Nimet

Majtai

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko muut jo miettineet nimiä?
Onko jokin tai koko nimi lyöty jo lukkoon, kenties vuosia sitten?
Tuleeko lapselle suvusta nimiä?
Onko teillä, joilla on useampia lapsia, jokin kaava, tyyliin nimet alkaa samalla kirjaimella, tai tarkoittaa samankaltaisia asioita tms.?
Kumman sukunimen lapsi saa, jos vanhemmilla eri sukunimet?

Tässähän voi myös lähitulevaisuudessa vaikka kysellä myös vinkkejä tai mielipiteitä :)
Veikkaan, ettei monikaan halua kertoa edes foorumilla etukäteen, minkä nimen aikoo antaa, eikä tarvitsekaan :wink
Lapsen nimeäminen on sen verran iso päätös sekin, että kyllä siitä juttua löytyy muutenkin :joyful:
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on pitkään jo ollut tytölle koko nimi valmiina. Saapa nähä päästäänkö nyt laittamaan se. Ois kyllä vaikeeta keksiä pojalle nimi, ei oo nyt yhtään ideoita :eek: mut onneks on vielä aikaa miettiä kuitenki :happy:
 
Mulla on tytölle koko nimi valmiina, mieskin on ainakin etunimen hyväksynyt. Pojalle en taaskaan keksisi oikein mitään, mutta pari ihan kivaa olen löytänyt.

Olen ajatellut, että vauvalle tulee sama sukunimi kuin mulla. Mutta toiveena on, että siinä vaiheessa mulla ois sama sukunimi kuin miehellä :wink
 
Se nimi mikä tytölle ollaan annettaisiin niin oon jostain ohjelmasta sen etunimen löytäny joskus ja sitä nimeä ei suomessa oo ku muutama. Toinen nimi on myös tosi harvinainen vaikkea mun mielestä etes kuulosta siltä :)
Mietittiin jo meän toiselle pojalle toiseks nimeks mun miehen ukin nimeä mut ei sit laitettukkaan sitä. Se etunimi on siis sama kun miehelläkin. Voi olla et jos tulee poika vielä niin laitetaan se nyt sitten kun jäi sillon vähän harmittaan ku ei laitettukkaan :happy:
 
Mulla on tytölle nimet (3) ollu valmiina jo aikapäivää.
Aion jopa tehdä poikkeuksen siinä, etten koskaan oo halunnu antaa suvussa jo olevia nimiä. Mummini kuoli 2 vuotta sitten ja se oli mulle ihan hirveä menetys. Niinpä päätin jo silloin, että jos kolmannen tytön saan, hänen toinen nimi tulee olemaan mummini nimi.

Nimimerkkiäni tänne jouduin melkoisesti miettimään, ja lykkäsin siihen sitten mahdollisen tulevan tyttären etunimen.
Maj.

Pojalle en ole onnistunut ikinä keksimään nimeä. En yhtä ainutta. Siitä hyvä, että sain kaksi tyttöä :laughing002
Ja kolme niitä pitäisi kaiken hyvän lisäksi vielä olla, kun kerta tytöilläkin on! Huhhuh.
Tähän mennessä oon keksinyt tasan yhden pojan nimen, jota makustelen nyt mielessäni, tykkäänkö siitä...
Miki.

Noi nyt sattuu molemmat alkamaan M:llä, mutta mä oon pitäny visusti huolen siitä, että lasten nimet ei ala samalla alkukirjaimella, ne ei kuulosta samalta keskenään (tyyliin Tiia ja Kiia), että niissä ei ole r-kirjaimia, ja oon tykästynyt ruotsalaisiin nimiin - kunhan ne on suomalaisen helppo lausua.

Tyttöjen kohdalla kävi niin, että esikoiseni on poikatyttö, joka pukeutuu mustaan ja kuuntelee mun kanssa metallia - ja hän ei pidä kolmannesta nimestään, joka on Lumikki. Siitä numero kakkonen onkin aina ollut kateellinen, hän kun on varsinainen vaaleanpunainentylliunelmaprinsessatyttö. Ei auttanut se fakta, että hänen etunimensä on joskus ollut ihan oikean ruotsalaisen prinsessan nimi. :dontknow

Mun tytöillä on eri sukunimi kuin mulla, oon ollut naimisissa heidän syntymän jälkeen miehen kanssa, jonka kanssa mulla ei ole lapsia. Nyt jos tämä lapsi tulee, en halua hänelle ex-mieheni nimeä, eihän hän ole isä. Ei mua oo haitannut olla ex-miehen nimellä, mutta jos tässä vauva syntyy, niin vaihdan takaisin tyttönimeeni ja vauva saa sitten tietenkin myös sen. Vauvan isä, ex-poikaystävä, lähti kävelemään, joten hänen nimeä ei ole lapselle tulossa.
 
