Nyt tuntuu ihan kivalta ajatukselta, että saadaan porukka kasaan pojan kunniaksi. Aikaisemmin olisin ollut valmis jättämään koko ristiäishomman väliin, kun tuntui ettei voimavarat riitä kuin juuri ja juuri pojan hoitamiseen.

Ainoa mikä jännittää, on mun puolen suvun kireät perhesuhteet, lähinnä koskien mun äitiä ja isää, jotka eivät ole olleet samassa huoneessa varmaan 20 vuoteen... Toivottavasti kaikki osaavat käyttäytyä, ettei tule kiusallisia tilanteita.
Mies tulee myös avioeroperheestä, mutta katkerasta erosta huolimatta hänen vanhempansa tulevat nykyisin hienosti toimeen keskenään, siis silloin kun on pakko (lastenlasten juhlissa jne).
 
Mulla on tapaaminen ensi viikolla papin kanssa ja joudun tapaamaan hänet yksin.
Vähän jännittää, että miten pappi suhtautuu siihen, kun joutuu mun kanssa pelkästään keskustelemaan ristiäisistä, vaikka itseäni ei ole kastettu.
Olisin toivonut, että mies olisi mukana ja saanut hoitaa puhumisen ja kertovan, miten toivotaan kasteen menevän.
Toivottavasti tämä pappi olisi yhtä mukava niin kuin esikoisenkin kohdalla oli.

Tällä hetkellä vaikuttaisi siltä, että meitä tulee olemaan n. 30 henkilöä, ehkä vähän enemmänkin.

Ja nimiasia on edelleenkin vähän avoinna.. :rolleyes:
 
Voi tervemorjens taas tätä menoa. Meillä on kastejuhla tulossa nyt lauantaina. Itse pirskeissä ei mitään, mutta rakkaan aviomieheni molemmat pikkuveljet (toinen perheineen) ilmoitti jäävänsä meille yöksi. Ilmoitti. Eiku joo, äitinsähän tuosta perheellisestä sanoi. Että vittu! sanon minä. Voi olla pikkuisen kiireinen tämä loppuviikko muutenkin ja ihan hintsusti saattaa väsyttää juhlien jälkeen, jolloin toivoisin voivani vain rojahtaa sohvan nurkkaan imettämään ja pitämään sylissä pikkuistani, johon ei varmasti koko juhlien aikana ole mahdollisuutta. Juu ei toivoakaan. Pitää alkaa siinä sitten lämmittämään vieraille saunaa, laittamaan iltapalaa ja laittamaan allasta kuntoon ja siivoamaan jälkiä, laittamaan petejä ja passaamaan muutenkin. Ahistaa niin pirusti.
Tälläinen purkaus tähän väliin....
 
Älyttömän huono ajankohtan jäädä toisten nurkkiin passattavaksi!
 
No todellakin! Eivät kaikki kyllä yhtään jaksa/osaa kuvitella tätä alkuvaiheen väsymystä ja antaa olla rauhassa ...meillä kastejuhla lauantaina eli 3 yön päästä(apua!) ja nimi edelleen lyömättä lukkoon! Vaihtoehdot olisi Vilho Valdemar ja Manu Eemeli elikkäs todella erilaiset ja tietenkin toinen mun ja toinen miehen lemppari! Onneksi meillä kanssa itse juhlahulinoissa auttaa oma äiti sekä anoppi, mulle riittää stressiksi kodin siivoaminen...
 
Takaisin
Top