Nimenantojuhlat/ristiäiset/muut juhlat

Me ei näillä näkymin pidetä edes nimenantojuhlia. Nimi on vielä epävarma, vauvalle oli jo nimi mutta ei se näytä yhtään sen nimiseltä...
 
Meillä ristiäiset myöskin, ja päivä olis tiedossa (toiveena ainakin, mikäli vaan papille sopii!).
Paikkaa ja mitään muutakaan ei sitte ollakaan mietitty o_O Hm no onneks on reilusti kuukausi vielä aikaa näitä hölmistellä!

Kaisa, meille kävi vähän samoin ton nimen kanssa, ei tää pallero näytä yhtään siltä mihin päädyttiin.. Onneks oli hihas pari muuta nimeä ja saatiin toinen hyvin hänelle sovitetuksi.
 
Me pyöritellään jatkuvasti muutamia nimiä ja viivataan huonoja pois meidän listasta...saa nähdä mihin päädytään, hyviä nimiä tytöille on paljon! :)
 
Aikooko joku muu tarjota kuohuviiniä ristiäisissä? Mun tekisi mieli :p, mutta en tiedä onko se soveliasta :grin. Onko teillä jo vauvan saaneilla nää ristäis/nimiäisasiat edenneet?
 
Kaikis ristiäisis mis oon ollut ni on tarjottu kuohuviiniä. :) Ja aion kyl meidän pienen ristiäisissä tarjota kuohuviiniä sitä haluaville. :)
 
Ei ole edennyt ei ja ollaan otettu vähän takapakkiakin, nimittäin nimen suhteen. Nyt se ei ole enää yhtään niin varma. Mulla alkaa tulla oikeasti ahdistus koko helkkarin ristiäisistä!!! :-(
 
Me pidetään nimiäiset näillä näkymin kesäkuun puolivälissä, koska mä lähden sit 21.6. reissuun ja haluun että nimiasiat on siihen mennessä selvät. (Täytyypä vissiin muistaa passikin hankkia vauvalle!) Nimestä ollaan edelleen voimakkaasti eri mieltä, mutta mä alan ainakin sukunimiasiassa kallistua miehen nimen puoleen...

Onhan se hyvä että tarjoilut ja paikka on valmiiks mietittynä vaikka mikään muu ei vielä ookaan :D

Meillä siis tullaan tarjoilemaan macaronseja, vadelmajuustokakkua, valkosuklaakaurakeksejä, paria suolasta piirakkaa, cocktailpiirakoita ja munavoita ja täytettyjä kinkkurullia. Melkein kaiken meinaan tehdä omin kätösin, mutta äiti hoitaa keksit ja toisen suolasen piirakan. :)

Niin ja joo todellakin meillä tarjoillaan kuohuvaa! Mä rakastan shampanjaa!
 
Mäkin rakastan kuoharia! Musta se on shampanjaa parempaa :) Ja sitä olen himoinnut koko raskauden ajan melkeinpä. Synnärillä sitten kilistelen lasin verran :gen014.

Eli tästä päätelmänä: meille tulee kuoharia ristiäisiin. Ristiäiset varmaan joko kesäkuun vika vkl taikka heinäkuun puolessa välissä.
 
meille ei tuu kuoharitarjoilua,vaikka siitä tykkäänki. Tarjoiluksi täytekakku,juustokakku,pikkuleipiä,minimuffinsseja,kuivakakkua,cocktailpiirakoita ja voileipäkakkua, tämän hetkisten suunnitelmien mukaan :). Täytekakun,pikkuleivät ja muffinssit aion ainaki yrittää tehdä ite. Ristiäiset tarkotus pitää kesäkuun puolivälissä. Nimi me on lyöty lukkoon jo viime vuoden puolella;)
 
Kviini, tuossa kastelappusessa lukee ainakin että "kastejuhla järjestetään yleensä 2 kuukauden kuluessa lapsen syntymästä". Eli voisi luulla ettei ihan ehdoton, kun lukee että yleensä :rolleyes:

Me saatiin nyt jotain aikaseks ja varattiin pappi lauantaille 17.5 kotikastejuhlaan. Vieraatkin ollaan päätetty, pitänee enää vaan ilmotukset laittaa eteenpäin. Omalle äitille soitin ja sovittiin että yhdessä leivotaan jotain tuotoksia, näillä näkymin ainakin valkosuklaajuustokakku, jonkinlainen marjatäytekakku tytön kunniaks, mokkapaloja ja kinkkujuustopasteijoita. Luultavasti ostetaan myös coktail-karjalanpiirakoita. Juomisista en tiiä yhtään, ite haluisin kovasti skumppaa, mutta mies vähän vastusteli ideaa :confused:
 
