Neuvolat ja ultrat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hanssu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miusta ois ollu iha hyvä, että ois sanottu, et kotona käytte yhessä läpi noita ja se siitä! Ellei ole vahvoja epäilyksiä päihteiden käytöstä tai muusta sellasesta. Koska sellanen joka on esmes huumeriippuvainen niin harvemmin paljastaa sen neuvolalle. Tuskin monikaan! Veikkaisin!

Tuskin noilla lomakkeilla on tarkotusta mitään hirveetä syväluotausta tehdä kenenkään elämään :rolleyes: Kysymysten päätarkotus on varmaan herätellä sitä keskustelua nimenomaan siellä kotona. Ja kun ne itekseenkin käy läpi ni voi huomata jos joku onkin "pielessä". Ja kylläpä noita perheväkivaltatapauksiakin nousee esille ihan keskustelussa terkkarin kanssa :sad001

Olen nyt varmaan taas vähän tiukkis, mutta vanhemmuuteen vaikuttaa paljon muutkin asiat ku oma ja lapsen terveys. Juurikin parisuhde ja se oma lapsuus nousee hommassa aika vahvasti esille. Jos lapsuuden "traumat" tai yleensäkin lapsuuteen liittyvät kielteiset asiat on käymättä läpi niin ne voikin nousta arvoon arvaamattomaan siinä vaiheessa kun itsestä tulee vanhempi. Enkä oikeen usko, että noitakaan asioita tarvitsee ruotia sen terkkarin kanssa vaan jos tarvetta on niin ohjaa sitten eteenpäin.

Ja ei, en ole itsekään mikään terkkarini sydänystävä enkä hänen kanssaan kovin syvällisiä pohdintoja ole koskaan käyny, mutta nimenomaan olen noista kysymyksistä saanu ajattelemisen aihetta. "Miten asia on mun kohdalla?" "Tarviisko jotenkin parantaa? Mitä? Miksi?"

Anteeksi avautumiseni. Tämä on taas vaan minun ihan oma mielipide :rolleyes:

Aretha, veit sanat suusta.

Mä vähän mietin sitäkin, että jos mulla olisi jokin hätänä, mä toivon että pääsisin puhumaan siitä jollekin mielenterveysalan tai päihdetyön ammattilaiselle terkkarin sijaan. Julkisen puolen resurssit kun on mitä on, en usko että neuvolasta kovin helpolla lähetetään ihmisiä terapiaan. Mä en jaksa uskoa, että esim. meidän terkkari – hyväätarkoittava ihminen vaikka varmasti onkin – pystyisi korvaamaan terapeuttia.

Paljonhan vaikuttaa se miten asiat esitetään ja miten niitä käsitellään. Tässäkin siis vaikuttaa työntekijän ammattitaito ja pelisilmä. Ja turhahan sitä on alkaa pelottelemaan jollakin ufojen hyökkäyksellä, jos ei mitään pelättävää ole :grin

Ite olen ainakin hyvin hitaasti lämpeävä, että multa on turha odottaa mitään suuria paljastuksia ensimmäisen tai edes toisen käynnin aikana jos vastassa täysin vieras ihminen. Nämäkin suhteet rakentuu luottamukselle jos ovat rakentuakseen. :rolleyes:

Meillä oli tänään eka perhevalmennus ja olihan se ihan ok.. Käytiin kyllä niinkin "kevyitä" aiheita, kun imetys. Tuntuu vähän aikaiselta käsitellä tota vielä, mutta hyvät tarkoituksethan siinä on. :)

Oon kohta matkalla sokerirasitustesteihin. Paasto alkoi eilen illalla ja nyt on jo nälkä! Asiaa pahentaa tietysti mun muuttunut unirytmi; heräsin taas jo aamuviideltä. Jos olisin osannut nukkua vaikka seitsemään asti, olisi nälkää tuntunut paljon lyhyemmän aikaa :p

Kiitos kaikille, jotka kertoivat omista aikaisemmista sokerirasituskokemuksistaan (Neljän suora erityisesti!) - mua ei kauhistuta enää yhtään niin paljon kuin aiemmin! Nyt tekemään eväitä ja valitsemaan kirjaa mukaanotettavaksi.

Aretha, luit mun ajatukseni!

Meilläkin asiat on hyvin ja ollaan miehen kanssa keskenämme omalta arvioiltamme avoimempia, kuin jotkut muut tutut parit. Pystytään juttelemaan iha mistä vaan ja tästä varmaa johtuukin se, että me riidellään about kerran kaks vuoteen jos sitäkää, kun selvitämme asiamme juttelemalla ja kumpikin huomaa heti toisistamme jos joku mättää ja tulemme toisten hätiin. Ja ollaan puhuttu keskenämme ajat sitten ennenkuin oli raskaudesta tietoakaan niin omista lapsuuksista ja kokemuksista ja verrattu niitä ja keskusteltu mitä hyvää tai muuta ois ite haluttu, et ois ollu toisin. Ja siitä, et miten sit oman lapsen kohdalla ei saa olla jne.

