Neuvolat, ultrat ym.

En kyllä osaa sanoa, miksi eivät saa neuvolassa alakautta ultrata. Se neuvolantäti vaan sanoi, ettei heillä ole lupa alakautta ultrata. Toki neuvolalääkäri voi alakautta ultrata. Ja siis meillä ei normaalisti ekalla neuvolakäynnillä edes ultrata/kuunnella sydänääniä, mutta nyt pyysin neuvolatätiä ultraamaan, lupas ultrata sillä ehdolla, etten säikähdä jos mitään ei löydykään.
Joo siis ihan neuvolatäti tuolla ultraa ja on jokaisessa raskaudessa ultrannut ja siis ultraa aina ekalla käynnillä. Nyt siis vain sattui olla myös lääkäri paikalla. Mutta kai sitten eri käytännöt tai onko jokin erikoislupa, en tiedä.
 
En edes tiedä onko täällä neuvolassa ultraa. Toivon kovasti että olis ja ultrattais. Neuvola on 14.5 eli hetki vielä odoteltavaa.
 
Mulla ois eka neuvola ens viikon tiistaina. Toivottavasti multakin kuunneltais pienen sydämen sykettä:angelic: Sillon viimeisistä kuukautisista laskien olisi rv8+3 ja eilisen ultran crl pituuden mukaan rv8.
 
Eka neuvola oli tänään. Kerroin että viime menkat on olleet viikko 9 tai 10. Silloin kun varasin aikaa niin puhelimessa ollut tyyppi väkisin vaati jonkun päivän ja arpoi siihen 7.3. Nyt sanoin että ei ihan tarkka ole. Lisäksi kierto ollut sellaista 21-24 päiväistä. No eipä kiinnostanut vaan laski tuosta seitsemännestä päivästä ja sai la 12.12. Kuulemma se sitten nt-ultrassa tarkennetaan. Jos ei kelpaa niin rahalla saa mennä yksityiselle. Näin hienosti palvelee Turun kaupunki.
Nt-ultra varattiin 31.5., koska sanoin että kesäkuun vuoroja ei ole vielä pitkään aikaan, ja jos siellä on vähänkin huonosti aikoja niin saako viikon varoitusajalla aikaa. Tasan neljä viikkoa pitää jaksaa odottaa että näkee tulokkaan.
 
Vatsan päältä ultrattiin. Mutta minulla oli siis ihan normi neuvola, ja pyysin neuvolatätiä vilkaisemaan. Heillä ei ole lupaa ultrata alakautta, ainakaan siis täällä meillä päin.

Terkkareilla tai ylipäätään sairaanhoitajillakaan ei ole lupaa esim tutkia kohdunsuuta joten siksi ei myös lupaa alakautta ultraamiseen. Jotkut terkat on käyneet jälkitarkastuskoulutuksen ja sen myötä saavat ehkä tehdä enemmän mutta perus neuvolanterkka ei saa alapäähän mennä
 
Mulla eka neuvola vasta ens viikon pe eli 11.5, tuolloin rv 10+0. Soitin viime viikolla neuvolaan ar-ultran jälkeen, kun pikkunen olikin meinattua 5 päivää isompi. Lupas tehdä lähetteen nt-ultraan jo valmiiks, mut viel ei oo sitä aikaa tullu postissa. Hieman kärsimätön olo, ois kiva saada jo tietoon se aika :grin jotenki jäi sellanen olo et näinköhän se edes sitä lähetettä vielä teki, kun oma neuvolatäti sattu olee lomalla :oops:
 
Tänään oli sitte se ultra. Vieläkään ei viikot selvinnyt ku on niin alussa vielä. Mut nyt ainaki tiedetään että oikeesti on salamatkustaja kyydissä ja oikeessa paikassakin. :) Vajaa kolmen viikon päästä ultrataan uudestaan nii jospa ne viikot selviäis sillon.
 
Miten teidän muiden neuvoloissa on toiminta? Tämä on jo mulle neljäs raskaus ja hyvin yllättynyt olin kun neuvolantäti kertoi että ensi kerrasta alkaen mä teen neuvolantädin duuneja. Verenpaine tulee mitata jo odotusaulassa (ihan jees, paitsi että se normi mansetti ei riitä mun käsivarteen ja sitä isoa ei odotusaulassa ole). Pissasta tulee itse katsoa tikulla värit ja vaakakin on odotusaulassa jossa käydään ennen tädin luo menoa.
 
Miten teidän muiden neuvoloissa on toiminta? Tämä on jo mulle neljäs raskaus ja hyvin yllättynyt olin kun neuvolantäti kertoi että ensi kerrasta alkaen mä teen neuvolantädin duuneja. Verenpaine tulee mitata jo odotusaulassa (ihan jees, paitsi että se normi mansetti ei riitä mun käsivarteen ja sitä isoa ei odotusaulassa ole). Pissasta tulee itse katsoa tikulla värit ja vaakakin on odotusaulassa jossa käydään ennen tädin luo menoa.

Näin meillä on toimittu jo vuodesta 2015. Mielestäni ihan hyvä juttu, niin voidaan itse neuvolakäynnillä keskittyä olennaiseen.
 
Miten teidän muiden neuvoloissa on toiminta? Tämä on jo mulle neljäs raskaus ja hyvin yllättynyt olin kun neuvolantäti kertoi että ensi kerrasta alkaen mä teen neuvolantädin duuneja. Verenpaine tulee mitata jo odotusaulassa (ihan jees, paitsi että se normi mansetti ei riitä mun käsivarteen ja sitä isoa ei odotusaulassa ole). Pissasta tulee itse katsoa tikulla värit ja vaakakin on odotusaulassa jossa käydään ennen tädin luo menoa.

