Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kiva neuvolantäti mutta säheltää aika paljon, aikaa menee aina siihen ettei osaa kunnolla käyttää tietokonetta ja mä jälkeenpäin mietin että eiks 22 vkolla yleensä katota jo se sf(vai mikä oli) mitta, niin ei mulla kyllä katottu. Eikä neuvonu kelajuttujen täyttämisessä vaan anto vaan sellasen kelan ohjelapun mukaan, toivottavasti osasin nyt kuitenki täyttää ne jutut oikein.

Mut on kyllä mukava silleen että kuuntelee, ja laittaa herkästi aikaa neuvolalääkärille jos tarvii.

Meillä neuvolan th on kait ihan ok. Ollu mulla kaikissa raskauksissa ja tää neljäs nyt menee tässä joukon jatkona. Mulla kun ei oo koskaan oikeen mitään ihmeitä ollu ni mun neuvolakäynti menee niin, että tehdään temput (pissa, Hb, RR, paino, sf-mitta ja sydänäänet), sovitaan seuraava aika ja sitten th kertoilee jos heidän työyhteisössään on jotain uudistuksia/muutoksia. Olen ite ollu aikoja sitten heidän listoillaan töissä, joten on ottanu asiakseen mua aina infota :grin

Mun neuvolatäti on oikein kiva, mutta hyvin "neuvolatätimäinen". Mä olen insinööri ja perustan enemmän faktoista kuin sellaisesta "miltä susta tuntuu" -höpöttelystä. Mun mielestä mun neuvolatäti tekee itsestään vähemmän asiantuntevan oloisen, kun hän kertoilee kamalasti sellaisia mutu-juttuja. Tosin faktajutut tulee myös hyvin selvitettyä ja vastauksia kysymyksiin saa hyvin. Paljonkin huonommin voisi asiat olla!

Meillä neukussa ei kans puhuta tarpeeks asiaa, mun mielestä. Tällä tarkoitan terveyteen liittyviä juttuja. Mistään tyypillisistä oireista ei oo puhuttu, syömisiä on käsitelty pintapuolisesti, liikuntaan ei osannut sanoa mitään, ei tiennyt mitä seulontatesteissä mitataan...
Vaan tosiaan tota miltä tuntuu tai mitä luulet että tulee olemaan. Joka kerta kysyy että miten ollaan toista huomioitu ja mitä ollaan toisistamme mieltä. Jos jatkossakin tuota kahden viikon välein tentataan ku neuvolatahti tiivistyy niin mä kyllä saan hepulin.

Vaan tosiaan tota miltä tuntuu tai mitä luulet että tulee olemaan. Joka kerta kysyy että miten ollaan toista huomioitu ja mitä ollaan toisistamme mieltä. Jos jatkossakin tuota kahden viikon välein tentataan ku neuvolatahti tiivistyy niin mä kyllä saan hepulin.

Juuri tällaista turhaa läpätiläätä. Entisenä tupakoijana ainoastaan tekee nykyään mieli tupakkaa kun neuvolasta poistutaan.
Hermo aina kireellä, kun sinne meno lähestyy. Kerron jonkun oireen/ongelman liittyen terveyteen/raskauteen, niin rupeaa arvailemaan mikä voisi olla :P
Turha läähättäjä, pysyisi vaan faktoissa.
Onneksi vaihtuu, kun tyyppi syntyy.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Ompa erilaisia neuvolatyyppejä! Meillä oli tosi kiva terkka esikoisen aikana, mut nyt vaihtu. Eka tapaaminen oli ihan ok, mut tästäkään ei nyt tiedä pysyykö pitempään vai onko vaan pari kuukautta. Harmi kyllä joka tapauksessa, kun joutuu luomaan suhteen taas ihan alusta, olis ollut mukavampaa jatkaa samalla. Onhan meilläkin ollut läpätiläätä, mut kun on ollut asiaa niin on ottanut selvää ellei ole itse tiennyt. Välillä on kyllä tuntunut turhan pitkältä joku tunnin sessio, kun suurin osa ollut jotain yleistä keskustelua tai vointikeslustelua. Ehkä oma asiakaspalvelutausta vaikeuttaa mun suhtautumista. Kun on tottunut että asiat käydään jämptisti läpi ja sitten kun on selvitetty, otetaan seuraava asiakas :) ei osaa ajatella että nyt on vartti vielä puida jotain jos keksitään mitä se voisi olla! Oliko se muuten tässä vai muussa aiheessa, mut nyt kun tän toisen kohdalla tullut käytyä kokonaiset kaksi kertaa neuvolassa, ei ole tullut eikä varmaan tulekaan puheeksi mieliala. Aika masentunutta on ollut mieli jo nyt, mahtaako vaan pahentua syntymän jälkeen. Keskiviikkona eka neukkulääkäri, pitiköhän sinne niitä voimavarakaavakkeita ?!

Mä ihan mielenkiinnolla odotan että tuunko vielä jossain vaiheessa raskautta törmäämään noihin voimavaralappuihin kun ei oo vielä tullu vastaan tai ollu edes puhetta... Niistä kuitenkin tuntuu oikeestaan kuukaudesta huolimatta olevan joka palstalla aika paljon keskustelua.

