Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mul on tänään eka tapaaminen mun terkan kanssa tässä uudessa neuvolassa. En tiiä miks mua jännittää. Toivon vaan niin paljon et olis yhtä mukava ku aikasempikin.. En olis ees muistanu koko aikaa ellei appi aina niin uteliaasti kyseliks mun vointia ja neuvola kuulumisia. Kerrankin jotain hyötyä siitäkin, ku en olis tajunnu ku ehkä viikon päästä et hetkinen pitiks mun käydä jossain :eek:

Täällä ihan käytäntö kulkea ainaki ensisynnyttäjien luona, musta se oli vähän jännä, ennoo ennen kuullu. Mut samapa tuo mulle, ei meillä mitään salattavaakaan oo jotta teretulemast vuan! :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Meillä ymmärtääkseni tulee parin viikon jälkeen synnytyksestä terkkari tänne kotiin käymään. Pitää muuten tarkistaa et onko se sama jonka luona käyn nyt, toivottavasti!

Multa jää varmaan kaikki paitsi synnäriin tutustuminen väliin. Ensinnäkin meillä ois ollut perhevalmennukset keskellä viikkoa kello kahdeksan aamulla toisella puolen kuntaa - ei työssäkäyvä ihminen sellaiseen(kin) voi revetä! Ja jäi siitä ainoasta käymästäni kerrasta niin paska maku suuhun, että saa mun puolesta olla. Hankin koulutukseni muualta.

Ens viikolla viimeinen kerta tällä tutulla terkkarilla ja sitten pitäisi vaihtaa muuton myötä neuvolaa. Mielelläni olisin pitänyt tämän järki-ihmisen loppuun saakka, joten toivottavasti saan vähintään yhtä fiksun terkkarin uudessa neuvolassa.

Muoks: oikeastiko pitää joku terkkari päästää kotikäynnille? Miksi? Mitä se siellä tekee? Kuulostaa tupatarkastukselta, en tykkää.

Aretha muutatteko eri kuntaan kun pitää vaihtaa neuvolaa? Mä oon käsittäny että jos muuttaa saman kunnan/kaupungin sisällä niin saa ite valita käykö samassa neuvolassa vai vaihtaako lähimpään.

Mä vaihdan kuntaa. Kävin jo paikallistamassa uuden neuvolani. Nykyinen on pikkukylän hiljainen ja rauhallinen toimipiste, hyvä jos muihin asiakkaisiin törmääkään. Uudessa mestassa oli meno kuin kauppakeskuksessa: jengillä oli eväät mukana ja mukulat riehuivat leluhuoneessa.

Joo saa ite valita neuvolansa.Meilläkin ois lähempänä neukku, mut halutaan pitää tuo, koska ei tiiä millanen täti tos ois..

Tampereella ainakin terkka käy kotona sen ekan käynnin vauvan syntymän jälkeen. Periaatteessa. Meillä esikoinen syntyi heinäkuussa, eli oli sulkukuukausi, ja koska ei itse välttämättä haluttu käyntiä vaan oltiin valmiita tulemaan neuvolalle, niin hoidettiin näin. Toki esim. talvella olis ihan kiva, ettei sitä parin päivän ikäistä vauvaa tarvii roudata neuvolaa, mutta heinäkuun helteessä teki itsellekin ihan hyvää kävellä sinne.

Neuvolassa käyty ja huoli jäi. Verenpaine tyyliin 113/82, sf huitelee ihan pilvissä 36,5cm.. Neuvolatäti totesi, että ei oo ihan varma, onko lapsivettä normaali tai runsas. Lähete äitiyspolille sf:n ja lapsiveden takia jonnekin viikon 36/37 paikkeille. Itkettää vaiks tiiän ettei lapsiveden runsaus välttämättä merkitse mitään. Toivottavasti meidän pienellä on kaikki hyvin. :sad001 Kuulemma kohtu on myös hyvin supistusherkkä. Pissatesti oli ok.