Meillä nyt kaikilla lapsilla nimet jotka ei oo lähelläkään toisiaan eikä ala samalla kirjaimella. Eli meil ei mee millään kaavalla. :happy:
Tälle tulevalle ei oo kyl viel mitään nimeä mielessä!
Jos poika tulee niin mies varmaan haluaa sit oman toisennimensä lapselle kun nimi kulkee heillä suvussa.
Tytölle keksin paljon helpommin nimen ku pojalle.

Meidän pojan nimi päätettiin ristiäispäivänä kun en ollut varma haluanko kyseistä nimeä. Mutta se nimi kuitenkin annettiin ja tyytyväinen oon ollut. :)
Tytöille on ollu heti synnyttyään nimet valmiina eikä oo tarvinnu epäröidä. :D
 
Jännä, en arvannukaan että niin monella on tuo sama helppous keksiä tytöille nimiä ja vaikeus keksiä pojille laughing7
 
Yks nimi mitä oon kyllä joskus miettiny pojalle etunimeks niin vois olla myös Albert. Sopis hyvin sit poikien nimet kans yhteen. Ainut vaan että meän sukunimi on aika erikoinen niin saattas olla aika vaikea yhistelmä.
 
Yks nimi mitä oon kyllä joskus miettiny pojalle etunimeks niin vois olla myös Albert. Sopis hyvin sit poikien nimet kans yhteen. Ainut vaan että meän sukunimi on aika erikoinen niin saattas olla aika vaikea yhistelmä.
 
Mun vanhemmilla lapsilla on toisiinsa sopivat nimet. Musta on kiva niin. Mutta nyt haluan erilaisen, kun on eri isäkin. Molemmilla lapsilla on viimeinen nimi suvusta, mutta sitäkään perinnettä ei tarvitse jatkaa. Näillä lapsilla on myös isänsä sukunimi, minulla omani.
 
Se piti vielä sanomani, että tyttäret on kastettu silloin aikoinaan, mutta sittemmin oon eronnut kirkosta, joten tuleva lapsi saa nimen luultavasti ilman mitään kahvituksiakaan. En oikein välitä juhlista, että en ehkä järjestä edes mitään nimiäisiä. Siksi oonkin niin huolettomasti jo heitelly ilmoille noita keksimiäni nimiä, turha niitä on salailla sen kummemmin sit kun päättäny oon. Ja kun tiedän kumpi on tulossa.
Mutta porukoille en kerro mitään etukäteen siitä yksinkertaisesta syystä, että ne haluaa aina yllättyä siitä kumpi tulee ja kuulla nimen sitten vasta (ristiäisissä edellisillä kerroilla). jos ne haluaa järjestää jotkut nimiäisen tyyppiset ni kerron sitten vasta, muuten möläytän varmaan jo kun näkevät pienen ekan kerran.

Hmh, tajusin just, et mun ei tartte miettiä ketä pyytäisin kummeiksi. Huojentavaa!
Siskolle lupasin joskus, että saat olla kolmannen kummi, kun en oikeesti oo halunnu sitä kummiks koskaan.
Yks kaveri on ihan innoissaan, että hänestä tulee täti, sitä mä varmaan oisin pyytäny, ja toista kaveria, mut ei nekään kuulu kirkkoon :D
 
Molemmille sukupuolille on täällä keksitty nimi. Tyttö saa kaks ja poika kolme nimeä. Toiset nimet löytyy kummankin suvusta. Sukunimi on tietenkin kaikilla sama.

rv 8+4.
 
Meillä on tytölle mietittynä yksi vaihtoehto. Toinen nimi tulee tytölle tai pojalle mun ukilta tai mummilta. Esikolla on toisena nimenä miehen ukin nimi.

Me pidetään ristiäiset, kuten esikoisellekkin. Nimen paljastan kuitenkin heti kun ollaan itse siitä varmoja. Kasteella on minulle ihan toinen merkitys kuin nimen antaminen. Minusta tuntuis pöljältä olla kutsumatta vauvaa sen oikealla nimellä niin pitkään. Olis vaikea puhua siitä vauvana tai jollakin tekonimellä. Ei istuis omaan suuhun ollenkaan. Esikoisenkin kohdalla kutsuttiin etunimellä alusta saakka.
 
