Nimenantojuhlat/ristiäiset/muut juhlat

Meillä meni ristiäiset todella kivasti eilen :) Oli mukava pappi joka puhui nättejä eikä liian pitkään (noin vartin) jonka jälkeen kaste ja sitten soitettiin stereoista Loirin suojelusenkeli kappale. Otin täältä idean ja me myös pyydettiin vieraita kirjoittaa/piirtää/tuhertaa jotain tytön vieraskirjaan vesiväreillä käyttäen kastevettä. Nyt kun tätä lukee niin oli todella hyvä idea, mahtavia kuvia ja sanoja kirja täynnä!
Vieraat vaihtu iltapäivällä ja näin jatkettiin ihan iltamyöhään, herkkuja oli just sopivasti, kaikki syötiin paitsi täytekakkua jäi hieman. Tyttö oli aamulla tosi nälkäinen ja oli hankala saada tehtyä mitään kun piti tissi olla koko ajan tarjolla, mutta nukahti kastetilaisuuden aikana ja oli loppu illan tosi rauhallinen ja nätisti, kaikki ihasteli miten voikin olla niin tyytyväinen ja hiljainen vauva vaikka on hereillä :)
Niin ja neiti sai ihania juttuja, muun muassa kasan vaatteita, koruja, leluja ja yks suosikkini oli muovailusavi johon saa painettua pienen kädet ja jalat ja laittaa kehyksiin :Heartred
 
Meillä meni kans nimiäiset tosi hyvin. Tyttö nukkui koko ajan... Ennen nimiäisiä se ei meinannut herätä edes vaatteiden vaihtoon vaik riisuin sen vaippasilleen juhlavaatteita varten et heräis ni nukahti vaan uudestaan. Ajattelin siis syöttää ennen juhlallisuuksia kun muuten ties et puolessa välissä saa vetäytyä tunniksi imettämään kun ehtii tulla kauhea nälkä. No onneks se heräs sit ku luovutin syöttöyritykset ja menin kakkua laittamaan pöytään ni sai vartin syötyä ennen kuin vieraat tuli. Sit nukkuikin pari tuntia ja heräs ruokailemaan puoleks tunniks ja siitäpä vieraat lähtikin sit kun syömästä päästiin.

Mie pyysin että ei ostettais vauvalle mitään ja onneks ainoa krääsä mitä saatiin oli joku pien tyyliin sormusrasia missä on enkeli. Meillä siis oli nyyttärit :) Ite leivoin kakun ja kun miehelle tuli yllätysmeno niin kakkua sit täytettiin kesken kaiken herännyt tyttö käsivarrella ja kaukalossa itkien. Nopeesti yritin saaha kakun valmiiks et pääsis sit imettämään rauhassa. Sit ostettiin pari pakettia keksejä, suolakeksejä ja kuivakakku. Ja pommacia, omenamehua, kahvia, teetä oli. Vieraat toi karjalanpiirakoita, pullaa, kääretorttua, kinkkujuustosarvia ja mitä muuta. Hyvää oli ja tietty meille jäi paljon leivonnaisia pakkaseen.

Kakku oli menestys, 7 aikuisen ja 5 lapsen jäljiltä kuuden munan (12-18 hengen) kakusta jäi alle neljäsosa jäljelle vaik oli niin paljon kaikkea muutakin. Vähänkö oon ässä, kyllä kannatti tehdä itse. Kakussa täytteenä siis suklaapähkinälevitettä, appelsiinimarmeladia, kahvikaakaorahkaa ja sit päällä tummasuklaakuorrute ja koristeena kuivahedelmiä ja kookoslastuja. Ei mikää perinteinen vaaleanpunainen ristiäiskakku mut saakeli et oli hyvää. Kostutettu appelsiinimehulla tällä kertaa mut noilla täytteillä aikuisten juhlissa pari desiä kermalikööriä on aika hyvä kostuke :)

Miehen exä joutui sopivasti sit olemaan ensiavussa koko päivän niin miehen pitkin mennä hakemaan nuorin poika päiväkodista. Tietty ei oltu jätetty valmisteluita viime tinkaan :rolleyes: niin olin ihan kusessa ja stressissä kaiken kanssa. No sain sen kakkupohjan tehtyä ennen kuin mies lähti, täytettyä siinä tytön kanssa ja yöllä ku mies tuli takas sain kuorrutuksen. Onneks nimiäiset oli vasta iltapäivällä ja oli tytöllä helppo aamu eikä huutoaamu ni saatiin sit aamusta siivottua, imuroitua ja ehti miettiä mitä laittaa esille minnekin jne.

