Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle ei kans tosta hormonaalisesta ehkäsystä meinannu sopivaa löytyä, mut lopulta Microluton-minipillerit sopi. Taitaa olla sama aine ku yleisemmässä hormonikierukassa. Ensin mietin sitäkin nyt jatkoehkäsyks, mutta täällä se laitetaan vasta ku menkat alkaa eli voi mennä taas vuosi ja sit pitää sinne vastaanotolle selvitä just silloin ku vuotaa. Liikaa liikkuvia osia mulle... Hormonikierukassa taitaa max vaikutus olla jopa 5 vuotta, mut sit mietin sitäkin, että eiköhän nää mun lapset oo jo tässä ja toisaalta en välitä hirveesti noista vierasesineistä itessäni. Lähtevät kuitenkin litomaan tai vitonen syntyy antenni päässä... :)

Toi Essure on varmaan se missä laitetaan munanjohtimiin ne jotku "spiraalit" ja ne tavallaan sit arpeutuu ja kapseloituu sinne. Ei jotenki sekään innosta, ei kyllä se johtimien sitominen ja pätkiminenkään.

Kumit on sieltä ja poikittain, mutta täytyy nyt vielä ton toisenkin osapuolen kanssa neuvotella miten tehdään. Siltä suunnalta ei kyllä ehdotonta eitä ole tohon sterilisaatioon tullu. Ja sit mä saisin olla taas luonnon lapsi ilman mömmöjä ja ylimääräsiä osia :p

Totta puhut, että ei innosta nuo spiraalit/klipsit, mutta mies kun ei siihen vasektomiaan lähde, niin ei paljon vaihtoehtoja jää, kun ei se kuparikierukkakaan kiinnosta, saati loppuelämä kumirallia.

Musta kaikki ehkäisykeinot alkaa vaikuttaa ällöttäviltä kun miettii liikaa :/ Ehkä pitäs elää selibaatissa siihen saakka et päätetään tehä toinen tai mies päättää tehä vasektomian. Yyyhh :(

Niinpä, sama voi olla mullakin edessä jos mies kuitenkin jänistää. Lopullinen tietysti, mutta hoituu toivottavasti yhellä käynnillä toisin ku kierukan tarkastelu ja vaihattaminen, vaikkei sekään jokapäivästä oo..

Lääkäri tsekkaa neuvolassa sitä kohdunsuuta. Mullakin oli "sormelle avoin" tai niin kun lääkäri sanoi "höröllä" mutta sai työnnettyä sitä sormea pidemmällekin... Onneks oli kaulaa vielä.... Ja poitsu löi sitä lekuria sormille :wink Pää tuntui alhaalla edelleen eli kaipa se on sinne asettunut sitten kun kerran 4D:ssäki oli jo niin alhaalla. Potkut tuntuu ainakin aina samalta tuolla kyljissä ja alavatsassa sellasta vaimeampaa möngerrystä (kädet?).

Mullakin tänään lääkäri takana. Verenpaine oli aika alhanen muistaakseni 98/70 ja koitti tehdä sisätutkimusta, mutta ei ylettynyt sormilla sinne asti joten päätti laittaa lähetteen Naistenklinikan päivystykseen kohdunkaulan arvioon. Siellä sitten oltiinkin puol iltaa. Ensin otettiin sydänkäyrää, mutta kätilökin sanoi, että on niin vilkas vauva ettei siitä oikeen meinannut mitään tulla. Onneksi edes pieni pätkä saatiin käyrää ja se oli hyvää. Sitten päästiin katsomaan jääkiekkoa odotusaulaan. Sit päästiinkin 1,5 tunnin päästä lääkäriin, joka teki sisätutkimuksen ja ultrasi kohdunkaulan. Kuulemma vähän lyhentynyt ja pehmentynyt, mutta ei mitään hälyttävää. Ens viikko sit viel sairaslomaa ja sit katotaan uudestaan. :)

Neuvola oli äskön. Viikkoja 29+6.
Paino: 74,6 (10,6kg alusta)
Hb:115 ei noussut raudalla
Verenpaineet ok
Sf-mitta: 27,5cm, hyvä, hieman keskikäyrän yläpuolella, kasvaa tasaisesti
Syke: 135-140
Painoarvio tunnustelemalla: 1,3kg
Sijainti: poikittain :/

Lisäksi käytiin voimavaralappu läpi ja sain esitietolomakkeen täytettäväksi synnytyssairaalaa varten. Meillä se annetaan synnytysosastoon tutustumisen yhteydessä sit sairaalalle. Ja jes, toi sijainen jatkaa mun neuvolantätinä ellei sille mun varsinaiselle löydy oikeaa sijaista. Tää on jotenkin niin ammattitaitoinen, että käyn nyt mielelläni neuvolassa. :)

Mä vihaan ehkäisyä, mä en jaksa miettiä sitä. Jotenkin tuntuu ettei mitään sopivaa oo,eikö ne menkat aiheuta jo tarpeeksi päänvaivaa naiselle?