Meillä myös tätä tehty jo ainakin vuodesta 2016. En kokenut mitenkään hankalaksi, tosin en muusta tiedä niin mulle ihan normi juttu. :grin Ja tosiaan jää sitten sitä vastaanottoaikaa muille jutuille paremmin. Enkä mäkään aina ehtinyt verenpainetta mitata kun mittari oli varattu, mutta ei se haitannut. Sitten vaan siinä vastaanotolla mitattiin.
 
Ai, voidaanko noinkin toimia neuvolassa :hilarious: Meillä menee ihan perinteiseen tapaan nytkin nämä käynnit, eli neuvolatäti hoitaa kaiken. Toi verenpaine olis kyllä hyvä mitata itte, koska se on mulla aina korkeempi, kun neuvolassa mitataan.. :shy: Sen verran oli muuttunut viime käynnistä, että vanhanmallinen vaaka oli muuttunut digitaaliseksi :grin
 
Hei, huutelen tähän väliin :D kävikö kukaan siis Helsingin perhe artessa? Millä rv:llä menitte tai sieltä suositellaan käymää?

Mä kävin! Oli sinä päivänä 6+3 ja kertoi että juuri on vasta alkanut sydän sykkiä eli onneksi en aikaisemmin mennyt!:)
 
Mä kävin myös Perhe-Artessa, ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. :) Kävin tänään itseasiassa toistamiseen, nyt 9+2. Oon ollut jotenkin todella stressaantunut tästä raskaudesta, keskenmenon pelko on ollut jotenkin lamaannuttavaa välillä. Niin käytiin sitten oman mielenrauhan takia tsekkaamassa, että onhan kaikki kunnossa. Kaveri olikin tässä välissä kasvattanut itselleen kädet ja jalat. :hilarious: Ja vahva syke näkyi ja kuului. :Heartred Oon täällä taustalla lukenut muiden juttuja, mutta jotenkin tän stressin ja huolen takia on kirjottelukin jäänyt vähemmälle. :oops: Mutta ehkä tää nyt tästä alkaa helpottaa. :)
 
Mä kävin myös Perhe-Artessa, ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. :) Kävin tänään itseasiassa toistamiseen, nyt 9+2. Oon ollut jotenkin todella stressaantunut tästä raskaudesta, keskenmenon pelko on ollut jotenkin lamaannuttavaa välillä. Niin käytiin sitten oman mielenrauhan takia tsekkaamassa, että onhan kaikki kunnossa. Kaveri olikin tässä välissä kasvattanut itselleen kädet ja jalat. :hilarious: Ja vahva syke näkyi ja kuului. :Heartred Oon täällä taustalla lukenut muiden juttuja, mutta jotenkin tän stressin ja huolen takia on kirjottelukin jäänyt vähemmälle. :oops: Mutta ehkä tää nyt tästä alkaa helpottaa. :)

Me mennään kans uudestaan ens ke, sillon viikkoja 9+5. Pakko itekin käyä kurkkaa et pikkusella on kaikki hyvin ni uskalletaa sit äitienpäivänä kertoo vanhemmille :shy:
 
Miten teidän muiden neuvoloissa on toiminta? Tämä on jo mulle neljäs raskaus ja hyvin yllättynyt olin kun neuvolantäti kertoi että ensi kerrasta alkaen mä teen neuvolantädin duuneja. Verenpaine tulee mitata jo odotusaulassa (ihan jees, paitsi että se normi mansetti ei riitä mun käsivarteen ja sitä isoa ei odotusaulassa ole). Pissasta tulee itse katsoa tikulla värit ja vaakakin on odotusaulassa jossa käydään ennen tädin luo menoa.
Meillä toimittu näin ainakin 2016.
Ihan hyvä juttu mielestäni! :)
 
Hei, kiva kuulla kokemuksia :) Enää pari viikkoa niin suuntaan itsekin Perhe Arteen.
Tuolla hinnalla voisikin käydä pari kertaa ;D
 
Täällä käyty a.ultrassa. Kohdussa ei näkynyt mitään. Aiko laittaa vielä äippäpolille ja nyt istun labrassa ja ootan verikokokeisiin et katsotaan se hcg.
Sano jos olis kohdun ulkoinen olis jo oireillu. Jos olis tuulimuna niin kai siellä jotain olis näkynyt? Eli kkm mut eikö siinäkin näkyisi kohdussa jotain?

Huoh...
 
Miten teidän muiden neuvoloissa on toiminta? Tämä on jo mulle neljäs raskaus ja hyvin yllättynyt olin kun neuvolantäti kertoi että ensi kerrasta alkaen mä teen neuvolantädin duuneja. Verenpaine tulee mitata jo odotusaulassa (ihan jees, paitsi että se normi mansetti ei riitä mun käsivarteen ja sitä isoa ei odotusaulassa ole). Pissasta tulee itse katsoa tikulla värit ja vaakakin on odotusaulassa jossa käydään ennen tädin luo menoa.

Ohhoh :D Meillä paino katottiin ite, mutta muut sitten hoitaja kattoi, en kokenut että niihin meni liikaa aikaa ja siinähän sitä samalla jo pystyi aloittamaan jutustelua kun verenpainetta mitattiin yms..
 
Voi ei Muska! Kuulostaapa kummalliselta, millä viikoilla sun pitäis olla?

Ei mulla oo mitään tietoa asiasta, mutta kai siellä joka tapauksessa pitäisi jotain näkyä? Tsemppiä!
 
Takaisin
Top