Miten muut tampereen alueen odottelijat, onko voimavaralaput tullu neuvolasta?

Mä luulen, että meijän neuvolassa toi voimavarakaavake hoidettiin sillä 5 kysymyksen lapulla, jonka täytin siinä ohimennen. Ja ihan hyvä niin... Jos tässä nyt on lähemmäs parikymmentä vuotta ukon kanssa tahkottu menemään alamäkiä ja ylämäkiä ni en kyllä jaksa alkaa hirveen tarkkaan kaikkea analysoimaan. Pakkohan ainakin meijän parisuhteen on jollakin tasolla toimia, kun vielä tässä ollaan :p

Joo ei välttämättä tarvii, pärjätään varmaan ilmankin :D Oon vaan ihmetelly kun neuvolassa ei oo sellasesta mainittu sanallakaan ja seuraava neuvola on sit 30+2 eli montaa käyntiä ei oo enää jäljellä...

Kaveri höpötti, että viikolla 34 ois ultra sen takia, et katottaa jotta vauva ois oikein päin. Mut miulle ei kyllä ilmeisesti oo tulossa mitää ultraa? rv 22 ultra oli polilla ja siel sanottiin, et nähää toukokuussa ja lääkäri sano samaa, et myö ei varmaa nähä, kun kaikki on ok ja sil oli ultra vehkeet ja neuvolassa ei oo vehkeitä. Et mitähä? Sil on menos rv 30, mut hitsi kyllähä se vauva kerkee kääntyy viel monta kertaa, ku oli et se käännettää oikein päi jos se ei oo kääntyny tollo rv 34? :O

Jossain tosiaan siinä vikassa lääkärineukussa (meillä vko 36) katotaan ultralla. Meillä neuvolassa ei ultralaitetta ole arvio tehtäneen käsikopelolla.

Tosin yks kaveri sanoi että heillä lääkäri oli vähän taputellu mahaa ja sanonut että ihan turha tehdä mitään kokoarvioita tai kattoa kummin päin on. Kun sen näkee sit siinä jos ei tuu vuorokaudessa ulos ni sit ei varmaan mahdu tulemaan. Tää kaveri joutui sit "vaan" 12 h alakautta päkistely-yritysten jälkeen sektioon.

No kaveri puhu, et neuvolassa katsottais ultralla, mut ei kyl oo neuvolalla täällä mitää vehkeitä (samas kaupungis siis ollaa). Mulla oli taas vauva poikittain masussa, ei miulle kyl mitää sanottu, et pitäs olla jo pääalaspäin. :O Ja samoilla raskausviikoilla meillä oli toi neuvolalääkäri :O

Ei meilläkään oo neuvolassa ultraa, mutta käsikopelollahan se lääkäri sen vauvan asennon sit kattoo niinkun on tähänkin asti kattonu. Synnytystapa-arvioon jos on loppuvaiheessa menossa niin sit on ultra kans. Ja se arvio kai korvaa sen vikan neuvolalääkärin jos sinne on menossa. Kyllä sitä sit varmaan osaa itekin aika hyvin loppuvaiheessa sanoa miten päin se pikkunen siellä masussa viihtyy.

Kyllä käsikopelolla saa hyvän tuntuman vauvan asennosta (ainakin hyvä neuvolatäti), ja jos jää epäselväksi, tai epäillään perätilaa, saa lähetten äitiyspolille ultrattavaksi - nää joskus rv35 jälkeen. olettaisin että aika samaa rataa monessa paikassa..?

Hymykuoppa, ei ole voimavarakaavakkeita annettu. Luulin sen johtuvan siitä, et on toinen raskaus, mut voihan tää olla joku Tampereen käytäntö? Eikä meille ole tarjottu mitään perhekeskusteluitakaan. Hyvä niin!

Meillä on ihan huippu neuvolantäti joka saatiin onneksi pitää muutosta huolimatta. Vähän sellasta lässytyyppiä ehkä, mutta ei se ainakaan vielä oo liiemmin harmittanu.
Meilläpäin tehdään vaan kaks ultraa, vko 12 ja rakenne, ja sen jälkeen ei oo ultraan asiaa ellei jotain oo vialla. Siinä yksi syy miks halusin sinne 4D:hen; kovin pitkä aika rakenneultrasta synnytykseen. Olinkin vähän ihmeissäni kun se ultrahoitaja totes että ei me enää siellä nähdä, ultrat oli ja meni jo...
Ja ne voimavarakaavakkeet meille lykättiin just tossa neuvolalääkärikäynnillä, niissä oli ehkä päälle 10 kysymystä ja ehti siinä äkäseen täytellä. Se meitin lekuri kävi läpi ne muutkin parisuhde- ja alkokaavakkeet samalla reissulla joten aika paperipainotteista touhua oli se käynti.

Mulla ei oo kyllä ollu missään raskaudessa ihan kristallin kirkasta miten päin siellä mahassa ollaan :oops: Meillä neuvolassa mennään käsikopelolla, jos epäilyksiä tulee ni sit ultraan. Kaveri oli menossa jo synnyttämään kun kätilö huomas, että vauva on perätilassa.

Takaisin