Ja lisäyksenä pikkusen syke huiteli välillä 134-170. Siitäkin neuvolatäti sano et oli aluks aika korkeella syke.

Tuhinamurmeli eiköhän sillä vauvalla oo asiat hyvin. Toivotaan ainakin niin! Jos olis ollu tosi huolestuttava tilanne niin olisit varmaan saanu ajan aikasemmin! Mä ainakin lueskelin että liian suuri lapsiveden määrä loppuraskaudessa lisää ennenaikasen synnytyksen riskiä. Eiköhän ne haluu sairaalassa tarkistaa että vauva on normaalikokonen jos sf-mitta on käyrien yläpuolella :) Koita olla pelkäämättä!

Eikä oo siis tarkotus vähätellä sun huolta, ymmärrän kyllä. Yritän vaan tsempata! :)

Tsemppiä, Tuhinamurmeli! Onhan tossa lapsiveden määrässä paljon luonnollista vaihtelua. Ja sykkeen vaihtelussa on se hyvä puoli, että yleensähän päinvastainen tilanne – vauvan liika flegmaattisuus – on se mistä huolestutaan.

Mä yritän varata tutustumiskäyntiä synnytyssairaalaan, mutta siellä on tuutannut varattua koko kaksituntisen varausajan... oiskohan nää helpompi järjestää niin, ettei kaikkien tarvitsisi erikseen soittaa, vaan käytettäisiin vaikka sähköistä varausta?

Kiitos tsempeistä! Ainakin ku tossa äsken laskin liikkeit ni liikku ekan 10 min aikana sen 10 liikettä. Oon vaan tämmönen ylihuolehtiva pöhkö ku yks pikkunen ollaan jo menetetty.

Ootte muuten aivan ihania ihmisiä! En tiiä, mitä tekisin jos en vois täällä jakaa näit asioit.

äitipolilla käyty tänään: pikkusen paino 2.190kg tosin pelotteli ettei mene enää pitkään, kohdunkaula pehmeä, 3cm onneksi kiinni.

Tuhinamurmeli, en nyt todellakaan ole mikään ammattilainen. Mutta jos lapsivettä olis ollut aikasemmassa vaiheessa raskautta erityisen paljon, voisi olla jotain ongelmaa... Nyt ollaan jo hyvillä viikoilla, joten jos vauva joutuisi syntymään paineen vuoksi, hän on kehittynyt jonhyvään vaiheeseen.

Mulla kans sf menee yläkäyrän yläpuolella ja menen joskus 36 viikolla ultrattavaksi. Ensiviikolla kuulen uudet sf-mitat, jännittää... Tää maha on valtava.
Esikoisesta oli sama juttu mittojen kanssa. Syntyi 2viikkoa etuajassa.

Toivottavasti sun huoli helpottaisi!

Tänään oli neuvola. Käytiin se ihana voimavara kaavake läpi, minä siellä puoliporu silmässä, oon vaan viimeisen viikon ollu niin mieli maassa. . Tekis mieli vaan itkee ja en jaksa yhtään mitään. . Eiköhän tää tästä!

Kaikki ok, paino ei ollut enää noussut yhtää. (30+4) Siinä se poru olikin sitten lähellä ku neuvolasta päätettiin vieläkin tässä vaiheessa laittaa mut sokerirasitukseen, koska vauva on niin iso. Voi vattu sanon minä. . 2vk päästä uusiksi neuvola!

Ultrassa käyty ja kerrankin vaan hyviä uutisia.. Ensinnä otettiin käyrää ja se oli hyvä. Istukka on noussu tarpeeks ylös, et alatiesynnytys on sittenkin mahdollinen ja nyt siis todennäköisempi synnytysmuoto :) Istukka oli muutenkin kunnossa, eli hematooma on poissa. Vauvasta saatii kaks painoarvioo, eka oli 1800g ja toinen vähä päälle kaks kiloo ja keskikäyrillä kasvaa, napasuonen puuttumisesta huolimatta.. paikat oli edelleen kiinni, eli ei se nyt iha heti synny :D

Takaisin