Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei otettu papa-koettakaan, vissiin normaalisti otetaan raskauden alussa, mut se oliki otettu multa vasta 4/13 ja oli ok. Siihenki neuvola lääkäri sano et turhaan ei sitä kannata nyt tehä ku on ollu ne kaks keslenmenoaki..!? :confused: en sit tiijä onko sillä mitään merkitystä!

:O Ei täällä päin mitään papoja oteta raskauden aikana, vaan ne mitä tulee äitiyskorttiin eli hiv jne..
Meillä kukaan ei suositellut sitä influenssarokotettakaan, tää terveyspalvelujen supistaminen vissiin vaikuttaa kaikkeen täällä päin!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Tulen nyt ensimmäisenä hehkuttamaan äskeistä polikäyntiä, jäi vaan niin hirmu hyvä fiilis! Ite keskusteluhan meinas mennä miun osalta itkun tihrustamiseks, mutta kätilö oli kyllä asiansa osaava.. Kerto että jos en uskalla synnyttää alakautta, niin ketään ei siihen pakoteta, ja sain ajan vielä viikolle 36 "synnytystapa-arvioon" lääkärille, jossa voin sitten esittää sen hetkisiä toiveita synnytystä ajatellen, et onks se sit sektio vai alakautta.
Lopuks muistin sit kysyä et oisko niitä rakenneultran kuvia jossain, kun mulle ei sillon annettu yhtään kuvaa. No ei niitä ollut, joten ottivat miut pikasesti ultraan! Ihana yllätys :) Sain ison kasan kuvia mukaan ja kattovat jopa painoarviotakin, joka on nyt 1225g joka vastaa viikkoja 28+5, eli kuulemma istukka toimii hyvin kun mullahan on nyt viikkoja tasan 28.

:) :) :)

Meillä olisi ollut vkon 11-12 lääkärineuvolassa sisätutkimus, mutta mulle sitä ei silloin tehty koska olin ollut varhaisultrassa edellisellä viikolla ja siihen sisätutkimus kuului myös. Nyt olin 2. lääkärineuvolassa vkolla 26 ja siellä tehtiin sisätutkimus. Tuo keskivaiheen käynti on kyllä täällä kuulemma jäämässä pois, mikä on kyllä mun mielestä tosi huono juttu. Itseä ainakin mietitytti kovin mikä on paikkojen kunto kun supistuksia oli ollut jo pitkään. Olisin varmaan hankkiutunut siis tuossa kohtaa lääkärille joka tapauksessa.

Seuraava lääkärkäynti on sitten vkolla 36 oletan että sielläkin kurkataan paikat ja sitten katsotaan vähän että miten päin tyyppi majailee.

Papaa ei ole otettu mullakaan. Edellisen kerran otettu helmikuussa -13 niin ei ehkä ollut tarvettakaan heti perään syksyllä ottaa. Muistan että siitä neuvolassa puhetta oli.

Meillä oli tänään neuvola ja perhevalmennus. Neuvolasta lähete synnytystapa-arvioon, kun sf-mitta on 33,5 ja menee reippaasti yläkäyrän yläpuolella (vauva on todettu 14.2 ultrassa keskikäyrällä kasvavaksi). Hemoglobiini oli 122 ja verenpaine 108/76. Pissanäyte oli ok. Sydän hakkasi pienellä 140-163. :) Kovat oli jumpat masussa neuvolan aikana.

Perhevalmennuksessa puhuttiin vauvanhoidosta, parisuhteesta ja seksuaalisuudesta. Oli 2kk vanhan vauvan äiti ja kyseinen vauva vierailemassa ja kertomassa oman tarinansa. 2 tuntia istumista ilman taukoa tappo mun selän siellä.

Mekin oltiin eilen ekassa perhevalmennuksessa. Parisuhdeasioita käsittelevä luento, jonka piti seurakunnan jonkun perheasiakeskuksen (?) tyyppi. Ei toivottanut siunausta ja oli oikein hyvä puhuja, vaikka edelleenkin ihmettelen miksi kaupungin pitää ko. palvelu seurakunnalta hankkia.

Mut eipä sieltä hirveen konkreettisia vinkkejä käpälään jääny. Nosti kyllä esiin asioita, joihin varmasti törmää ja osaa nyt sitten asennoitua jo etukäteen mutta hiukan oli pintapuolista jorinaa mun mielestä.

Mulla tänään rv 28+0, eikä mitään tietoa kohdunkaulan ym tilanteesta tällä hetkellä.. Eka lääkäri oli sillon raskauden ekalla kolmanneksella ja toka on vasta joskus rv 35 jälkeen.. Maanantaina neuvola, edellinen oli tammikuussa.. Mut niin kai tää menee, kun ei ole eka lapsi tulossa..

Ehkäisyä on mietitty, jos saan niin otan varmaan sen hormonikierukan. Esikoisen ja tän kakkosen välillä ei käytetty mitään ehkäisyä, tulin raskaaksi vasta vähän ennenkuin esikoinen täytti 1v ja se raskaus meni kesken. Nyt näille lapsille tulee ikäeroa 2v. En tiedä, halutaanko enempää lapsia, ehkä ei, mutta tuo piuhojen katkaisu tuntuu ajatuksena liian lopullisesta. E-pillereitä en aurallisen migreenin takia saa käyttää, joten tiedä sitten, saako tota hormonikierukkaakaan ottaa. Ennen esikoista käytössä oli Cerazette noin 2v.niitä söin ja.menkat tais olla kerran sinä aikana. Mut jotenkin en nyt jaksaisi taas muistaa popsia niitä pillereitä joka päivä..

