Nimiäiset/ristiäiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mekin pidämme ristiäiset ihan vaan tavan vuoksi (tuntuu kyllä toisinaan typerältä syyltä, mutta näillä mennään). En ala myöskään kuuntelemaan toiveita päivän suhteen, ainoastaan jos pidämme juhlat äitini luona niin hänellä oli yksi toive milloin ei pidettäisi niin sitä kunnioitetaan :)

Muutenkin ajateltiin (lue;ajattelin) että pidetään ihan pienet, ei siis kutsuta kaikkia kavereita vaikka tosi läheisiä ovatkin, ehkä sitten varsinaisen juhlan jälkeen voisi pyytää tänne meidän kotiin vähän kuin "nimen julkistamisiin"

Mekin pidetään pienet juhlat vain. Tai pienet ja pienet, pelkästään meidän lapsuudenperheistä ja isovanhemmista tulee joku 30 henkilöä ja kun viime kerralla pidettiin kotona, niin siinäkin oli jo liikaa. Tälläkin kertaa varmaan kotona kastetaan. Musta niin on paljon helpompaa, kun ei tarvii kauheeta arsenaalia tavaraa raahata minnekään mukana, ja me kun ollaan vähän pihistelijöitä, niin tarjottavatkin tehdään (=minä teen) itse eikä monetkaan juhlapaikat täällä anna tuoda omia eväitä.
Ei me oo kertaakaan kutsuttu kavereita, saavat tulla sitten seuraavana päivänä rääppiäisiin.

mää en kestä.siis kohta mulla hirttää kiinni tohon anoppikokelaaseen...se oli tällä kertaa miehen kummitytön ristiäisissä mun selän takana mieheltä udellu tätä ristiäishommaa et kai meillekin ny ristiäiset tulee,ollaanko jo päätetty jne o_O joo,ollaan alunperinkin päätetty nimiäiset pitää ja se päätös pitää :mad: mua niin tympäsee se että se jankkaa sitä asiaa eikä usko sitä mitä sille sanotaan ja yrittää väkisin tyrkyttää meille jotain sellasta mikä ei sovi ajatusmaailmaan ollenkaan,eikä suostu ymmärtään tätä puolta asiaan ollenkaan.ja viä mun selän takana yrittää vaikuttaa...ja kun asia ei sille edes yhtään pätkää kuulu.aaargh

Ärsyttävää heidi79, kyllä tuollainen painostaminen! Kannattaa kyllä vaan olla välittämättä ja ignoorata nuo utelut niin hyvin kuin pystyy!

Mulla suurin murhe nimiäisten (jotka meillä siis olisi, ei kastetta) suhteen on, ettei vieläkään ole aavistustakaan nimestä. :sad001 Ja on tässä sitä jo mietitty kuukausia ja kirjoitettu pitkä lista ehdotuksia ylös, mutta mikään niistä ei ole vielä napannut ja tuntunut hyvältä. Tai jos minä tykkään jostakin nimestä niin mies ei voi sietää sitä, ja päinvastoin. Ehkä selkenee sitten, kun näkee vauvan ja miltä se näyttää? Kamala jättää kyllä päätökset näin myöhään.

Nimiäisiä ei olla sen kummemmin suunniteltukaan, eikä kauheasti edes kiinnosta. Ei me kunnon häitäkään pidetty, vaan vain ihan epämuodolliset juhlat maistraatin jälkeen, ja varmaan samalla lailla jokin pienimuotoinen tapaaminen sukulaisten kanssa sitten vauvan kunniaksi.

Hei, mitkä edes on rääppiäiset? :smiley-bounce022 Huomaa ehkä, ettei lähipiirissä ole vielä lapsiperheitä.

Muokattu viimeksi:
rääppiäiset on ihan yleinen termi ns.jämäbileille :) eli kutsutaan porukka syömään varsinaisista juhlista jääneitä tarjoiluja -> ylijäämiä eli rääppeitä -> rääppiäiset. :grin

ei meilläkään oo viä nimee...jokku nimenantojuhlat on kyl pakko suunnitella hyvin,josko se sitten porukalle kelpais vaikka siitä se uskonnollinen aspekti puuttuisikin sitten.vaikka ohan se sitten sääli,ettei lapsen nimee kaiverreta kastemaljaan kun siinä on nyt tää miehen kummilikka ja mies ja sen velikin jajaja.... o_O:p huoh.ihan kun mut yhellä kastemaljalla sais painostettua liittään lapseni seurakuntaan o_O

Heh, rääppiäiset on juhlista jääneiden ruokien syömiset, esim seuraavana päivänä tai illalla. :) Eli ei oikeastaan juhlat ja ei liity lapsiin, taitaa olla murresana.

