Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kohdusuu jatkuu sen pari senttiä sinne kohtuun päin eli ultralla mitaten on yleensä 5cm ja tunnustelemalla 3cm.

Toiseksi viimeinen neuvolakäynti vanhalla paikkakunnalla oli tänä aamuna, rv30+3. Mukana oli myös sellainen herttainen sairaanhoitajaopiskelija. Kaikki oli hyvin, painon nousu vähän yli 300g/vko (kokonaissaldo ~19kg), verenpaine ok (110/89 muistaakseni) ja hemoglobiini 141. SF-mitta keskikäyrällä viikkoihin nähden, pulssi ok. Samalla otin tosiaan sen influenssapiikin. Seuraava tapaaminen ja viimeinen tällä paikkakunnalla on sitten viikolla 12, eli 34. raskausviikolla.

Aretha: Tosta sun tapauksesta mä rupesinki miettii, et onks toi mun 3 cm ihan normaali. Mut ilmeisesti kun mua on vaa sormilla romplattu, niin asia on ihan täysin ok. Ei mulle sillon sanottu et jotain olis pielessä, aattelin vaa et onks mul sittenki jotenki lyhyt kohdunsuu, mut ilmeisesti ei :)

Kun olin neuvolalääkärillä, oli hän tosi huolissaan mun voinnista ja varmisteli kaikkea, ni oon nyt sit ite miettiny mitä kaikkia diagnooseja hän sillon pohti. Jäi tunne, et oisin saanu saikkua helposti, jos oisin pyytäny, mutku en oikeesti ole vielä sen tarpeessa. Kävin nimittäin itkee unettomuudestani hänelle muutamaa viikkoa aiemmin, ni ehkä hän oli nyt valmistautunu kirjottaa mut saikulle mun stressaavan työn vuoks, mut olinki sit paremmassa kunnossa.

Aretha: Mullakin viime viikon keskiviikkona neuvolalääkäri varovasti kokeili sormella kohdunsuuta ja totes sen olevan kiinni, mutta ei saa mittaa, kun on niin kaukana. Laittoi äippäpolille ja siel ne sit runnokin ihan todenteolla. Sattui niin vietävästi ja totes et hän hellästi kokeilee ettei supistukset pahene. HELLÄSTI.. Yeah right! No sormel kokeiltuna kuulemma oli about 3 cm. Ultras viel varmuudeks ja sai mitaks 2,5cm. Sanoi, että ihan normaali on. :)

Mulla oli tänään myös nla-lääkäri. Kohdunsuu pehmeä ja kaulaa 3cm. Kaikki oli ihan ok, paitsi rautakuurille jouduin kun Hb tippunut 133 -> 107.

4D-ultrassa käyneet: Kannattaako ultraan mennä jos ei halua tietää sukupuolta? Ultra-kiinnostaisi kovasti sinällään mutta en halua tietää kumpi on tulossa.. :) Jos ultraan mennään niin Kaarinaan suunnattas mekin.

Kyllä siellä varmaan voi käydä silti vaikkei halua sukupuolta tietää. Se lääkäri ei kai siinä tapauksessa ultraa sitten niin tarkasti sieltä suunnalta,ettei sukupuoli ilmene. Meille siellä Kaarinassa ainakin näytti ja selvitti muitakin paikkoja tarkasti. Mä ainakin olin tosi tyytyväinen käyntiin.

3cm on ihan normaali! aika jännä jos runnovat kohdunsuulla kun eikös sen pitäisi antaa olla rauhassa...??? Kyllähän se romplaaminen voi avittaa sitä avautumista...

annaeveliina85: Meille se Kaarinan lääkäri sano että se on vaikeeta tehdä sitä ultraa kun ihmiset ei haluu tietää. Ne vehkeet vilahtaa siellä helposti jos on vilahtaakseen eli ehkä mä varautuisin siihen mahdollisuuteen että niin voi käydä... Mutta voithan vaikka soittaa ja kysyä vielä :).

Mun lääkäri ei edes alkanut tutkimaan sen kummemmin kohdunsuun tilannetta. Totesi vaan, ettei ole tarvetta, kun ei ole ollut supistuksia. Yritti se tutkia sitä kohdun napukkaa, mutta mulla se on tosi korkealla. Aina ollut ongelmia. Papakokeenkin ottaa lääkäri, kun noi th:t ei sitä saa otettua.
Kai noi lekurit haluaa sen kohdunsuun tilanteen tutkia, jos on ollu kipeitä supistuksia.

Ei mullekkaa oo tehty alatutkimusta ku ihan alkuraskaudessa. Ei kuulemma suositella turhaa ronkkimista jos ei kerta oo ollu supistuksia tms.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Kumma juttu, että teillä on ollut jo lääkärikäyntejä ja tehty sisätutkimuksia. Mulla ei ole kuin joskus 35 viikolla lääkäri.

Mulle on tehty sisätutkimus jo 3 kertaa raskauden aikana. Rv 13 ja rv 26 lääkärineuvoloissa ja rv 20 ylimääränen tarkistus supistusten takia. Vielä on edessä ainakin se rv 35 sörkintä... Mutta niinkun monessa muussakin asiassa niin käytännöt vaihtelee tosi paljon!

Yks asia taas raskaudessa joka ei kauheesti nappaa, aina ku menee lekuriin niin pitää olla jalat kattoa kohti ja joku ronkkii. Ja mitä pidemmälle menee niin sitä useammin. Puhumattakaan sit ku synnytys on käsillä, kuinka moni käsi sielläkin tulee käymään ja silmäpari tuijottaa. En tykkää. Taas asia jolta miehet säästyvät.

Tänään olis mulla se pelkopolilla käynti. Kylläpä osaa ruveta sekin jännittämään. Toivottavasti en ala parkumaan siellä... On taas ollu niin herkkis olo jo muutaman päivän kun ei oo oikein saanu nukuttua ja hermot ollu sinkeellä :confused:

Tinska tsemppiä pelkopolille! Kyllä mä ainakin itkin silmät päästäni siellä, mutta kai ne on tottunu siihen. Loppua kohden rupes oleen jo ihan rauhallinen olo ja itkutkin unohtu :)

Mulle on tehty sisätutkimus jo varmaan 5 kertaa tän raskauden aikana, parit kerrat ihan rutiinisti lääkärineuvolassa ja varmaan kolmisen kertaa supistusten takia.
Mutta sorminhan se lääkäri ne tekee niin en nyt oikeen usko että siitä sen enempää on haittaa tai ronkkimista kun jos mies laittaa sormensa sinne tai on yhdynnässä.

Yhden kerran on tehty sisätutkimus, rv 26 siinä ensimmäisessä lääkärineuvolassa(1. lapsi tulossa). Vielä toinen kopelointi edessä n. vkolla 34, eli tokassa ja vikassa lääkärineuvolassa.

Muaki on ronkittu tän raskauden aikana jo kolmesti. Kaks kertaa supistuksien takia terveyskeskuksessa ja viimeisin oli nyt neuvolan lääkärin toimesta. Pahin oli tuol tk:n puolella ku mun ikäinen mies lääkäri suoritti tutkimisen... Tiedän ettei siinä ole mitään seksuaalista, mut mul tuli tosi kiusallinen olo ku oma mies istuu odotushuoneessa seinän toisella puolella ja mä toisessa huoneessa lettu levällään vieraan kundin sormet SIELLÄ. En oo sen jälkeen kyllä pienistä supistuksista säpsähtänyt vaan luottanut siihen, että paikat on vielä kiinni.

Takaisin