Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Elisha, eihän tuo 21h nyt niin pitkäaika ollut esikoista synnyttää-mulla meni 33h, 3.9kg, sen jälkeen tullut 3.7-4.2kg ja 3.5 kg vauvat ja tuo suurin tuli helpoiten! pitkään on aina mennyt, mutta ei vauvan koosta johtuen, hyvillä mielin vaan, kyllä seuraavat silti helpommin tiensä maailmaan puskevat kun se eka on jo pahimman työn tehnyt.
Hienoja ruokaremontteja teillä on!
Uskon että kuitenkin paljon on kiinni geeneistä tuossa vauvan kasvuasiassa - RD varmaan asia erikseen, mutta "normaalitapauksessa".. ??

lambi juu moni on mulle toitottanu että toinen tulis sit jo "helpommin" maailmaan, josko näin olis nytkin :) En kuitenkaan leikkaukseen halua vaan alateitse :)
Mulla ruokaremontti lähinnä tullu siitä laihduttamisesta mut siis kyllähän tuota katsoo mitä suuhunsa laittaa.
Toivottavasti nyt ei ihan kamalaa kuvaa miusta saa, kyllä masukki ravintoa saa että siitä ei huolta :D

Teoriassa toisen synnytyksen kesto pitäs olla kait noin puolet ekan kestosta. Tosin ei pitäny ainakaan mulla paikkaansa, vaan toka kesti yli puolet pitempään, mutta siinä nyt oli tarjontavirhe suurimpana selittäjänä ja toisaalta toi hätänen esikko joka puski ittensä maailmaan 5,5 tunnissa :rolleyes: Kolmas vauva paino hieman alle 4 kiloa ja en siis ole mikään amatsooni ite ja hänen syntymä oli kaikista helpoin ja nopein.

Mun siskolla eka lapsi just ja just 3 kg, seuraava 4,5 kg (kappas oli jätskibaarissa töissä) ja 3 oli jotain vähän yli 3 kg! ;)
Missään raskauksissaan ei ole harrastanut liikuntaa, korkeintaan käynyt lasten kanssa puistossa tai mennyt pyörällä välillä töihin..
Ainoa ero on tuo että koko keskimmäisen raskauden söi usein jäätelöä :O

Muokattu viimeksi:
Kyllä ne geenitkin vaikuttaa, mutta.. Valitettavasti ne vauvat kasvaa sokerista, oli rd tai ei.. Ja siskollani sitä ei ole :)

Juu, kaikki ollaan kuitenkin onneksi yksilöitä ja kehot toimii vähä erilailla jokaisella raskauden aikanakin :) En siis ala omenan syönnistä stressaamaan :)

Tänään neukkulekuri ja ultra! Jännittää ja kauhistuttaa :D Mutta silti ihanaa nähdä pikkuinen!

En tiiä miten yleistä on se, että vauvat suurenee, mitä useempi niitä on. Meitä on tosiaan neljä sisarusta, joista vanhin paino syntyessään (täysaikasena) 2,8 kiloa ja nuorin 4,3 kiloa. Ruokavalio melko sama ja liikuntaa neljännen kohdalla varmaan enemmän ku ekan. Itellä kans lapset koko ajan suurentunu, vaikka elelen samaan tapaan. En oo ihmeissäni jos tämän syntymäpaino on jo yli 4 kiloa.

Hedelmäsokerin toimintaan vaikuttaa kai elimistössä sekin, kuinka paljon sitä saa kerralla. Jos siis vetää viisi mandariinia putkeen, vereen välittyvä sokeriannos on paljon suurempi kuin jos söisi viisi mandariinia eri aikoina päivän mittaan. Näin ainakin terkkari sanoi, kun mulla oli alkuraskaudesta mieletön mandariinihimo...

Voisinkin syödä mandariinin.

Mun ruokaremontti on tapahtunut aika itsestään, koska enää ei tee mieli mitään makeaa, ja rasvaisista ruoista, pastasta ym. tulee närästys. Oon jopa surrut, kun tiedän pitäväni runebergintortuista ihan kauheasti, mutta nyt ei nekään vaan kiinnosta... jää tämä runiskausi väliin ja seuraavaa joutuu odottamaan vuoden :sad001.

Me ollaan tehty varmaan joku neuvolatätien vaihtuvuuden ennätys. Oma terkkarimme on ollut äitiyslomalla, joten ei olla tavattu häntä vielä koskaan. Vakituista sijaista hänellä ei ole, vaan välillä muut terkkarit hoitavat hänen hommansa, välillä on ollut joku vastavalmistunut tekemässä kuukauden tai kahden pätkää... en oo siis koskaan tavannut samaa ihmistä kahdesti.