Mäkin haluaisin skumppaa, mutta taidetaan jättää se pois. Ristiäiset pidetään mun vanhempien luona ja mun iskälle maistuu vähän liikaakin tuo alkomahooli :oops: toivottavasti pysyy selvänä, kun vieraat tulee "vasta" neljältä :confused: hieman hävettää jos hän on siellä laitamyötäsessä kun paikalle saavutaan... sanoin kyllä etten anna ikinä anteeks jos ottaa tipankin - saa nähdä :sad001
 
No meillä vähän sama tuon miehen äidin kanssa, sen takia ei halua tarjota ollenkaan mitään alkoholipitosta :sad001
 
Meillä pidetään nimiäiset baarissa niin voi olla että iltaa kohden meininki menee kosteeks, mutta siinä vaiheessa se juhlakalu on mun kanssa jo ihan muualla :)
 
Kviini, maistraattiin pitää ilmoittaa nimi 2kk kuluessa, ja jos sen aikoo tehdä papin kautta, on ristiäiset pidettävä 2kk sisällä. Jos ilmoittaa itse, niin ristiäiset voi periaatteessa pitää milloin vain. Vähän rankkaa se on noin pian järkkäillä ristiäisiä, määkin kun oisin oikein täydellisesti halunnut suunnitella kaikkea kivaa. Mutta onnistui ne silti, kuulemma lämmin tunnelma oli. Ja leivonta-apua ja muuta saatiin. :)
 
Nyt on pappi käynyt kotikäynnillä ja ristiäisten virallinen osuus sovittuna :) kaikille kummeille on tehtävä kasteen aikana, yksi pitää sylissä, yksi pariskunta lukee raamatusta sen pikkutekstin minkä pappi yleensä lukee (enkös olekkin hyvin selvillä tästäkin:grin), ja viimeinen pariskunta sytyttää kynttilän :) Isä julkistaa nimen ja sitten siunataan, kuulosti ihan hyvältä vaikka ei uskonnollisia ihmisiä ollakkaan. :) Papilla oli hauskaa kun kysyi, että lauletaanko joku virsi - sanoin että en haluu kuunnella oman äitini laulua joten ei :grin Meidän sukua kun ei ole siunattu hyvällä lauluäänellä :rolleyes: Ja tää pieni poikakin laittoi jo käden mun suun eteen kun laulelin radiosta tullutta biisiä ja kannoin tätä palleroa olkapäällä, meille siis ehkä tulee tuutu-laulu cd, en viitsi lasta järkyttää :grin
 
Meilläkin on vielä ristiäiset pitämättä. Haluttiin odottaa kunnes tyttö on kasvanut "normaalin" kokoiseksi ja vahvistunut. Ristiäispäivä on nyt viimein lyöty lukkoon - 18.5. Ja sama päivä kun tytön isomummo täyttää 96v, tuplajuhlat siis :) Etukäteen ajattelin että haluan isot ristiäiset, mutta nyt on kuitenkin päädytty että kutsutaan vaan isovanhemmat, kummit ja muutama lähin ystävä. Ihan infektioriskien minimoimiseksi. Tädit ja sedät vetää herneet nenäänsä kun ei kutsua kuulu, mutta yrittäkööt vaan parhaansa mukaan ymmärtää miksi näin.
Meillä on pieni kummiongelma, kun melkein kaikki lähimmät ystävät on eronneet kirkosta. Näillä näkymin on tulossa kaksi virallista kummia ja kaksi epävirallista eli kirkosta eronnutta kummia.
Vantaalla on seurakunnilla paljon tiloja, joista valitsin pienehkön ja kodinmaisen, josta löytyy tytön serkkupojille leikkikenttä pihasta. Halusin ehdottomasti viihtyisän tilan, olisi kamalaa olla pienellä porukalla josain kolkossa ja kaikuvassa seurakuntasalissa. Kotona ei haluttu juhlia järjestää kun tää on tällainen kompakti 68-neliöinen kerrostalokolmio... Tarjoomukset pidetään simppeleinä, kun vieraitakin on vaan se parikymmentä - kakun teen ihan itse koska haluan juuri tietynlaisen, äitini tekee voileipäkakun, ja anopiltakin pyydetään jotakin (hän tekee jotain joka tapauksessa, joten parempi sopia ennalta mitä se on). Satavarmaa on, että molemmilla isoäideillä lähtee kuitenkin homma lapasesta ja lajeja tulee aiottua enemmän ja niiden kanssa ollaan sitten pulassa kun kukaan ei jaksa syödä määräänsä enempää. Näen punaista jo ennakkoon, kun kuvittelen miten koitan sulloa rippeitä pakastimeen (ja heitän ne puoli vuotta myöhemmin roskiin, kun niitä ei ole syöty... Me ei vaan olla leivonnaisihmisiä :-/ )
Nimi tytölle oli päätetty jo ennen syntymää ja siinä on pysytty. Eka etunimi oli kutsumanimenä jo sairaalassa, kaksi muuta nimeä pidetään salassa kastetilaisuuteen asti. Kutsumanimi on miehen isoäidin nimi, toinen etunimi on uudempaa kotimaista luontosanastosta juontuvaa nimiperinnettä ja kolmas on klassinen, kansainvälinen nimi.
 