Tänään 31+1 ja neukku!

Painoa yhteensä tullu sen 4.5kg
Paineet 116/78
Hemppa 134
Pissa ok
Sf mitta 27,5

Muksu oli aika rauhassa kun äänet otettiin mut ne oli 150-156.
Samalla reissulla jäi synnärilappu neukkuun ja pistävät sen eteenpäin :)
Seuraava aika kolmen viikon päähän :)

minttu85 - mun mielestä hormonikierukka sopii migreenikolle. Itselläni on auraton migreeni ja mulle se ainakin kävi. Cerazettea aiemmin käytin ekan lapsen jälkeen mutta siitä vuosin kokoajan. Kierukasta loppui vuodot kokonaan.

Käytännöt vaihtelee hirveesti noissa lääkärikäynneissä. Ekaa oottaessa täällä oli lääkärineuvola alkuraskaudessa, joten sen kerran ronkittiin ja seuraava ammattilaisen kopelointi olikin kätilön tilannekatsaus synnärillä. Myös tokassa oli alkuraskaudessa lääkäri, mut lisäks kävin vuotojen takia useamman kerran ja aina ronkittiin. Kolmosella olikin lääkäri keskiraskaudessa ja se oli se ainoo kerta ku tutkittiin. Tästä en oo vielä lääkärillä käyny.

Joskus muinoin papa-näyte otettiin tarvittaessa raskaana olevaltakin, mutta sitä näytettä ihan sieltä kohdunkaulast ei sillä harjalla otettu just ton ronkkimisen vuoks.

Mul tehty yks sisötutkimus rv28 ja se on ainut. Nyt päivystyksen kaut polille mentessä tehty tietty sisätutkimus. Muuta ei oo. Seuraava on sit synnytys :)

Sit kun oon käymy synnytystapa-arviossa ja jos selvii että synnytänkin alateitse niin rupeen heti kirjottaan synnytystoiveita ylös ja yks niistä tulee kyllä olemaan se ettei sisätutkimuksia tehtäis enempää kun on pakko. Aion myös pyytää että ympärillä olis mahdollisimman vähän ihmisiä, ei siis mitään opiskelijoita yms.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Nyt on käyty neuvolassa pitkästä aikaa. .

Mulla pissa puhdas. Verenpaine 130/78, painoa tullu 8kg ekasta punnituksest tai ennen raskautta kotipunnituksen mukaan noin 9kg, neuvolan.vaaka näytti reilu 2kg enemmän kuin aamulla kotona.. hg 124. Vauvan syke 143 ja tällä hetkellä majailee pää alaspäin. Sf-mitta 26.. Viikkoja tänään siis 28+3

Mulla on neuvolassa tehty vain kerran sisätutkimus, olis ollut toinen rv 28, mutta koska kaikkien ongelmien vuoks ramppaan tayssis muutaman viikon välein, niin siellä tehdään se joka kerta.. jotenki on jo alkanu tottuun siihen vaikka se ei kivalta tunnukaan. Tosin on lääkäreissäkin tosi isoja eroja, et kuin kamalalta se tuntuu..kerran opiskelija yritti tehä mulle sitä ja sattu ihan sikana, kun se ei osannutkaan tehä sitä ja yhden lääkärin tekemänä sattu ihan yhtä paljon, toisen lääkärin tekemänä ei taas tuntunu juuri ollenkaan.

Äippäpolilla, kun tehtii eka kerran se niin juma, kun runno! Varmaa koko nyrkillä vissiin...

:o yök, inhoon kun mua sörkitään ylipäätään, saati sit jos se tehään huonosti ja sattuu. Ymmärrän kyllä että tässä raskausaikana ja synnytyksessä se on välttämätöntä, mutta ei se silti tee siitä yhtään siedettävämpää...

Mun piti soittaa neuvolaan mun mahakivusta tänään. No enpä soita kun kaikki neuvolatädit on tänään koulutuksessa ja soittoajat peruttu :/

juu soitin nyt vihdoin kun en kestä enää kipua, näytille lähdössä...

On tekijästä kiinni, että miltä toi sisätutkimus tuntuu. Tällasen oman kokemuksen perusteella sanoisin, että mieslääkärit on mun kohdalla olleet jotenkin "hellempiä". Osa naislääkäreistä saattaa tehdä sen varoittamatta, yhtäkisti ja kovakouraisesti, mutta nää on yleisesti ottaen olleet sellasia vanhempia lääkäreitä. Nuorehkot naislääkärit on olleet ihan yhtä "helliä" kuin kohtaamani mieslääkärit.

Yleensä en koe sisätutkimusta mitenkään kivuliaaksi tai epämukavaksi, mutta synnytyksen jälkeen tavara on niin kosketusarkaa, että se sattuu ihan järjettömästi, kun sinne kajotaan. Vaikka olisi puudutettukin.

Lisään vielä että kätilöt on synnytyksen yhteydessä osanneet tehdä sen mukavasti ja odottaneet ettei ole supistus päällä, eikä sitä ole tehty tarpeettomasti.

Takaisin