Ei mun mielestä kannata murehtia vielä nimestä. Mäkin tiedän vain, että etunimi tulee suvusta, mutta toisesta ei hajuakaan. Sama oli esikoisen kanssa, toinen nimi päätettiin papin kanssa. :D Ei oltu muistettu miettiä sitä. Mutta kyllä Se nimi sieltä tulee, kun tutustutte vähän vauvaan. Tuleepahan Sellanen nimi, mitä vauva on. Kaverin vanhemmat rupes kutsumaan niiden vauvaa Ellaksi, mikä ei ollut edes heidän nimi listallaan, ja lopulta siitä tuli Ella, kun siihen oli parissa kuukaudessa totuttu. :)

Pidättekö ristiäiset/nimiäiset vauvan ollessa minkä ikäinen? Meillä esikoinen oli 6vkoa, nyt haluaisin ehkä pitää jo aikaisemmin mutta kannattaako?

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Me taidettiin viimeks pitää joskus 2,5 kk iässä. Aattelin nytkin katella ensin, että miten homma toimii ja sitten päättää. Ja ulkoilma ristiäiset voi olla kiva idea, mut pitää sit miettiä säitä.

meillä ristiäiset ajoitetaan noin 2kk:n päähän syntymästä. Ehtii päästä vauvan kans hyvin alkuun ja jaksaa juhlat järjestää.

Esikoisen nimiäiset oli kun tyttö oli 5 vkoa, ja suurin piirtein samaan ajankohtaa menee varmaan tämänkin kanssa, ehkä sinne 6 vkon ikään. Pitää suunnitella sen pohjalta miten lähisuku pääsee paikalle kun on kesän ansiosta enemmän menoja.

Tai ehkä tälle ei ikinä voida pitää nimijuhlia, kun ei me keksitä yhtään pojan nimeä! ;) Kaikki hyvät tuntuu olevan käytössä jo, tai sitten mikään ei tunnu sopivalta...

Meillä on Satsuma samaa ongelmaa. Yks hyvä vaihtoehto on, mutta se on melko harvinainen ja tässä kylässä on jo yksi sen niminen niin en ole varma uskalletaanko antaa sitä omallekin pojalle.

Meillä esikoinen kastettiin kuukauden ikäisenä. Pidettiin isot juhlat ihanana kesäpäivänä, järjestelyistä vastasi mummit ja isomummit. Kummit ja äiti käväs edellisenä iltana jo vähän tuulettumassa yöelämässä :smiley-ashamed008, mutta hienosti oli tuore isä pärjäillyt vauvan kanssa. Ainut harmitus oli, että sen ikäisenä vauvan iho meni just huonoksi. Muuten oli kyllä ihan hyvä aika pitää juhlat minun mielestä.

noniin ja nyt sitten pääseekin tästä asiasta vääntämään enemmän kun aattelin...ilmeisesti anopin painostus tekee tehtävänsä miehen suhteen,kun sillä ei periaatteessa oo niin paljon ristiäisiä vastaan lähtökohtasesti kun mulla.nyt se jo sekin kyselee multa et siis nimiäisetkö meille tulee semmoseen jännään sävyyn...siis oonko mä tässä asiassa ny ihan yksin? :sad001 mä en vaan yksinkertasesti usko että kykenen antaan periks tässä asiassa.voi ärsy. :mad:

Melkoisen ärsyttävä tilanne heidi. Äideillä tuntuu olevan sellainen vaikutus poikiinsa, että pystyy vaikuttamaan niiden mielipiteisiin. Ei muuta kun miehen kanssa asiasta vaan puhumaan ja perustelemaan asia. :)

Joo en minäkään Heidi antaisi anopille periksi. Teidän vauva se on ja teidän päätös. Ja kun miehesi ei alunperinkään niitä ristiäisiä ole vaatinut niin ei kannattaisi vain sen takia mieltä muuttaa, että anopin jankutus pojalle on onnistunut...