Täällä myös pähkitään sitä 2kk:n sisään kastamista. Kun neiti nyt syntyi etuajassa, niin se meidän hääpäivä jolle oltiin ristiäisiä kaavailtu, on reilun viikon päästä siitä kun neiti täyttää 2kk. Ensi viikolla soittelen kirkkoherranvirastoon ja kyselen pappia, pitää samalla varmistaa miten ehdoton tuo raja on. Täytyy sitten vaan sopia jollekin toiselle päivälle ristiäiset, jos on kovinkin ehdotonta.

Kummit on nyt kuitenkin kysytty ja kolme kummia tytölle tulee. Isänsä puolelta ei kummeiksi saa ketään, kun ei mies keksinyt ketä pyytäisi. Kummeiksi on kysytty minun serkkua miehensä kera sekä minun siskoa.
Nimi on edelleen hakusessa, jotenkin odotin että sitten kun vauva on syntynyt, niin sehän on ihan selvästi jonkun nimen näköinen. Mutta kun mielestäni sille kävisi kaikki miettimämme nimet ja niitä on useampi, niin en osaa valita. En halua kuitenkaan mitään Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla-pötköä (eikä se olisi mahdollistakaan) :grin
 
Miun kaikki kaverit asuu 450 km päässä, osalla tulijoista on matkaa 600 km. Ni ei toivoakaan pitää kaksia juhlia parin kuukauden sisään... Nytkään ei pääse ihmisistä jotka tänne toivoisin edes puolet paikalle, vaikka oon joulua ennen jo ilmoittanut päivän. Eri asia ois jos olis yhtään tuttuja joiden kanssa haluais edes juhlia täällä, mutta kun ei ole niin ei ole. :p

Nyt sit alkaa selvitä että jos puolet niistä jotka oisin halunnu paikalle ei pääse niin tähän mennessä KAIKKI niistä jotka on sanonut tulevansa ei nyt sitten kutsun saatuaan pääsekään! Tai ainakaan tähän mennessä kukaan kutsutuista ei oo ollu että "hei, ehdottomasti tuun!" eli alan tulkita tän hiljaisuuden niin että "en kehtaa sanoa, etten olekaan tulossa." Sekin ainoo joka heti oli tulossa (miun sisko) ilmoitti tänään ettei pääsekään. Siis facebookissa kutsuihin ei oo vastattu mitään ja mitä oon viestiä laittanu sit henk koht perään niin vastaukset on ollu rataa "joo sain sen kutsun kyllä, en tiedä vielä."

Ois pitäny tajuta laittaa ees joku "vastaa viimeistään" päivämäärä ettei loppuun asti tuu odottaneeksi et joku tuliskin vielä. Kohtuullisen yksinäinen olo :sad001 Miun kavereista tai sukulaisista ilmeisesti ei oo tosiaan tulossa sit nimiäisiin yhtä ainoaa vaikka elättelen yhä toivoa että miun veljen "ehkä" vois olla "kyllä" lopulta. Siis ei sisarukset, ei miun äiti, ei yksikään ystävä. Yks ainoo ihana on tulossa lastensa ja miehensä kanssa nimiäisiä seuraavana päivänä kylään ja yöksi. Ja sekään ei oo mikään alkujaan läheinen ystävä vaan ollaan lähennytty vasta kun aloin perheellistyä minäkin.

Miulla ois kyllä mahdollisuus ristiäisiä seuraavalla viikolla käydä kavereita katsomassa kun on muitakin menoja Etelä-/Länsi-Suomeen. On vaa vähä sellane olo et pitäkää tunkkinne ja en mä tuollaisia ystäviä kaipaakaan saatana. Tiiän kyllä et asun tääl kaukana kaikista mut sentään mie oon täyttäny pyöreitä ja on esikoinen syntynyt ja ketään ei oo tulossa. Voi rähmä. Vaikka tähän kuin on varautunut niin ei silti paljon lohduta. Eikä enää voi siirtää / peruakaan mut jos paikalla on oikeesti mies ja sen vanhemmat ja ehkä sen lapsista osa ni ei morjens.

Ei ketään. Siis ei ketään. Kristus. Vaikka joku lopulta sit tuliskin ni ei paljon enää lohduta. Hävettää.
 
Takaisin
Top