Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viimeinen neuvolalääkäri takana, 36+1 ja ei voi sanoa muuta kuin Pelottaa! Jännittää! Apua! Kohdunkaulaa jäljellä vajaa 1cm, kohdunsuu pehmeä ja auki reipas 1cm. Vauva kiinnittyny ja pää siellä tuntuu kun kokeili, täys liikunta kielto, että kerkiäisin ensi viikon synnytystapa-arvioon polille. Verta tuhruttanu sisätutkimuksen jälkeen ja paikat hellänä, otettiin samalla strepto.

Miks ne synnytystapa arviot jätetää noi myöhäseks!!?

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Niinpä! Ihan hyvin olisivat voineet aiemmin lähetteen laittaa kun sinne mun pitäny mennä..no tuli puhelu polilta ja pääsen heti maanantaina! Hui ku kaikki käy niin nopeaa, lääkäri oli vähä kauhuissaan kun paikat jo niin alkanee kypsyyn, siksi laitto kiireellisenä pyynnön että alkuviikkoon saisin ajan ja nyt se tuliki sitte heti :) mutta sano että jos tulee nyt, niin sitten tulee.. Kun tuurilla oon vielä juhannuksenaki pallon kans.

Ehkä ne meinaa, että alle 37+0 syntyvät on niin pieniä että mahtuu aina alakautta syntymään?

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Milleri, miks liikuntkielto noilla viikoilla? Ai että ehtii siihen 37 millon on sitten täysaikanen?
Mä oon suo viikon jäljessä ja silti mulle jo sanottu et ei enää tarvi välttää liikkumista ja jos tulee jo niin tulee.

Itsellä oli myös neuvola tänään jossa todettiin että tosi alhaalla on jo vauva mut en tiiä noista mitään onko kohdunkaullaa minkä verran yms, synnytystapa-arvio 6.5 niin sillon si tarkempaa tietoa.

Eiku siks se liikuntakielto, että kerkiäisin siihen synnytystapa-arvioon. Kun se olis mulle "ehdoton", niin lääkärin toive olisi että sinne asti ees pysyisin yhdessä kasassa.. että siksi se "kielto" :) koska mulla niin herkästi jo kipeitä suppareita tulee, se limatulppa tuli ja sitte kaikki nuo kypsymiset viittaa että lähenee h-hetki. (tai sitte paukkuu yli, kukapa tietää :D) mutta mulle ois tärkiä, että siine arvioon pääsisin.

Mun synnytystapa-arvio on nyt kaiken sähläyksen takia vasta 37+2, ja kyllä ne sitä pahoitteli, koska noin myöhään sen ei varsinaisesti pitäisi olla. Mun kohdalla ei ole kyse siitä, että lapsi ei ehkä mahtuisi tulemaan, vaan pitää selvittää voiko mulle laittaa epiduraalin tai spinaalin – luultavasti ei onnistu. Ois tosi kurjaa lähteä synnyttämään ennen kuin tohon on saatu selvyys. Muutenkin tuntuu, että mun oma henkinen valmistautuminen menee tosi viime tippaan, kun asiaa on kuitenkin jo pari kuukautta ihmetelty. En mä voi miettiä kivunlievitysasioita omassa päässäni selviksi niin kauan kun en saa mitään asiantuntija-arviota, jolle kelailuni perustaisin.

Mähän oon ottanut kaiken tän raskauden aikana varsin lunkisti, mutta toi tietämättömyys kivunlievitysmahdollisuuksista on se yksi asia, joka on saanut välillä hätääntymään. Kyllä mä pystyn luomuna synnyttämään jos vaihtoehtoja ei ole, pakkohan mun on pystyä, mutta haluaisin tietää! En halua että asiaa joudutaan arpomaan vielä synnytyssalissa!

Mutta siis saa tulla jos on tullakseen ennen, mutta toivottavaa oli että pysyi siihen saakka. Ja nyt tosiaan onneksi heti alkuviikkoon sain ajan! :)

Paino noussu +400g/viikko, hb 120, verenpaineet 117/77. Pissa puhdas. Ja kaikki oli hyvin, nyt vaan tuo alakerta ärsyynty siittä sorkkimisesta ja on jumalattoman kipiä ja pyyhkiessä tulee punertavaa :/

Mulla vähä sama tilanne HKI00550. Juurikin kaikkien kivunlievityksien, lääkityksen yms suhteen mut sinne polille halutaanki. Että he kerkiäisivät kartoittaa vähä etukäteen mikä mulla onnistuu ja on myös plan B. Ei siis ole huolta, mahtuuko vauva syntyyn tai muutakaan....

Joo, mä aattelinkin et harvemmin muuten mitää liikuntakieltoa pistetään tuossa vaiheessa :)
Mulla myös vähän sama et koko ajan vaan aatellu et kuhan pysyis siihen synnytystapa-arvioon asti sisällä, kovasti ootan sitä käyntiä ja haluan sen ehtiä käymään ennen synnytystä.
Mulla se aika lykkäänty sairaalan ruuhkien vuoksi.