Mie tajusin nyt vasta neukkukortista mitä tarjontakohdassa tarkottaa RT- eli miul on poitsu raivotarjonnassa.. :rolleyes:

Meillä neljäs oli pienin, 3. suurin- ja jotenkin tuntuu ettei tämäkään ole kasvamassa jättimittoihin (onhan noita viikkoja toki vielä jäljellä..).
Mutta isoa vauvaa oli mun mielestä kauhean kiva hoitaa (ihania ne kaikki toki on!!), oli semmoinen iso vahva jötky josta sai hyvän otteen:) ja joka imi vahvasti jne- kyllä alle kolmekiloinen tuntuisi tooosi pieneltä..

Mulla esikoinen oli pikkusen päälle 3kg ja viimeisin reilu 4,2kg. Helpoiten tuntui tuo nelikiloinen tulevan. Keskimmäinen oli välimallin jätkä 3,6 ja syntyi 39+3. Mut viimeisin ja isoin meni myös viikolla yli La:n, kun eka tuli yli viikon etuajassa ja raskausmyrkytys hieman hidasti vauvan kasvua. Että sekin vaikuttaa, miten pitkään ehtivät mahassa kasvaa.

Pienissä vauvoissa on tosiaan tuo hoitaminen ihan erilaista, kuin isoissa. Mies oli ihan helisemässä isoine kourinensa hennon esikoistyttösen kanssa.

Ja synnytyksessä pieni vauva ei välttämättä ole se ihanne, jos on hyvin tilaa tulla, niin virhetarjonnan riski kasvaa. Itsellä esikoinen oli avosuisessa lakitarjonnassa, eli tuli kasvot napaan päin ja melkein otsa edellä. Toiset vauvat tuli raivotarjonnassa, vaikkakin avosuisesti hekin.

Neukussa käyty: poika on pää alaspäin, paikat mulla kiinni, 3 cm kanavaa jäljellä ja pehmentynyt kohdunsuu..

Sain luvan kävelyyn ja jumppaan.. Sanoi, että mun sinisin kohta jalassa on katkenneita pintaverisuonia... Ei siis mitään hälyttävää! Yes, no... No eikai siinä kuin entistä enemmän treeniä alavartalolle kert luvan sai (tietty järkevissä rajoissa)..

Muokattu viimeksi:
Niin, ja mulla 4200 g painoinen tuli avotarjonnassa.. Läheltä liippasi ettei oltu leikkauksessa.. Ei siihen tarjontaan vaikuta iso koko.. :/
18 h oli synnytyksen kesto, 15 min ponnistin, pisteet 9/9...

Mä ponnistin tota meijän väärin tarjoavaa 1,5h, ennen ku vähän jelpattiin imukupilla :confused: Kaikki ovat tainneet meillä olla noita 9 pisteen vauvoja, alatiesynnytyksessä usein väri laskee sen yhen propsin.

Mulla kans kaks tullut avotarjonnassa - hurjasti täälläkin tuntuu näitä olevan! Mutta en kokenut mitenkään erilaiseksi synnyttää, ponnistusvaiheet näillä oli 9 min ja toisella vain 2 ponnistusta..
toi meidän 4,2kg ruuvasi itsensä oikeaan asentoon ponnistaessa (erittäin hauska tilanne oli kun veti rumbaa loppumetreillä) -voihan olla että teki tiukkaa yrittää "väärin" ulos..

Vähän taas aihen vierestä, mutta meillä kans toi kuopus alko kääntää itteensä siinä vaiheessa ku pää oli jo ulkona. Tuli siis ihan oikeessa tarjonnassa. Kätilö sille jutteli siinä, että mihinkä oikein oot menossa :) Ilmeisesti pujotteli hartioitaan tulemaan tai jotain.

Vähän taas aihen vierestä, mutta meillä kans toi kuopus alko kääntää itteensä siinä vaiheessa ku pää oli jo ulkona. Tuli siis ihan oikeessa tarjonnassa. Kätilö sille jutteli siinä, että mihinkä oikein oot menossa :) Ilmeisesti pujotteli hartioitaan tulemaan tai jotain.
Haha, olivat lähdössä jo ihan itse liikenteeseen! :D

Voi toukokuu, tule jo!!!! :')

Meillä päin saa kaiketi melko helposti sen 10p, kun molemmat pojat on sen saaneet. Ne kyllä alkoi rääkyä ennen kuin olivat ihan kokonaan tulleet uloskaan. Kätilöt yritti toppuutella, ettei vielä sais huutaa, kun ei oo kokonaan syntynykään. :)

lambi: mulla kun ei muusta ole kokemusta, niin olis ihan kiva tietää, et onko erilaista jos vauva syntyy nenä pyllyyn päin. :p

Ehkä sä röppö saat sen ihmeen nyt kokea:grin, ei tunnu näillä laskutoimituksilla avosuisten 2% osuus syntyneistä ihan pitävän paikkaansa..

lambi: yks kätilötuttu sanoi, et mulla voi olla sellanen lantio, et lasten on pakko syntyä noin päin. Mut jää nähtäväksi.. Toukokuussa selviää, et onko 100% mun lapsista syntynyt noin.

Takaisin