Mutta tämä neuvolan lähestymistapa on todella väärä, että todellakin sitä pelisilmää, haloo. Että jos väitetään, että tulevan vauvan elämä on vaakalaudalla jonkun kyselylomakkeen vastaamatta jättämisen takia niin ihmetyttää mite me olemme tässä ja kunnollisia ihmisiä ollaan, koska ei äitini eikä miehenkään äidin neuvolakäynnit ollut koskaa tälläsiä urkkimiskäyntejä. Ja jos todella vanhemmuus on pala kyselylomaketta, niin ihmettelen miten ihanat vanhemmat miulla on tai miehellä, koska tätä vanhemmuus mittaria ei silloin ollut mikä olisi ns. valmentanut "hyvään vanhemmuuteen"!

Jee sain rakenneultran 20.12 eli juuri ennen joulua!!! :happy093Jospa meillä sitten olisi yhteisenä joululahjana sukupuoli tiedossa. Se olisi äidillenikin mieluinen tieto!

Meillä on 19.12. rakenneultra :P Melko lähekkäin siis saadaa jännätä Jenskuli! :grin

No juu,kiva, AnnaManna89. Pelottaa vaan jos sitä sukupuolta ei näekään. Mieheni sanoi että ennen ei lähdetä sieltä pois ennen kuin on tieto kumpi siellä on :)

Joo sama ja vaikka näkyis niin eihän se varma ole siltikään. Itselläni jos rahat riittää niin käyn myöhemmällä kyllä yksityisellä ultrassa, varmistamassa et kaikki on todella hyvin ja sukupuolen, jos ei näy sitten ens kuussa ja jos näkyy ni tuleepa kertaalleen todetuksi, et kumpika tulossa :)

Meillä AnnaManna samana päivänä :)

Tänään kävin suppareiden takia ultrassa, pikkuisella kaikki hyvin, mun istukka on siirtynyt edestä taakse tai sitten se parin kuukauden takainen neukkulääkäri katsoi senkin päin mäntyjä :D
Paikat onneksi kiinni, vähän pehmentynyt, mutta ei vielä merkitse mitään, kanavaa 5,5 cm, jos laskee alle 3 cm niin pääsen tikattavaksi, mutta tuskinpa niin käy jos noudatan ohjeita.. Seksiä ei kahteen viikkoon, ja jumppauskin saanee jäädä...

Onneksi ei ole kunnon kipuja tai vuotoja, selkää vain särki noiden suppareiden yhteydessä (niinkuin ennen synnytystä), niin sitä vähän pelkäsin ja oli pakko tsekata tilanne ja mahdolliset tulehdukset jne...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

liii-saaalle tsemppiä suppareiden kanssa! Inhottavaa jos erinäiset asiat sitten provosoi niitä :sad001 Toivottavasti et lähde aukeamaan ennen aikojaan, ettei tule mitään vuodelepo-määräystä. Se olisi kyllä ihan mielettömän masentavaa, vaikka eihän siinä sitten muukaan auta. Teilläkin vaan kun on tuo esikoinen sellasessa iässä ettei se oikein varmaan ymmärrä että äiti ei saa liikkua tms... Toivotaan parasta!

Onko muuten teillä käyty neuvolassa läpi näitä raskauden vaivoja eli mitä on odotettavissa, mikä kuuluu asiaan ja mikä ei?

Mä sain eilen nukkumaan mennessä harjoitussupistuksen, joka ei mennyt millään ohi ja pompein sitten googlaamaan että onko noin pitkään jatkuva kramppi jo vaarallinen. Tajusin siinä että ilman tätä palstaa en olisi kuullutkaan harjoitussupistuksista, liitoskivuista ja repäisykivuista!

Tuli mieleen että ehkä tälläisiä ensiodottajaa hämmentäviä vaivoja olisi syytä käydä neuvolassa läpi, mutta meillä on ei ainakaan. Noihin voisi ottaa vaikka osan siitä ajasta jonka terkka tenttaa että sujuuhan seksi (kysyi asiasta jopa kun kävin muuten vaan hb-mittauksella!!!).

Onneks täällä puhutaan kaikesta niin ei tarvii jokaisesta viilahduksesta saada sykäriä! :)

Ei oo käyty läpi.. sepä se harmittaa ko ei oo kun just niitä tietoja ois kaivannut ennemmin kuin menneisyyden ruotimista :/

Mua hämmentää nuo harjoitussupistukset o_O mistä ne tunnistaa? Mistä tietää mitkä kivut on harjoitussupistuksia?

Minuukin nyt pelottaa, kun oon aamun yrittän saada neuvolaa kiinni turhaan. Sit soitin omaan tk:lle johon 10:10 aika sit soitin päivystykseen josta ohjaisivat äitiyspolille, joka sano et mee vaa lääkärikäynnille ja soita iltapäivällä neuvolaa soittoajalla. Ja tämä eilisten suppareiden, alavatsakivun ja pahanhajuisen tiputtelun takia.. Vaihtoehdot äitiyspolin mielestä on pissatauti tai reikä, et lapsivesi vuotaa.. Epäili enemmän pissatulehdusta. Tässä siis klo 12 yritetään pidätellä pissaa ja käyä kohta lääkärillä.

Että ois ollu kiva tietää enemmänkin ite raskaudesta ja sen oireista, et mistä panikoida ja mitä kuunnella toinen päivä lisää, et sit vasta eteenpäin.

Takaisin