Kahdesti jo kirjoittanu samat, koneella ja kännykällä, eiliseltä jääny taas kirjoitukset tähän mut lähettämättä. Lähetetääs ny sit tällaisenaan ettei taas jää :grin
 
Nyt suunnittelemaan ristiäisiä kartanoon. Vähän tyyriiksi tulee kun ei oo päästy muuttamaan siihen omakotitaloon, mihin piti päästä ristiäisiä viettämään, mut kun oma kämppä ei oo mennyt kaupaksi, niin ei mahda mitään. Eli vuokrataan tila ja otetaan jonkinlainen salaattimenyy täytekakkukahveineen. Tosin tarjouksesta puuttui mun hinkuma kuohari... Mihis se ravintoloitsija sen unohti... :eek::grin
 
Nyt on paikkakin kirkon lisäksi varattu ja tosiaan kartanon tiloissa juhlitaan n. 30 hengen voimin ristiäisiä (ei olla vielä päätetty tulevatko lähimmät kaverit mukaan). Salaattitarjoilu alkukuoharin kera ja sitten kahta lajia kakkua kun halusin. Eli marja-marenkikakkua ja tyrnijuustokakkua :p. Kahden salaatin lisäksi kalaa ja paria lihajuttua ja foccacia-leipää. Mikäli joku haluaa enemmän juoda, ostaa sitten omat viininsä. Kalliiksi tulee, mutta tulkoon.
 
Meillä sitten kuitenkin on nimijuhlat :) Nimen tyttö sai jo jokunen viikko sitten ja tällä viikolla tuli kelakorttikin jo! Nimijuhlat pidetään 1.6. perheille ja tarjottavaksi ajattelin raparperi-valkosuklaajuustokakkua, mokkapaloja tai -muffinsseja, kauralastuja, pasteijoita ja paria eri salaattia :) Tekis jo nyt mieli juustokakkua! :grin
 
^Meilläkin tarjouksessa oli ravintoloitsijan toimesta ensin toi marja-marenkikakku,mut halusin jättää yhden kalan pois ja juustokakkua tilalle ja hän ehdotti tyrnijuustokakkua. Nam! Ja tosiaan tekis jo mieli, mut onneks pannukakku kermavaahdolla ja hillolla vie suurimman makeanhimon pois.
 
Onko jossain ohjeistusta siitä mitä kastepöydällä pitää olla? Tiedän, että valkea liina, kynttilät (vai onko niitä vain yksi) ja kastemalja. Tuleeko muuta? Ja pitääkö kynttilöiden olla pitkiä valkoisia, vai voiko muunlaisia olla?
Meille ei tule vieraita kuin maksimissaan 15, joista osa on pieniä lapsia. Tarjoiltavatkin on melkein päätetty, ainoa mietinnän kohde on joku suolainen tarjottava, kun me miehen kanssa ei kumpikaan välitetä voileipäkakuista. Onko mitään ehdotuksia sellaisesta mitä voisi itse tehdä suht helposti?
 
Pasteijat on hyviä! Tai coktail-karjalanpiirakat... Meillä oli kastepöydällä noiden lisäksi raamattu ja pieni kukkakimppu. Ja kynttilä saa olla ihan minkälainen vaan, näin meidän pappi sanoi.
 
Meille tulee pari erilaista suolasta piirakkaa ne on ainakin nopee ja helppo tehä :)
 
mä laittaisin ohuet valkoiset kynttilät kynttilänjaloilla ja kukkakimpun. :) Netistä löytyy varmaan kivoja kuvia ristiäispöydistä. Mut meille ei tuu pöytää kun on kirkossa kastaminen.
 
kastepöydällä pitää olla valkoinen liina, kynttilä (semmonen ohut),kastemalja, kastekukkakimppu, liina pään pyyhkimiseen ja raamattu. Raamattua jos ei itsellä ole niin kannattaa papille mainita etukäteen että tuo. Meille tuli seurakunnalta nuo nimi/kummilaput etukäteen täytettäväksi ja samalla kasteopas jossa oli tuo info kastepöydästä jne :)
 
Ainiin, se pään kuivaamisliina. Olisi ihan unohtunut, pitää hankkia se pikimiten ettei käy niin että sitä ei sitten olekaan.
Kukat saadaan omasta puutarhasta, vihkiraamattu löytyy, kastemaljakin on, mutta valkoinen liina pitää hankkia. Kynttiläksi mietin tuota meidän hääpöydässä poltettua matalaa koivun näköistä. Siis valkoinen pyöreä, jossa on mustalla kuviointia joka saa kynttilän näyttämään koivulta. Kai se voisi olla ihan sovelias? Täytynee varmistaa papilta sitten kun on tapaaminen. Kuinka myöhään se papin tapaaminen muuten on? Ei ole vielä pappi soitellut, mutta onhan tässä kyllä aikaa vielä kuukausi itse kastejuhlaan.
 
