Nimenantojuhlat/ristiäiset/muut juhlat

MammaMaria

Päivystävä dosentti
Huhtikuunmammat 2014
Laitetaan siis omaan ketjuunsa. Mua ainakin kiinnostaa kaikki ideat nimiäisiin. Koska muodoltaan tuo juhla on hyvin vapaa, mutta jotain haluaisin sinne. Tällaisia oon ajatellut alustavasti:

Meillä siis on kaksi kummia (kaveripariskunta), joitten tehtäväksi tulee runon lukeminen. Olen alustavasti miettinyt Eino Leinon 'Nocturnea'. Sitten näitä lapsivieraita kun tulee, niin he voisivat olla esilaulajia ja lauluna olisi (ehkä) "Tuiki tuiki tähtönen". (Hedelmä)puu meinattiin istuttaa puutarhaan...Sitten ei muuta ton ihmeempää...Vauvaa saa pitää kaikki sylissä ja kuvata.

Nimi ollaan jo päätetty ja luulen, että se otetaan käyttöön heti syntymän jälkeen. Tytön etunimi tulee viittaamaan luontoon. Toinen nimi sitten kerrotaan tuossa juhlassa, se on molemmista suvuista ns. fuusionimi ja hyvin vanhanaikainen eli meidän tyylinen. :)

Tarjoiluja tehdään itse ja isovanhemmat osan. Ainakin savustettua lohta, perunasalaattia, caesar-salaattia, keikautettua kinkkukakkua, amerikkalainen juustokakku + tuoreet marjat, seeprakakku. Sitten muksuille teen ehkä ihan kinkkukierteitä ja karamelliä. Juhlassa myös juodaan lasilliset kuohuviiniä. Nämä bileet siis meillä kotona ja toivottavasti voidaan olla ulkona isolla terdellä!
 
Miunki pitäis varmaa jotain ohjelmaa keksiä mut oon siinä ihan kamalan huono :grin Ni en tiiä onko sit tylsät juhlat jos on oikeesti vaa kakkutarjoilu. Tai siis kakkua ja kakkua, jotain makeaa pitää leipoa, ehkä mokkapaloja ja se täytekakku tai sen saatan ostaa tai tilatakin. Sit meinasin laittaa pieniä kolmiovoileipiä paahtiksesta, tyyliin juusto-kurkku ja juusto-kinkku tms. tarjolle ja illaksi jonkun paistin (burgundinpata, karjalanpaisti tms). Meillä siis osa porukasta tulee kauempaa ja jää yöksi niin on syytä jotain syömistä varata ihan kunnollakin. Lapsia tuskin paljon tulee, korkeintaan miehen serkun pojat ja yhden kaveripariskunnan reilu vuoden ikäinen tyttö. Miehen omat pojat on jo lähes aikuisia.

Minäkin varmaan laitan nimen jo kutsukorttiin, että nimenantoseremoniaa ei tule. Eikä kummeja. Iltasella sen ruuan kanssa voi vieraat ottaa pari lasia viiniä, mutta mitään ryyppäjäisiä ei tietty ole tulossa kun on vauvan juhlat ja lapsi paikalla. Tai oikeastaan ideana on että nimiäiset on päivällä ja ilta on miun kolmekymppiset kun tuli just pyöreitä vuosia täyteen. Nyt ei yllättäen ole tullut juhlittua niitä mitenkään kun on muuta odotettavaa :p
 
Me ei olla kyllä mietitty koko nimiäisasiaa vielä muuten kun että juhlat pidetään ja tiedetään suunnilleen ketä kutsutaan. Mä oon tietenkin miettiny tarjoiluja kun haluisin tehä kaiken ite, mutta miehen kanssa ei oo puhuttu siitä vielä mitään. Luultavasti järjestetään juhlat miehen työpaikalla kun kotona ei mahdu. Ohjelmasta ei mitään hajua eikä kyllä siitä tytöntyllerön nimestäkään...
 
Meille tulee ristiäiset. Todennäköisesti kastaminen kirkossa, jonka jälkeen juhlatila vielä avoin. Ajattelin, että siellä kuoharit alkuun ja pitopalvelun kautta jonkinlainen salaattitarjoilu ja sitten kakkuja, mansikkakermakakkua :p ainakin. Kummeista oon höpissytkin tuolla kummiketjussa jo. Sitten vapaata oloa, valokuvausta ym. Toivon mukaan juhla heinäkuussa ja mahdollisuus pihalla oloon rennommin.

