Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aretha, tsemppiä rasitukseen. Koita pitää litku sisällä vaikka väkisin! Nopeestihan se olo sit helpottaa :)

Hoksin juuri laittaa kännyyn muistuksen klo 21.30 että muistan popsia kunnon iltapalan ennen sokerirastusta.

Mulla oli sokerirasitus jo viime viikolla, mutta enpä ole muistanut kysyä tuloksia. Kahden viikon päästä olis lääkärineuvola, jos kysyis ne tulokset silloin :grin
Meille kans sanottiin ä-polilla rakenneultrassa, että nähdään seuraavan kerran sit toukokuussa. Eli jos ei mitään maata mullistavaa tapahdu, ni tuskin pääsen enää ultraan. Tosin molemmissa aiemmissakin raskauksissa on viimeiset kaks kuukautta seurattu tiheämmin, joten jos mennään samoilla linjoilla, ni varmaan huhtikuussa pääsen taas ä-polille. Nyt on kuitenkin riskitekijöitä enemmän kuin aiemmin.

Jännä miten erilaisia käytäntöjä tää maa pitää sisällään. Meillä noi alko-laput yms käytiin läpi jo ekassa neuvolassa. Sit tokalla kerralla sain ne voimavarakaavakkeet vaikka tää tosiaan on meille jo kolmas lapsi. Kolmannella neuvolakäynnillä käytiin se voimavarakaavake läpi. Olin kaikkiin ruksinut sen ykkös-kohdan, ni eipä sillä terkalla ollu mitään sanomista siitä :) Seuraava neuvola onkin sit ainoa lääkärineuvola mitä mulla tulee olemaan.

Neuvolassa käyty ensin terveydenhoitajalla ja sit lääkärillä. Hemoglobiini tippunu taas vähäsen nyt oli 110, sf-mitta 23, painoa tullu mulle 800g/viikko sitten viime käynnistä ja oli ok, RR ok, pissa ok. Poitsun syke 150 ja liikuskeli kovasti! <3 lääkärikään ei ronkkinu ku eijjoo supistellu eikä ollu mitään muutakaan vaivaa kun kuulemma on suositus ettei turhan takia ronkita. Ja meillä on joka neuvola käynnillä ultrattu mut tuossa on aika huonot ne vehkeet joten kuva ei oo kovin selvä mut kyl siitä kuitenki selvän saa ku vähä aikaa kattoo. Mullaha on siis jo 8 neuvolakäyntiä takana ja sit plus rakenneultra ja se nt-ultra. Nyt 23+5. :) ja torstaina se sokerirasitus! :mad:

Kävin just neuvolalääkärillä. Paikat kunnossa, vaikka vihlontaa ja supisteluita ollut koko ajan enemmän. Määräs 3vkoa saikkua ja sano et soita sit niin saat ilman käyntiä lisää. Kuulemma raskauden loppua kohti saikut yleensä vaan pitenee ja sano et varmaan äippälomaan asti oon sit saikulla. Sehän asia ratkes sillä, hävettää soittaa töihin...
Tuolla olikin yllärikseni ultra, katto sillä ja arvio et juu about kilon mötikkä siellä pää alaspäin nukkui ja vähän kättään heilutti.
Virtsas oli prot 1+,joten vien sit virtsanäytteet tällä viikolla sinne. Mut ei se huolissaan ollut.
Kaikenkaikkiaan siis ihan jees käynti, lekuri oli tosi mukava vanhempi nainen joka ties mitä teki.
Paino oli tippunut 3vkossa melkein vajaan kilon...

Onpas sulla Lyyti ollu paljon neuvolakäyntejä! Mulla on ollu olo et oon rampannu siellä jatkuvasti ja mulla on käyntejä nyt 7 + ultrat ja viikkoja 28. Kommentoitiinko tota sf-mittaa jotenkin? Eikös sullakin mee se sinne yläkäyrän paikkeille? Mä kun ite ihmettelin sitä ettei viimeks sanottu mitään vaikka mitta oli niin reilusti yli käyrien.

Onko joku mitannu sf-mittaa joskus ite? Ja jos on niin tuleeko vertailukelponen tulos? Kun kyllähän sen häpyliitoksen ja kohdunpohjan löytää itekin aika helposti... Yritin äsken ite mittailla pariinkin kertaan ja sain tulokseks 29, 28 ja 28,5. Aika samalle käyrälle (tai sen yli) noi menee kun rv26 tulos 26,5 mutta onhan siinä omassa mittauksessa varmaan heittoa. En oo kuitenkaan mikään ammattilainen.

edit. Oon siis ihan hädissäni kun kuvittelen odottavani jättiläisvauvaa. Siks kyselen taas ihan hölmöjä!