Mulle tehtiin tänään sisätutkimus, paikat kiinni mutta pehmeät, kuulemma ei vielä täysin laskeutunut vaikka pään tunteekin.
Teki tosi rajusti sisätutkimuksen, sen jälkeen supisteli hetken..
Sama lääkäri teki mulle viikoilla 38+3 sisätutkimuksen ja sen jälkeen supisteli synnärille asti :D

Nyt vaan pelottaa että tää menee yliajalle, oishan se kiva kun on tätä turvotusta ja kränää muutenkin niin odottaa vielä pari ylimääräistä viikkoa.

Sain luvan myös kävelyyn ja rauhalliseen liikuntaan, josko kävely laskisi vauvaa enemmän ja tulisi suppareita - mutta vasta huomenna koitan!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Neukkula takana: RR vähän normaalia korkeampi 116/82 (alapaine siis mulle "korkea"). Sf 32cm (tasan keskikäyrällä), pissa prot +, painoa +506g/vko (kuulemma ihan hyvä). Nyt alusta 12kg. Raivotarjonnassa edelleen, varmistettu ultralla. Pää tuntuu alapäässä mutta kohdunkaulaa vielä 3cm ja Kohdunsuu "höröllä" kuten rv 26. Eli ei meininkiäkään tulemisesta vielä, johon lääkäri totesi että hyvä tilanne! Pissakoe ja tulehduskokeet huomenna (myös strepto-B mitä ei rutiinista oteta). Vauvan sykettä ihmetteli pitkään, kuulosti korvalle hitaalta 60-70 mut doppler näytti 120-150. Pyysi vielä toisen dopplerin jolla sama tulos. Soitti vielä gynekologille joka vakuutti että doppleriin pitää luottaa... Ja kun vauva liikkuu normaalisti niin ollaan tyytyväisiä! Mut jos yhtään huolettaa niin näytille....

Niin ja siis totesi vaan että esikoinenkin mahtunut tulemaan alakautta niin mahtuu varmaan tämäkin! Ei antanut mitään painoarviota!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Pika-ultra tehty. Vaavi on sittenkin rt:ssä. Kovasti pyöritteli päätään, joten ei ole kiinnittynyt. Ja korkealla on edelleen eli ihan rauhassa saan odotella la:n lähelle ja ehkä jopa ylikin. Mittoja ei otettu, kun oli vaan tarjonnan tarkastus. Kaksi kättä ja jalkaa löytyi ja ne pallit jalkojen välistä :) Sydän sykki kovasti ja näin jopa kuinka vaavi harjoitteli hengittämistä.
Kaikki siis kunnossa :)

Elä nyt spiraali manaile tollasia, ku just asennoiduin siihen, että mulla on vielä kuukausi aikaa touhuta kaikkea :grin

Juu miullakin kiinnitty hitsin nopiaan, ihan muutamassa päivässä. Ma oli pää viel vapaana ja sit pe oli jo hyvin lähtökuopissaan. :)

Mie sain eilen ajan vasta synnytystapa-arvioon, joka vasta 2.5. Miullahan nää lasketun ajan arviot on 2.5-24.5 kun kukaan ei tunnu tietävän koska tän tyypin pitäis ulos putkahtaa.

Neuvola oli eilen, kolmen päivän vs mittauksissa yksi ylitys ja mittaukset jatkuu :(. Painoa tullut miulle 300g kahdessa viikossa. Yllättävän vähän 150g viikkoa kohden. Alusta saakka painoa tullut 11 kg. Pissassa proteiinit +/- ja rr: 116/73 p. 74. Sf-mitta 34,5 ja edelleen tyyppi pää alaspäin. Laskeutunut on koska ollaan "pudottu" yläkäyrälle. Sydän jumputteli 155. Maanantaina taas takasin.

Millä perusteella te eli siis useat teistä saa synnytystapa-arvioon aikoja? Täällä ollaan tosi tiukkoja niistä.

Rv37+2. Neuvolassa kaikki ihan ok.
Sf 34 ei mene enää yläkäyrällä, huh! Terkka tunnusteli vauvaa ja sanoi, et hänen kokemuksellaan ei tunnu kauhean isolta, vaikka koko arviossa 4kg veikkaillaan.

Seuraava käynti RV 38+6 ja sillon lähete Taysiin, jos ei ole syntynyt. Taysissa saavat sit päättää ultrauksen jälkeen käynnistetäänkö. En vaan haluaisi käynnistystä, mutta hirvittää jos vauva onkin iso... :sad001

Toivotaan, et syntyis ennen sitä! :smiley-angelic001

Vauvan pää ei ole edelleenkään kiinnittynyt ja sen kyllä itsekin tiesin. Välillä pää roikkuu niin alhaalla, että sitä pitää kävellessä väistellä ja sit välillä se luikertelee ylemmäksi.
Terkka sanoi, et ei se välttämättä kiinnity ja voi työntyä alas vasta synnytyksessä, niin kuin esikoisen peppukin laskeutui vasta synnytyksen aikana.

Veikkaan, että tämänkin palleron syntymä alkaa säännöllisillä kunnon kivulialla supistuksilla, vedet menee ja niin eteen päin... Harjotussuppareita tulee, maha on kireän kipeä ja sukkapuikko tökkii, mutta ei mulla ole tässäkään raskaudessa tullut sellaista supistusta millä esikoisen synnytys alkoi. Se oli niin selkeä, että ei tarvinnut miettiä oliko synnytyssupistus.

Ellei sit tule tuo käynnistys, plaah! No, en valita, pääasia ettei ole perätila...:)

Takaisin