Nimivaihtoehtoja tällä hetkellä vahvoina kaksi ja pidetään varmaan salassa kastejuhlaan saakka.
 
Me pidetään kans nimi salassa nimiäisiin asti. Mm. siitä syystä haluisin pitää nimiäiset mahdollisimman pian, jottei tarvii salailla sen nimen kanssa hirveen pitkään, pelkään et lipsautan sen kuitenkin jossain vaiheessa jollekin. Koska nimi julkistetaan vasta nimiäisissä, saa siitä kivan ohjelmanumeron juhlaan. Aattelin että miehen kanssa kerrotaan ensin nimien alkuperästä ja ehkä jotain että miten ollaan päädytty kyseisiin nimiin, ja sitten kerrotaan nimet. Pro-seremonioilta tilaan kummitodistukset, mitkä sitten luetaan ja annetaan kummeille ja allekirjoitetaan. Tuskinpa sen kummempaa ohjelmaa keksitään, ellei sitten pyydetä jotain kaveria musisoimaan tms. Tarjoilut meinaan tehdä ite, paits ehkä kakun tilaan muualta. En haluu mitään perinteisiä voileipäkakkuja tms. vaan teen tarjoiluista oman näköset niin että kaikille löytyis jotain. Koitan myös valkata mahdollisimman paljon sellaista tarjottavaa, minkä voi tehdä (tai valmistella) etukäteen. Esimerkiksi cookies-taikinan voi valmiiksi pakastaa pötkössä, ja juhlapäivänä vaan leikata pötkö palasiks ja törkätä keksit uuniin. Myös juustokakkua tai moussekakkua varmaan teen jo edellisenä päivänä, sekä suolaisia keksejä, piirakkaa tms.
 
Tytön nimiäisissä anoppi luki aivan ihanan runon jonka nimeä en nyt muista, on tosin tallessa tuolla. Sitten koko porukalla laulettiin Ihme ja kumma-laulu. Meillä oli kyllä aivan ihana ja lämminhenkinen juhla :) Toivon mukaan sais nytteki järjestettyy yhtä mukavan juhlan. Ohjelma on vähän auki, luultavasti tuo tuleva tuplaisi laulaa yhden kappaleen, musiikki tulee kuitenkin jollain lailla olemaan läsnä. Mutta eipä se ohjelma pääasia ole, kunhan vaan kaikki viihtyisi. Nimi sitten julkistetaan vasta juhlassa :)
 
Toi 'Ihme ja kumma' on kyllä kans kova. Alkaa vaan itkettää, kun ajattelenkin sitä. :love2 En varmaan ite tällä kertaa pysty laulamaan...
 
Me ei olla vielä juteltu ristiäisistä. Olemme ajatelleet järjestää ne kotona ja melko pienimuotoisesti. Paikalle kutsutaan vain oma perhe ja lapsen kummit. Lisäksi kutsun yhden kaveripariskunnan, jotka eivät ole kummeina, mutta jotka haluan paikalle. Sanoin miehelle, että sen kanssa hänen täytyy nyt vain elää. :)

Meille ei varmaan tule mitään erityistä ohjelmaa sen ristiäisseremonian lisäksi. Kastevesi käydään kaatamassa puutarhaan jonkun hedelmäpuun juurelle, joka on sitten lapsen oma puu. Se pitäisi tietysti ensin ostaa ja istuttaa. Tämä on siis minun ajatukseni, miehen kanssa ei olla puhuttu vielä mitään.

Ruokaa täytyy varmasti laittaa, koska oikeastaan kaikki vieraat tulevat kauempaa. Lähimmilläkin on matkaa 70 kilometriä. Asutaan täällä vähän syrjemmässä.