Mulla on pojalle mielessä muutamia hyviä vaihtoehtoja, tytölle vähän vähemmän. Kolme etunimeä varmaan tulee, kun esikoisellakin on. En voi päättää lopullista nimeä ennen ensitapaamista. :)

Nimen pitää olla ainakin hieman "kansainvälinen" tai ainakin helposti lausuttavissa myös isukin kotimaassa. Varmaan joku nimi tulee mieheni kotimaan nimistä. Esikoisen kolmas nimi on hänen isänsä etunimi. Saman nimen suomalainen versio on kulkenut minun suvussani useiden sukupolvien ajan. Sukunimi on minun sukunimeni. Naimisissa ollaan, mut omilla nimillä mennään.

Esikoisen kohdalla tein listan pitämistäni nimistä, ja niistä sitten mietittiin yhdessä sopivin. Mies oli sitä mieltä, että minä saan päättää, kun olen lapsen kantanutkin. Jouduin oikein patistelemaan ottamaan osaa päätökseen.

Kaste tulee minun uskontoni mukaan, kuten esikoisellakin. Mieheni ei kuulu Suomessa mihinkään seurakuntaan, mutta hänelle oli kuitenkin tosi tärkeää että lapsi kastetaan kirkossa.
 
Mulla on vahvat nimi ehdokit sekä tytölle että pojalle :D Tuo mies on vaan sitä mieltä, että oon turhan ajoissa miettimässä näitä, eikä sano omaa mielipidettään nimiin :bored:

Toisaalta olin päättänyt ensimmäisen lapsen nimenkin ajoissa; tytöstä piti tulla Jasmin Karoliina. Nykyinen nimi ei ole lähelläkään tuota :D
 
Mulla ei oo oikein mitään hajua nimistä kummallekaan :D Eikä toki tarvi vielä ollakkaan.Miettinyt olen(mies ei meilläkään koe vielä tarpeelliseksi miettiä)Mutta ei oo oikeen löytynyt sitä the nimeä jotain ehkä nimiä mielessä mutta ei nekään täysin sytytä.Edellisten nimet ei alkaa samalla Kirjaimella mutta jotain samoja juttuja on jotka ehkä olis kiva siirtää myös seuraavalle :) Toki ei pakollista ehkä se mutta että vähän nyt sopisivat keskenään eikä ihan eri tyylisiä.En viitsi kummemmin paljastaa edellisten nimistä koska kohta paljastan itseni jos joku tuttu sattuu lukea :D En vielä hakua kuitenkaan.
 
Minä oon aina miettiny mahdollisen tytön nimiä. Niin nyt tuntuu, ettei yksikään ole hyvä. Tai mikään ei innosta.

Ainut mikä on valmiina, niin on kaksospoikien nimet :D ja jos sieltä tulisikin vain yksi poika, niin en osaisi valita kumpi niistä nimistä olisi parempi esikoiselle.

Eli ei muita vaihtoehtoja kuin tulla kaksospojat :D
 
Oon muuten huomannut aika hauskan jutun tässä nimi-asiassa, että jos on esim.tytölle selkeesti nimi keksittynä ja pojalle vaikea keksiä on vauva todennäköisesti poika ja toisinpäin :wink
Meillä siis ainakin mennyt näin :)
 
Tarkista Majtai miten tuo sukunimiasia, sillä mun mielestä tulevalle lapselle tulee sama sukunimi kuin muille perheen alaikäisille lapsille. Että jos se on sun tyttönimesi, niin sun ei ole pakko muuttaa omaasi. Tarkista tää toki jostain virallisesta paikasta :), mutta alla oleva on kopioitu nimilaista:

"Lapsen sukunimen määräytyminen syntymän perusteella

Lapsi saa syntyessään sen sukunimen, joka vanhemmilla on lapsen syntymän hetkellä, jos vanhemmilla on yhteinen sukunimi.

Jos vanhemmilla ei ole yhteistä sukunimeä, lapsi saa sen sukunimen, jonka vanhemmat ilmoittavat lapsen sukunimeksi ja joka jommallakummalla vanhemmalla on ilmoitusta tehtäessä. Jos vanhemmilla on yhteisessä huollossa yhteinen alaikäinen lapsi, lapsi saa kuitenkin syntyessään sen sukunimen, joka hänen sisaruksellaan on."
 
Takaisin
Top