Mulla huomenna neukkulääkäri, kysäsen siltäkin että saanko tuon jalan kanssa tehdä muutamaa liikettä... Ois mahtavaa, jos saisin täyden treeniluvan - sit tää treenaa kunnolla reidet ja lähtee myös hölkkäämään <3

Ei kommentoinu mitenkää sitä mittaa, sano van et kaikki ok. Ja nää käynnit on sit varmaan näitä pikku paikkakunnan etuja/haittoja miten sen nyt kukanenki ottaa mut en tiijä vaikuttaako sit ne kaks peräkkäistä keskenmenoa viime vuoden puolella miks on niin tiuhaan käyntejä. Oon ainaki sanonu neuvolassa nyt alkuraskaudessa että kun pelkään vaan sitä keskenmenoa ni en tiijä onko sillä jotaki tekemistä asian kanssa ja edelleen neuvolan täti kysyy joka kerta vieläkö pelkään mut nyt oon kyllä jo tosi luottavaisin mielin. :) kyllä itteeki jännittää mimmone jättiläinen tuolla mahassa on mut en ala siitä stressaa ku en siihen voi juurikaan ite vaikuttaa. Pyrin syömään hyvin ja normaalisti ja nyt täytyy yrittää saaha se liikunta takasi. Joulukuun liukkaat kelit ja nämä tammikuun pakkaset sekä 3viikon flunssa on rajottanu mun liikkumista paljon. Oon päivät töissä sisällä joten mua ei saa enää salille eikä mihinkään jumppaan joten lenkkeily on ainut mikä mua huvittaa.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Huomenna neukkulekuri ja kuulee vauvan painoarvion. Vähä pelottaa kun tää maha on nyt ihan viime viikkoina pullahtanu esiin et mikäs jysky sielä mamman massussa köllii. Mutta huomennapa sen kuulee. Muillakin samoja pelkoja vauvan koosta, onneksi en ole ainut :) Kyllähän tuota syö ja liikkuu normaalisti että eipä tuota muuta voi tehdä enempiä..Mut silti miettii välillä että josko joku ruoka tai juoma kasvattaa masukkia liikaa... Äh, kaheli kai tuota vähä on :D

Olipaha minkä kokonen möllykkä tahasa ni pääasia et sen jotaki kautta ulos saa! :D ja nyt kuukauden karkkilakon jälkeen pijän sen karkkipäivän kerran viikkoon ja piste! Ei menis iha överiksi. Porkkana ja omppu on melkeen yhtä hyvää ku se karkki ;)

Mie kyllä uskon että siihen vauvan kokoon voi vaikuttaa aika paljonkin..
Neukkutätikin sanoi ekassa raskaudessa että pelkkä mehun lipittäminen ja LIIKA HEDELMIEN syönti voi kasvattaa vauvaa ja että etenkin vikoilla viikoilla on turha päästää itseään mässäämään, koska silloin kuulemma vauva lihoo tosi herkästi :/

Mä oon just ton takia koittanu nyt pitää entistäkin tarkemmin huolta siitä etten söis mitään ylimäärästä. 2 viikossa painoa onkin nyt tullu onneks vaan n400g. Toivottavasti saisin pidettyä saman tahdin ihan loppuun saakka niin jäis kokonaisuudessaan kertyneet kilot alle 13.

Korkea verensokeri sitä vauvaa kasvattaa ja sillä ei tosiaan liene väliä että johtuuko se hedelmien tai karkin jatkuvasta syömisestä vai RD:stä.

Mulla mä koitan syödä niin että ruuassa olisi kuitua ja protskua mutta kyllä noita makeita menee melken joka päivä :confused:

Niin, korkea verensokeri.. Ja siihen yleensä vaaditaan ne, mitä joku mainitsikin..
Itse vaan esikoisesta kuvittelin, että ei mikään hedelmä nyt voi vauvaa kasvattaa, ennen kuin ihan kunnolla tajusin että perhana.. Sokru mikä sokru ;D
Itse syön päivässä vähintään yhden omenan, marja-annoksen ehkä kerran, sitruksia meni alussa paljon pari kk, mutta toivat mukanaan atooppisen, joten oli pakko heittää ne pois omasta ruokavaliosta.. Porkkanaa menee. Kaikissa ruoissa ja leivän päälle salaattia/tomaattia yms..
Meilläkin vaihtui nyt spagetti ja pasta täysjyvään, vaikkei mies kuulemma usko niiden olevan sen kummempia kuin tavallinen..
Esikoisesta söin alun alkaen pelkästään pastoina täysjyvää, tässä raskaudessa joku muukin on välillä käynyt kaupassa ja tuonut niitä höttöpastoja ;)
Niin, ja protskut tulee mulla pähkinöistä (2 kourallista päivässä), raejuustosta, kananmunasta..
Punaista lihaa olen aina halunnut välttää raskauden aikana, mutta muutaman kerran viikossa tulee sitä ruoan mukana väkisinkin..
Kalaa syödään kerran tai kaksi viikossa..
Kanaa myös kerran pari..
Ja mun on pakko saada edelleen kerran viikossa sitä vihannessosekeittoa ;D
Mie lopetin teen ja satunnaisen kahvittelun 2 viikkoa sitten, ja ne mehut/limsat ja nyt juon hulluna vettä (jättituoppi monta kertaa tyhjäksi päivän aikana) sekä maitoa ruokien aikana, joka sekin muuttui rasvattomaksi tämän painon nousun myötä..
Karkkia en ole syönyt kolmeen viikkoon, sitä ei tee edes mieli.. Suklaatakin meni viimeksi kolme viikkoa sitten..
Jos tässä jotain herkkupäivää uskaltaa enää pitää koko raskauden aikana niin ehkä tapani mukaisesti syön leivoksen, tai suklaamuroja (jotka ovat varsin koukuttavia.. ) :D

Muokattu viimeksi:
Joo lähinnä oma pointti oli se että syön monipuolisesti vähän kaikkea enkä koskaan vatsaa täyteen (tukala olo) Kyl mää hedelmiäki syön, enkä meinaa pelätä että ne liikaa vauvaa kasvattaisi. Enkä nyt sanois että sokeri kuin sokeri kun vertaa esim omenaa ja karkkia. Karkista tuskin saa vitamiineja samallai kun omenasta :D En siis silleensä ala kyllä mitään ruokavaliossani muuttamaan, herkut pois loppuraskauden ajaksi.
Minä kun en siis laihduttuani 30kiloa ole syönyt enää vaaleaa jauhoa tai muita "höttöruokia". Lihoista kanaa kuluu eniten, salaatteja, kasviksia, ruisleipää, juustoja jne jne :)

Niin ja viimeksi neuvolassa käydessäni oli painoa tullut 3kiloa raskauden alusta, joten tuskin tarvitsee liikoja alkaa ruokaa syynäämään :)

MUTTA silti jostain tulee pelko että muksu on iso! Synnytin esikkoa 21 h ja hän oli 3535g. Joten pieni pelko että jos toinen kovastikin isompi niin miten synnytys menee... Mutta eiköhän tuo ulos saada, kun sen aika :)

Last edited by a moderator:
Joo lähinnä oma pointti oli se että syön monipuolisesti vähän kaikkea enkä koskaan vatsaa täyteen (tukala olo) Kyl mää hedelmiäki syön, enkä meinaa pelätä että ne liikaa vauvaa kasvattaisi. Enkä nyt sanois että sokeri kuin sokeri kun vertaa esim omenaa ja karkkia. Karkista tuskin saa vitamiineja samallai kun omenasta :D En siis silleensä ala kyllä mitään ruokavaliossani muuttamaan, herkut pois loppuraskauden ajaksi.
Minä kun en siis laihduttuani 30kiloa ole syönyt enää vaaleaa jauhoa tai muita "höttöruokia". Lihoista kanaa kuluu eniten, salaatteja, kasviksia, ruisleipää, juustoja jne jne :)

Niin ja viimeksi neuvolassa käydessäni oli painoa tullut 3kiloa raskauden alusta, joten tuskin tarvitsee liikoja alkaa ruokaa syynäämään :)
No ei varmasti tarvitse huolia, jos 3 kiloa tullut :) Tsemppiä kuitenkin terveellisen ruokavalion ylläpitämiseen, vaikka kyllähän sulla näyttää se olevan hyvin kohdillaan! :)

liii-saaa Aina tuntuu että jotain parannettavaa ois, esim ne hedelmät xD Mutta onhan se pakko ollut 30 kilon pudotuksen jälkeen ruokaremontti tehdä aikoinaan ettei kilot hiivi takaisin torsoon. Mutta enempiä ei voi sikiön koon puoleen vaikuttaa kun jo tekee ravinnon ja liikunnan myötä. Huomenna selviää siis enemmän :)

ps Pitäs vaan nauttia!! :P

Takaisin