Elmiina: Minä järjestin kolmekymppiset helmikuussa. Oikea synttäripäivä oli tosin jo joulukuussa, mutta en viitsinyt ketään kutsua joulun alla riekkumaan. Pidin oikein "rymyjuhlat". Itse kyllä pärjäsin alkoholittomalla skumpalla. Vuokrasin juhlatilan ja lopuksi päädyin viemään porukan baariinkin. Saattaa olla, että joku möhömahainen nainen nähtiin lähtevän tanssilattialta vasta puoli tuntia ennen pilkkua.. :)

Mutta mä olin todella onnekas, koska tämä raskaus on ollut niin helppo että hävettää. Alkuraskaudessa ei ollut pahoinvointia, eikä minulla ole sen jälkeenkään ollut juuri mitään oireita. Ymmärrän erittäin hyvin, ettei tuollainen tempaus olisi kaikilta onnistunut ja pidän itseäni onnekkaana, että pystyin kemut järjestämään. Ne olivat nimittäin yhdet parhaista juhlista, jotka olen järjestänyt. Lähes kaikki ystävät tulivat ja kenenkään juhlamieltä ei latistanut se, ettei sankarille maistunut viina. Halusin pitää kolmekymppiset ja tiesin, että vauvan synnyttyä se ei olisi ollut mahdollista. Siksi päätin järjestää ne vielä silloin, kun lapsi on kätevästi letkuruokinnassa. Viinattomuus oli siitä pieni hinta.
 
Miun kaikki kaverit asuu 450 km päässä, osalla tulijoista on matkaa 600 km. Ni ei toivoakaan pitää kaksia juhlia parin kuukauden sisään... Nytkään ei pääse ihmisistä jotka tänne toivoisin edes puolet paikalle, vaikka oon joulua ennen jo ilmoittanut päivän. Eri asia ois jos olis yhtään tuttuja joiden kanssa haluais edes juhlia täällä, mutta kun ei ole niin ei ole. :p
 
Voi sulla on vielä hankalampi tilanne.. Minunkin vanhempani ja kaksi parasta ystävääni asuvat 700-900 kilometrin päässä, joten ymmärrän tilanteen oikein hyvin. Heitä ei näe riittävän usein. Mutta veljeni ja miehen perhe asuvat täällä ja minullakin on täällä jo paljon kavereita, joten suurella osalla vieraista ei ollut pitkä matka juhliin.

En tarkoittanut sanoa, etteikö juhlien yhdistäminen olisi loistava idea! :) On ihana juhlia synttäreitä, kun on kaikki tärkeät ihmiset koolla (tai ainakin ne, jotka pääsevät juhliin). Kun välimatkat on pitkiä, juhlat vaativat enemmän suunnittelua. Ystävänikin joutui lyömään nimiäispäivän lukkoon ja pari kuukautta ennen syntymää, koska hänen siskonsa asuu ulkomailla ja heidän piti saada lennot varattua.
 
Täält on lähimpään oikeeseen baariinkin yli 50km matkaa ja miulla ei tasan oo haluja tai energiaa lähteä mihinkään ravintolaan riekkumaan vaikka lapsenvahti oliskin :p Vieraat jos haluu rymytä saa lähteä ja ottaa sit hotellin kaupungista jos siltä tuntuu mut jos on miun juhlat ni ajattelin olla itsekäs ja jättää tuollaiset väliin.

Tää on aikaisesta ilmoituksesta huolimatta kussu miun osalta joka tapauksessa täysin, mut ei oikein voi siirtääkään kun ne jotka on sen viikonlopun varannu joutuis sit pettymään. Eli miulla on isä kuollu ja äiti meni ottamaan töitä (!!!) sille nimiäisviikonlopulle. Miehen vanhemmat ehkä sit pääsee (he asuu tässä lähellä eikä heillä yleensä oo mitään varattuna ni heille ei oo vielä päivää ilmoitettu) mut kun suurempi osa noista kaukaa tulevista kavereista nyt toivottavasti on tajunnu ton päivän ihan oikeesti varata ni olis niitä kohtaan väärin alkaa järjestämään koko aikataulua sit uusiks. Miehen isyyslomatkin on suunniteltu nimiäisten ympärille... Ja et siirtää pitäis vaan siks että miun äiti ei osaa käyttää kalenteria ja pitää työvuorojaan tärkeämpänä kuin ekan lapsenlapsensa nimiäisiä. Että tälleen. Sentään miun sisko on omista sukulaisista melko varmasti tulossa vaan miun tuurilla sit hänen tyttärensä sairastuu tai joku katastrofi iskee.

Tästä nyt vielä puuttuis sit se että kun laitan ne viralliset kutsut ni puolet niistäkin jotka sanoi tulevansa ei pääse. Vähän vaikee nytkin jo iloita ku tietää ettei oma äiti oo tulossa.
 
Elmiina voi itku, aika hurjaa ja kurjaa et sun äiti ei pääse :sad001 Ja et muutenkin on vieraat vaikean matkan päässä, höh.