Meillä on vielä ihan auki että pidetäänkö ristiäiset vai ei... Nimi on jo päätetty (jo ennen ku olin ees raskaana) :D Mutta täällä saksassa nimi pitää olla jo sairaalassa tiedossa joten ihan senkin takia. Mulla on mies myös katolinen (itse olen luterilainen) ja pidettiin myös katoliset häät, joten me varmaan pidettäis katolliset ristiäisetkin. Mutta esimerkiksi mieheni kastettiin vasta seitsemän vuotiaana ja hän sai silloin itse asiasta päättää. Mutta edelleen asiaa tosiaan vähä jahkaillaan. Onneksi meillä ei tule painostusta miltään suunnalta. Miehen perheessäkin on neljää eri uskontokuntaa joten ne on tottunu olemaan ketään painostamatta ja antamaan kaikkien rauhassa uskoa omiaan :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Todellakin on näköjään kesävauvan juhlien päättäminen vaikeeta. Toivoin nimiäisiä heinäkuun puoleen väliin tai loppupuolelle, kuitenkin ennen kuin se 2 kk tulee täyteen. Nyt on miehellä ja miehen sukulaisilla niin paljon menoja, ettei vapaata viikonloppua meinaa löytyä. Hmph.

Pitänee aikaistaa heinäkuun ekoille viikoille. Mutta mistä ihmeestä me keksitään tolle kiva nimi?!??!!! Tytölle mulla olisi monta ihanaa nimeä, mutta pojalle pää lyö ihan tyhjää. o_O

Meillä esikoinen syntynyt 7.7., niin pidetään samana päivänä sit ristiäiset. Eli varmaan silloin heinäkuun tokana viikonloppuna aloitetaan ristiäisillä ja sit porukkaa vaan lisää kehiin synttäreille myöhemmin iltapäivällä :)

Meillä myös esikoinen syntynyt heinäkuussa niin pidetään yhteiset 2v.synttäri-ristiäiset :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Meilläkin sitten pidetään kyllä ristiäiset. Molemmmat kuulutaan kirkkoon ja tietyt kristilliset perusarvot haluavan lapsen oppivan, Saa sitten itse pättää meneekö riparille vai ei. Myös saa uskoa mihin haluaa

Ristiäispäivä lyöty lukkoon, papille soitettu, vieraille päivä ilmoitettu, tarjottavat mietitty... Ainoo mikä uupuu on NIMI. Miten sen päättäminen voikin olla niin hankalaa!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Jaan tuon nimituskan! :help

No nyt olen alkanut tykästyä ehdotukseen, jonka mies teki ensimmäisenä "heittona" pojan synnyttyä kun alettiin nimestä puhumaan. Sanoin heti, että tuskinpa vaan tuota nimeä, mutta nyt se alkaakin kuulostaa ihan hyvältä ja tämän pojan näköiseltä. Naisethan tunnetusti saa muuttaa mieltään, eikö? :wink

Välillä takaraivossa kummittelee yksi nimi, mistä puhuttiin esikoista odottaessa, mutta esikoinen oli tyttö ja sai vallan toisen nimen. Mutta olen nyt jo varma, että pojalle tulee jompi kumpi näistä kahdesta nimestä.

Toisen nimen kanssa on vielä palikat vielä enemmän levällään. Jos tulisi tämä toinen nimi, niin siihen olisi hyvin sopiva toinen nimikin. Tuohon ekana mainittuun mulla on pari ehdotusta, katsotaan mitä mies niihin sanoo... Mutta on tämä vaikeaa! :confused::grin

Nimijuhlat meillä on reilun kahden viikon päästä.

Mietin myös miten nimi julkaistaan. Viimeksi meni pidemmittä puheitta, mutta nyt voisin haluta jotain kivaa siihen nimen julkaisun yhteyteen. En kuitenkaan mitään näitä perinteisiä ristikoita tai onnenpyöriä. Esikoista voisin jotenkin hyödyntää nimen sanomisessa, mutta ei sitä koko nimeä voi 3 veelle sanoa etukäteen tai kertoo sen heti kaikille sukulaisille. :grin Hyviä ideoita?

Tarjoilut on vielä myöskin ihan mietinnässä. Kakku tulee joko leipomosta tai anopin tekemänä, juustokakun uuniversion teen joka tapauksessa mutta muuten pitäisi kehitellä paljon kaikkea hyvää suolaista ja makeaa. Ja toki mieluiten sellaista minkä voi tehdä etukäteen pakkaseen. Näihinkin saisi heitellä ideoita... :wink

Takaisin