Otan varmaan kierukan, joka toivottavasti sopii mulle eikä tuu mitään sivuvaikutuksia. Pillerit auttas pitää ihoa hyvänä, mutta ei tää lahopää muista ottaa niitä?

Meille annettiin voimavaralappu nyt neuvolassa (26+6) ja toi synnytysilmoitus juttu ajat sitten :o

Ikinä ei oo neuvolassa lapsen painoarvioo annettu tai mitään sijaintia? Tai ees kommentoitu sfmittaa. Ärsyttävää! !!!!!

Kauan teillä yleensä menee neuvolassa? Meillä meni nytkin se puol tuntia, josta varmaa vartti puhuttiin mun tayssi reissusta :o

Ennen raskautta olen käyttänyt ceracettea pari vuotta. Siitä mukava, että kuukautiset tuli ehkä 2 krt vuodessa. Huvitti, kun oltiin päätetty yrittää lasta, niin heti alko kamala vuoto. Ihankun kroppa olisi tietoisesti tehnyt puhdistusrituaalin uutta koitosta varten :) Ja tietenkin tuo vuoto yllätti mut, kun oltiin jollain messuilla, empä osannut niihin ollenkaan varautua. Synnytyksen jälkeen en haluaisi aloittaa mitään pillereitä ja kumia en suostu käyttämään, se ei toimi ollenkaan. Uskon, että yritetään tämän kirpun jälkeen vielä toista, enkä halua sekoittaa luonnollista kiertoa pillereillä enää.

Mäkään en haluaisi heti hormoneita, mutta ei muissakaan vaihtoehdoissa hurraamista ole. E-pillereitä mulle tuskin enää määrättäisiinkään, mutta minipillereiden popsiminen ei sekään innosta. Hormonit ehkä pitäisivät endometrioosin loitolla jos se päättäisikin vielä raskauden jälkeen yltyä. Tosin tuota endoa ei mulla ole ehditty varmistamaan edes, voi olla kivuille joku muukin syy.

Hormonikierukka nyt olisi sellainen välimalli, se mulla oli viimeksi ehkäisynä. Laitto oli helvetillinen operaatio, mutta synnyttäneelle olisi ehkä vähemmän kivulias. Normikierukka ei houkuttele, vuodot on ollut muutenkin runsaita ja voisiko sen kanssa edes käyttää kuukuppia? Hormonikierukalla vuodot loppui lähes tyystin mutta muistaakseni kuulin että sen kanssa kuppia ei suositella ettei vetäise kupin kanssa koko häkkyrää ulos. Riippuu tietty lankojen pituudesta.

Luulenpa siis että kumeille mennään jonkin aikaa ja mietitään vaihtoehtoja.

Mulla oli kans just neuvola, tänään siis 30+2. Kaikki vaikutti olevan oikein hyvin, neuvolassa meni kuitenkin 40min aikaa!

Sf terkkarin mukaan vaan 28 eli ei mee yli yläkäyrän

Vauva masussa just niin päin kun ajattelinki

Syke 140 molemmin puolin

Verenpaine 123/70

Paino edelleen alle 70kg (JEE!!!) +350g/vko, sais kuulemma nousta enemmänkin, mutta sanoin että ei kiitos!

Suurin osa ajasta juteltiin niitä näitä. Pelkopolista oli puhetta ja tulevasta synnytystapa-arviosta. Juteltiin kyllä ihan kaikesta muustakin. Terkkari muistutteli että jos yhtään tuntuu siltä että pitää mennä näytille taysiin niin kannattaa mennä. Mun on niin vaikee enää ite ottaa noita supistuksia tosissaan kun niitä on jatkunu niin kauan. Sain voimavaralaput täytettäväks, liikelaskentalapun, lähetteen fyssarille ja labraan. Labraan siis jatkuvan päänsäryn ja kylkien kutinan takia ja fyssarille vihdoin selän takia! Seuraava neuvolakäynti varattiin reilun kahen viikon päähän kun on 32+6 ja sillon pitäis mennä yhessä miehen kanssa niiden voimavaralappujen takia.