MammaMaria aivan ihana idea istuttaa puu! Esikoinen ja juniori ovat syksyn/alkutalven lapsia niin en ole moista edes koskaan keksinyt, nyt voisi hyvin käyttää tuota ideaa ja upeaa rituaalia :)

Meillä pidetään ristiäiset, varmaankin kotona ja toivottavasti pihalla. Esikoinen kastettiin myös kotona, juniori kirkossa. Nimen kanssa ollaan syvässä suossa, ekasta lähtien on pojan nimet olleet kiven alla ja nyt niitä on jo kahdelle isännälle keksitty. Kolmas tekee jo tiukkaa. Luonnollisesti tytölle olisi 10 vaihtoehtoa ja se täydellinen ykkösvaihtoehtokin kulkenut matkassa koko ajan, jää nyt sitten käyttämättä.
 
Meillä on tähän asti kaikki kolme kastettu kotona, mut nyt ajateltiin että hoidetaan kaste kirkossa ja juhlitaan sitten kotona kahvi-/kakkutarjoilun merkeissä. Täällä myös toivotaan kaunista säätä että vieraat pystyisivät olemaan ulkonakin. Meidän koti lämpenee niin nopeesti jo pienestäkin vierasmäärästä ja yhdet kesäristiäiset on jo vietetty heinäkuus ja voi apua sitä kuumuutta ja hikoilua silloin! :eek: Tarjoilut on vielä mietinnäs, mut ihan perussetillä mennään. :)
 
Mä olin ajatellut, että ne ristiäiset pitäisi järjestää jo kesäkuun alussa. Ehkä toukokuun puolella, jos löytyy sopiva viikonloppu. Miehen loma alkaa kesäkuun alkupuolella ja silloin pitäisi lähteä pohjoiseen lomanviettoon. Tämä on siis alustava suunnitelma. Katsotaan, millaisia suunnitelmia pikkumiehellä on. :)
 
Mitäs sulla Marihanna olikaan niitä viikkoja?
 
Me pidetään ristiäiset. Varmaan täällä meillä kotona alusta loppuun. Vieraiksi kutsutaan lähinnä meidän molempien vanhemmat, lapsen kummit (kunhan nyt ensin keksittäisiin ketä kysytään) ja varmaan myös lapsen sedät ja tädit (eli meidän sisarukset). Pienimuotoisesti olisi siis tarkoitus juhlistaa. Meilläkin tosin minun suku asuu kauempana satojen kilometrien päässä, että nähtäväksi jää miten porukka jaksaa tulla paikalle. Tarjoiltavista tai muusta ohjelmasta ei ole mitään suunnitelmia vielä. Ristiäispäivää olen kaavaillut, että olisi näppärää kun sen saisi järkättyä samalle päivälle kun meidän 1-vuotishääpäivämme :)
 
meillä kans ristiäiset. Kotona pidetään. Ihana ku saa kesällä juhlia ku pystyy olemaan terassillaki. Oon aikalailla miettinyt kaikki valmiiksi, tarjoiluja myöten :D. Tarjottavaks oon aatellu kakun lisäksi juustokakkua, minimuffinsseja, pikkuleipiä, voileipäkakkua ja cocktailpiirakoita. Ristiäisohjelma noudattaa todennäköisesti perinteistä kaavaa. Lauluiksi haluaisin ystävä Sä lapsien ja maan korvessa.
 
Minulla on nyt 37+6. Voi siis olla, ettei meillä juhlita ristiäisiä vielä noin aikaisin. :)
 
Meillä on heti toukokuun puolen välin jälkeen vaikka ei ois nimeäkään paperilla virallisesti vielä... :p Lieneekö sillä nyt niin väliä, ei nimessä oo mitään outoa miksi ei menis läpi. Mut jos menee kovasti lasketun ajan yli niin ei välttämättä ole ehtinyt paperihommia hoitaa kun lapselle tulee isänsä nimi niin tarttee olla isyyden tunnustus ensin.
 
Just kysyin neuvolassa tuosta tunnustamisesta niin täällä tulee asiasta kirje postiin heti syntymän jälkeen. Saattaa olla jo postilaatikossa odottamassa kun tullaan synnäriltä. Sitten ajan varaamalla asia hoituu naapurikunnassa. Eikös siellä samalla tehdä huoltajuussopimuskin ettei äidille jää yksinhuoltajuus..?
 
Takaisin
Top