Pappi soitti viikkoa aiemmin ja tavattiin pari päivää ennen ristiäisiä :) eli suht myöhään.
 
Meillä oli vaalean sininen kynttilä, pappi sanoi ettei tarvitse olla valkoinen :) Muu rekvisiitta oli sellaista mikä on ollut silloin käytössä kun meidät on kastettu:p Mekko, kastemalja ja mun isomummun kirjoma liina kuivaukseen, mulla on käytetty niitä samoja ja sitten miehen puolelta oli se valkoinen pöytäliina ja raamattu :) Pappi oli sama kuka on kastanu mun miehen sillon aikoinaan :)
Ainii, ja pappi soitti viikkoa ennen, että ei täälläkään ollut hoppu sen kanssa:grin
 
Jaa, ne noinkin myöhään soittelee. Hyvä tietää, niin ei suotta odottele.
 
pappi soittaa...? ja tapaa ennen ristiäisiä? o_O
meillä ainakin joka lapsen kohdalla (ensimmäisenkin) oon soittanut papille ja ollaan sovittu ristiäispäivä ja kellon aika. sen jälkeen pappia on näkynyt ja kuulunut vasta silloin ristiäisissä, ettei meillä ainakaan pappi ole soitellut tai käynyt juttelemassa ristiäisiin liittyvistä asioista ennen juhlia. silloin ristiäisiin tullessaan ollaan pikaisesti eteisessä käyty läpi papin kanssa lapsen nimi ja ketä on kummeina.
 
mua niin stressaa nuo ristiäiset... alunperin ajateltiin, että pidettäisiin ne jossain muualla kuin meillä kotona, seurakuntatalolla tai jossain, mutta päätettiin pitää ne kuitenkin tässä kotosalla. sehän meinaa sitä, että meidän pitää ristiäispäivän aamuna tyhjentää olohuone, eli meidän sänky, vauvan sänky ja hoitopöytä roudata jonnekin, että mahdutaan vauva kastamaan. ja hakea sohvapöytä ulkovarastosta, sellainen kun meidän olohuoneeseen ei ole enää mahtunut...

kummit on päättämättä, vaikka ristiäiset ovat jo ensi viikon sunnuntaina 8. päivä, kun meillä ei oikein sopivia tuttuja ole kummeiksi... ja vauvan nimikin on täysin miettimättä...

toivottavasti mies ei ole kovin kiireinen töiden kanssa koko ensi viikkoa, että kerettäisiin yhdessä vähän siivoilla ja järkkäillä, hakea ulkokukkia, ristiäistarjottavat yms, ettei kaikki jäisi mun harteilleni... hankala yksin kolmen pienen muksun kanssa lähteä ostoksille ja koittaa siivota yms...
anoppi ja hänen toinen miniänsä lupasivat leipoa ristiäisiin ja anoppi lupasi tulla siivoilemaan kanssani, mutta paras olisi jos hän ottaisi edes vanhemmat pojat hoitoon siksi aikaa, että saisin/saisimme itse täällä siivota. jotenkin en halua että tämä tulee meille hyörimään, kun muutenkin on joka paikka täynnä tavaraa, eikä tiedä mihin niitä laittaisi... joudunkin varmaan hakemaan pahvilaatikoita ja tyhjentämään ylimäärä tavarat pöydiltä ja tasoilta vain laatikoihin...
 
Meillä nimijuhlat lauantaina -nimee vaan ei ole vieläkään! Pidetään juhlat mun kotinurkilla Oulussa niin onhan siinä 600km matkaa miettiä :)
 
Meillä on nimiäiset sillon 14.6. Muuten kaikki on hyvin valmiiks suunniteltuna paitsi ohjelma. Pitäiskö siellä olla jotain muutakin tekemistä kun kahvittelua? Eikä olla keksitty että miten tytön nimi sisällytetään juhlaan...
 
Takaisin
Top