Tänään on vika perhevalmennus! Jes, hyvä vaan kun loppuu...

Ikinä ei oo neuvolassa lapsen painoarvioo annettu tai mitään sijaintia? Tai ees kommentoitu sfmittaa. Ärsyttävää! !!!!!

Kauan teillä yleensä menee neuvolassa? Meillä meni nytkin se puol tuntia, josta varmaa vartti puhuttiin mun tayssi reissusta :eek:

Mä kyselin ennen noita mittauksia vauvan paino- ja asentoasiaa, siks se varmaan koplas niin tarkkaan. Kokonaisuudessaan meni tällä kertaa noin 45minuuttia, mikä on aika keskiarvo. Mä kun tykkään kysellä aikas paljon.... :P

Mulle ei käy mikään hormonaalinen ehkäisy ja mentiikin kondomilla tosi pitkään. Mut joo, ei tod kiinnostais palata takas siihen pysyvästi. Ajattelin pyytää kuparikierukkaa sitten myöhemmin, jos se onnistuisi. Tietty runsaat vuodot ja kivut ei houkuttele, mutta ei kauheesti nappais pitää kondomia pysyvänä ehkäisykeinona hamaan tulevaisuuteen.

Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että voi käyttää kuppia kierukankin kanssa kun tämäkin asia oli edellisen synnytyksen jälkeen esillä. Ei vaan saa hirveellä apinanraivolla sitä kiskoa :wink Eli ensin alipaine pois ja sit vasta kuppia pois. Kierukan laitossa kannattaa pyytää, että lääkäri leikkaa langat mahd. lyhyiksi ni vähenee riski jotenki tarkertua tai kietoutua siihen kuppiin. Suurempi riski on jäädä tamppooniin kiinni ja niitähän ei sais käyttääkään. Ja ainahan on mahollista, että se kierukka jostakin syystä lähtee liikkeelle, vaikka käyttäis vaan siteitä.

Neuvola takana ja viikottaisesta painon noususta en tiiä, kun ei sanonu eikä merkannu tää uus siihen.. Sf-mitta menee tasasesti yläkäyrän mukaan 30cm. Kaikki muutkin jees. :) Neuvolaan sit taas kuukauden päästä. Vaikka normaaliraskauden seurantakäynnit menisi olevinaan viikosta 32 joka toinen viikko ja 36 eteenpäin viikottain.. Jaa! Ilmeisesti taas säästetty neuvolapalveluista. Fiksu tää kaupunki!

0,8 on paino noussut vkossa. Eli ei oo noussu onneks enempää :) Laskin aivan itse! :happy112laughing7

Mulle ei noi pillerit oikein sovi ja gyne suositteli rengasta esikoisen jälkeen. Käytin sitä melkein kaksi vuotta. Olin ihan hirveän väsynyt ja luulin sen johtuvan siitä kun esikoinen herätteli yöllä.
Sit mieskin jo oli tosi huolissaan, kun nukahtelin sohvalle istualtaan kesken päivän. Esikoinenkin nukku jo ihan hyvin... Päätin koittaa kaikki keinot ja lopetin ehkäsyrenkaan käytön... Parissa kuukaudessa mun väsymys loppui ja oon ihan eri virkeä! Ei sit sopinut sekään!
Nyt oon ajatellu kuparikierukkaa, ei kai ole paljon vaihtoehtoja!
Jälkeen päin on harmittanut tuo ehkäsyrenkaan vaikutus, kunpa olisin hoksannut sen jo aiemmin...

Mulle sopi se hormonikierukka tosi hyvin. Vuodot loppui heti kun kierukka laitettiin enkä mielialassa huomannut mitään erikoista. Seksihalut säilyi ennallaan. Tosin olen käyttänyt e-pillereitä monta vuotta ennen kierukkaa että en oikein tiedä mikä mun "normaali" olotila on. Senkin takia olis kiva olla vähän aikaa ilman mitään että tietäis mikä se oikea luonto oikein on... Mutta ei ilman ehkäisyä viittis olla kun ei kolmatta olla suunniteltu. Kumit on ainakin perseestä, niitä ei suhteemme alussakaan oikein käytetty kun hajos aina meidän rynkytyksessä :P

Takaisin